Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 8:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2016 20:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Warrior MCV & Challenger I 'Operation Granby'


Het is al weer een hele poos geleden dat ik hier iets heb laten zien, dit vanwege real life omstandigheden en dat soort dingen. :? Toch heb ik het afgelopen half jaar niet helemaal stil gezeten, ik ben namelijk zo nu en dan bezig geweest met twee best aardige kitjes van Revell en Trumpeter, te noemen: Challenger I en Warrior MCV. Die zijn nu klaar en ik wilde toch eigenlijk wel graag even met jullie het resultaat delen. Eerst nog even een informatief verhaaltje:


Warrior MCV


De Warrior MCV (Machinised Combat Vehicle) is ontwikkld in de jaren 70 van deze eeuw bij GKN Defence voor het Britse leger. In 1979 begon men met het het ontwikkellen van dit voertuig. De produtie begon in 1986 met de eerste resultaten in december in het zelfde jaar. Hij werd officieel overhandigd aan het britse leger in Mei 1987. Het Britse leger heeft toen een bestelling opgeleverd van 1.053 voertuigen, en aan het eind van 1994 waren er van die 1.053 voertuigen reeds 789 gemaakt. Acht gemachineerde infantrie battaljons zijn uitgerust met de Warrior, waarvan er 2 in the United Kingdom zitten en acht in Duitsland.. :roll:
Nog een paar onder alkaar op een rijtje gezette gegevens betreffende de Warrior MCV:

Gewicht: 25.4 ton
lengte: 6.3 meter
Breedte: 3.03 meter
Hoogte: 2.8 meter
Bemanning: Commandant, 1 bestuurder, en een schutter. En plaats voor 7 militairen in het laad ruim.
Hoofd bewapening: 30mm Rarden L21A1
Secundaire bewapening: L94A1 7.62 mm Chain gun
Motor: Perkins V-8 Condor Diesel 550 pk (410 kW)
Max. snelheid: 75 km/h


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Challenger I


De Challenger I is een gevechtstank van Britse makelij. In eerste instantie werd de Challenger ontwikkeld voor Iran maar toen dit niet door ging kreeg het Britse leger zelf intresse in dit nieuwe voertuig. Dit leidde er toe dat de Challenger 1 onder de naam FV4030/4 in 1983 in dienst kwam bij het Britse leger. In tegenstelling tot de meeste tanks van toen heeft de Challenger nog altijd een getrokken loop in plaats van een gladde schietbuis zoals de Leopard dat heeft en de moderne Abrams versies. De Challenger 1 heeft een L11A5 Royal ordnance 120 mm kanon en een coaxiale 7.62 GPMG (''FN MAG mitrailleur''), een tweede GPMG is gemonteerd boven het luik van de commandant. De Challenger bleef in dienst tot 2001 waarna zij werd opgevolgd voor de verbeterde Challenger II tank. De Challenger I bewees zijn strijdvaardigheid in meerdere gewapende conflicten waaronder de Balkan oorlog en de Golfoorlog van 1991. Tijdens de Golfoorlog, codename: 'Operation Granby', bleek de Challenger zelf in staat te zijn een schot van een Amerikaanse Abrams tank te incasseren en vervolgens het Amerikaanse voertuig in 1 schot uit te schakelen. :wink:


Gewicht: 62 ton
lengte: 11.5 meter
Breedte: 3.51 meter
Hoogte: 2,95 meter
Bemanning: 4
Hoofd bewapening: 120 mm Royal Ordnance L11A5
Secundaire bewapening: 2 7.62mm mitrailleurs
Motor: Rolls-Royce CV12 26 litre diesel, 1200 pk (895 kW)
Max. snelheid: 56 km/h


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



De Bouw



Het doel was eigenlijk om het maximale uit de 2 modellen proberen te halen. Dit door middel van een behoorlijke hoeveelheid scratchwerk.

De Warrior, alles met een afwijkend kleurtje is scratch. Veel onderdelen heb ik uitgeboord, zoals de loop maar ook de takel ogen:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De Challenger, voor de Challenger geldt hetzelfde verhaal als voor de Warrior.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nog even een extra toelichting op het torenmandje:


Afbeelding

Afbeelding



Vervolgens was het tijd voor wat kleurtjes van Tamiya, exacte kleurnummers kan ik me niet meer herinneren. Wel herinner ik me dat ik het troep vind, tamiya verf... :evil:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Vervolgens wat glans en stickers:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Beetje washes doen enzo....


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Daarna heb ik nog een dry brush gedaan, nog wat bepakking zelf gemaakt met miliput en vervolgens een laagje MIG pigmenten en klaar waren ze!!



Eindfoto's:

Ik heb voor de grap de T-55 van al weer bijna 2 jaar geleden er ook bij gezet.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Ik ben benieuwd naar wat jullie er van vinden!






Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2016 22:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Mooi setje geworden!! zeer mooie extra's. wat vind je niet fijn aan de tamiya verf?

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 12:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Leuk setje voertuigen zo, die zijn elkaar wel tegen gekomen daar allemaal.
Het is mij te klein dat spul, maar je laat het mooi overkomen en op sommige foto´s lijkt het wel groter door details die je aan brengt. (Snap je die zin een beetje? :lol: )

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 12:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooi duo. Hoe heb je die decals zo strak gekregen? Die zaten wel stuk voor stuk op vervelende plaatsen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed dat je nog steeds lekker bezig bent.

Ik vind vooral de foto's voordat de verf er op komt gaaf. Dan zie je echt wat je toegevoegd hebt. Erg leuk.

Eindresultaat vind ik erg geslaagd. Ook de kwaliteit van je foto's zijn erg goed en daardoor is alles duidelijk zichtbaar.

Het enige minpuntje vind ik de hoeveelheid eindfoto's. Een paar aanzichten en van bovenaf lijkt me voldoende in plaats van elke keer een centimeter opschuiven en weer een aanzicht fotograferen. Ik snap het wel, je wilt proberen om elke keer een bepaald detailtje te laten zien, maar die vallen weg in het totaalplaatje als je begrijpt wat ik bedoel. Komt wellicht wat zeurderig over, maar is niet zo bedoeld. Tenzij de tankbouwers dit het liefst zo zien uiteraard, want wie ben ik....?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Erg mooi geworden DJ! Heb op whatsapp al best veel foto's voorbij zien komen, maar zo op de computer ziet het er toch beter uit. Het enige wat mij opviel, is dat de antennes niet recht zijn.

Keep up the good work!

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 16:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Bedankt voor de commentaren iedereen!
rob h&s schreef:
wat vind je niet fijn aan de tamiya verf?

Bij mij was het probleem dat de verf niet lekker wilde spuiten. De verf kwam heel klonterig op het model terecht en fijne lijntjes trekken was onmogelijk. Dit zal wel het gevolg zijn van verschillende invloedsfactoren. Zo heb ik een airbrush waar het verfcupje onder de spuit zit waardoor ik met veel hogere drukken moet werken. Ook spuit ik met een redelijke dikke naald. Daarnaast denk ik dat de verdunning ook niet helemaal goed was. Ik heb de verfverdunner van Tamiya gebruikt maar dan nog werkte het erg slecht. Ik spuit overigens al jaren met Revell en Vallejo en dat gaat altijd toppie, nooit problemen mee.
heico1980 schreef:
Het is mij te klein dat spul, maar je laat het mooi overkomen en op sommige foto´s lijkt het wel groter door details die je aan brengt. (Snap je die zin een beetje? )

Ja hoor. Het is mijn doel ook om zo veel mogelijk detail toe te voegen, ik wil eigenlijk het mooie van 1/72 combineren met de details van 1/35. :)
StevenVD schreef:
Hoe heb je die decals zo strak gekregen? Die zaten wel stuk voor stuk op vervelende plaatsen.

Klopt inderdaad Steven. Ik gebruik al jaren dit goedje van Revell:

Afbeelding

Het werkt echt perfect. Je brengt een beetje van dit spul aan, laat het een 15 seconden inwerken, en vervolgens zet je druk op het decal met een zachte doek. Succes gegarandeerd. Bij de Warrior had ik wel dat de coalitie markering decals een beetje scheurden. Maar dat is ook niets meer dan logisch vanwege de scherpe bouten en de op zich niet geweldige decals van Trumpeter. :wink: Die scheuren heb ik gewoon wat bijgewerkt met zwarte verf.
tsjopper bob schreef:
Het enige minpuntje vind ik de hoeveelheid eindfoto's. Een paar aanzichten en van bovenaf lijkt me voldoende in plaats van elke keer een centimeter opschuiven en weer een aanzicht fotograferen. Ik snap het wel, je wilt proberen om elke keer een bepaald detailtje te laten zien, maar die vallen weg in het totaalplaatje als je begrijpt wat ik bedoel. Komt wellicht wat zeurderig over, maar is niet zo bedoeld. Tenzij de tankbouwers dit het liefst zo zien uiteraard, want wie ben ik....?

Ja ben ik op zich wel met je eens hoor. Ik wilde er ook nog een aantal verwijderen maar ik ben daar niet zo goed in hahaha. Dus om te kiezen welke foto's ik wel ga plaatsen en welken juist niet. :oops:
militairtje schreef:
Het enige wat mij opviel, is dat de antennes niet recht zijn.

Ja klopt inderdaad. Dat is één van de weinige nadelen van buiten foto's maken, dat de antennes alle kanten op waaien. :lol: Maar ze zijn wel gewoon recht, of eigenlijk zonder vreemde kronkels zoals je dat ziet op de foto's.





Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooi werk DJ! Ik heb ook al het een en ander op whatsapp langs zien komen, maar op het grote scherm van de ipad kun je de modellen toch een stuk beter bekijken. Ik vind vooral de chipping erg geslaagd, zeker voor 1/72 zijn ze erg realistisch.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Strak stukje werk in deze ienemienie schaal :) dat lukt mij momenteel niet eens in 1/35

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 22:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Bedankt voor de lovende woorden heren! :brouw:



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement