Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 23:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 14:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jul, 2015 12:21 pm
Berichten: 42
Hoi,
Dit is de eerste keer dat ik wat in deze categorie post, dus vandaar een kleine kennismaking.
Mijn naam is Freddy, ruim de 50 gepasseerd en woonachtig in het mooie Leeuwarden.
Zoals jullie wellicht gezien hebben in de categorie Brouwverslagen Diorama's ben ik een jaartje terug weer gestart met modelbouw, na een onderbreking van bijna 40 jaar. Mijn eerste twee projecten kun je vinden op:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 21&t=45989
en
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 21&t=46322

Voor het derde project ben ik geïnspireerd door mijn eigen diensttijd bij de 13Paluabat in 1985-1986. Dit komt vooral doordat ik vorig jaar, na bijna 30 jaar, mijn dienstmakkers weer ontmoet heb in onze voormalige kazerne te Ede. Die kazerne wordt inmiddels omgebouwd tot woonwijk, maar ons slaapgebouw was er nog, evenals veel andere herkenbare locaties zoals de stormbaan, autowasplaatsen, stinger-oefenbol, kantine, PMT enz.enz. (Leuke bijkomstigheid was dat er inmiddels een bierbrouwerij in onze kantine zat :brouw: )

Affijn, toen ik het land tegen de Russische beer moest verdedigen was ik chauffeur op een stinger-combinatie. Dit was een Landrover met aanhanger, waarin 4 stinger-raketten lagen. Hiermee zouden we de Sovjet-vliegtuigen uit de lucht moeten halen. Dit is mijn Laro:

Afbeelding

Afbeelding

Verder hadden we als gevechtsmaterieel PRTL (Pruttel) en een commando YPR.

Mijn idee is om mijn eigen Laro te bouwen op basis van Revell-doos 03246 en mocht dat wat slagen dan misschien de YPR nabouwen en een leuk dioramaatje maken. Maar als eerste test begin ik aan de Laro.

Afbeelding

De bouwdoos geeft wel wat uitdagingen omdat de Nederlandse Laro hier en daar anders is dan de Engelse. Grootste verschil is uiteraard de LHD in plaats van RHD, maar er zijn meer verschillen. Gaandeweg het bouwen zal ik hier wel achter komen en kijken of ik oplossingen kan bedenken... Dit is nog maar mijn derde bouwdoos, dus ik beschouw mezelf nog als lerende beginneling...
Wordt vervolgd.

_________________
Mijn eerste bouwsel: Volkswagen T3 diorama https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 21&t=45989
Mijn tweede (lopende) bouwsel: Jaguar E-type diorama https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 21&t=46322


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 15:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Een mooi project ga je maken, ik vind de landrover's op zich zelf al stoere terrein wagens maar met een Nederlands tintje is het helemaal gaaf :D

Veel succes en ik blijf het verslag volgen :brouw:

Groet Robin.

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 18:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Met dat diorama komt het wel goed, als je er zoveel aandacht aan besteedt als met dat VW-busje. Dat type Landie heb ik nog niet gebouwd, maar over de YPR kan ik misschien wat meer vertellen...

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=35479&f=2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 20:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Normaliter zeg ik het maar weinig, maar "deze ga ik volgen" ben zelf niet dienstplichtig geweest (afgekeurd op zicht)maar mijn broer is ook LaRo piloot geweest en had veel verhalen en evenveel foto's ik heb het ook altijd een mooie bak gevonden al gaat er niets boven een ya126

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 0:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 0:06 am
Berichten: 263
Hallo Freddy,

Wat verschillen tussen 'jouw' LaRo en de kit zullen in ieder geval zijn de maat van de banden en het bandenpatroon (Nederland gebruikte de oude voorraad NEKAF-banden om kosten te besparen, wat achteraf niet zo'n goed idee was omdat de assen, versnellingsbak en tussenbak daar niet zo geschikt voor waren). Het verschil in afmeting zal je op schaal waarschijnlijk niet zien, maar het patroon is wel duidelijk anders dan de banden in de kit.

Verder is de huif anders (zo te zien gaat het vooral om een paar raampjes die de NL versie wel heeft en de kit niet) en is de verlichting aan de voorzijde verschillend .

Het meeste lijkt met goed te doen met wat improviseerwerk, de grootste uitdaging lijkt me het afwijkende profiel op de banden (maar daar is wellicht een aftermaket oplossing voor in de vorm van een paar resin wielen).

Grtz.
BigBear


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
We kregen ze om die reden ook stuk voor stuk binnen met kapotte steekassen!

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jul, 2015 12:21 pm
Berichten: 42
Dit modelbouw projectje is ingegeven door het weerzien vorig jaar met mijn dienstmakkers en onze kazerne, maar gisteravond bedacht ik me dat het toevallig exact 30 jaar geleden is dat ik "mijn" Laro toegewezen kreeg bij mijn parate eenheid, in januari 1986! Leuke bijkomstigheid, maar door die 30 jaar heeft het geheugen hier en daar wel wat gaten laten vallen. En aangezien het de tijd was dat er nog maar 36 foto's op een rolletje zaten, heb ik ook niet zo veel foto's van mijn voertuig. Gelukkig stond er onlangs een Laro van een andere Paluabat te koop op internet, dus heb ik fijn gebruik gemaakt van de uitgebreide fotosessie ter bevordering van de verkoop :D

Affijn, terug naar het model: Inmiddels is de Engelse Laro omgebouwd naar Nederlandse Laro. Er waren nogal wat aanpassingen nodig, zoals je kunt zien. Op de foto heb ik deze met rood aangegeven en het model staat inmiddels in de primer.

Afbeelding

Afbeelding

Verder ben ik wat aan het experimenteren met de juiste kleur groen. Het Nederlandse legergroen is niet echt groen, maar lijkt wel wat bruin-grijs-groen. Hiervoor heb ik proefstukjes gemaakt met de Tamiya kleuren Natogreen (te groen), Olivedrab JSDF (te bruin), Olive green (te groen) en Olive drab (lijkt redelijk goed te zijn). Wie de gouden tip heeft, mag het zeggen.

Betreffende de banden, zoals Bigbear terecht aangaf, had ik al gezien dat het wel erg vlakke bandjes waren die standaard bij de kit zitten. Echte wegbanden, terwijl ik nog weet dat we het profiel van de banden (terreinbanden?) regelmatig opsneden met zo'n gloeiijzer. Enig speuren leverde een prachtig setje op van Accurate Armour. Ik denk dat ik deze ga aanschaffen, alhoewel ik het een boel geld vind voor een paar stukjes resin... Maar voor het realistische beeld zal het zeker wat toevoegen.
http://www.accurate-armour.com/ShowProd ... oduct=1891

_________________
Mijn eerste bouwsel: Volkswagen T3 diorama https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 21&t=45989
Mijn tweede (lopende) bouwsel: Jaguar E-type diorama https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 21&t=46322


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 21:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Probeeer te zoeken op RAL6014 en daar de modelbouwkleur bij.
Ik heb in het verleden eens een potje van modelmaster gehad voor mijn Nekaf, mijn daf YA126 en mijn YP408

volgens mij was dit de kleur bronsgroen, met wat postshadig kan dit heel goed als gemiddlede NL legerkleur. De NATO groen is het net niet, evenals het OD, misschien eens proberen met OD en wat american uniform green, beetje in de verhouding van respectievelijk 1 op 3

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 21:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
die banden zijn volgens mij niet goed, hier zit een schuin profiel op, de nekaf had een recht blokken profiel. kijk eens of je de M38 kit te pakken kan krijgen voor de banden

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2016 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 jul, 2015 12:21 pm
Berichten: 42
Weer even een update van mijn Land Rover projectje. Na de auto eerst in Olive drab gezet te hebben (want dat zag er op mijn proefstukje goed uit qua kleur), heb ik hem toch maar overgespoten in een mix van Olive drab, Olive green en geel.
Daarna alvast wat details geschilderd.

Ik schrik zelf van de grofheid van het schilderwerk op de foto's, maar in het echt zie je dit gelukkig niet.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook ben ik aan het bedenken hoe ik de kap van zeildoek ga maken. Ik denk aan een doek maken van dun lood of de kap uit de bouwdoos verbouwen tot een acceptabele kap (deels met plamuur en deels met lood). Als testje heb ik reeds wat gefabriceerd:

Afbeelding

Verder heb ik nog gezocht naar alternatieve wielen van de aftermarket. Ik kwam tot volgende:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar welke zijn geschikt voor de Nederlandse Laro? Als je zoekt op Google lijkt het wel of er verschillende modellen in omloop waren....

Er blijven naast de wielen ook nog eens genoeg uitdagingen: Zo zoek ik een bijl voor achterop (in de kit zat een pikhouweel), een uzi en een Philips radioset (compleet met antenne...).

_________________
Mijn eerste bouwsel: Volkswagen T3 diorama https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 21&t=45989
Mijn tweede (lopende) bouwsel: Jaguar E-type diorama https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 21&t=46322


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement