Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 11:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2016 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Dat zijn gewoon extra onderdelen voor de sparebox :mrgreen: maar is gewoon een spreu die voor meerde kitjes van hun gebruik worden dus een leuk extra'tje.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2016 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Dat is een mooie "dio base" die je daar hebt, Rick.

Tip van de week: bij het samenlijmen van de zijdes van het gebouw zou ik strookjes Evergreen aan de binnenzijde bevestigen. Dit om het gebouw wat meer stevigheid te geven en het lijmoppervlakte te vergroten.

Dit wordt een mooie, ik voel het aan mijn water :wink: ....

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2016 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Miniart zijn leuke gebouwen om te maken Rik! :brouw:
Zelf heb ik in het verleden ook zo'n kitje gemaakt, een grondplaat met een gebouw op. Ook bij mij waren er extra onderdelen, zoals Ronald al schreef leuk voor andere projecten later :)

Het snijden van de onderdelen ging vrij goed bij mij. Gewoon met een scherp (breek)mes en eventueel een metalen liniaal. En net als Richard aangaf is het een goede idee om wat extra stukjes plastic toe te voegen (heb ik destijds vooral aan de diktekant ramen en deuren gedaan)

Groetjes!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 sep, 2012 20:28 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Gendt
Bedankt voor de reacties allemaal!
Wel aardig van Miniart dat ze mij maar zo even een sprer vol extra sparebox onderdelen meegeven :D

Het schoonmaken van de onderdelen verloopt minder goed als ik gehoopt had. Hier bedoel ik het volgende mee:

photo 382586
photo 382587

Zoals je op de twee bovenstaande foto's kan zien zitten er op de luchtkokers een achttal puntjes. Omdat ik het er niet mooi uit vond zien en omdat deze puntjes er na mijn beleving ook niet op horen heb ik ze eraf gesneden. Maar omdat het plastic behoorlijk dun is en onder deze puntjes ook geen plastic zit. Krijg je dus dat er gaatjes in de luchtkokers komen te zitten. Bij het heel voorzichtig wegsnijden van de puntjes op het uitstekende gedeelte van de luchtkokers bleek het plastic zelfs zo dun en slap te zijn dat ik er een vrij groot gat ontstond zoals je op de onderstaande foto's zien kan.

photo 382585
photo 382588

Ook passen de twee delen niet echt goed op elkaar met als gevolg op sommige plekken een aardig kiertje. Zoals op de onderstaande foto's te zien is.
photo 382589
photo 382590

Opzicht niet zo'n heel groot probleem want met een beetje putty heb ik deze gaatjes waarschijnlijk zo gedicht. Maar op elke helft van de anderen luchtkokers en op de muren van de factory zitten deze puntjes. Nu vraag ik me af of ik ze allemaal weg zal snijden of allemaal zal laten zitten. (Tips hierover zijn altijd welkom)

Ondertussen al wel de twee pilaren waar de luchtkokers op komen te liggen in elkaar gezet. Hier had ik geen problemen mee en paste moeiteloos op elkaar.

photo 382591
photo 382592

En in mijn enthousiasme natuurlijk ook meteen even op de diorama base geplaatst samen met de SU om te kijken hoe het zou staan :D

photo 382593
photo 382594
photo 382595
photo 382596

Misschien dat de base zelf iets te klein is voor mijn SU. Dus misschien dat ik de base iets ga vergroten als deze straks klaar is om in de juiste kleuren gespoten te worden.

Tot de volgende update
Rik :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2016 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Rick,

Aangaande die gaatjes: ik zou ze met Tamiya grijze putty vullen. Bij jullie in België (toch :oops: ?) makkelijker te verkrijgen dan bij ons in Nederland, dus misschien een optie voor jou:

- spateltje er bij, een beetje putty op de spatel en vlak aanbrengen. Eén kneepje op de spatel vult aardig wat gaatjes. Zou de uitwerppunten (want dat zijn het) niet laten zitten. Putty uit laten harden en met een fijn schuurpapiertje zachtjes vlak maken

Wanneer je tenslotte de ISU iets verder naar het midden van het dio plaatst dan denk ik dat 'ie prima gaat passen. Dit zeg ik natuurlijk wel op het moment dat de rest van het gebouw nog niet op het diorama staat :roll: ....

Ook deze blijf ik volgen.

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 aug, 2016 9:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
of er een strook styreen inkleven aan de binnenzijde, zodat je iets hebt om je plamuur mee tegen te houden. Ik heb van iemand een verslag gevonden van deze, maar de foto's zijn niet zichtbaar. Na veel 5'en en 6'en uiteindelijk foto's gevonden, maar blijkt dat ie de kokers gescratched heeft uit dikke alufolie, zoals gebruikt bij wegwerpborden en schotels...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 17:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 sep, 2012 20:28 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Gendt
Goedemiddag/avond allemaal!

Jaja eindelijk na bijna anderhalve maand te hebben moeten wachten kwamen vandaag eindelijk mijn figuurtjes binnen.
Om wat actie in mijn diorama te krijgen straks heb ik het volgende setje figuurtjes gekocht. Onder meest van jullie wel bekend denk ik.

photo 386334

Toen ik het doosje openmaakt werd ik aangenaam verrast door de goed uitziende figuren en de vele accessoires die erbij zitten.

2 spreu's vol met accessoires:
photo 386336

en 2 spreu's met de figuurtjes zelf :D
photo 386337
photo 386338

En zo moeten de figuurtjes straks op mijn SU geplaatst worden.
photo 386339

Ik kan niet wachten totdat ik mag beginnen met het schilderen van deze figuren. Kan ik eindelijk is gaan oefenen met de vele technieken die hiervoor te vinden
zijn in dit forum en op het internet. En om de vele Tips van mede brouwers uit te proberen.

Met de diorama base ben ik ondertussen al wat verder. Alle onderdelen zijn schoongemaakt en heb ik proef passingen mee gedaan. Nu alle gaatjes opvullen met
behulp van Vallejo's plastic putty (omdat ik hier nergens in nederland Tamiya gray putty vinden kon)

Tot de volgende update! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2016 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 sep, 2012 20:28 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Gendt
Door mijn nieuwe baan heb ik alleen nog maar tijd om in de late avond uurtjes en af en toe in het weekend wat te werken aan
mijn SU.

Afgelopen weken bezig geweest met het in elkaar zetten van de ramen en de trap.
photo 390646
photo 390644

De ramen zelf waren te groot om als setje van 2 naast elkaar in het raam frame te passen. Dus deze heb ik eerst rondom bij moeten vijlen zodat ze uiteindelijk wel in het frame paste. Ik zit nog te twijfelen om er iets van glas in te maken. Dit lijkt me wel een leuk detail om toe te voegen.

De trap is voor zover helemaal klaar. Ik wil de trap iets gaan aanpassen naar een idee wat ik op een ander forum heb gezien. vandaar dat ik de trap leuningen er nog niet op gemaakt heb. Het plateau en de trap zelf zitten ook nog niet aan elkaar vast gelijmd.
photo 390645
photo 390647

Verder ben ik ook bezig geweest met het dicht maken van de gaatjes in de luchtkokers. Ik heb hier styreen plaatjes ingeplakt zodat ik daar straks mooi de putty tegen aan kan aanbrengen en zo een mooi resultaat krijgen kan. De luchtkoker is zo ook een stuk steviger geworden wat het werken hier aan makkelijker maakt. Het orginele plastic is namelijk heel dun en ben snel bang dat ik het kapot maak.
photo 390648
photo 390649

photo 390650
Zoals je op deze foto kan zien zitten de gaten nu dicht met Styreen plaatjes. op de foto lijkt het alsof er nog gaatjes tussen het styreen en het orginele plastic zitten maar dat is niet het geval.

photo 390654
Het wit wat je nu op de naad ziet is het wit van het styreen hier loopt straks mooi de putty tegen aan en kan ik dit verder netjes afwerken.

De volgende stap is om bij elke luchtkoker alle (grote) gaatjes op te vullen met styreen en daarna zal ik ze gaan behandelen met putty en verder afwerken.
Ik zal ook de aanpassingen gaan maken aan de trap. Natuurlijk zal ik hier foto's plaatsen zodra ik dit klaar heb :D

Fijn weekend en tot de volgende update :brouw:

Groet Rik!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2016 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Leuk diorama-idee zeg, met die figuren op de SU gaat het straks een interessant plaatje worden. De luchtkokers hebben inderdaad nog wel wat werk nodig ja, daar zitten wel erg veel spleten en kieren in zeg... :o

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 maart, 2017 21:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 sep, 2012 20:28 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Gendt
Na een lange tijd langzaam vooruit gang aan dit project eindelijk weer is een update.

Na lang nadenken toch maar besloten om het origineel dicht gemetselde raam eruit te snijden en er zelf een open venster
van te maken net zoals bij de muur waar straks de deur in komt.
photo 405519

Na het uitsnijden van het dicht gemetselde gedeelte:
photo 405521
Vervolgens met het uitgesneden materiaal een soort bankje gemaakt en deze vervolgens aan de binnenkant van de muur
geplakt zodat ik weer een muur kreeg waar je niet binnen in kon kijken.
Het bankje:
photo 405520
En de muur na het inplakken van het bankje en het dichtmaken van de gaatjes doormiddel van putty:
photo 405535

Ook de anderen muur delen daarna in elkaar geplakt. . Met veel hulp van elastiekjes en wasknijpers :lol:
photo 405517

Na het in elkaar plakken, ook maar gelijk begonnen met het grote schoonmaak werk. Alle puntjes van de voor en achterkant op de muren er
voorzichtig aan vanaf gehaald met een mesje en een vijltje en schuurpapier. (voor de mensen met goede ogen is het echt een wereld van verschil ten opzichte van bovenstaande foto's :D )
Ook het gat waar straks een van de luchtkokers in komt te zitten netjes uitgesneden en recht gevijld.
photo 405528
De kiertjes tussen de muur delen dicht gemaakt met Vallejo plastic putty (erg fijn spul om mee te werken)

photo 405530
photo 405529

Vervolgens besloot ik om de trap anders te maken. Hiervoor had ik wel een derde hekje nodig, dus maar besloten om er zelf een te maken van messing en wat plastic card.
Links het originele hekje en rechts het zelf gemaakte hekje:
photo 405523

Daarna de trap samen met alle hekjes en de trapleuning aan het plateau vast gemaakt waar ik straks een Russische soldaat op ga zetten met de rug tegen de muur vlak naast de deur.
photo 405524
photo 405525
photo 405526
photo 405527

Het leek mij ook wel mooi om de langste luchtkoker die over de stalen pilaren ligt aan de voorkant open te werken.
Tot nu toe vind ik het er wel geslaagd uitzien ik moet deze koker alleen nog even wat verder bijwerken.
photo 405532
photo 405534

Nu even wachten totdat alle putty hard is geworden dan kan ik dit bij gaan werken en lichtjes schuren zodat binnenkort de primer er over heen kan :D
Ondertussen ga ik rustig verder met het in elkaar zetten van de soldaatjes en nog wat aanpassingen doen aan de muren.

Tot de volgende update,
Greetz Rik :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement