Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 6:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 462 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 jun, 2015 11:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
hopelijk is alles nog demonteerbaar om de veren mooi te kunnen spuiten. wel mooi werk...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jun, 2015 22:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, de veren zijn zelfs nog afneembaar. Ik heb nu de sponsons tegen de hullwand aan geplakt en de sprockets en idlers bevestigd, zodat ik de tracks kon testen. Misschien kan er nog een link bij, dat levert er dan een meer op dan bij de vinyltracks. Ik heb nog niet gecheckt of het klopt met hoeveel het er in werkelijkheid zouden moeten zijn. De bogies zullen ook nog iets meer moeten doorzakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2015 11:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bij de Voyager PE-set zit een fret waar je de trackgeleiders mee kunt vervangen. Die had ik al afgewerkt toen ik dat ontdekte maar ik heb ze toch ineengezet, al heb ik ze nog niet op het model gemonteerd.

Afbeelding

Wat meteen opvalt, is de afmetingen van de PE-stukken. Dit gaat niet lukken met mijn gewone apparatuur.

Afbeelding

De stroken worden eerst op een lineaaltje gekleefd om de plooilijn mooi gelijk te houden met de rand van het lineaal.

Afbeelding

Dan worden ze vastgeklemd met schroeven. Op deze foto staat nog een experiment dat mislukte omdat hier nog steeds maar drie punten van de strook vastgezet zijn. Die plooide dus ook alleen op die punten. Tussen dit en de volgende foto moet je er nog een tweede lineaal bij denken die bij tussen de schroeven gestoken werd. Het plooien ging nu nog niet helemaal goed, zodat er uiteindelijk met een houtblokje nageritst moest worden van het ene naar het andere eind, tot er overal 90 graden geplooid was.

Afbeelding

De rails trokken nog steeds wat krom als ze uit de schroeven kwamen, dus dat werd nagebogen tot het recht genoeg was om zonder spanning te verlijmen.

Afbeelding
(inzetfoto's komen van Primeportal)

Aan het vooreinde van de rails zitten vier houders geschroefd. Die heb ik hier bevestigd. Bij de eerste van de vier rails had ik de plooirichting verkeerd, zodat die niet het spiegelbeeld was van zijn tegenhanger. Ik had het in feite juist maar dan kon je de aanzetpunten niet 180 graden omplooien. De drie andere heb ik dan expres verkeerd geplooid maar bij die eerste heb ik dan de houders aan de andere kant moeten terugzetten. Na al die moeite is het me nog niet helemaal duidelijk of ik ze wel kan gebruiken. In de inzet zie je bovenaan de situatie die bij een Mk.IV te zien is en daaronder bij een Mk. III. De set die ik kocht, is voor een Mk.III, omdat ik op het eerste zicht geen verschil zag voor de fenders. Wat ik niet weet, is of dit een vormverschil is dat typerend is voor beide marks of dat het bij alletwee kon voorkomen. Je ziet wel in beide gevallen dat de plastic houders heel wat dunner moeten zijn dan bij het styreen onderdeel het geval is. Je ziet ook dat bij de Mk. III de rail onderbroken is waar hij aan de sponson vast zit. Het stuk nu lossnijden van de kit gaat wel moeilijker worden, aangezien ik de hull al tegen de sponson heb gelijmd. Dilemma...

Bovendien heb ik nu pas ontdekt dat de sprockets eigenlijk in de velgen zeven mudholes moeten hebben. Die zitten dan wel grotendeels verborgen achter de tracklinks maar ze zijn van achteren te zien en ook doorheen de perforaties in de loopvlakken van de links. Er is een upgrade van Inside The Armour (http://www.militarymodelling.com/news/article/ita-replacement-churchill-idlers/8131) met een PE-deeltje voor de binnenkant van de velg. Ik zou dat kunnen scratchen, maar ik zou die velgen daarvoor moeten uiteenzagen en een heel stuk verzwakken door er een PE middenstuk in te lijmen.

Afbeelding

Afbeelding

Let op de binnenkant, die is bij AFV vol en er zitten ook geen bouten aan de binnenkant van de wielschijven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2015 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Als ik jouw was Steven, zou ik 6 gaten in de velg boren en deze met een dremel wat groter / vierkanter maken.
Waarom 6, omdat dat gemakkelijker te verdelen is en er blijft meer rest materiaal tussen de gaten over dus het blijft stevig en met dat aantal zie je van buiten het verschil niet of dr nou 6 of 7 gaten in zouden zitten.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2015 21:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de tip, Midnight Creep, maar ik had al een eenvoudig trucje toegepast om toch zeven gaten te kunnen snijden.

Afbeelding

Eerst vermenigvuldig je de diameter van de sprocket met pi en dan deel je dat door zeven op een stuk tape.

Afbeelding

Dan boor je in de hoeken van de getekende gaatjes. Dat kan je met een freesje verder uithalen.

Afbeelding

Afbeelding

Tenslotte afwerken met een scalpel, een driehoeksvijltje en tenslotte met Tamiya Extra Thin glad maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun, 2015 0:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog een kleine aanpassing, ik heb de rails omgescratcht zodat ze zeker voor een Mk.IV kunnen doorgaan. Daarvoor had ik een paar stukjes Griffon PE nodig, die hadden al een goede dikte. Ze moesten tussen de staafjes en de rails van Voyager in komen. Ik kon de kit-exemplaren gebruiken als template. Straks moet ik dan wel de rails vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En die set bevatte ook heel wat ongebruikte boutjes, die nu goed van pas kwamen.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun, 2015 6:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Aan de details zal het niet liggen als de tank af is :brouw: .
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2015 22:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Bram. DE PE rails zitten nu op hun plek en de sponsons zijn aan de onderkant gelijmd. Die stond wel vrij krom, ik hoop dat dat na het vastkleven goed blijft want het was te dik om terug om te plooien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jun, 2015 19:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De hull is al iets verder opgebouwd. Ik heb de upper hull plate er nog los op gelegd en heb daar de resinkoepel al eens opgeduwd. Die past nog niet perfect ineen door wat bramen maar je krijgt een beeld van hoe het gaat worden met het camo-net.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben aan het bekijken geweest of het doenbaar is om zelf een gedeeltelijk interieur te scratchen om een van de zijluiken open te kunnen zetten maar de hoeveelheid werk is dan niet te onderschatten. Dat zie je aan de foto's van sets die daarvoor uitgebracht zijn.

Afbeelding

Hier bovenop komt ook nog eens het binnenwerk van de koepel waar een trommel onder hangt met de schutter en de commandant in. Er is ook geen firewall en de binnenkant van de sponsons is nog uitgehold voor de oorspronkelijke vering.

Afbeelding

Helaas kost deze set 65 euro en is een deel ervan onbruikbaar omdat ze voor een zesponder ontworpen is. Wat veel voor stukjes die het daglicht nooit gaan zien. Het zal dus een alternatieve aanpak moeten worden. Ik moet wel iets maken want in elk van de bovenste luiken komt een bemanningslid. De zijluiken hadden niet open gehoeven als ik de tank nog in het water zou laten rijden, maar dan kan ik mijn para's er nergens bij zetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jun, 2015 22:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb op een geschiedkundige website een verhaal gevonden dat misschien bruikbaar is om iets rond te bouwen.

http://www.normandy1944.org.uk/graye.htm

Citaat:
Graye-sur Mer was in Mike sector of Juno beach. Defences on this sector were formidable with an extensive amount of barbed wire and mines. The proposed exit from the beach ran through marshy ground which had been flooded by damming the stream which flowed through it. The exit road crossed the stream at a small culvert which had been heavily cratered forming a 63ft gap. A large tank trap, 16 ft wide and 9 ft deep, had been dug in the centre of the exit (...) Not realising the size of the culvert crater Captain Hewitt ordered up a fascine tank to fill it (...) (The driver, George Dunn) stopped the tracks but the tank fell, the daylight through the visor was cut off and the vehicle stopped. Water poured on top of him but somebody pulled him out and laid him on the turret which was only just above the water (...) A bridge was laid to rest on the tank and more fascines dumped into the water ahead (...) Six tanks had crossed the bridge when it started to slide off the sunken AVRE. Traffic was then stopped whilst the bridge was secured. Four more tanks got across until a Sherman became bogged.


Die tank is de Churchill die nu opgegraven en gerestaureerd is. Ik zou die kunnen namaken met de sparepart-koepel die ik heb, zo te zien was er nauwelijks iets anders dat boven het water uitstak dan de koepel en de rest werd bedekt met fascines. Op die turret wordt dan een SBG gelegd. Er zijn wel geen foto's gemaakt van die gebeurtenis, er was zware mortier- en MG-beschieting en de bemanning van de fascinetank werd daardoor zwaargewond ondanks dat ze uit de tank ontsnapten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 462 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 47  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement