Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 16:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Tja, ik ben een zeer sporadisch poster van bouwverslagen de laatste jaren, afgezien van de Daf, maar dat wil niet zeggen dat ik helemaal niets doe.
Ik ben alleen wat beperkt in ruimte en tijd.

maar goed, omdat ik op hogere temperaturen zit te wachten om verder te kunnen met de M26 Dragon Wagon (het spuitwerk dus) maar begonnen aan deze gigant.

Ik kon de kit en de complete Voyager PEset via MP scoren voor minder dan de nieuwprijs van de kit alleen en daarom toen maar aangeschaft, anders loopt het in de papieren en wordt de grote baas thuis een beetje verdrietig..............hoe herkenbaar denk ik voor anderen.
Bij de andere topics zijn de gietramen niet getoond dus ik doe dat deze keer wel, vult ook lekker de pagina want het zijn 17 gietramen, 1 flexibeele, en 1 doorzichtige plus nog de 3 voor de rails en bedding.
Een aantal zijn dubbel uitgeevvoeerd dus die laat ik maar 1 keer zien.

Okee, eerst de doos maar eens

Afbeelding


Hier zitten dus 710 onderdelen in, en das veel als je de deksel er afhaalt.

Wat er in zit, naast een mooie kleurenplaat van de loc in standaard en cammokleur, de dikke bouwbeschrijving en een decalvel met helaas verkeerde of foute decals is;
(foto's even geleend van een andere site)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nogmaals, een 4 tal gietramen zijn dubbel uitgevoerd

Verder heb ik dan ook de Voyagerset, je kan deze verkrijgen in 5 afzonderlijke sets of 1 complete, ik heb dus de complete.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en zie hier voor een uitgebreide review, met alle foto's van Terry Ashley

Voyager set review


Ik heb dus ettelijke dagen, zo niet weken, zitten kijken en puzzelen op de bouwbeschrijving en de kit, diverse bakken koffie en moed verzameld.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Jawadde... als ik dat zo bekijk met al die aftermarket... blijft er nog een stukje plastiek over??? :mrgreen:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 17:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik ben dus eerst eens begonnen met de diverse PE delen, ik wilde deze solderen in plaats van lijmen, omdat solderen toch net even meer stevigheid geeft en wat belangrijker is, het blijft dus veel beter aan elkaar hangen. Het schrijven over dat ik heb gesoldeerd is stukken makkelijker dan de praktijk, want ik ben dus absoluut geen soldeerder en moest het mezelf dus ook nog eens aanleren, acht het viel dus wel mee.

even voor de beginnende bouwers en eventueel jeugdige leden met een beperkt budget.

Staar je absoluut niet blind op foto's in verslagen waar een complete gereedschapswinkels worden getoond, ik werk al jaren met een zeer minimalistische hoeveel gereedschap en heb voor deze kit een soldeerbout moeten aanschaffen, die oude die ik had was veels te zwaar en te lomp. Beter was misschien een soldeerstation geweest, maar ik werk aan het aanrechtblad in de keuken en daar heb ik dus de gigantische ruimte van 70 bij 60 tot mijn beschikking..................maar wel met het Senseoding direct bij de hand.

In diverse topics en how-to's lees je dat je niet moet solderen met S39 en zo, ach, dat werkt prima, vloeit lekker en als je na het solderen het spul even in een bakje met afwasmiddel mikt, is het etsende deel van de S39 ook weer weg. Ik gebruik harsloze draad van 0,5 mm en een bout van 16 watt, het meeste kan je daar mee doen, voor het dikkere PE 1,5 mm, pak ik de grote bout, maar let dan op dat je eerst het dikke PE vastzet en daarna pas de dunne dingetjes, lijkt logisch, maar het is heel vervelend als je daar niet over nagedacht heb en alles valt gewoon om.

Wat ik aan gereedschap gebruik is op de navolgende foto's te zien, soms nog wel een vlakbektangetje voor het PE buigen (kan nergens mijn etchmate vinden, maar ik mis hem dus niet eens)

Afbeelding

Afbeelding

en nee, ik soldeer gewoon op een houten plankje (dat ruikt zo lekker als dat verbrand)


Goed, maar eens starten dan, ik heb eerst allerlei PE spul vast gesoldeerd, behalve de 2200000 boutkopjes, die lijm ik dan nog wel vast :lol:
De diverse frame en staanders voor de ketel, en de aandrijving

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volledige PE cabine en de mooie resin stookwand die ik al een beetje heb opgebouwd, daarnaast liggen al wat stoomkraansetjes

Afbeelding

Afbeelding

Bij de cabine zijkanten heb ik geprobeerd om de zijraampjes schuifbaar te houden, en das gelukt

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog wat andere zooi vastgeplakt aan o.a. de stoomcilinderbehuizing

Afbeelding

en uiteraard het cabineplafond, je kan zien waarom ik af en toe blaren van de bout op mijn vingers had staan, het is zo klein soms

Afbeelding

En om te laten zien dat het soms klein is, de opstapjes en lampen van de tender, de lampen moets als strip op de cirkelvormige achterkant vast zetten

Afbeelding

Afbeelding

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 17:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Zat, Walesha, zat

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 17:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Okee, in navolging van mijn antwoord op Walesha, het plastic gebeuren

Ik heb het chassis van de loc in elkaar gezet, althans grotendeel, en de tender.

nu ben ik misschien een verwende mierenneuker of te oud, maar voor het geld dat je betaald voor deze kit krijg je minder kwaliteit dan verwacht, maar dat had ik al een paar keer geventileerd.

Niet qua details, die zijn goed en scherp, maar meer de gietnaden en soms de slechte passing en de vele uitstootafdrukken, die overigs wel redelijk uit het zicht blijven.

Okee, de status tot zover

de loc met de basisvorm van de ketel

Afbeelding

Afbeelding

Voor diegene die nog moeten beginnen, de bladveren en de strips daartussen, monteer die eerst aan elkaar en daarna pas op het frame, en maak ze goed schoon, hier zitten vervelende gietnaden op en zijn vrij teer.

Op het frame zie je plamuur aan de voorzijde, de halve bogen, dat is opgevuld in verband met de PE spatborden

De tender is nagenoeg klaar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De "kolenplaat" heb ik er nog niet op, daar komt een plaatje met echte kolen (bij de Voyagerset) bij, tender en frame hou ik los tot na het spuiten en ik zet pas de kleine frutseltjes er (scharniertjes, handgrepen etc) als ik ga spuiten, in verband het er zo weer vanaf vegen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 17:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
ow, voor referentie en zo, gebruik ik Primportal, maar ik ben er inmiddels achter dat geen enkele loc hetzelfde was zeker niet welke in musea staan, omdat daar de refit soms al op toegepast is na de oorlog. Mijn model wordt een redelijk midwar model in de standaardkleuren zwart/rood, maar wel in gebruikte staat.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 18:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Echte kolen bij je Voyagerset, dat klinkt hartverwarmend. Ik moet zelf voor een van de volgende projecten ook veel PE aan elkaar hangen (http://modelbrouwers.nl/media/albums/328/10648/PE35172-4.jpg
), maar het is me al niet gelukt om een eenvoudig circuit probleemloos aan elkaar te solderen. Het zal wel steviger zijn maar ik vind het PE van Voyager wat te fragiel om er veel met schuurpapiertjes en vijlen op af te gaan. Zijn er op de bladveren alleen gietnaden of zijn ze ook verkeerd uitgelijnd? Want het lijken er wat veel om allemaal te vervangen... En heeft Voyager nu een volledig stel wielen in Resin voorzien? Dan moet Trumpeter wel ergens goed fout zitten?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 19:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 10 sep, 2009 18:56 pm
Berichten: 409
Woonplaats: Blijham
Dat ziet er goed uit. De PE- toevoegingen maken het geheel wel beter, maar voor mij iets te prijzig inderdaad.
De kolenplaat heb ik wel gemonteerd, maar daar komen echte kolen overheen.

_________________
Groeten,
Richard

http://rgpmodelbouw.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... =2&t=40932" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... 21&t=36438" onclick="window.open(this.href);return false;


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Hmmm... "echte kolen"... ik vraag me af: in mijn kindertijd zo ergens de jaren '60 reden stoomloc's op briketten, dat is een geperst mengsel van kolengruis en (afgedraaide) olie. Was dat in WO2 ook niet zo?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 20:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Steven
Dat PE vann Voyager kan meer hebben dan je denkt, ik schuur her lichtjes op nadat ik het even door de gasvlam van het fornuis heb gehaald, dan buigt het wat mooier en is iets minder stug. Het is een hele andere kwalitiet dan Eduard PE, dat is vaak erg stug.

Dat de prijs hoog is is absoluut waar, maar ik heb voor de kit en set 80 euro betaald, das toch meer dan 50% minder dan de nieuwprijs, anders had ik het zeker niet gedaan.
Er staat nog een setje op MP

Hij staat er al heel even op, dus er kan nog wel wat vanaf denk ik

Klik hier

de uitlijning is wel goed, alleen de gietnaden zijn erg, Voyager vervangt slechts 2 wielen niet alle. De stookwand is wel accuraat ten opzichte van de Trumpeterversie die mijn inziens meer een combinatie is van een BR50 en een BR1.


Het solderen viel mij echt mee, zorg dat je lekker met S36 of S36 speelt, kleine bout heb met scherp punt en steeds hele kleine beetjes soldeer op je bout doet, de warmte doet de rest. je kan ook kiezen voor soldeerpasta, dan breng je aan met een penseel en kan je met een brandertje doen, die heeft namelijk een veel lagere smelttemperatuur.

Ik ben gewoon in het diepe gesprongen en al doende geleerd...........................je voelt even niets, maar dan opeens wordt zo'n onderdeel toch heel heet, daarom gebruik ik tegenwoordig toch een tangetje.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement