Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 13:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2016 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 jan, 2009 20:38 pm
Berichten: 121
Woonplaats: Gent
Hallo,

Bij deze mijn eerste bouwverslag! Het betreft een M4A2 van Dragon, op 1/35, geproduceerd door Fisher, geland en gevochten in Tarawa, november 1943.
Foto's van de M4's in Tarawa vind je hier:

http://tarawaontheweb.org/colorado.htm

Ik ben er nog niet uit welke ik ga bouwen, ik twijfel nog tussen "Cuddles", "Cobra" of "Cannonbal" :)
Naast de doos van Dragon heb/ga ik ook volgende zaken gebruiken:
-Formation US tools with straps (resin)
-Formation jerry can rack (resin)
-New TMD Sherman exhaust + deflector (resin)
-Bronco tracks (DS tracks van DML zijn slecht verpakt met als gevolg vervormd...)
-Resicast Sherman cupola (resin)
-Verlinden Marine tank crew

Als referentie heb ik handig gebruik gemaakt van volgende website:

http://the.shadock.free.fr/sherman_minutia/manufacturer/m4a2fisher/m4a2fisher_variants.html

OK, foto's! Dit is hoever ik ongeveer ben met de tank:

photo 360668

De hijs-ogen heb ik op een plasticcard plaatje geplakt, en dan lasnaden met milliput gemaakt.

photo 360669

photo 360666

Aan de zijkanten heb ik kleine gaatjes geboord in de "turret bullet splash guard", voor drainagegaatjes te maken.

photo 360665

De tie-downs achterop de koepel heb ik vervangen door Aber PE, de plastieken deeltjes van DML leken precies handvaten :)
Ook had ik initieel de plastiek tools van DML gemonteerd, maar intussen heb ik deze terug verwijderd wat je kan zien op de foto's, de tools van Formation moet ik nog plakken!

photo 360663

De kit van DML is op zich niet slecht, al zijn er enkele opvallende gebreken:
De typische exhaust deflector die te zien was op deze tanks ontbreekt, ik heb er eentje van New TMD gebruikt.
Verder zijn de bouten op de achterkant door DML foutief geplaatst, deze zitten iets naar links in plaats van in het midden.
Ook hadden de M4's die in Tarawa aan land kwamen achterop een rek met jerrycans, ook dit ontbreekt, k heb er inmiddels eentje van Formations besteld!

photo 360670

De "hoods" van de bestuurder en radioman zijn foutief: de voorste pantserplaat ontbreekt, waardoor de periscoop net aan de voorrand er van kwam. Ik heb dit opgelost met een stuk plasticcard ervoor te plakken, de grove lasnaden heb ik gedaan met Milliput, de fijnere met een Archer decal. Verder heb ik de bullet splash guard in plasticcard herdaan, aangezien het Dragon PE-deeltje zeer stug was om te plooien.

photo 360659

De tracks van Bronco zijn verschrikkelijk om te monteren, 5(!) onderdelen per link, aparte guide horns... Ik heb al één volledige track klaar, vol goede moed naar de tweede...
Hopelijk zijn de foto's wat duidelijk, ik doe wel wat fotografie in mijn vrije tijd maar het is de eerste keer dat ik een model fotografeer :)
Tips, opmerkingen alsook lofbetuigingen zijn steeds welkom!


Laatst bijgewerkt door WouterVDB op di 08 nov, 2016 13:12 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A2 'Tarawa' 1/35
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2016 23:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De tank ziet er al prachtig uit, Wouter. Dat heeft ook wel met jouw fotografiekennis te maken. Laat zeker stap voor stap zien hoe je die tracks aanpakt, want de bouwverslagen zijn er om je ervaringen met het model duidelijk te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A2 'Tarawa' 1/35
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12251
Woonplaats: Eibergen
Netjes en vergeet ook geen gaatjes te boren bij de branstof splashguards :wink:

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A2 'Tarawa' 1/35
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 16:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
Hallo
Als "sherman" liefhebber wordt ik hier blij van dus ik zal je blijven volgen. Tracks, tracks, tracks )(@&%!^%$*(@^$(!^@ Ik had het met de bouw van de M51 Sherman precies het zelfde. Kijk uit voor het "track syndroom" hahhaha. Ik bouw de tracks nu gedurende de bouw van het model. Tussen door max. 1/5 uur tracks en dan de boel aan de kant.

gr

Ton(y)sherman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 15:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 jan, 2009 20:38 pm
Berichten: 121
Woonplaats: Gent
StevenVD schreef:
De tank ziet er al prachtig uit, Wouter. Dat heeft ook wel met jouw fotografiekennis te maken.

Oei, ik dacht door mijn modelbouwskills ;)

Intussen heb ik de andere "regengaatjes" ook geboord, zowel deze aan de brandstofsplashguards als aan de guards rond de ventilatoren (nog geen foto van).

De tracks dan:
photo 360948
Dit zijn de onderdelen voor één tracklink, 5 in totaal! (de "pads" heb ik voor- en achterkant gefotografeerd)
Met heel wat enthousiasme en tijd bekom je dan dit:
photo 360947
Dit is één (bijna) volledige rupsband...
Pro: zéér mooie, gedetailleerde tracks, beweegbaar.
Contra: zéér veel werk voor "maar rupsbanden", weinig ruimte voor te lijmen zodat je snel een accidentje voorhebt en tracks niet meer beweegbaar zijn.
Conclusie: goed voor één keer, mijn volgende Sherman zal tracks van een ander merk hebben ;)

P.S. Waar bouwdoosdeksels allemaal niet goed voor zijn: Ik gebruik het als afvalbakje om schuurpapier, sprueresten e.d. in te gooien, mijn kat als "lekker zacht" mandje ;)
photo 360949


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 19:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
hahahha

Die tracks......ik ken die frustratie maar al te goed.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 17:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
mooie en verzorgde bouw tot nu toe... die schakels, niet zo leuk om te monteren, maar achteraf is het resultaat er wel naar...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2016 15:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Mooi project :brouw:

Sherman tanks in welke uitvoering dan ook vind ik altijd erg mooi om te zien. Die tracks passen die ook goed om de sprocket? Want ze zien er wel kwalitatief goed uit. Misschien dat ik ook eens een keer zo'n setje probeer.

En de nieuwe poeze mand bevalt prima zo te zien :lol:

Ik blijf het verslag volgen.. veel succes met de rest van de bouw :wink:

Groet Robin.

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2016 11:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 jan, 2009 20:38 pm
Berichten: 121
Woonplaats: Gent
Bij deze alweer een update!

Ik heb de tools van Formations gemonteerd, en de regengaatjes in de "guards" geboord (zie brandstofdop en de ventilatoren op het dak en koepel)
photo 361920

Het jerrycanrek van Formations. Ik heb de handvaten reeds gemonteerd, de doppen volgen nog. Het zwartgrijze randje dat je ziet linksonder is milliput, uitgeschoten met het zaagje...
photo 361919

Figuren zijn ook toegekomen deze week. Ik ga het meest linkse gebruiken, de tankcommandant met Thompson. Ik geef toe, de kans dat een tankcommandant zich in het strijdgewoel zo ver uit de tank waagde zal eerder miniem zijn, maar ik vind het wel een leuke en vooral stoere pose :) Initieel was ik op zoek naar een commandant met een verrekijker, om deze voorzichtig uit het luik te laten kijken, maar niks gevonden (dat in deze setting past.
photo 361921

De fit van de tracks rond de sprocket is goed. Op sommige plaatsen is de track wel ietwat stug, maar dat komt omdat ik iets te royaal met lijm ben geweest ;)
photo 361922

Dan een vraagje: iemand een tip om dat jerrycanrek te fixeren tijdens het plakken? Met die superlijm heb je maar een korte tijd om het nog watte verplaatsen, dus moet het eig al van de eerste keer goed zitten... Ik was van zin om het rek te fixeren met milliput aan de achterkant, niks van te zien, stevige binding en tijd om nog wat te herpositioneren. Tips steeds welkom!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2016 12:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Gebruik Groene Zap, dan kan je nog wel eventjes schuiven, of epoxylijm dat niet in een klap vastzit maar veel steviger is. Dat resin is een hele toevoeging. De figuren van mijn vorige tank kwamen ook redelijk ver uit hun luik, maar daar hing er wel een brug voor hun neus.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement