Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 jul, 2016 19:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Sdb,

Bijna af, maar die laatste loodjes hé. Het scheelt als je al een volgend project op het oog hebt, maar dat is ook weer dubbel werk aan de andere kant. Succes nog even met de laatste loodjes en inderdaad is zo'n steenberg, een mooie vooruitgeschoven positie voor zo'n mobiel voertuig. Misschien nog een omgevallen boom, als blokkade?!
Als ik jou was, zou ik die figuren even nog op een oud verfpotje, dopje, stukje hout etc. plakken (secondelijm of dubbelzijdig tape). Je hebt ze nu in de juiste houdingen. En dan bij het plaatsen met een stukje doek of handschoen losmaken.
Wat ik van Bert Takken heb geleerd is om de pupillen iets uit het midden te plaatsen. Met speld of kwastje. En door dan verder nog een streepje huid boven de ogen te doen (ooglid) en eronder (iets donkerder ;)
Eventueel iets verdund rood op de onderlip (alleen is goed).
Dat van die schaduwen en highlights is inderdaad heel erg ingezoomd, en omdat het over gevechtskleding gaat...

Met vriendelijke groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2016 7:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het is zeker geen slechte eerste uitvoering, absoluut en geloof me, ik heb er ook nog wel eens moeite mee.
Maar een tipje, zet je figuren zoals Anne al sugereerde op een oud verfpotje oid. En kijk daar dan vanaf een cm of 40 naar ( das in het echt ongeveer 10 m) Dan zal je vaststellen dat de shadows en highlights zelf nog wat te zwak zijn.

Mijn suggestie zou dan ook zijn om een wash van je basiskleur en ca 50% donkerbruin te gebruiken en dan je figuren even een complete wash geven, behalve de koppies dan, daarna met een zacht geel (citroengeel oid) een drybrush vanaf boven naar beneden te te geven volgens het 12 oçlock systeem (dit is wanneer de zon recht boven je staat, kan je imiteren met een lamp, je ziet dan meteen waar het meeste licht valt en waar het minst)
Je gaat dan ook wat meer zien van de verhoudingen tussen licht en donker. Ik doe het nog steeds bij begin van het schilderen, ik weet dan ongeveer hoe het valt)

als je dit gedaan hebt, nog even met een wat dikkere zwartbruine wash de randjes rond de polsen, riemen, broeksnaden etc doen, het zgn inlijnen, gewoon met een heel dun perseetje een beetje laten vloeien (ik gebruik hier toch vaak een mix op basis van wasbenzine cq white spirit voor omdat ik dit net even mooier vind dan acryl)

Dan even koffie doen, hond uitlaten wat dan ook en opnieuw het resultaat op een cm of 40 bestuderen, zowel binnen als buiten in de schaduw.
Geloof mij, wanneer je denkt, sh*t dit is werkelijke te overdone, dan zit je goed, want bedenk waar je dio komt te staan, vaak niet in een helder verlichte ruimte met een perfecte spotbelihting


De handelingen hierboven beschreven doe je in ongevveer 10 minuten als je een beetje effectief werkt, ds het stelt niet veel voor ondanks de lap tekst zo vroeg neer gepoot.

Dan inderdaad nog even de ogen ietsjes kleiner maken door een randje flesh rondom het oogwit te doen, tenzij de mortier schutter net op dat moment de buis in zijn edele delen kreeg zullen normaliter de ogen nooit zo groot zijn

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jul, 2016 18:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jun, 2012 23:52 pm
Berichten: 60
Woonplaats: Kontich (België)
Beste Anne, de suggestie van de omgevallen boom is inderdaad zeker te overwegen! Ik denk erover na!

Beste Bert, Ik heb de figuurtjes naar aanleiding van jouw suggestie eens van op een afstand van 40 cm aandachtig bekeken en dan zie je inderdaad dat de schaduwen en highlights nog iets meer aandacht vragen.

Bedankt voor de tip van de volledige wash! Ik ga dit vandaag nog proberen en zal jullie verder op de hoogte houden van de vorderingen. Ik zal eveneens proberen de ogen ietsje kleiner te maken, al heb ik wel bang om het gezicht te verprutsen... Nuja eens proberen kan geen kwaad zeker :)

Tot de volgende update!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jul, 2016 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jun, 2012 23:52 pm
Berichten: 60
Woonplaats: Kontich (België)
Hier zijn we al terug met een volgende update.

Ik heb bovenstaande suggesties van Bert eens geprobeerd. Het aanbrengen van een wash van 50% basis + 50% Flat Brown (Vallejo 70984) gaf een goed resultaat! Ik heb eveneens een iets dikkere wash aangemaakt van 50% black-brown(Vallejo 70822) + 50% black(Vallejo 70862) om met een fijn penseeltje langs de randen te gaan. Tenslotte heb ik getracht de dry-brush aan te brengen. Bij gebrek aan citroengeel, heb ik Buff (Vallejo 70976) gebruikt. Ik weet zelf niet goed wat ik er van moet vinden... Het oplichtend effect is zeker wel gerealiseerd, maar het is in mijn ogen onvoldoende subtiel. M.a.w. het is precies overduidelijk dat er lichtere verf is aangebracht. Wat vinden jullie ervan?
photo 379938
Op deze foto is enkel de wash van basis kleur + flat brown aangebracht.
photo 379937
Het rechter been is bovenaan gedrybrushed, maar ik bekom precies niet het gewenste effect? Of vinden jullie dat het wel gelukt is?
photo 379939
Op deze foto is te zien dat de bovenkant van de arm is gedrybrushed.
photo 379940
Her rechter bovenbeen is gedrybrushed, net als de linker knie. Ook is de bovenkant van de armen aangepakt. De soldaat is tijdens het schilderwerk zijn helm verloren :D.
photo 379941
Hier zie je duidelijk dat ik het rechter bovenbeen heb gedrybrushed, alsook het stukje vest net boven het rechterbeen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jul, 2016 22:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Er begint nu wat diepte in te komen

Hier twee fotootjes van 1/35 die ik voor het eerst met acryl heb gedaan
Dit is dus zelfs nog extremer dan wat jij laat zien, maar verklein de foto's op je scherm nu eens tot de figuurtjes rond de 5 cm zijn, dan zal je zien dat ik zelfs nog iets verder kan gaan. Nu zijn dit niet mijn beste figuren omdat ik sowieso moeite heb met de 54 mm (1/35) maar ook omdat ik normaliter met olieverf schilder. Klik anders eens op mijn onderschrift om wat figuren in olieverf te bekijken of google eens op figuren van bijv Jaume Otiz

photo 352156

photo 352159

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 16:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 sep, 2012 20:28 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Gendt
Zijn dit niet je beste figuren Bert? Ik zou al een gat in de lucht springen als ik dit voor elkaar zou krijgen met mijn figuurtjes.
Wat zien deze er schitterend uit! :shock: Vooral de tweede foto laat dit goed zien, De plooien, vouwen en alle anderen details in het uniform zien er net echt uit.

Ik blijf deze volgen!

Groeten Rik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 17:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Rik
Je heb gelijk, maar ik heb al een redelijke ruime ervaring met figuren en ik ben niet zo gauw tevreden met het resultaat, dat is misschien ook de reden waarom ik dingen toch relatief makkelijk aanleer omdat ik het steeds wil verbeteren.
Ik zal ook even aangeven waarom ik niet tevreden ben, dan snappen jullie het beter.
De overgangen tussen licht en donker zijn te abrupt, met name op het eerste figuur, hierdoor krijg je harde lijnen wat met olieverf al veel makkelijker is om voor elkaar te krijgen omdat je dan blend (de verf mengt op het figuur) met acryl moet je dus werken met meerdere laagjes en mix je buiten het figuur om. Dat het mogelijk is bewijzen diverse schilders dus ik vind dat ik dat dan ook moet kunnen.

Door juist dit soort dingen te laten zien en zaken aan te geven hoop ik dat anderen gaan inzien dat figuren echt niets anders zijn dan stukjes plastic of resin, net zoals een voertuig of andersoortig apparaat. Dus wat wheateren is bij een apparaat is bij een uniform niet veel anders. Je moet alleen een paar basisregels onthouden en dan gewoon aan de gang gaan.

Dus, lichte delen zitten aan de bovenkant (dus van boven naar benden drybrushen met een lichte kleur, dit kan zelfs in 3 stappen, dus na de wash maak je een mix aan van 75% basiskleur en 25 % lichte kleur, voor de groene en rode scala kan je gewoon lichtgeel gebruiken, voor de blauwscala zou ik lichtgrijs nemen en voor zwart een flesh) hiermee ga je dan boven naar beneden, mag best wel nadrukkelijk, dan de tweede laag met een 50/50 mix en dan subtieler en de derde laag van 25/75 % en daarmee alleen die delen waar de zon op schijnt.

Ik schilder dan elke plooi in, maar ik ben dan ook geheel wijs als ik dit toepas op dio figuren

De wash kan ook in twee stappen, de eerste met een 50/50 en de tweede met een 30/70 mix die je dan iets dunner houdt. Hiermee moet je in de basis in staat zijn om heel aantrekkelijke figuurtjes neer te kunnen zetten

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2016 19:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jun, 2012 23:52 pm
Berichten: 60
Woonplaats: Kontich (België)
Beste Bert, nogmaals bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik heb jouw tips zo goed mogelijk toegepast en ik heb er inderdaad nog wat meer diepte in gekregen. Jouw tips neem ik zeker mee naar volgende figuren! Ik begrijp je opmerking over de abrupte overgangen in jouw eerste figuur, al vind ik dat ze er beide prachtig uitzien! Ik heb tevens jouw topic over de grunt gelezen en ook hier al heel wat inspiratie gehaald voor toekomstige figuren.

Bij deze presenteer ik de eindfoto's van mijn diorama:
photo 380315
photo 380314
photo 380313

Dit diorama lag al heel lang op mijn werktafel en ik ben dus oprecht tevreden dat ik het (toch) heb afgewerkt. Alhoewel er altijd zaken zijn die net iets beter kunnen, ben ik best tevreden met mijn 2e diorama.Verder vind ik het ook leuk dat ik eindelijk eens figuren heb geplaatst in een diorama, dit maakt het geheel toch een stuk levendiger. Ik moet nog enkel de zijkanten van de rots-structuur zwart schilderen en het diorama kan in de vitrine-kast!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement