Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2015 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
http://www.clubhyper.com/reference/t3485bg_2.html#W h e e l s a n d T r a c k s - I d e n t i f y i n g F e a t u r e s

wat betreft die gaatjes in de wielen, dat had je beter niet kunnen doen. De bijgeleverde wielen waren een type dat vrij normaal was voor een T-34/85. Nu heb je een fantasietype gefabriceerd...

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2015 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank voor de link Marchant, maar ik heb alleen de aandrijf- en spanwielen voorzien van gaatjes. Niet de loopwielen. Een en ander op basis van onderstaande foto. Kwam het ook bij andere foto's wel tegen. Wellicht zullen er uitzonderingen geweest zijn, maar je hakt eens het touwtje door om verder te kunnen.

Citaat:
Afbeelding


René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2015 15:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ik zag inderdaad vlak nadat ik mijn bericht geplaatst had, dat je het niet bij de loopwielen had gedaan. Ik dacht dat ik mijn bericht ook weer verwijderd had, maar niet dus...

Wat betreft de gaatjes: bij de wielen waar je het hebt gedaan is het helemaal terecht ;)

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2015 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Laagje glim (spuitbus van de Action) aangebracht, voordat ik de grote hoeveelheid decals (wel 3) mocht aanbrengen. Mooie dunne decals van Airfix hoor. Op de plaats waar de decals moesten komen, zat een verdikking die me zorgen baarde. Gelukkig reageerde de decal prima op een laagje SOL van Microscale. Als laatste zijn de decals ook weer geseald met een laagje blanke lak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor mij de volgende uitdaging, het verweren. Nog nooit gedaan bij een tank.

Wat is de juiste volgorde:
a) panelline en pinwash
b) stipjesmethode olieverf

... of andersom?

... of helemaal anders?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2015 20:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Ten eerste, manier bestaat niet. Ook al hebben veel bouwers wel iets van een stappenplannetje, de daadwerkelijke aanpak verschilt meestal per model. Daarnaast moet je vaak tijdens het verweren wat bijsturen. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat de kleuren van je model te veel beginnen af te wijken en je daarom een filter doet in de gewenste kleur. Eigenlijk doe je het verweren dus op basis van eigen inzicht en smaak.

Je weet wat je wil, een verweerde tank waarvan de verf iets wat verschoten is. (Als ik het me goed herinner. :oops: ) Wat ik zou doen is het volgende:



- Stipjes methode filter met de volgende olieverfkleurtjes: Geel, Wit , Bruin / Grijs. De olieverf een beetje verdunnen en vervolgende de stipjes zetten. Afhankelijk van je oplosmiddel de kwast een beetje 'vochtig' maken. Bij terpentine amper tot niet, bij wasbenzine vaak toch wel een beetje vochtig want dat droogt veel sneller.

- Panel line wash met een zwarte kleur die je mengt met een beetje bruin. Olieverf, stevig verdunnen. Beter één keer te weinig, dan in één keer te veel.

- Eventueel nog een dun filter met dezelfde kleur als hier voor om de keuren wat meer naar elkaar toe te brengen Nog dunner dan de wash, vloeit goed uit over je model.

- Dry-brush van de basiskleur gemengd met wit/lichtgrijs of geel. Ook hier geld, voorzichtig op zetten.

- Matte lak. Het is raadzaam om met de matte lak hele kleine beetjes aan te brengen. Een keer vluchtig over het model bewegen en vervolgens kijken of het nog matter moet. Dit om de gevreesde 'witte waas' te voorkomen.

- Pigment voor modder en stoffigheid.



Het handigste is misschien nog wel dat je per stap ons de resultaten laat zien, dan kan je gericht feedback krijgen van de tankbouwers hier. Je zal tussen de verschillende stappen toch zo bij zo droogtijd hebben dus dan kunnen wij wel feedback geven. (Met name na zo'n olieverf puntjes filter en vóór de matte lak moet je het model goed laten drogen.)






Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2015 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Top uitleg DJ, daar ga ik eens mee aan de slag. En snel bouwen, doe ik inderdaad niet aan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 maart, 2015 0:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Er was even discussie of de roundels wel goed zaten. In eerste instantie heb ik me laten leiden door de box-art en het plaatje van hoe de decals geplaatst moesten worden.

Afbeelding

Afbeelding

Even zoeken op het net leert mij in ieder geval dat ik het mooi zo laat.

Een nieuwe foto, reconstructie?
Afbeelding

Een oude foto, boven lijkt blauw, links is wit en rechts lijkt rood.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 maart, 2015 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Aan de hand van de tips van DJ, ben ik gisteravond aan het stippen geweest. Grijs heb ik niet, maar zwart-wit is ook grijs, dus ik heb de volgende 4 kleuren olieverf op mijn 'palet' gedaan: geel, bruin, wit en zwart.
Afbeelding

En aangebracht op de koepel, ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Wellicht wat te veel? Geen idee, ik doe het voor het eerst. Best wel gek om er zo'n vreemde 'melange' van kleuren op te smeren. Hoe meer je veegt, hoe meer ze in elkaar overgaan. Ik heb eerst met een droge kwast met niet al te slappe haartjes de olieverf neerwaarts gestreken. Omdat ik wellicht wat teveel olieverf heb gebruikt, heb ik de kwast vochtig gemaakt met terpentine waardoor de verf makkelijker uitstreek en te verwijderen en te doseren was. Best nog wel wat werk om het naar believen af te werken. Hieronder het resultaat op de koepel, ziet er best wel aardig uit, zegt de leek. Overigens zit er nog een kleine gele vlek op de zijkant van het opstaande randje van een luik wat me hier op de foto's opviel, die heb ik alweer weggeveegd.
Afbeelding

Ook de romp gedaan.
Afbeelding

Na een nachtje drogen, heb ik vanmiddag bij daglicht nog wat geveegd om hier en daar nog wat teveel aan olieverf weg te vegen en uit te smeren. Even een paar daglichtfoto's. Ik denk dat ik het model nu even een tijdje laat drogen om dan straks een panellinewash en pinwash toe te voegen voor nog meer contrast tussen de opliggende en dieper gelegen delen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 maart, 2015 23:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Ik gebruik deze techniek altijd, simpel en effectief, net als bij jou Rene. Het is niet te veel, er komen nog pinwashes op. Sommige mensen zijn een beetje huiverig om het toe te passen maar ook hier is te zien dat het geen rocket science is.

I like!
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2015 0:18 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Ik vind het mooi. :)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de kleur er in het echt uit ziet, omdat met de verschillende belichtingen (Is dat een woord??) het model er anders uit ziet qua kleur.


So far, so good.


Succes,




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement