Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 maart, 2016 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 sep, 2012 20:28 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Gendt
Hey!

Na weer een poos stil gezeten te hebben in verband met verbouwen van mijn slaapkamer. En hobbyschuur van mij en mijn vader.
Vorige week langzaam aan mijn SU-152 projectje weer opgepakt.

Helaas is het in elkaar lijmen van de met de kit meegeleverde tracks totaal geen succes geworden. Het lukte me niet om de tracks mooi om de loop en trekwielen heen te krijgen. Als resultaat hiervan na lang zoeken op het internet een nieuw setje werkende tracks gekocht.

Het setje is van modelkasten. wel is waar bedoeld voor de KV en JS tanks. Maar volgens verschillende forum's ook zeer geschikt voor mijn SU.

Klein maar fijn doosje met een beetje uitleg erop!
photo 364950

Het doosje is zeker goed gevuld! bestaande uit een zakje met alle schakels. en heeeeel veel borgpennen voor de tracks. en een pasmal waar ik ook heel blij mee was dat deze meegeleverd werd! :D

photo 364949

De bouwtekening die erbij zit is erg kort ( in a4tje) en ik vond hem een beetje onduidelijk. Wel zitten er onderdelen bij om de rupsbanden echt draaiend te maken wat ook een zeer leuk detail is. Ook zit er de mogelijkheid bij om een soort track spanner op je model te bouwen waarmee je de tracks op spanning kan zetten of juist losjes kan laten hangen.

photo 364951

Vervolgens nog even wat foto's van de tracklinks en een rekje met de borgpennen! Het schoonmaken van de tracklinks is voor mij al weer begonnen. En heb er ook weer super veel zin in om deze SU netjes af te bouwen.

photo 364952

photo 364953

photo 364954

photo 364955

De SU staat er momenteel nog steeds als volgt bij:

photo 327575

photo 327576

Ik heb de afgelopen paar weken behoorlijk wat verschillende technieken over het verweren van voertuigen opgezocht en bestudeerd. Heel wat leuke technieken gevonden die ik ook zeker wil gaan uitproberen. Wil van deze tank binnenkort een diorama gaan maken, wat zich afspeelt rond de tijd van de tankslag bij koersk. Een ideetje is er al. nu de verder uitwerking nog :lol:

Klein vraagje aan jullie medebrouwers, als jullie de SU zo zien staan wat voor een verweringstechnieken zouden jullie er dan nog op toepassen. Tot nu toe zit er een donkerbruin wash op en is die gedrybrusht met een lichte kleur ( alleen de opstaande delen) Ik wil zelf nog proberen om de chippingtechniek toe te passen. en wat stof en modder en roest enzo aan te brengen!

Tips en trucs zijn altijd welkom!

Greetz Rik!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2016 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Goed om te horen dat je de SU weer oppakt Rik, die Modelkastentracks zijn zeker een mooie toevoeging. Het is wel jammer dat iedere schakel pinmarks heeft, maar dit kan je eventueel nog camoufleren met modder straks (mocht je een modder-Rus willen maken). Anders moet je ze opschuren, maar zo te zien zijn het geen diepe pinmarks, dus erg veel schuurwerk is het ook niet (het blijft natuurlijk een rotklusje :mrgreen: ).

Je kan nog proberen om de diepe randen van het model (let op lasnaden, randen van luiken etc..) wat donkerder te maken met een iets dikkere zwarte/donkerbruine wash, nu is het groen nog iets te "plat". Persoonlijk zou ik bij een Rus als deze lekker los gaan met verwering, maar dit moet je zelf weten.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2016 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Tomska schreef:
.... die Modelkastentracks zijn zeker een mooie toevoeging. Het is wel jammer dat iedere schakel pinmarks heeft.... Anders moet je ze opschuren...


Je moet niets.....

Wat ik zou doen is een minstens zo bewerkelijk klusje, namelijk een tubetje Vallejo witte putty kopen en de pinmarks daar mee vullen:

Afbeelding

Hoe dat dan werkt? Simpel: je zet de tube recht op de pimark en knijpt heel lichtjes de putty in een draaiende beweging in de pinmark zodat deze geheel gevuld wordt met een beetje witte putty. Uit laten harden en dan eventueel met een glasvezelpen ook weer in een draaiende beweging bewerken zodat putty dat buiten de pinmark is gekomen wordt verwijderd.

Voordeel van deze manier is dat het toch iets minder arbeidsintensief is dan het opschuren én je hebt minder schade aan de tracks: de glasvezelpen laat hoegenaamd geen sporen achter...

Hoe dan ook: succes met dit mooie voertuig, ik hoop dat je er iets moois van maakt!

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2016 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Je moet inderdaad niets, maar mij leek het gemakkelijker om het op te schuren, omdat het maar vrij ondiepe pinmarks zijn. Plamuren kan inderdaad ook, maar schuren leek mij de snelste methode.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 maart, 2016 13:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 sep, 2012 20:28 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Gendt
Hey,

Bedankt voor de tips over de pinmarks was me eigenlijk nog niet eens zo opgevallen.
Ik ben momenteel bezig met deze allemaal netjes weg te schuren.

Putty was misschien wel mooier en makkelijker geweest. Maar op het moment niet de financiële mogelijkheid om
geld uit te geven aan de modelbouw. Moet nog even een maandje wachten. :D

Greetz Rik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2016 22:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 sep, 2012 20:28 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Gendt
Goedenavond allemaal,

Na een lange periode vol schoolexamens en een moeizame thuis situatie, toch geslaagd voor mijn opleiding Middenkader engineering werktuigbouwkunde. Nu lekker aan het genieten van mijn vakantie en vandaag even de tijd gevonden om weer verder te gaan aan de SU.

Voor een aantal maanden terug was ik al begonnen met de bouw van de tracks. Het schoonmaken van de track links verliep eigenlijk vrij snel waarbij ik wel moet zeggen dat ik het verwijderen van de pinmarks nog even achterwege heb gelaten. (Geen zorgen deze worden nog verwijderd :D)

Tijdens het lijmen van de track links kwam ik er al snel achter dat de pinnetjes waarmee je de track links aan elkaar moet maken erg breekbaar zijn en bij het gebruik van net iets teveel lijm snel vast kwamen te zitten waardoor de track links niet meer konden bewegen.

Om dit te voorkomen heb ik een stukje karton gepakt, vervolgens daar wat tape omheen gedaan en daar elke keer een druppeltje lijm op laten vallen. Om de lijm vervolgens met een satéprikker aan te brengen op de pinnetjes. Om het mezelf wat makkelijker te maken heb ik de pinnetjes aan het rek laten zitten waar deze aan vast zaten. zoals u ook op onderstaande foto kan zien.

photo 379624

Door op deze manier verder te werken verliep het in elkaar lijmen van de tracks ook vrij snel. En ja hoor na een kleine 2 uur plakken had ik de eerste volledig flexibele rupsband bestaande uit 85 track links in elkaar zitten. 2 uur later volgde ook de tweede rupsband.

photo 379626

Daarna heb ik ook even een dry-fit gedaan van de loop,span en trekwielen met daar omheen de nieuwe rupsbanden. Hieronder wat foto's hiervan.

photo 379628

photo 379630

photo 379631

Tot mijn grote verbazing kwam ik erachter dat beide tracks niet lang genoeg zijn om helemaal aan te kunnen sluiten (zoals u op de eerste foto goed zien kan) Terwijl ik toch volgens de handleiding de 85 benodigde track links voor beide tracks gebruikt heb. Ik heb momenteel nog 6 track links over, dit zijn er niet voldoende om beide track links aan te kunnen laten sluiten en ook nog enigszins de tracks op een natuurlijke manier door te laten hangen. Ik heb dus ook nog geen idee hoe ik dit ga oplossen. Alle tips hierover zijn welkom.

Het volgende wat nu op de planning staat is om de tracks helemaal af te werken. Alle pinmarks en anderen kleine oneffen heden verwijderen. Ook wil ik verder gaan met het verweren van de complete tank. Echter zal ik hiervoor eerst mijn angst om de chippin techniek uit te gaan proberen op de SU waar ik tot nu toe echt super tevreden over ben moeten overwinnen. Zodra ik wat meer vooruitgang heb gemaakt zal ik nieuwe foto's plaatsen.

Groeten Rik :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jul, 2016 1:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Volgens PMMS zouden er 90 links per helft moeten inzitten. Klopt dat getal niet met de inhoud van jouw kit?

http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/modelkasten/sk-14.html

Kan je ook eens kijken wat er gebeurd is met rest van de foto's uit dit verslag? Waarschijnlijk zijn ze verwijderd door je image host.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jul, 2016 8:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12238
Woonplaats: Eibergen
Ik zal even contact opnemen met de leverancier waar je de tracks vandaan heb voor een oplossing van je probleem met de missende tracks.

Citaat:
Klopt dat getal niet met de inhoud van jouw kit?


Denk het niet want anders zal Rik geen tracks tekort komen :roll: .Als je de tekst lees zijn er 85 links per kant gebruikt en nog 6 over dus een simpel rekensommetje leert ons 2x85+6=176. Dus een foutje van Modelkasten te weinig geleverd.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jul, 2016 10:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ben ook met een setje tracklinks bezig en voor je het weet heb je er een paar verloren aan het tapijtmonster. Misschien is het mogelijk de ontbrekende schakels te vervangen door een stukje vinyl uit de kit. Ik heb even naar deze foto van een echte zitten turen en ik tel er zelfs maar 83 per zijde: http://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=85. Op dit model van Tamiya met vinyls tel ik er 87, met heel wat doorhang: http://www.cyber-hobby.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=6564 en bij het model van Zvezda heeft men met Modelkasten er een stuk of 86 nodig, ook met doorhang: http://www.missing-lynx.com/gallery/russia/isu152x2bg_1.html Je zou de afmetingen van de modellen met dat van jou moeten kunnen vergelijken om te weten te komen waarom er verschillende tracklinks meer nodig zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jul, 2016 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12238
Woonplaats: Eibergen
Steve je weet net als ik dat elke aftermarked trackset meer schakels leverd dan nodig is voor welk merk voertuig je ook gebruik. Zoals ik al zei foutje van MK.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement