Eindelijk nog eens een update! Ik had de kit even aan de kant gezet, aan een andere begonnen terwijl ik de tracks in elkaar zette, eventjes vergeten, maar met de aankoop van de M4(105) heb ik er weer wat aan voortgedaan, en ziehier het resultaat!
Beide Shermans zijn zo goed als klaar, enkel hier en daar nog een beetje afwerken. De M4(105) is ook van Dragon, op zich een mooie en gedetailleerde kit.
Maar goed, eerst de M4A2. Dragon heeft voor de montagerails voor de spatborden mooie PE-onderdelen voorzien, behalve voor deze aan de achterkant...
Ik heb deze dan maar zelf gemaakt uit Plasticcard. Hiervoor heb ik me gebaseerd op onderstaande foto. Deze zou van een M4A2 uit Tarawa zijn (zie de lasresten waar het jerrycanrek was), en wat opvalt is dat de plaatjes niet doorlopen over de gehele breedte? Ik heb de plaatjes ook iets hoger gemonteerd dan dat ze in realiteit waren, zodat ze even hoog als de rails aan de zijkant komen.
Verder heb ik PE kettinkjes (van Aber) aan de tankdoppen bevestigd. De luiken met de ventilatieroosters op het achterdek heb ik vervangen door overtollige onderdelen uit de M4(105) doos, welke veel realistischer en mooier dan degene in de Tarawa-doos. De tie-downs op de achterzijde van de koepel zijn ook van Aber.
En dan: de tracks! ze zijn EINDELIJK klaar geraakt! Ik vind ze wel mooi, maar toch nog te veel werk naar mijn zin
De laatste en eerste schakel heb ik uitgeboord zodat er een pinnetje doorpast, en ze makkelijk op en af de tank kunnen worden gehaald. Maar wat vinden jullie van de "spanning"/slack op de tracks? Ik had ze eerst één schakel korter gemaakt, maar toen stonden ze TE strak, en nu misschien ietwat te los? Ze liggen ook nog niet mooi op de return rollers, misschien dat het dan wat beter is? Uiteraard heb ik de verschuifbare idlers vastgelijmd, dus op die manier kan ik ht ook niet meer aanpassen
Dan de voorkant: ik heb de PE "guards" voor de koplampen bevestigd, maar ik denk dat ik de montagepunten nog wat ga verstevigen door met Milliput de las te maken. Blijkbaar waren bij de tanks die in Tarawa aan land kwamen de koplampen verwijderd, wat ik dan ook maar gedaan heb, en in de plaats daarvan een bout van Meng geplakt.
Ten slotte de koepel: ik heb nog wat gietnummers van Archer aangebracht op het dak en op de koepel van de commandant. Het figuurtje is zoals gezegd van Verlinden. Ik heb het ingenieus gefixeerd op de koepel dmv een pinnetje in zijn rechterhand
Samengevat: ik denk dat ik er qua bouw bijna ben zeker? Hopelijk laat het schilderwerk niet zo lang op zich wachten
En dan, nummer 2,de M4(105)!
Ik wil er eentje maken in Belgische dienst, zoals deze eind jaren '40, begin jaren '50 deel uitmaakten van de tankeenheden van de ABL
Ik was geïnspireerd door deze foto, die ik toevallig vond bij het zoeken naar foto's van de M46 Patton in Belgïe. Op de achtergrond zie je een (van de vele) Firefly's in Belgische dienst.
En om even door te gaan op de Firefly's: deze waren hier door de Britten achtergelaten na de oorlog, als zijnde "schroot". Obv daarvan vermoed ik dat de Belgen Shermans Ib, de Britse versie van de M4(105) in dienst hadden, wat ook wordt bevestigd in volgende foto (let op de typische Britse antenne achter op de koepel)
Ok, en dan nu naar het model! Nagenoeg recht uit de doos gebouwd, de Britse antenne is er eentje uit resin van Panzer Art,voor de tracks heb ik een setje van AFV Club besteld en de tools zijn weer van Formation.
Het motordek: ook hier heb ik kettinkjes van Aber gebruikt. Naast de extra tankdop (die typisch is voor de 105) ligt een gebogen plaatje, wat je ook ziet bij de andere tankdoppen, maar dit ontbrak in de kit. Ik heb het dan maar van een ander ongebruikt motordek uit de kit afgeschraapt en gemonteerd. Verder heb ik ook de twee handvaten op het grote luik vervangen. Deze waren origineel evenwijdig met de achterkant gegoten, ik heb er nieuwe, evenwijdig met de zijkant, gemaakt van draad. Beide zijn correct, maar het voertuig waar ik me op baseerde had ze anders dan in de kit
Op het gegoten luik over de ventilatierooster (onder/achter de koepel) heb ik dmv stretched sprue een kruis gemaakt zoals op het echte onderdeel. De kit bevat PE tie-downs en riempjes om de sluitingen van de tools te maken. Ik heb deze gebruikt/getest met de buizen naast het motordek en mits wat tijd, vloeken en zweten, ben ik er weltevreden van. Desalniettemin toch geopteerd voor de tools van Formation, die evenwaardig zijn maar VEEEEEL makkelijker
Next: de koepel! Ook hier weer gietnummers van Archer. Lasnaden rond de ventilatoren zijn gemaakt met Green Stuff van Games Workshop (makkelijker om wat mee te sculpteren dan Milliput). Het steuntje voor de MG-loop komt uit een Tamiya-kit. De klemmetjes aan de achterkant voor de loop van de MG in te fixeren als deze niet gebruikt wordt heb ik ook vervangen door reserve-onderdelen uit de kit. De gegoten klemmetjes waren te klein en niet mooi.
Verder heb ik het luik van de commandant wat gedetailleerd. De klem + handvat om het luik van binnenuit te sluiten (wat in bijna elke Sherman kit ontbreekt, desondanks dat het toch vrij opvallend is?) heb ik gemaakt obv van ongebruikte onderdelen uit de kit, die ik wat bijgewerkt heb, en een loden draadje. En dan, het vizier van de commandant (vane sight?): dit was op zich al zeer fijn gegoten door Dragon, ware het niet dat het achterstevoren was ontworpen op het steuntje...
Pogingen om dit te corrigeren eindigden in totale destructie van het onderdeel
Ik heb het steuntje dan maar gemaakt uit een restje PE, en het vizier zelfkomtuit een PE-setje van Passion Models.
De "signal port" op de rand van de koepel heb ik eerst uitgeboord, dan een stukje uitgeboorde sprue ingelijmd en tenslotte bijgeschuurd totdat je een klein opstaand randje krijgt. Dmv Tamiya putty en lijm wat structuur aangebracht. Naast het luik van de bestuurder staat normaalgezien ook een klemmetje voor de sleepkabel, maar wat Dragon vergeten had... Ik heb er dan eentje van een andere Sherman afgeschraapt (de M50 van Dragon, worst kit ever!). En dan waarschijnlijk het meest bizarre van de kit: de luiken van bestuurder/radioman: deze bevinden zich op sprue A, die denk ik in nagenoeg elke Sherman van Dragon zit. Voor dit model hadden de ingenieurs van Dragon deze sprue "ge-redesigned", wat ik op zich wel lovenswaardig vind. En inderdaad, de luikenzijn nu veel mooier en realistischer dan de oudere kits... Maar, maar maar maar: ze passen niet meer op in het model!
Zowel de vorm van de luiken als de montagepunten komen niet overeen, zelfs geopend kan ik ze niet monteren... Gelukkig had ik nog de "oude" sprue uit de Tarawa-kit met luiken die WEL passen
Ik heb de scharnieren er afgehaald en mooiere uit de kit en uit Plasticcard toegevoegd.Ik moet juist nog een wat de montageplaats op het luik zelf met Milliput sculpten. Reservetracks heb ik op de voorkant gemonteerd ipv volgens de instructies achteraan, zoals op de Belgische tanks.
En om af te sluiten, het figuurtje dat ik ga gebruiken. Bedoeling is dat hij terechtkomt in het luik van de commandant, met het hoofd net boven de rand. Het figuurtje is van Miniart (British Winter tank crew). Ik vind het mooi gedetailleerd, enkel de kap past niet zo goed, dus ook hier "Green Stuff to the rescue!"Ik heb voor dit figuurtje gekozen omdat de Belgische overalls ("pixie suit") sterk gelijken op de Britse (zie de foto bovenaan), enkel zouden ze groen zijn ipv beige?
Zo, ik denk dat ik er met de M4 ook bijna ben? Enkel nog wat PE, lasnaden en de tracks. Tips, opmerkingen en dergelijke meer dan welkom! En hopelijk laat de volgende update niet te lang op zich wachten