Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 0:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 20 jul, 2016 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2016 12:05 pm
Berichten: 68
Hoi Steven,

goed bezig! Ik vind de bescherming voor de koplampen echt een verbetering en meerwaarde geworden! Waar heb je die van gemaakt eigenlijk? Die uit de doos waren indd giga dik zeg! :? En vertel word jou patton ook verouderd en verweerd zoals op de foto's of..?

Groetjes jeff


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2016 9:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een paar jaar geleden kreeg ik van een neef een doos Kodak printplaten cadeau. Genoeg om zo nog tientallen jaren verder te kunnen. Het zijn aluminium platen van zo'n 40 op 30, dikte 0,2mm. Er gaat nog wel iets gebeuren, maar ik denk niet zoveel als bij de echte aangezien die ook beschadigingen heeft en de mg mist.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2016 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dat zijn inderdaad mooie verbeteringen aan de koplampen, zo zijn ze een stuk beter dan die dikke dingen van Revell. En wat een werk aan de tracks zeg, ik had het gewoon bij de dropveters gehouden. :lol:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jul, 2016 23:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik zal nog even laten zien hoe dat er gisteren op de tank uitzag.

photo 379401

photo 379403

Dat zag er goed uit, helaas is het bij het spuiten vandaag wat misgelopen zodat het er alweer vanaf gedenderd is. Eerst spoot ik de tracks roestkleurig.

photo 379402

photo 379404

Het sputterde wat maar bij roestvorming is dat niet zo'n probleem. Ik ben al begonnen met het monteren van de tracklinks, een karwei van even lange adem als het schoonmaken ervan, in het geval dat je het wil aanpakken zoals ik: de links apart schilderen van de pinnen. Dat lijkt me het mooiste resultaat te geven. Het betekent wel dat je aan de buitenkant geen lijm meer mag hebben.

photo 379408

photo 379405

photo 379406

Je ziet hier het resultaat van een uur werk. Er liggen nog bergen van dit spul te wachten in de bakjes. De detailfoto toont een nieuwe track ter vergelijking.

photo 379407

Hier zie je de hull met shadows en highlights er op. Ik ga dit effect op alle volgende camo-fases toepassen. Zoals je ziet, blijft er van de lichten niet veel over, gelukkig vond ik de plastic onderdelen toch terug maar een van de beschermbeugels is na een uur zoeken nog steeds niet te vinden. Wel idioot als de ondergrond klinkers met een paar sprietjes gedroogd gras zijn. Ik ga er maar een nieuwe plooien en spuiten.

photo 379409

photo 379410

De schaduwen zijn gemaakt door bij Deck Tan een druppeltje roodbruin te doen. De highlights zijn puur Deck Tan.

photo 379411

Enkele van de wielen zijn al in Mud gezet. Dat benadert wel de donkerste van de twee bruine camo-kleuren op de foto's. Je ziet ook welke potjes ik gebruikt heb.

photo 379412

Ook de rollers hebben een drupje gehad. Ik vind het belangrijk dat alle onderdelen betrokken zijn in de kleurvariatie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jul, 2016 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Voor vliegroest ziet het er best goed uit op de tracks, maar meestal zijn de metalen delen toch zo goed als volledig bedekt met roest? Met op de hoeken natuurlijk wel gepolijst staal, maar het merendeel is meestal toch roest. Het ziet er nu nog een beetje "onlogisch" uit voor een track in gebruik.
De highlights zien er mooi uit, als ik dit zo zie begin ik te denken dat het voor mij toch maar eens tijd moet worden voor een airbrush. Spuitbussen/penselen gaan mij steeds beter af, maar dit soort effecten zijn daar toch erg lastig mee te maken.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jul, 2016 23:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vind het roest nog iets te grof, hoor, ik ga er zeker nog een wash over doen. Je moet wel bedenken dat bij deze tracks er geen contact is tussen de metalen delen, het is dus rubber op metaal. Ook het rubber gaat nog een drybrush krijgen. Het ging me er om dat er al niet teveel meer tussen onderdelen van verschillende kleuren gespoten moest worden. Het mes van de airbrush snijdt aan de twee kanten, ik kan het natuurlijk alleen maar aanraden maar er kruipt ook tijd en geld in...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jul, 2016 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dat klopt inderdaad ja, metaal/metaal-contact komt hier niet voor, maar ik kan me voorstellen dat het metaal bij rijden door zand/grind/etc.. ook flink slijt, met roest als gevolg. Maar het scheelt inderdaad wel een hele hoop tijd en werk op deze manier, met nog steeds een goed resultaat.
Het kostenplaatje van het verhaal airbrush is voor mij inderdaad nog het grootste obstakel, zeker omdat ik ook gelijk een fatsoenlijke aan wil schaffen. En dan kan het heel snel heel prijzig worden...

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jul, 2016 0:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zoen misschien eens iemand op die er een heeft en probeer het eens uit. Op een beurs staan ze er meestal mee. Je vindt hier ook wel mensen die er uitleg over willen geven, zoals Odorf, die me ook ene paar begrippen uitgelegd heeft en die bij ASA helpt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2016 0:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De helft van de tracklinks zijn nu verlijmd. Daarover heb ik nu dus een volledige dag gedaan.

photo 379577

Hier zat ik nog maar net aan de andere kant van de track. Dat stuk gaat iets sneller omdat je de pinnetjes niet meer hoeft uit te lijnen. De helften van de rubberblokjes moeten wel een tijdje op elkaar geklemd worden, dus wisselde ik af met het uiteinde van de eerste rij.

photo 379580

Ik heb nog een paar pinnen overgelaten. Er verandert namelijk iets fundamenteels aan het onderstel. Ik ontdekte dat mijn voorbeeld de "auxiliary track tensioning idlers" mist die op dit model aanwezig zijn. Dat zijn de extra rollers die passen in het oogje dat je rechts van het tweede bruine wiel tevoorschijn ziet komen. Dit oogje moet er terug af. Gelukkig mag de aanhechting ervan met het torsiesysteem blijven zitten en moet dit niet van de hull gezaagd worden. Deze wijziging vond plaats na de aflevering van de M47 aan een aantal landen, zoals bijvoorbeeld Iran:

Citaat:
The small track tension idler wheel was deleted, and the rear road wheel was moved abt. 9.7cm to the rear to compensate for the loss of it.

(http://www.patton-mania.com/M47_Patton/m47_patton.html)

photo 379581

Dat laatste loopwiel ga ik wel mooi laten zitten, ik zie in dit geval visueel geen verschil met de tank op de foto. Nu nog een paar foto's van hoe de track op zijn plek komt te zitten. De wielen en rollers zijn nog gedryfit, ze zitten niet allemaal maximaal tegen de hull gedrukt omdat dit zeer nauw past en het anders gevaarlijk werd om terug te demonteren. Je ziet wel nog kieren in de rubberblokjes, die ga ik apart nog eens onder druk verlijmen.

photo 379578

photo 379579

Nu de moed vinden om van tracklink 0 te herbeginnen aan de andere kant.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2016 23:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Alles staat klaar om morgen te gaan schilderen. Dat is nog iet gebeurd door het winderige weer en omdat ik nog vergeten was om een stel regengoten te plaatsen. Dat zag ik gisteren, toen ik de kneedgom wilde aanbrengen op de koepel.

photo 380109

Die goten moesten dus eerst gemeten, geplooid, gespoten en met secondelijm opgeplakt worden. Ik moet nog zien dat ze overal waterdicht tegen de koepel aan zitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement