edit moderators: voor de eerdere locatie van dit bouwverslag, de groepsbouw "War on Terror": zie viewforum.php?f=220Omdat ik zo goed als klaar ben met de Carrier & Katapult GB heb ik deze maar uit de stapel getrokken.
Ik wilde iets zonder rupsen, en iets wat niet zo vreselijk groot was zoals een merkava o.i.d.
Toen werd het idee eens geopperd om naar een Dingo te kijken, en een tourtje Google liet zien dat het best een leuk voertuig is.
Dus mag ik u voorstellen:
KMW Dingo 2 ATFOf hoe hij moet gaan worden:
De Dingo 2 is een volledig beschermd transportvoertuig (Allschutz TransportFahrzeug of ATF in het Duits), en is ontworpen als allround voertuig voor het Duitse leger en een aantal andere landen.
De Dingo 2 is gebouwd op een Unimog chassis, en dat is aan de assen goed te zien, het middelpunt van de wielen zit lager dan het middelpunt van de steekassen. Ik kom er net achter dat dat soort assen portaalassen genoemd worden.
Principe van een portaalas:
Het idee achter portaalassen zorgt ervoor dat (in geval bij een vertraging zoals bij bovenstaande foto het geval is) voor extra koppel zonder dat de assen en diffs extra belast worden, en om ervoor te zorgen dat de assen en de diffs extra afstand hebben met de bodem, wat kans op beschadigingen mij off-road rijden verminderd. En zodat de Dingo dit soort geintjes kan:
Maar goed, weer ter zake!
De Dingo is modulair opgebouwd en bestaat uit 5 modules; het chassis, de veiligheidscel, de laadruimte daarachter, het motorcompartiment en de z.g.n. blast deflector onder het chassis.
Het voertuig uitgerust met keramisch gelaagd modulair pantser, kogel- en drukgolfwerende ruiten een op afstand bedienbaar wapenplatform welk kan worden uitgerust met een MG3, MG4, M2 of een HK automatische granaatlanceerder. Het voertuig is ontworpen om kogels van geweerkaliber (7,62mm en omstreken) te weren, evenals landmijnen, artillerie fragmenten en NBC dreigingen. Tevens heeft de Dingo een run-on-flat systeem zodat een lekke band niet fataal hoeft te zijn voor de inzittenden (een vastzittend voertuig te midden van vijandelijk terrein is niet echt wenselijk).
Om de Dingo van z'n plek te krijgen is het voorzien van een turbodieselmotor welk een vermogen van 163kW of 222pk levert welk voor een topsnelheid van +90km/u zorgt, en heeft de Dingo een aktieradius van zo'n 1000km.
De Dingo kan 8 man meenemen of tussen de 3,5 en 4 ton (afhankelijk van de wielbasis) aan vracht.
Diverse onderdelen van de Duitse krijgsmacht werken met de Dingo of zijn dit van plan. Zo heeft de Bündeswehr er al 689 besteld, waarvan er 533 al zijn geleverd, de Duitse marechau...marecheau...marechoo....militaire politie heeft er 2 besteld en deze zijn ook al geleverd, de Belgische Landmacht heeft er 220 besteld, welk allen geleverd zijn. Het Luxemburgse leger heeft er op het ogenblik 48 in dienst, het Oostenrijkse leger heeft er 35 in dienst, Tsjechië heeft er 21 in dienst, en Noorwegen heeft er 10 in dienst en heeft er nog 10 besteld.
Al met al een redelijk vooraadje Dingo's die rondtuffen, dus. Op naar de kit!
Het gaat om de Revell kit, en ik blijf erbij dat de voertuigkits van Revell me een beetje doen huiveren. Dat kan aan de kleur van het plastic liggen, het kan ergens anders aan liggen.
Hoe dan ook, we zijn begonnen!.
De doos:
Nachtdienst dus. Afhankelijk van de drukte kan er wat geplakt worden, en de rest van de tijd laten we de boel lekker drogen.
Maar om nogmaals even terug te keren naar mijn huiveringen wat betreft Revellvoertuigen. Ik heb al gemerkt dat ik Trumpy prettiger vind bouwen, en de pasvorm is ook beter. Bij zo'n beetje elke lijmverbinding ga ik moeten vijlen of vullen...
Vind ik toch niet echt geweldig van een nieuwe kit...
Voordat mensen gaan roepen hoe ik al die naadjes wegkrijg als alles al zodanig in elkaar zit moet ik de volgende foto even laten zien:
De subassemblages zijn ook om het vervoer makkelijker te maken.
Well, tot zover!
Danny