Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 20:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2016 23:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
In mijn eerste modelbrouw periode, het lijkt wel alsof dat in een ander leven was, heb ik deze ook al eens gemaakt. Vandaag, speurende naar een ander model, overigens gevonden maar daarover later, vond ik een minimien klein Italeri kitje met dit kekke karretje. Ontworpen na het succes van de Kubelwagen, ook zo'n niet stuk te krijgen kaskraker van meneer Porsche, bedoeld als lichte verkenning en voor verbinding tussen diverse legeronderdelen. Lichtgewicht en in staat om modderige oevers af te rijden en, mits niet te veel golfslag, met behulp van een neer te laten schroefje wateren over te steken.
Kortom, een geniaal ding. Ik heb er ooit eens een zien rijden en ondanks het geringe formaat een indrukwekkend voertuigje.

Het doosje,

photo 360619

De bouwbeschrijving,
photo 360618

photo 360620

Twee rekjes onderdeeltjes:

photo 360621

photo 360622

Een velletje plaatjes:
photo 360623

En in ruwe vorm in de proefpas, amper 10 centimeter lang:

photo 360626

Als je nu goed kijkt zie je op de box art drie figuurtjes staan, waarvan eentje met een fiets. Welnu, wij weten allemaal dat Duitsers en fietsen een combinatie is die tot gein en onzin kan leiden.

photo 360627

Natuurlijk niet definitief zo meegenomen, de spatterborden moeten er nog op en dan vinden we wel een plekkie voor opa's fiets. Of zou een Hollander, in opperste staat van ontreddering en verzet, zijn fiets tussen de wielen van een passerende Tiger 1 hebben gemikt? En zou hiermee de tank tot stilstand gedwongen zijn? Zouden de Herren in die mooie zwarte uniformen er uberhaupt iets van gemerkt hebben? Het ziet er wel dramatisch uit:
photo 360628

De spruetjes hebben veel overtollig plastic langs de kantjes, de aanhechtingen aan de sprues zijn, zeker voor de kleine onderdeeltjes, vrij dik, hetgeen weer het nodige schuurwerk oplevert, maar een en ander is goed te doen. Kennelijk is dit een ouder Italeri kitje met een wat nieuwere beschrijving, want ik kan mij herinneren dat het destijds gebrouwen kitje het geel als basiskleur voorschreef, terwijl ik nu lees dat het geval in Panzergrau moet. Ook goed, met Panzergrau heb ik geen probleem.


Laatst bijgewerkt door Korneel op di 16 feb, 2016 16:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 3:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Korneel, da's een heel verhaal om mee te beginnen. Kan je de foto's nog iets groter aanleveren? Ik heb vorig jaar zelf wat referentie geschoten op Militracks, het zijn wel leuke karretjes.



Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
StevenVD schreef:
Kan je de foto's nog iets groter aanleveren?


Ja, lijkt wel 1:144. Niks op te zien. Plaats ze mooi in 1078x679 formaat, dan zijn ze mooi zichtbaar en heb je veel meer eer van je werk.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 11:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Nu dus via het forumalbum de foto's wat groter gemaakt.
Het wagentje is bijna af, ik geef mijzelf een klein zesje voor deze. Voor mijn doen is het allemaal een beetje te klein en te priegelig. Of zijn mijn vingers strammer en ongevoeliger geworden?

Ik eb ook een fout gemaakt met de ophanging van de voorwielen waardoor deze te hoog kwamen en de bovenkant niet meer paste. Ik heb het wel opgelost maar het is allemaal een beetje zo-zo. Ook de pasvorm van de bovenkant op de onderkant is een beetje half, aan de voorkant zit een overduidelijk kiertje wat ik moet plamuren.

Enkele toevoegingen van mijn kant: Ik heb wat jerrycans toegevoegd en op de motorkap een dekzeiltje vastgebonden. De achterbank heb ik overtrokken met vloeipapier dat ik eerst even in een oplossing van water, houtlijm en wat Tamiya acrylverf heb gesopt. Hetzelfde heb ik met het kapje gedaan, hoewel ik denk dat ik dat achterwege laat, open vind ik het karretje leuker.

Nog wat kleine dingetjes, zoals de decals, achteruitkijkspiegeltje en de koplampjes, dan is hij wel klaar. Vanmorgen bij daglicht was het karretje iets minder groen dan dat het op de foto's lijkt.

photo 360714

photo 360715

photo 360716

photo 360717

photo 360718


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Mooi modelletjes maar ik twijfel over de kleur... bij mijn weten waren die zandkleurig of grijs.
Enfin: ik heb nog nooit een groene Schwimmwagen gezien.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement