Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 17:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2015 16:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Wat is het meest vervelende aan rode verf?.......................................dat het op is op het moment dat je dat niet wilt.

En dat was dus bij mij dus het geval. ik wilde het onderstel van de tender en lok spuiten. de tender was al zwart, maar de lok heb ik dus een soort preshading gegeven, puur op het gevoel. Daarna een, blijkbaar toch ouder dan geschat, rood potje Vallejo gepakt. Okee, de eerst 30 minuten voornamelijk vellen trekken, maar met een zware verdunning met iso ging het, alleen je moet dus meerdere lagen opbrengen. Eerst de tender, dus rood over zwart (nee, we hoeven niet te gaan fluisteren) en toen deze even moest drogen, de lok er bij gepakt. Och ik ben met de primer toch aardig door het oog van de naald gekropen, want het ziet er nu al aardig uit. Natuurlijk moet en ze nog een paar lagen hebben om het dekkend te krijgen en de preshading niet zo zwaar door laten schemeren. De cilinderhuizen moeten sowieso zwart worden, dus daar besteed ik niet zoveel aandacht aan.

Ik heb bij de tender even een foto met en onder flits gemaakt, je kan precies zien waar nog een laag overheen moet, maar nu al ziet die er lekker verweerd uit al. De details inschilderen doe ik wel met de kwast. Verder moet ik ook nog de wielen rood maken dus ik moet sowieso rood bestellen (ach ik moet nog meer kleuren hebben)

Als eerste de tender

Zonder flits

photo 342700


en met flits

photo 342702

Even zonder kolenbak

photo 342701


Hoewel het nog niet dekkend is, vind ik persoonlijk het al heel goed uitzien en je krijgt al een goed idee hoe het uiteindelijk zal moeten worden (moet ik wel dun blijven spuiten)

De lok
photo 342703

photo 342704

Nee, het wordt geen gayparade, dus die roze kleur verdwijnt echt wel, desnoods met een wash en filters

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2015 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 8:45 am
Berichten: 1414
Woonplaats: Friesland
Hey Bert,

Gave trein de toevoegingen die je hebt gedaan maakt het zeker mooi! Met een donkere wash zal die rozige kleur vast veranderen. Veel succes er nog mee!

Kornelis

_________________
Work in progress:
T-26 Model. 1933 | Skif 1:72
TATA Lpt 1613 TC (52/Cowl) | 1:24 – ‘Horn Please!’


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2015 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3838
Ha Bert,

net het hele verhaal gelezen, kwam opeens een foto tegen van mezelf, grappig. Mijn BR52 staat al zeer geruime tijd in de kast te wachten op betere dagen. De PE cabine is een aardig klusje, het solderen lukt me ondanks allerlei pogingen niet, lijmen kan niet dus ben er begonnen met schroefjes er doorheen te zetten, maar of dat ideaal is. Toch heb ik na het lezen van jou verslag het idee dit project wellicht weer op te pakken.

Ik verdun Vallejo met de cleaner, werkt als een trein.

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2015 21:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Zo, het chassis van lok een tender afgespoten, heerlijk, in een koude schuur, met her en der een druppel en zijdelings licht.
ik was aan 1 kant klaar toen ik mij bedacht dat ik nog een LED looplamp had, dat had ik dus even eerder moeten bedenken, want het eerste stukje was toch wel wat aan de dikke kant gespoten zodat de preshading wat verdween.
het rood op de tender onderkant was nogal dunnig dus het zwart schemerde er door. niet geheel dekkend over gespoten en ik ben wat dat betreft wel blij, de lokkant zelf op zich wel, maar je komt met de AB toch niet overal, dat is wel een nadeel van alles eerst bouwen, er schemert dus nog wat wit door. Wat dat betreft was een zwarte primerlaag beter geweest voor die verloren hoekjes. ach eerst maar even goed laten drogen voor ik het oppak voor de foto's.
Ik wilde dit doen voor het kouder zou worden. de wielen komen later wel, ik denk dat ik die gelijk met de drijfstangen maar doe

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2015 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 sep, 2007 12:30 pm
Berichten: 1845
Woonplaats: Burgum
Citaat:
desnoods met een wash en filters
Onderkant van stoomtreinen waren meer zwart dan rood van de olie. Zou me geen zorgen maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2015 7:51 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Neuh, dat doe ik ook nog niet, al was het niet de bedoeling om er een erg afgeleefde bak van te maken (een beetje, een beetje)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2015 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 sep, 2007 12:30 pm
Berichten: 1845
Woonplaats: Burgum
Citaat:
Neuh, dat doe ik ook nog niet, al was het niet de bedoeling om er een erg afgeleefde bak van te maken (een beetje, een beetje)


Zelfs na een uurtje rijden zit alles onder de olie. Heb zo'n ding eens zien glimmen als het spreekwoordelijke mannelijke hondegeval in de maneschijn. Als of de loc uit de showroom kwam. Na een rit van een uurtje.... was hij een stuk mooier... :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2015 14:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Even de beloofde plaatjes posten

De preshading komt er meer doorheen dan ik verwachtte, maar dit zijn foto's met flits en blijkbaar schemert het zwart dan sterker er doorheen.
ik wacht even met aanpassen totdat de wielen er op zitten (in dryfit modus welteverstaan) en de ketel die dan dan inmiddels zwart is hoop ik. als zowel de wielen als de ketel er op staan kan ik beter inschatten of een extra laagje rood gewenst is of niet, beter nu even gewacht dan straks teleurgesteld. moet de cilinderhuizen nog wel zwartmaken en van de drijfstangconstructie zijn ook diverse onderdelen in een metaalachtige kleur zag ik op de referentiefoto's. Ik heb dus weer een situatie waarin het een op het ander wacht en vica versa, goed geregeld, lange.

Nu de plaatjes

photo 344602

photo 344601

photo 344599

photo 344600

photo 344598

Ik zie dat ik de binnenkant van het frame nog wel even een beetje mag bijkleuren, want ik ben bang dat jee hier nog wel wat van terugziet als de ketel en wielen er op staan

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2015 14:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Die preshading komt er inderdaad heel mooi en wat sterk over, wat ik persoonlijk zeer goed vind. Nu is rood ook een zwak dekkende kleur en zo op het eerste gezicht sluit dit mooi aan bij zwart.

Wacht met spanning af naar het totaalplaatje.

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 dec, 2015 17:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
zondagochtend, in principe weer even bouwtijd, dus maar eens aan het multitasken en wat dingetjes aan het schilderen geweest.

photo 346971

photo 346972

Het gaat uiteraard om de wielen van de lok. Deze heb ik bewust wat donkerder gelaten en heb ze dus nu even met verdund rood en penseel aangetipt. Dit zal nog wel een paar keer gedaan moeten worden voor een postshading effect.
Tussendoor ook nog wat figuurtjes verder geschilderd en een paar nieuwe figuurtjes bij elkaar gepuzzeld, want alles zat in twee zakjes en uiteraard niet gesorteerd en geen beschrijving van welke onderdelen bij welk manneke hoort.

De wielen zijn zo op de foto nog wel wat aan de donkere kant, maar het was even een try-out voor ik ze vastlijm en dan gelijk op met het frame ga afwerken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement