Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 0:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 dec, 2014 16:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 feb, 2014 10:10 am
Berichten: 45
Hoi allemaal,

Als beginnend bouwer wil ik proberen een bouwverslag bij te houden van de Hanomag Sdkfz 251/1 waar ik mee bezig ben. Bij de meesten een bekend voertuig neem ik aan, maar toch even een introductie:

De Sd.Kfz. 251 was een Duits halfrups pantservoertuig uit de Tweede Wereldoorlog dat ontwikkeld werd uit de Sd.Kfz. 11. Het doel van het voertuig was om een groep van maximaal 10 infanteristen naar het slagveld te brengen, terwijl ze beschermd waren tegen vijandig vuur. Het voertuig heeft echter geen dak, waardoor de bemanning kwetsbaar was voor vijandig vuur. De testmodellen en de eerste exemplaren werden toegewezen aan de 1e Pantserdivisie die ze gebruikte tijdens de opmars in Polen in 1939. Het voertuig was bedoeld om ook in het terrein te opereren, maar omdat de voorwielen niet aangedreven waren was dat geen groot succes.

Er waren vier modellen (A-D) en vele varianten, zowel officieel als onofficieel. Het standaardmodel was uitgerust met een 7,92 mm MG 34 of MG 42 machinegeweer, gemonteerd op het open dak, aan de voorkant. Het voertuig was ook uitgerust met poorten om MP 40's te kunnen afvuren.
Sommige varianten werden voor een bepaald doel gebouwd, zoals raketwerpers, luchtafweer en verkenningsvoertuig om doelen van Panther-tanks aan te duiden.

Na de oorlog werd de Sd.Kfz. 251 in Tsjecho-Slowakije nog tot begin jaren 60 geproduceerd en verder ontwikkeld. Onder de aanduiding OT-810 bleef het type hier tot in de jaren 70 in dienst.
(bron: Wikipedia nl)


Het is mijn bedoeling zo veel mogelijk foto's te plaatsen om vooral tips en technieken te leren kennen. Het plastic in mekaar plakken komt wel goed, vooral de afwerking, verwering en details heb ik nog niet echt onder de knie en wil ik graag kunnen.

Ik hoop dus ook op jullie input!

De boxart:
Afbeelding

Een oud doosje, lijkt ook een oud kitje als ik kijk hoe vergeeld de doos en handleiding zijn... Geen idee want gekocht van een particulier op marktplaats...

Voorzichtig begonnen met de bouw, de onderkuip is geheel uit 1 stuk, wel moeten alle assen er 1 voor 1 in gestoken worden. Er komt dan een afdekplaatje over de assen waarmee ze meteen opgesloten zitten. Dit zorgt ervoor dat de wielen vrij kunnen draaien. Voor mij niet echt een meerwaarde.

Afbeelding

Een enorme berg flash aan wielen en assen. Hier op de foto al verwijderd (op de wielen secuur gedaan, de assen wat minder want die zijn straks niet meer zichtbaar...) Het was zo erg dat het leek of de twee malhelften scheef op elkaar gelegen hebben tijdens het spuitgieten.

Ook al een begin aan het interieur gemaakt. Veel losse onderdelen zijn het niet en straks is er ook weinig zicht op. Toch wil ik proberen een mooi interieur neer te zetten. Geen idee alleen hoe ik dit moet doen aangezien de boven en onderkuip tesamen gespoten moeten worden...

Afbeelding


Ben tevens op zoek naar kleurenfoto's van het interieur, als iemand me kan helpen graag!

Groeten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 dec, 2014 17:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 feb, 2014 10:10 am
Berichten: 45
ps. betere camera volgt :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 dec, 2014 18:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een leuk idee, zo'n Sd.Kfz. 251. Ik heb er ook nog eentje in de planning, die van Dragon. Ik kocht om die reden een paar boekjes om als referentie te gebruiken. O. a. dat van Panzer Tracts, maar ook deze, waar je kleurenfoto's van een 251/7 in vindt, degene die ik ga bouwen.

Afbeelding

Ik raad je aan om ook de onderdelen die je niet ziet, te ontdoen van flash. Dat is vaak de reden waarom een onderdeel net niet 100 procent past en je moet gaan plamuren. Het is ook een goeie oefening voor de momenten dat je wel zichtbare plekken moet bijwerken, want dan kan je geen sporen achterlaten. Het ronddraaien van de wieltjes kan handig zijn om achteraf de tracks nog tussen de ophanging te krijgen, zorg dat het aandrijfwiel nog kan blijven draaien. Zorg voor scherpe foto's om meer commentaar te verkrijgen, fotografeer met het licht mee om onder- en overbelichting te vermijden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 dec, 2014 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 feb, 2014 10:10 am
Berichten: 45
Kijk dat zijn direct al tips waar ik wat aan heb!

Dat van die fotos klopt helemaal, deze eerste paar zijn met de camera van mijn tablet gemaakt dus dat viel al niet tegen... Volgende ga ik maken met een echt toestel :D

Bij de kit zitten erg goedkoop uitziende rubberen rupsen, hoe kom ik erachter of er wat mooiers te krijgen is voor precies deze kit? Google is wat vaag, kom er niet echt uit wat er is en hoe ik het kan krijgen voor tamiya...

De dragon kit die ik van dit model heb heeft standaard al losse tracks


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 dec, 2014 20:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb Friuls gekocht, je vindt een vergelijkend verslag op PMMS voor aftermarket tracks voor de 251.

http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/misc/251track.htm

Ik weet niet meer vanbuiten in hoeverre dat verslag zich concentreerde op Dragon of Tamiya, maar je leest alvast de punten waar je op moet letten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2014 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Altijd leuk, zo'n Hanomag. Het begin ziet er al netjes uit, ondanks de leeftijd van de kit (alhoewel die oude Tamiya's zeker niet slecht zijn).
Qua vervangende tracks: Friuls kunnen zeker, maar die zijn over het algemeen vrij prijzig. Ik weet niet of er plastic tracks hiervan op de markt zijn ( lijkt me haast van wel, wegens het is toch een veel voorkomend voertuig in de 1/35 wereld), maar Trumpeter heeft wel een set tracks voor een Sd.Kfz 7, en ik meen dat dat dezelfde tracks zijn die ook op een 251 zitten.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2014 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Mooi beestje, staat hier ook nog te wachten, misschien heb je wat aan deze link, het gaat wel over een Dragon model, maar bouw en verwering worden goed beschreven;

http://www.bpmodels.net/Model/Album/php ... c.php?t=98
http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/n ... anomag.php

Wanneer StevenVD er toch Friuls omheen gooit kun je hem ( of anderen) vragen om magic tracks van Dragon. Wanneer je een paar week geduld hebt komt er een setje Dragon magic tracks hier vrij, zit met feestdagen.

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2014 13:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het is wel zo dat de Friuls niet als de overwinnaar uit de vergelijking kwamen, de algemene breedte van de track zou iets overdreven zijn. Maar ik had de tracks al gekocht toen ik het artikel las.

Track link sizes Track pad sizes
Width Length (pitch) Width Length
Actual Size 280mm 140mm 160mm 70mm
1:35 scale 8mm 4mm 4.571mm 2mm
AFV Club 7.9mm 4mm 4.8mm 1.5mm
Dragon 7.5mm 4mm 4.9mm 1.8mm
Friulmodel 8.75mm 4mm 4.9mm 2mm
ModelKasten 8mm 4mm 4.9mm 2mm


Modelkasten, Dragon en AFV zijn plastic.

Citaat:
The AFV, DR and FM track runs fitted perfectly to both the AFV and DR kit drive sprockets and also to the older Tamiya sprockets for that matter without any alterations but the MK track required some modification to fit the newer AFV and DR sprockets.

The MK track is designed for the Tamiya 251 kits which have slightly smaller drive sprockets than the newer AFV and DR kits and to make the MK track fit the AFV and DR sprockets you have the trim the MK links that go around the sprockets by slightly reducing the width of the track tooth and slightly enlarging the hole between the links but once this is done they then fit okay.

Both the FM and MK sets give you spacer discs for between the Tamiya road wheels to allow the track to fit but these disc are not needed on the AFV and DR kits as the spacing of the road wheels is correct.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2014 18:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 feb, 2014 10:10 am
Berichten: 45
Ik heb de tracks van hobbyboss bekeken, daar lees ik hier niks over?
@macabre, pb me even wat je in gedachten had qua prijs, ik vind het namelijk zeker een overweging waard. Friuls wordt me net wat te gortig...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2014 19:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Die werden hier besproken: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/hobbyboss/hb81005.htm, misschien een recentere releasedatum.

Citaat:
The fit around the Tamiya kit sprockets (from the later 251 kits) sees them fit very neatly as if they were designed for these sprockets given their origins and that the drive teeth are a little smaller than those on the AFV Club sprockets.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement