Hoi allemaal,
Als beginnend bouwer wil ik proberen een bouwverslag bij te houden van de Hanomag Sdkfz 251/1 waar ik mee bezig ben. Bij de meesten een bekend voertuig neem ik aan, maar toch even een introductie:
De Sd.Kfz. 251 was een Duits halfrups pantservoertuig uit de Tweede Wereldoorlog dat ontwikkeld werd uit de Sd.Kfz. 11. Het doel van het voertuig was om een groep van maximaal 10 infanteristen naar het slagveld te brengen, terwijl ze beschermd waren tegen vijandig vuur. Het voertuig heeft echter geen dak, waardoor de bemanning kwetsbaar was voor vijandig vuur. De testmodellen en de eerste exemplaren werden toegewezen aan de 1e Pantserdivisie die ze gebruikte tijdens de opmars in Polen in 1939. Het voertuig was bedoeld om ook in het terrein te opereren, maar omdat de voorwielen niet aangedreven waren was dat geen groot succes.
Er waren vier modellen (A-D) en vele varianten, zowel officieel als onofficieel. Het standaardmodel was uitgerust met een 7,92 mm MG 34 of MG 42 machinegeweer, gemonteerd op het open dak, aan de voorkant. Het voertuig was ook uitgerust met poorten om MP 40's te kunnen afvuren.
Sommige varianten werden voor een bepaald doel gebouwd, zoals raketwerpers, luchtafweer en verkenningsvoertuig om doelen van Panther-tanks aan te duiden.
Na de oorlog werd de Sd.Kfz. 251 in Tsjecho-Slowakije nog tot begin jaren 60 geproduceerd en verder ontwikkeld. Onder de aanduiding OT-810 bleef het type hier tot in de jaren 70 in dienst.
(bron: Wikipedia nl)
Het is mijn bedoeling zo veel mogelijk foto's te plaatsen om vooral tips en technieken te leren kennen. Het plastic in mekaar plakken komt wel goed, vooral de afwerking, verwering en details heb ik nog niet echt onder de knie en wil ik graag kunnen.
Ik hoop dus ook op jullie input!
De boxart:
Een oud doosje, lijkt ook een oud kitje als ik kijk hoe vergeeld de doos en handleiding zijn... Geen idee want gekocht van een particulier op marktplaats...
Voorzichtig begonnen met de bouw, de onderkuip is geheel uit 1 stuk, wel moeten alle assen er 1 voor 1 in gestoken worden. Er komt dan een afdekplaatje over de assen waarmee ze meteen opgesloten zitten. Dit zorgt ervoor dat de wielen vrij kunnen draaien. Voor mij niet echt een meerwaarde.
Een enorme berg flash aan wielen en assen. Hier op de foto al verwijderd (op de wielen secuur gedaan, de assen wat minder want die zijn straks niet meer zichtbaar...) Het was zo erg dat het leek of de twee malhelften scheef op elkaar gelegen hebben tijdens het spuitgieten.
Ook al een begin aan het interieur gemaakt. Veel losse onderdelen zijn het niet en straks is er ook weinig zicht op. Toch wil ik proberen een mooi interieur neer te zetten. Geen idee alleen hoe ik dit moet doen aangezien de boven en onderkuip tesamen gespoten moeten worden...
Ben tevens op zoek naar kleurenfoto's van het interieur, als iemand me kan helpen graag!
Groeten!