Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2016 11:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Hee DJ,

Goed dat je nog 'leeft'. En wat heb je donders mooie kitjes neergezet zeg! Erg gaaf afgewerkt. Ik gebruik voor de decals zachter maken altijd Mirco Set en Sol. Heb jij hier ervaring mee?

Ik mis er wel een dio bij hoor.... :lol:

Groet,
Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2016 11:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Misschien over gelezen, maar van welk merk zijn deze kits?

Wel mooi gedaan, vooral op 1/72. mooie details, leuk verweerd.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2016 14:12 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Bedankt voor de comments heren!
Daan85 schreef:
Ik gebruik voor de decals zachter maken altijd Mirco Set en Sol. Heb jij hier ervaring mee?

Nee helaas niet. Ik heb er wel eens aan gedacht om het aan te schaffen, om het verschil tussen de beide producten te bepalen eigenlijk. Maar volgens mij doet het redelijk hetzelfde.
Daan85 schreef:
Ik mis er wel een dio bij hoor....

Ja haha, dat is wel iets wat ik binnenkort zeker weer eens wil gaan doen, een diorama maken. Mijn idee van deze build is overigens dat deze 2 voertuigen deel uit gaan maken van de serie Operation Granby voer- en vliegtuigen waar ik momenteel aan werk. Het uiteindelijk beoogde resultaat is dus ook dat ik een hele serie voertuigen, vliegtuigen en helikopters naast elkaar krijg uit dit specifieke tijdperk. Ik weet alleen nog niet helemaal hoe ik al die modellen ga presenteren. De vliegtuigen en helikopters blijven allemaal standalone maar bij de voertuigen weet ik het nog niet, misschien dat ik ze ooit wel op één mega diorama zet, maar het kan ook best zijn dat ik ze allemaal stand alone houd of ieder model op zijn eigen ondergrondje.
Silenoz schreef:
Misschien over gelezen, maar van welk merk zijn deze kits?

In het bericht staat dat ze van Revell en Trumpeter zijn. Het gaat om deze kits:

Afbeelding

Afbeelding


De decals voor de Challenger kwamen overigens niet allemaal uit de Revell kit, de witte nummers komen van verschillende andere kits.





Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2016 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Dit vind ik een hele goeie, ik maar denken, mede door de vele foto's, dat dit schaal 1:35 was!! Ongelooflijk gedetailleerd door die
toevoegingen en dat gaas constructie werk. Chapeau!

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2016 21:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Thanks Macabre! :brouw:



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 0:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 0:06 am
Berichten: 263
Micro Set is een goedje dat je aanbrengt om de hechting van een decal op het model te verbeteren. Je brengt het aan op de plek waar de decal moet komen (op het model zelf dus). Het maakt de decal ook iets week, zodat het beter over opliggende en inliggende details valt.

Micro Sol is een echte weekmaker die je op op de decal zelf aanbrengt. De decal wordt zacht en volgt dan de opliggende en inliggende details, de werking hiervan is sterker dan van Set en het is dus een zelfde soort vloeistof als Revell Decal Soft. Hoewel Revell in de gebruiksaanwijzing aangeeft dat je de decal met een kwast moet bewerken om het de contouren van het model te laten volgen, wordt dat bij Sol juist afgeraden. Insmeren, afblijven en het spul zijn werk laten doen. Kom je tijdens het proces wel aan de decal, dan is de kans groot dat je deze beschadigt. Volgt een decal na een eerste behandeling de contouren nog niet goed, dan kun je de behandeling (desnoods meerdere malen) herhalen. Het is trouwens normaal dat een decal er tijdens het proces 'gerimpeld' uit gaan zien. Niet in paniek raken en vooral nergens aankomen.

Set en Sol kun je gelijktijdig gebruiken (Set dus alleen maar als je de decal op het model plaatst, vervolgbehandelingen met Set zijn niet nodig omdat je het dus onder je decal wilt hebben).

Micro Set en Micro Sol gelden niet als de meest agressieve decal softeners (om maar eens een goed Nederlands woord te gebruiken 8) ). Op sommige dikke / taaie decals zullen ze nauwelijks effect hebben, tenzij je de behandeling veelvuldig herhaalt. En sommige decals zullen ook gewoon onkwetsbaar zijn voor deze vloeistoffen, dus dan zul je terug moeten vallen op een sterker middel. Daco Strong en Solvaset zijn ongeveer de meest agressieve softeners die verkocht worden, maar die kunnen een delicaat decal dus ook helemaal smelten (dus eerst testen op een overbodig decal!).

Mocht zelfs dat niet werken, dan zijn er een paar dappere lieden die ook Tamiya X20A (thinner, dus) of Tamiya extra thin (lijm, dus) geprobeerd hebben. Try at your own risk :wink:

Persoonlijk begin ik altijd met Micro Set en Sol en als dat niet werkt ga ik verder met Daco, lijm of thinner heb ik nog nooit hoeven gebruiken (en met het spul van Revell heb ik geen ervaring. Ik vermoed - op basis van jouw resultaten - dat het wat minder agressief is dan Micro Sol).

Grtz.
BigBear


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 12:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Duidelijk. :brouw:



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 14:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
BigBear, gebruiken ze dan niet eerder X20? Dat is de laquer thinner. Als X20A agressief zou zijn, dan zou je geen Tamiyaverf over decals kunnen gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement