Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 apr, 2016 15:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Op de Twenot beurs in Overloon was ik begonnen met een Panhard van Tiger Models. Het merk kende ik niet, blijkt weer een nieuwe speler te zijn in de reeds overvolle markt en toen ik de kit op de beurs had gekocht kreeg ik een cadeautje erbij. Na openen van dat pakketje bleek er een egg plane in te zitten, ach grappig voor iemand die nooit vliegtuigen bouwt en daarom een mooie kans eentje een keer te bouwen.

Terug naar de Panhard. De kit is gegoten in donkergroen plastic en de details zien er goed uit. Wel zijn er op diverse plekken uitgiet rondjes te zien en soms ook op zichtbare plekken als je bijvoorbeeld het model met de deuren open wilt bouwen. Aangezien ik dat niet van plan ben scheelt het weer gaatjes vullen. De bouwtekening is redelijk overzichtelijk, wel wat foutjes waardoor op de gietramen gezocht moet worden naar het juiste deel, maar verder bouwt het prima. Allereerst heb ik de binnenkant gedaan en alle onderdelen passen goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende stap is het interieur voorzien van een laagje verf. Hiervoor maak ik eerst alles schoon met alcohol zodat vingerafdrukken, vet en anders zooi van het bouwen verwijderd worden en de aanhechting van de verf bevorderd wordt.

Tot de volgende update.

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Laatst bijgewerkt door Jogy op di 10 mei, 2016 22:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 apr, 2016 16:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Die Panhard is een leuk karretje. Deze kit staat hoog op mijn wishlist!

Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 apr, 2016 17:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het plastic doet wat aan Revell denken. Krijgt hij NAVO 3-tone?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 apr, 2016 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Het is zeker een leuk karretje, ongeveer 11 cm lang en 6 breed, niet echt groot.

Hij komt niet in de nato 3 tone, heb net een Leopard in die kleur gemaakt, ben wel weer toe aan wat anders ;)

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 apr, 2016 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Het interieur is klaar. Het bouwen had ik in een paar uurtjes klaar en daardoor kon ik snel beginnen met het afwerken van het interieur.
Voor het verf proces heb ik eerst de onderdelen schoongemaakt met alcohol en daarna een primer laag aangebracht en verder met de kwast geschilderd. Dat heb ik een nachtje laten drogen en vervolgens de decals aangebracht en de binnenkant afgewerkt met een kleiwas.
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens heb ik alle onderdelen op het exterieur geplaatst. Behalve de kwetsbare delen zoals spiegels is de rest er op gezet. Doordat het een klein voertuig is gaat dat snel.
Omdat ik de deuren dicht laat, ga ik verder niet zoveel doen aan het interieur. In de volgende foto’s is ook te zien dat zonder deuren er al weinig te zien is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu komt het lastige, namelijk de juiste kleuren te vinden. De Fransen wijken weer af van de standaard Nato kleuren en aangezien ik wel iets anders wil heb ik voor een ander patroon gekozen. Daarnaast is het tegenwoordig mode dat plasticboeren een samenwerking aangaan met de nieuwe verfmerken en dan krijg je een vorm van exclusiviteit die je min of meer dwingt de betreffende verf sets te kopen en dat gaat me te ver. Voor 1 Frans modelletje 15 euro aan verf uit te geven vind ik in geen verhouding en daarom zal ik op zoek gaan naar vergelijkende kleuren in de Vallejo reeks.

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 apr, 2016 16:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
je hebt het interieur toch behoorlijk goed afgewerkt, ik vraag me af wat je nog aan extra's in gedachten had wanneer hij open zou staan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Steven, verder niks denk ik, wellicht wat kabeltjes of zo, maar dat had weinig zin ;)

Nu de binnenkant af is heb ik de buitenkant van een verflaag voorzien. Eerst heb ik het model een primer laag gegeven, deze keer van Ammo of Mig en dan de kleur Modern desert en dat was wel een aardig begin. Normaal gebruik ik de primer van Vallejo en daar kan ik mee lezen en schrijven, maar deze had ik al een tijdje en dan eens uitproberen. Het werkt wel aardig, alleen zit je net als bij Vallejo op de dag droogtijd en als je dat niet doet krijg je toch wat lastige reacties zeker als je moet afplakken voor camouflage patronen.
Afbeelding

Zaterdag begonnen met afplakken en daar was ik wel even zoet mee zoals te zien is.
Afbeelding

Na alle afplak en spuitwerk zag het model er heel anders uit dan een paar uur daarvoor ;)
Afbeelding

Afgesloten werd met een laklaag voor het aanbrengen van de decals en daarmee was het verfwerk klaar. Niet dat het veel werk was, het model is 11 cm lang en 6 cm breed en dat is verhoudingsgewijs nogal klein.

Gisteren was is in Helchteren, op de show van Moveleo geweest, was gezellig, veel bekenden gesproken en de beurs geleegd in ruil voor een serie kits. Bij thuiskomst de decals aangebracht. De decals zijn behandeld met Daco Extra Strong en het overschot is met een wattenstaafje verwijderd. Na het laten drogen van de decals is een laagje Vallejo Mat Varnish aangebracht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit mag een paar dagen drogen en dan kan het verweren beginnen

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2016 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Het is al weer een tijdje geleden dat ik met dit project was begonnen. Nadat het model in de verf was gezet en voorzien was van decals en een vernis laag heeft het een tijdje op de verdere afwerking staan te wachten. Een voordeel was dat de vernis laag ondertussen goed uitgehard is. Om wat meer beeld te krijgen van hoe de Panhard na gebruik eruit zag heb ik wat rond gezocht in internet en op Primeportal vond ik een serie foto’s die een aardig beeld geven.
http://www.primeportal.net/apc/jean_tho ... php?Page=1

De verwering begon met het vullen van de airbrush met een kleiwas. Dit werd ruim over het model gespoten en dat lijkt daarna alsof er van de kleuren niks over is.
Afbeelding
Afbeelding

De aangebrachte laag kleiwas heb ik een minuut of 10 laten drogen en daarna ben ik met een platte penseel die wat nat gemaakt werd met water, aan de slag gegaan. Na alle kanten bewerkt te hebben is dit het resultaat.
Afbeelding
Afbeelding

Deze laag laat ik eerst wat drogen. Zo te zien slijt de verflaag behoorlijk en daar ga ik ook wat meedoen, normaal ben ik niet van het chippen of zo, maar de foto’s laten het wel zien dat is wel een leuke uitdaging.

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2016 22:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ja, dat gaat een smerig karretje worden. Merkwaardig vind ik dat groene rechthoekige vlak dat de camo niet volgt, heeft dat een signaalfunctie ofzo? Ik zie dat ze nu ook de TOW-versie uit gaan brengen. Belandt misschien ook ooit op m'n tafel...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2016 23:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Als je op de link klikt die in de vorige tekst staat dan zie je ook dat de Panhard op Primeportal dezelfde camouflage met groene vlak heeft, waarom dat zo gedaan is, geen flauw idee. Ik weet wel wat bij de Amerikanen als onderdelen vervangen worden ze vaak in de primer of originele kleur bevestigd worden en niet altijd aangepast worden aan de kleuren van het voertuig zelf. Maar of dit ook geldt voor deze groene vlak, geen flauw idee ...

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement