Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 7:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Dit is voor mij een verhaal apart; toen ik ergens in 2014 op de vliering een Tamiya Panther Early (met messing zimmerit) wat daar al jaren in de vergetelheid stond werd mijn interesse gewekt en begon met google alles af te struinen wat betreft hoe en wat.
Schrik sloeg mij om het hart wat ik zag wat er werd gecreëerd na 45 jaar stilstand van mijn kant, slechts 1 tiger met 2 electro motortjes en een draadje om door de kamer te crossen achter de hond aan. En een paar vliegtuigjes, geen info of internet en ook geen lectuur op dit gebied.
Wat ik nu tegenkwam moest ik met de ogen knipperen en 3 x kijken voor ik doorhad dat dit bouwmodellen waren, geen echte.
Dit wilde ik ook!! Aangemeld bij brouwers met de gedachte dat ik ook maar eens iets van niveau moet maken, wat jammerlijk mislukte. Vingers stijf en stram, lijm die veel te snel uit het potje vloog, kortom, ik had mijn meerdere gevonden en het viel mij zwaar en teleurstellend.
Daarbij kwam ook nog een chronisch ziektebeeld bij mijn vrouw tevoorschijn waar ik in het begin heel moeilijk mee om kon gaan en mijzelf dieper voelde wegzakken, ook door die bouwmodellen. Iedereen leek het in de vingers te hebben behalve deze vent hier.

Maar ergens tijdens een paar foto's van mijn vorderingen was er eentje (Remarc777, Richard) die mij privé begon te mailen en telefonisch mij op te beuren en hints en tips te verstrekken. Anders had ik zeker het bijltje erbij neergegooid! :cry:
Als donderslag bij heldere hemel bood hij gratis en voor niets mij deze kit toe te sturen, waar ik hem nu nog vreselijk dankbaar voor ben!!
Dit gaf voor mij de doorslag de draad op te pakken, rust te vinden en mijn vrouw kreeg weer lol in mij zo bezig te zien! :shock:
Nu 4 modellen verder, want deze doos zit ook bomvol en die anderen langzamerhand toch in iets meer stijl dan de Panther zag verbeteren durf ik het aan om hem niet teleur te stellen en weer iets beters neer te zetten.
Dit moest ik even kwijt. :oops:

Afbeelding

De kit; keuze uit drie en ik kies voor de personnel carrier, want dit was toch het werkpaard voor troepen verplaatsing.
Hij wordt geplaatst ten tijde van Arnhem waar ik op Facebook een tekening tegenkwam die mij aansprak, eerst dacht ik saai geel, maar door de gladde wanden een mooie oefening in verweren en die guirlandes als camouflage die ikzelf wil fabrieken wordt dit een mooie aanloop naar de beginfase voor figuren en dioramas wat ik ook nog totaal niet beheers. En het heeft wel iets!

Afbeelding

Mede door Thierry66 over zijn problemen met de tracks en het beweegbaar houden van de voorwielen en later bij de blogs van Bill Plunk;
http://www.bpmodels.net/Model/Album/php ... 19570a891e
http://www.bpmodels.net/Model/Album/php ... c.php?t=39

voor de bouwvolgorde ben ik gelijk nog niet op mijn snuffert gegaan en de onduidelijke tekening, gaat dit ook wel goed komen.
Gelijk al het eerste probleem tegen gekomen, die camouflage hangt toch ergens aan en dat antwoord vond ik hier;

http://thepanzertrap.com/panzertrap_251photos.html

Die oogjes rondom bovenaan; hoe krijg ik die in vredesnaam zo klein en toch stevig.
Dus restjes van PE frames bij elkaar, terug geknipt tot een respectabele breedte, vervolgen 2 gaatjes (0,3mm.) boren in een stukje van net geen 5mm. Dat ik af en toe even moest rusten! Pffffffffffffffffffff. Toen aan de achterzijde dat beugeltje solderen met een draadje wat ik vond tussen mijn PC netwerkkabels.
Het waren er maar 9 stuks maar ik was blij dat dit klusje geklaard was. Foto's volgen, het is nu iets te donker.
Het relaas over de tracks (echt zelf uitgedokterd) het gaat als een speer terwijl ik ook nog Friuls voor deze kit heb gekocht, maar betwijfel of ik deze bij dit model ga gebruiken. Topicje daarover;

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =8&t=47088

Uiteraard later meer met foto's.

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 17:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Macabre, ben jij dit jaar naar Militracks geweest? Je kon er van wel heel dichtbij kennis maken met de 251.

photo 314573

photo 314571

photo 314569

photo 314568

Succes met deze halftrack, hij staat bij mij ook nog wel op het programma. Ik speelde ook al met het idee om er een groepsbouw over te houden...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Mooi verhaal, mooie kit ook! De 251 us toch zeker wel een Tot de verbeelding sprekende voertuig en je kan er zo veel kanten mee op.

Veel succes en vooral plezier ermee!

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Martin,

Citaat:
Maar ergens tijdens een paar foto's van mijn vorderingen was er eentje (Remarc777, Richard) die mij privé begon te mailen en telefonisch mij op te beuren en hints en tips te verstrekken. Anders had ik zeker het bijltje erbij neergegooid....... durf ik het aan om hem niet teleur te stellen en weer iets beters neer te zetten.


Gezien de vorderingen die je hebt gemaakt zijn mijn tips niet aan een dovenmansoor besteed :wink: . Maar uiteindelijk heb jij het zélf gedaan. Van een ietwat donkere Panther, via een mooie StuG, naar een nog mooiere StuG mét figuren: gaandeweg werden je vorderingen steeds beter zichtbaar. Zo zijn de uniformen bij de StuG-figuren zeer mooi gedaan. Dat je dan wat moet oefenen op de gezichten: soit, Rome werd ook niet in één dag gebouwd. Je kan mij kortom nooit teleurstellen.

Dat ik de laatste tijd niet- of nauwelijks op (jouw) topics reageer is niet vanwege het aangebodene. Je StuG is dus best de moeite van het complimenteren waard. Zit echter nu zelf in een soort van "forum/Facebook-dip": geen zin om waar dan ook op te reageren, alleen maar in bouwen...

Maar wees zeker dan ik je vorderingen met aandacht en plezier volg :D .

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 20:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Leuk voertuig, deze staat nog op mijn verlanglijstje dus ik ga deze zeker volgen.
Succes

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 21:39 pm 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Stevig verhaal, Martin, maar inderdaad, zoals de anderen al schreven, zo slecht doe je het niet en geloof het of neit, iedereen is zo begonnen hoor, alleen vliegt het de een wat sneller aan dan de ander.
wat ik normaliter tegen nieuwelingen zeg is dat ze zich niet blind moeten staren op dit soort top modellen, de lol akn zo iemand snel doen vergaan, het belangrijkste is de lol van de hobby en dan pas resultaat.
Ik ben zelf geen onverdienstelijke boogschutter, al zeg ik dat misschien nogal onbescheiden, maar kijk ik dan naar Archery TV dan denkt ik ook wel eens, laat maar. maar goed, ik schiet maar 1 dag per week en hun trainen 4 uur per dag, maar ik heb er wel lol in en dat is voor mij het belangrijkste. Ik kijk wat de toppers doen en probeer dat overnemen, als het lukt, mooi meegenomen, lukt het niet dan moet ik domweg wat langer oefenen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
Jij gaat hier echt iets mooi van maken. Daar ben ik van overtuigd. Btw. Thanks voor de tip over Bill Plunk. Een ontdekking voor mij
Zet em op Macabre !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
@StevenVD, ik ben helaas op openbaar vervoer aangewezen, maar kon je een blik in mijn hart werpen, jamjam!!
Gelukkig is over dit voertuig, zelfs rijdend veel beschreven over deze, zo kwam ik ook op details die op de kit niet aanwezig zijn en doe een poging die wel toe te passen.
@MarChant, inderdaad keuze in types genoeg en het zal ook niet bij deze ene blijven, mede door het saaie geel. Maar ik wil nu eenmaal mij bekwamen in het zelf frutselen van struikjes ed. Op het internet is het aanbod van verschrikkelijk mooie gewassen, maar ik wil oefenen en leren. Kopen kan altijd. Je zult in de toekomst heus deze vaker voorbij zien komen in een andere variant met de wildste camouflage. 8)
@remarc777, heeft even geduurd voor hij op de werktafel verscheen, maar ik heb nu al de lol te pakken van deze kleine accenten aan te brengen en merk zeer zeker dat ik vorderingen maak, al was het alleen het lijmen al, vond dat in het begin al een crime. :mrgreen:
@bram1234, kan je nu al verklappen dat Dragon veel aandacht aan dit voertuig heeft besteed en (buiten de soms onduidelijke beschrijving) er veel bouwplezier aan zult beleven. Ik zal er ook om denken dat ik de valkuilen omtrent de gegevens en wetenswaardigheden hier zeker zal beschrijven. 8) Voor zover mij dat lukt althans.
@Bert Takken, ik had al jaren ervaring met de airbrush, schilderijen en motoren opleuken, maar dan opeens in mini met de AB rond draaien en elk hoekje patronen volgen was toch even iets anders. Dan zie je plots al dit moois hier en denk ik ;" dat doe ik even". Echt niet en de andere technieken van modder, chippen, verstoffen, verweren en ga zo maar door, ik bouw het langzaam op en elk deel daarvan pogen te verbeteren, oefenen en nog eens oefenen en een eigen stijl vinden. :mrgreen:
@modestforest, bij toeval werd ik "vriend" met Bill Plunk op Facebook, in mijn ogen op zijn blog zeer goede beschrijvingen en chatten privé ook regelmatig en deze bescheiden man is nooit te beroerd om je door bouwproblemen heen te helpen. Alle respect voor deze Amerikaan.
Ga nu nog even knutselen, vrouw zit voor een uitermate saai tv stuk en hoop morgen iets op de camera te knippen en te plaatsen. :brouw:

Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 nov, 2015 16:09 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Veenendaal
Hey Martin, stoer om je verhaal zo te vertellen!
Ga 'm volgen natuurlijk.

Van de week zal ik foto's van die van mij plaatsen met de eerste camouflage-oefening.
Erg eng om te doen, maar waar ik vroeger een hekel had aan schilderen, geniet ik er nu van.

Tot follow's!

_________________
Bouwjaar 1966 | Honda CBR600f2 | Bezig met de Horch Kfz. 15 | Voorlopig klaar de Sd.Kfz 251/21
Nog te bouwen Academy Tiger en Amati Bismarck


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2016 8:04 am 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Inlijnen is een figuurterm, bij de voertuigen wordt het een pinwash genoemd

net als Glazing/ filters, Als ik bij een voertuig zou schrijven dat ik een glazing heb gebruikt krijg ik voornamelijk vraagtekens te zien, zodra ik het woord Filter gebruik, weet iedereen opeens wat ik bedoel.
Beide is het niets anders dan een sterk verdunde kleur opbrengen om visueel het oppervlakte een andere tint te geven

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement