Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 10:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 dec, 2014 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Mensen

Zoals de titel al zegt: een nieuw jaar, een nieuw project.....

Ik wil me gaan storten op een V2 diorama in 1:72 (aangezien 1:35 toch wel erg groot wordt ben ik bang ), en heb nog niet helemaal duidelijk hoe en wat (en wanneer .. :mrgreen: )

In ieder geval even een kleine presentatie van de modelletjes die ik tot nu toe ingeslagen heb... en dan volgen de presentaties en bouwverslagen van de individuele kits (hoop dat dit goed is :) )

hier de kitjes tot nu toe (er volgen er nog meer)

Afbeelding

Afbeelding

morgen ga ik de eerste aan u voorstellen (met een stukje geschiedenis etc )

Tom
http://www.mp44.nl


Laatst bijgewerkt door mp44_tom op do 15 jan, 2015 11:59 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 dec, 2014 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Zeer interessant project! Alleen lijkt dit me meer op zijn plaats in "brouwverslagen diorama's"?

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 dec, 2014 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Lijkt niet alleen, het is een diorama, dus inderdaad voer voor de diorama hoek.

mp44_tom schreef:
Ik wil me gaan storten op een V2 diorama


Leuk project zeg. Ga je daar een heel jaar voor uittrekken? Genoeg te bouwen zo te zien, succes.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 dec, 2014 22:39 pm 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een groot project op een kleine schaal. De keuze voor de bouwdozen ziet er goed uit. Werd er een gewone tankwagen gebruikt? Iemand was namelijk in 1/35 ook bezig met een speciale resin tanktrailer voor de V2.

Als er eerst geconcentreerd wordt op de voertuigen, mag er hier een aanzet gegeven worden voor er een dioramabouw gestart wordt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 dec, 2014 7:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Steven, de Opel tankwagen van Academy is nu juist géén gewone tankwagen, maar een tankwagen bestemd voor T-stoff voor de V2. Iets wat door vele 1/72 bouwers normaal gezien als miskleun beschouwd wordt vanwege de beperkte inzetbaarheid, maar in dit geval precies goed van pas komt.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 dec, 2014 10:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Klopt helemaal MarChant :brouw:

Uiteraard ontbreekt de Kfz. 385 nog, maar die is uitgebracht door MAC Distribution.

En ook de zg. A-Stoff Anhänger is er nog niet, maar die wordt in januari uitgebracht door Special Armour (Ik vermoed / hoop dat deze nog meer voertuigen gaat uitbrengen)

Ook een belangrijk voertuig die ik nog mis is de Sd.Kfz. 7/3 Feuerleitpanzerfahrzeug... dus dat wordt of zelfbouw, of een Resin kit (of wachten dat deze nog uitgebracht gaat worden)

De A-Stoff Anhänger in 1/35 ben ik ook nog aan het bouwen, maar na een aantal tegenslagen ligt deze even op hold.... moet weer moed verzamelen om hier mee verder te gaan...
Juist de reden dat deze dus in 1/72 uitgebracht is/wordt, heeft me doen besluiten om dit in 1/72 te gaan bouwen

Over het diorama: Dit is inderdaad de bedoeling, maar wil dus eerst alle voertuigen die ik ga gebruiken hier afzonderlijk laten zien, met een stukje geschiedenis / aanvullende info

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: De V2
BerichtGeplaatst: ma 29 dec, 2014 10:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Allereerst dus de V2 zelf

hier een stukje info van wiki

Citaat:
De V2, officieel Aggregat 4 (A-4) geheten, was de eerste onbemande geleide ballistische raket. De V2 (Vergeltungswaffe 2) was de opvolger van de V1. Als brandstof voor de hoofdmotor fungeerden ethylalcohol en vloeibare zuurstof. De brandstofpompen liepen op waterstofperoxide ("T-stoff") met natriumpermanganaat ("Z-stoff") als katalysator. De raket werd verticaal gelanceerd.

Een V2 bereikte een maximale hoogte van 83 tot 93 km en had een bereik tussen 321 en 362 km. De laatste versies hadden een bereik van 450 km. De springkop bestaande uit Amatol Fp60/40, woog circa 738 kg en kon een heel huizenblok wegvagen. Vlak voor het afslaan van de raketmotor woog een V2 nog 4040 kg. De raket startte bij 1 G en bereikte 8 G bij het afslaan van de motor. Zij viel omlaag met 3600 km/h en sloeg in met 3 keer de snelheid van het geluid.

De raket werd voor het eerst ingezet op 8 september 1944; de doelen waren Parijs en Londen. Het V2-offensief duurde van september 1944 tot en met maart 1945. In deze periode werden meer dan 3000 raketten afgevuurd. Het gebied direct rond Londen werd door meer dan 500 V2’s getroffen en enkele honderden kwamen verder weg neer. Eerst waren Londen en Antwerpen de belangrijkste doelen maar later vielen de V2’s ook op Ipswich en Norwich in Engeland en op door de geallieerden bezette delen van België, Frankrijk, Nederland en ten slotte zelfs op Duitsland.

De raketten werden in werkplaatsen in gevangenkampen in elkaar gezet. Een V2 kostte 10 keer zo veel als een V1. Met zo'n 13.000 werkuren werden er in 1944 toch 700 per maand gemaakt.


Nu is er reeds heel veel geschreven over de V2, maar het zal iedereen wel ongeveer bekend zijn dat de geestelijke vader van de V2, Wernher von Braun, door de amerikanen gevangen genomen, mede de Saturn V raket heeft ontwikkeld, die de Amerikanen naar de maan bracht

Ook een belangrijk gegeven wat in mijn optiek absoluut niet vergeten mag worden: Het produceren van de V2 raket door concentratiekamp gevangenen heeft meer slachtoffers gekost dan de V2 als wapen heeft gemaakt !!!

Over naar het model

Er zijn inmiddels wel wat modellen van de V2, maar 1 van de recentere is van Special Armour.

Deze heeft 2 modellen uitgebracht, de SA72003 (het productie model) en de SA72014 (De prototypes)

In mijn geval heb ik dus gekozen voor het productiemodel

Afbeelding

Allereerst de onderdelen

Afbeelding

En de losse rekken

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kunt zien in de beschrijving is het een vrij eenvoudig model, wat bestaat uit de raket zelf, de "Abschussplatform" en de trailer

Afbeelding

Afbeelding

Zo, de eerste stap gezet, de raketmotor (waar je overigens zeer weinig van terugziet eenmaal ingebouwd)
Ik heb ook even een presseer figuurtje erbij gezet zodat je de grootte een beetje kunt inschatten

(Pfffffff 1/72 is wel klein hoor, helemaal als je 1/35 gewend bent) ik hoop dat jullie het schilderwerk op het figuurtje een beetje redelijk vinden

Afbeelding

Tom
www.mp44.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 dec, 2014 12:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Nou Tom, dat ziet er veelbelovend uit. Jammer dat je te laat bent voor de GB Zu wenig & zu spät :mrgreen:

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 dec, 2014 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Lijkt me een boeiend project, vooral om het historisch correct te maken.
Zoals ik zag in docu's bleken er diverse modellen lanceerbases en -platformen te zijn geweest.
Enfin, succes met deze, ik volg in stilte. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 dec, 2014 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Inderdaad, lijkt mij een mooi historisch stukje geschiedenis die je gaat neerzetten. Succes!

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement