Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2016 15:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een topic heb geopend van een tankje. De laatste tijd ben ik meer van de vliegtuigen maar toch begon het weer te kriebelen. Van de week had ik niets om handen en heb ik deze kit uit de stash gehaald om beneden in de woonkamer te bouwen. Dit model wilde ik al heel lang hebben en toen ik zag dat hij opnieuw uitgegeven was had ik hem gelijk besteld bij de sockelshop. Ik had dit tankje ooit een keer gezien in een Engels modelbouwblad en ik was meteen verkocht. Hij ziet er zo raar uit en hij kan lekker verweerd worden. Het gaat om de Ka-Mi, het is een Japans amfibietankje uit de 2e wereldoorlog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze tank was de Japanse Keizerlijke Marines' eerste amfibische tank. De Type 2 Ka-Mi was gebaseerd op het Japanse Keizerlijke Legers' Type 95 Ha-Go lichte tank met een aantal grote wijzigingen. Het was een bekwaam pantservoertuig zowel op land als op zee.
Grote, holle pontons waren uit staalplaten vervaardigd en deze werden aan de voorzijde van de glacisplaat en het dek achter geplaatst voor het nodige drijfvermogen. Het tankje reed en voer overal wel rond waar de Jappen vochten.

De kit bouwt heerlijk! Het aantal onderdelen is niet zo veel dus je bent snel door de stappen heen. Je moet wel goed opletten bij de bouw dat je de handleiding goed bestudeert want de handleiding klopt niet altijd overal. Maar degene die Dragonkits kennen zullen dat wel gewend zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik al aangaf was ik de kit van de week gestart. Vandaag was één van de kids ziek en ik bleef bij hem de hele ochtend. Hij lag te slapen op de bank en ik heb de tijd gebruikt om even door te pakken. Dat resulteerde in het feit dat ik de romp helemaal klaar heb. Alleen nog de turret bouwen en dan kan hij alweer richting de airbrush. Dat wordt een simpel klusje aangezien hij één kleur grijs is.
Afbeelding

De wieltjes binnenin zijn om de pontons los te koppelen. Voor de rest zit er geen interieur bij.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De toren heb ik er even los opgezet voor de vorm.
Afbeelding

Door die pontons is hij nog best groot.

Groet,

Eelco


Laatst bijgewerkt door Eelcog op wo 23 nov, 2016 21:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2016 15:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Apart geval en nette bouw tot nu toe. Misschien eenvoudig omdat ie uniform grijs is, maar je hebt skills genoeg om er leven genoeg in te krijgen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2016 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 jan, 2009 20:38 pm
Berichten: 121
Woonplaats: Gent
Toffe kit, ik heb de Ka-Mi zonder pontons gebouwd. Ik vond de kit mooi gedetailleerd, net als de Type 95 van Dragon. Hun Japanse tanks steken er echt bovenuit qua detail, zeker in vergelijking met wat ze recent uitgebracht hebben :)
Buiten die verschrikkelijke DS-tracks heb ik er niks op aan te merken :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2016 21:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 mei, 2015 11:18 am
Berichten: 267
dit is weer is wat anders dan de Buffalo
ziet er goed uit
veel succes

_________________
I LOVE MODELBOUW


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2016 16:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
Ik miste je post al. Maar je bent er weer ziet er goed uit. Ben benieuwd naar de afwerking.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2016 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Wat een leuk gebakje zeg Eelco, ik moet echt eens wat meer Japans spul aan gaan schaffen, vooral Dragon en FineMolds hebben erg mooie kitjes van Japanse voertuigen uitgebracht (waaronder deze Ka-Mi). Wel grappig om te zien dat de onderliggende Ha-Go nu bijna dubbel zo groot lijkt.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2016 10:28 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hey jongens!
De kit is echt een genot om te bouwen. Het zijn inderdaad pareltjes die Japanse Dragonkitjes. De type 95 Ha Go heb ik hier ook liggen Wouter, nog kunnen kopen voor €32. Klein maar fijn zullen we maar zeggen.

Snel weer een update. Ik heb gisteravond wat zitten rommelen met de toren en wellicht morgen wat meer tijd om wat te bouwen en wat foto's te maken.

Groet,
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 mei, 2016 10:45 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Daar ben ik weer. Het tankje is klaar qua bouw. Het valt echt in elkaar, veel vlotter dan ik verwacht had. Het is mooi gedetailleerd. Het kanon is echt een plaatje. Daar is straks niets meer van te zien maar het was wel leuk om te bouwen.
Afbeelding

Mooi detail op de toren.
Afbeelding

Toen kwam ik erachter dat de kap achterop met dat haakje verkeerd om zat! Gelukkig zat het niet al te vast en kon ik het makkelijk losmaken en juist positioneren.
Zie je dat er een extra kapje zit op de toren?
Afbeelding

Ondertussen staat hij in de primer en was ik op zoek naar de kleuren. Ik zie hem continu in het krijs voorbij komen als ik de kit google. Maar toch heb ik de kleur die Dragon aangeeft opgezocht, trouwens op de boxart is hij ook niet grijs. En wat blijkt, Gunze SC04 is een speciale Japanse marinekleur wat groen oogt. Gaigen Nr. 21 is de benaming voor deze kleur. Door Tamiya XF-5 (flat green) en Tamiya XF-81 (Dark Green 2 (RAF)) te mengen zou je wellicht deze kleur kunnen benaderen.
Afbeelding

Afbeelding

Heel anders dan ik in gedachten had. Ik wilde hem eigenlijk Light Sea Gray spuiten. Daarin zie je hem ook op de plaatjes en in de Cybermodelleruitgave van deze kit.

Wat vinden jullie?

Groet,

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 mei, 2016 10:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi groen is ook niet lelijk, misschien de tank en 1 ponton in groen en 1 in grijs...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 mei, 2016 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik heb dit op internet gevonden wat betreft de kleurtjes:

Citaat:
 Naval landing Force (SW Pacific):

 Amphibious tanks were an overall dark blue grey (Naval color?) as well as Dark and Olive Greens. This varied however by type of tank (e.g., Type 89's were never grey(?)).

 Later war photos (1943 on) clearly show hard-edge two-tone disruptive colors (speculative as to actual colours).


Ik neem aan dat ze met Dark and Olive Greens doelen op het Gaigen nr. 21, dus ik denk dat je zowel het groen als het grijs erop kan spuiten.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement