Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 3:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 okt, 2016 20:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Walesha
Dat de mannen dekking zoeken, logisch, maar met incoming fire zou ik juist verwachten dat de Sherman optrekt om de vuurhaard uit te schakelen.

maar goed, dat doet absoluut niets af aan het dio en de setting. De figuren hebben zeer zeker een mooie houding en plaatsing waaruit een verhaal spreekt in combinatie met de rest. En het feit dat wij gaan discuseren over de zin van dekking zoeken geeft toch aan dat het dio dermate goed is dat er zo'n discussie uit kan ontstaan, althans in mijn ogen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 okt, 2016 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Hey Bert... wat zei ik over een "levendig dio"?... :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 okt, 2016 21:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1392
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Marc, mooi geworden, ik wist niet dat die Stuart en Sherman zoveel ruimte innamen, maar heel mooi geworden, goede setting en inderdaad is een Sherman een mooie "base of fire", volgens mij, zelfs in de jungle.

Groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 okt, 2016 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
@ allen: bedankt voor jullie mooie complimenten en de vele mooie reacties :D ! Ik zal proberen om chronologisch op een paar zaken in te haken.

@ Trajanus: Nieuwegein hangt nog steeds af van het werkschema van mijn vrouw dat pas vlak daarvoor bekend is. Maar ik wil zeker langkomen.

@ Walesha, jij schreef:
Citaat:
ik had wel verwacht dat het beeld iets meer overgroeid zou zijn


Ik let bij diorama's altijd goed op de technische balans van zaken. Daarbij moet je dus o.a. denken aan kleur, kijklijnen/compositie en verhaal. Heb het beeld uiteindelijk vanwege de kleurbalans van het diorama bewust wat minder begroeiing gegeven: gevoelsmatig had ik het idee dat het beeld, wanneer ik het nog meer begroeiing zou geven, onder zou sneeuwen in het groen.

Ook de kijklijnen en de compositie worden daardoor niet verstoord. Het diorama heeft twee primaire kijklijnen: de eerste loopt van "linksboven" (de M3A1) over de weg naar beneden "rechtsonder" (de slang), de tweede loopt van het water "linksonder" via het middenstuk (de twee voertuigen) naar "rechtsboven", de rotswand, de Buddha en de begroeiing daarachter. Door de Buddha bewust wat minder te beplanten hoopte ik de ogen van de kijker er naar toe te trekken.

@ Bert, jij schreef:
Citaat:
of ik als soldaat zo strak naast de tracks zou liggen, dat valt toch wel te betwijfelen, ze kunnen je niet zien en dat kreng zou optrekken, dan maakt het volgens mij niet uit of je stalen ballen hebt.


Daarop schreef Walesha:
Citaat:
Als je het totaalplaatjes goed bekijkt dan ga ik ervan uit dat ze onder vuur liggen..........De soldaten zitten dus wel duidelijk in een dekkingspositie. Hier is goed over nagedacht


Dat is inderdaad het beeld wat ik geprobeerd heb uit te beelden. De tank staat stil, er is "iets" buiten beeld aan de hand, en het wachten is op een teken van de voorste, liggende soldaat. De figuren liggen/zitten juist dicht tegen de tank aan om dat "dekkingsgevoel" te versterken.

@ Bert, dan schrijf jij weer:
Citaat:
Dat de mannen dekking zoeken, logisch, maar met incoming fire zou ik juist verwachten dat de Sherman optrekt om de vuurhaard uit te schakelen.


Da's een goeie, daar had ik eigenlijk niet bij stil gestaan... Mijn idee was dat het gevaar dusdanig van aard was dat het juist met de vlammenwerper moest worden vernietigd. Denk daarbij aan een bunker o.i.d. Overigens kreeg ik vandaag in Veldhoven ook inval van iemand die juist de M3A1 voorop zou laten rijden. Mijn verweer was dat de "grote" Sherman door voorop te rijden de "kleine" M3A1 zou beschermen. Mijn vriend counterde door te stellen dat de M3A1 door zijn vlammenwerper een veel grotere reikwijdte zou hebben dan de Sherman, die voor doelen op kortere afstand veel te zwaar bewapend zou zijn met de 75mm en te licht met slechts de .30. Tsja, verschillende bouwers, verschillende inzichten.....

@ Anne: ook bedankt voor je complimenten. Je ziet dus dat er geen ruimte meer was voor nog een voertuig... Op de bouwavond afgelopen week kreeg ik als commentaar ook te horen dat het niet logisch was dat de soldaten zo dicht opeen zo dicht bij de tanks dekking zouden zoeken. Ook de beide tanks zelf zouden nooit zo dicht bij elkaar staan........ Dat weet ik ook wel, maar wat moet ik dan? Een diorama bouwen van twee meter lang?

Tenslotte weer @ Bert. Jij schreef:
Citaat:
dit moet prijzen opleveren op elke wedstrijd.


Ik heb dit weekend meegedaan aan de wedstrijd van SMC in Veldhoven, categorie Diorama's en vignettes, "master" klasse. Dit overigens niet omdat ik me een master voel, maar omdat de regelementen bij SMC voorschrijven dat jij bij goud in de standaardklasse "moet" promoveren naar de masters (ik had goud twee jaar geleden met "Another one bites the dust").

Helaas heb ik geen medaille gekregen, wel veel positieve reacties. Ik ben er niet rouwig om, ook niet verrast. Het niveau van de inschrijvingen in de masterklasse lag zó hoog dat ik ontzettend blij zou zijn geweest met brons. Heb evengoed veel plezier gehad dit weekend. Nu eerst een tijdje geen modelbouw, dan de knop om, om weer met volle zin en moed aan mijn volgende diorama idee te beginnen!

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 okt, 2016 22:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Toch proficiat met je resultaat, Richard. Je zag vast al wel mijn foto's van op de beurs, ik herhaal ze hier nog eens.

photo 386143

photo 386144

photo 386145


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 okt, 2016 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@remarc777... je mag hoe dan trots zijn op je meer dan geslaagde dio, dat je geen prijs won staat buiten kijf maar zoals Bert zei dat je dio uiteindelijk een discussie uitlokte over de positie van de figuren en er verder werd gedacht over het kan het of niet betekent alleen maar dat je werk heel realistisch overkomt! :brouw:
Bert en ik verschillen daarin duidelijk van mening maar probeer je wel eens voor te stellen hoe er gereageerd zou worden als je dit in het echt meemaakt? Wat er buiten het dio gebeurt weten we natuurlijk niet maar je werkje laat mensen zoals Bert en ik wel nadenken en proberen het totaalplaatje van de situatie te zien en daar ben jij wat mij betreft voor 200% in geslaagd! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 7:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Wat kan je hier nog op aanmerken; werkelijk prachtig

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 11:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
schitterend.. er valt niet zo veel aan toe te voegen eigenlijk....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
schitterend , op mijn gemak alles bekeken en afgekeken om het zo te zeggen
techniek ed
en wat betreft de verschillende opmerkingen , het zijn moment opnames
ook in het echt zie je zulke taferelen [ kijk maar eens bij een filmverslag op discovery of zo van tankslagen ]
al met al vind ik het een geslaagde dio
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 23:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12238
Woonplaats: Eibergen
Beetje overkill twee tanks voor een slangetje :mrgreen:

Maar een geslaagd diorama ondanks de opmerkingen die wel of niet terecht zijn, belangrijkste is dat je er zelf tevreden mee ben.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement