Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 11:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 325 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2020 8:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Gisteren was het weer modelbouw momentje, door de week is het vaak niet gedaan, dus de zondagmorgen is in principe voor mij

Ik heb maar eens een verdere begin gemaakt aan de torsiearmen aan de achterzijde, maar ik ben het er nog niet helemaal mee eens, op de een of andere manier zag het er in mijn hoofd anders uit dan op mijn werkblad dus daar gaan we maar weer even over navelstaren
Nu is dat navelstaren ansich best een prettige bezigheid, al moet je wel opletten waar je bent, maar er komt dan wel weinig uit je vingers dus dan maar met wat anders begonnen, ik heb nog zat te doen

Zoals de achterste torsiearmen nu zijn

Afbeelding

Afbeelding

En nee, ze zitten nog niet vast hoor :)

Als alternatief voor het navelstaren dis de laadbaksteunen maar gemaakt op het chassis, heerlijk klooien met hooguit 2 mm stukjes styreen met handen die passen bij een persoon van 2 meter (groot en lomp dus)

Die steunen zijn dus de 4 kleine steuntjes aan de bovenzijde van het chassis, uiteraard aan de achterzijde

Afbeelding

Daarna maar eens begonnen met de grill.
Ik heb een soort werkboek met een aantal pdf's met werktekeningen, de een wat beter dan de ander en de een wel met bemating en de ander niet. Alleen was dit voor de rescaling welke ik had gedaan naar aanleiding van het gebouwde prototype. Dus moet ik eerst alles weer even opnieuw nameten vanaf het digitale model.

Maar goed, op de gaten voor de koplampen na, is die weer aardig klaar, de koplampen zelf zitten namelijk op een intern frame achter de grill

Afbeelding

Ook maar een basis gelegd voor een beschermings carterbeugel onder het chassis, (nakomend bericht, dit is dus mislukt en mag ik weer overnieuw maken)

Afbeelding

Ach en als je dan toch bezig bent, dan kan de eerste opzet voor het motorhuis ook maar gedaan worden he?

Afbeelding

Ik heb gelukkig ook lichtere foto's

Afbeelding

Afbeelding

Zoals bij de ene laatste foto's al heel iets te zien is, aan de achterzijde van de grill heb ik dus al een paar bouwstripjes gemaakt waar het motorhuis dan tegen aan kan liggen.

Zo, nog 54 onderdelen maken volgens mij

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2020 10:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Gisteren was het weer zondag, meestal mijn vaste bouwdag. Geen kleindochter in huis, de honden extra volle bak gegeven dus die lagen voor pampus uit te buiken, met voorkeur alle poten de lucht in.
Ik ben eigenlijk altijd voor 7 uur wakker, deels vanwege mijn wekkertijd door de week, maar ook mede doordat 1 van de honden eigenlijk strak om 6 uur al begint met blaffen en aan het tussenhek begint te rammelen, want dat is normaliter de tijd dat ik ze uitlaat door de week, dus klokkijken kunne ze wel, ik ben nu bezig om ze de kalender te leren elzen zodat ze ook weten wanneer het weekend is.

Maar goed, van de week al wat maten in mijn boek overgenomen vanuit SW, tuurlijk ik kan het printen, maar dat ding is sooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag, dus dan maar ouderwets maten overnemen (en uiteraard vergeet je dan weer de helft he :) )

Ik moet nog wel het een en ander aan het chassis en onderdelen doen, maar ik wilde nu eens wat andere dingen doen, het maakt niet uit, want alles moet toch gemaakt worden, dus ben begonnen met de motorkap, in de schuine zijde aan de zijkant zitten koelsleuven, ik heb die ruimte nu even vrijgehouden omdat ik nog niet precies weet hoe ik dat ga doen, ofwel iets zoeken want kant en klaar is ofwel in plastic of latoenkoper wat proberen. Ik heb ergens een beschrijving hoe ik dat kan doen, maar dat isw el voor 1/24 schaal, dus groter dan ik met maken.
De achterzijde ziet er nog niet goed uit, ik wacht even om een goede aansluiting met de cabine te kunnen maken.
Op de foto's zie je ook al de eerste stappen voor de voetruimtes in de cabine

Afbeelding

Yep, sorry, de foto is wat donker, zal even wat licht maken

Afbeelding

Schiet nog niet veel op met dat licht

Zijkantjes gemaakt aan de voetruimtes

Afbeelding

En al wat netjes geschuurd

Afbeelding

Ja, toen was ik zoo lekker bezig dat ik ook maar het dashboard heb gemaakt, je ziet nu hoe de voetruimtes zijn komen te zitten

Afbeelding

Ik moet alleen nog even gaan bedenken hoe ik de tellers ga doen, ik heb verschillende opties waarvan het gebruik gaan maken van een decal met vliegtuiginstrumenten mij het beste lijkt, Het ziet er dus nu nog wat grof uit, ook moeten de diverse schakelaars en draaiknoppen gemaakt worden, maar dan moet het eerst goed op maat zijn en de tellers moeten in principe ook toegepast zijn of althans de wijze hoe ik het ga doen

Tja en dan ga je maar door en door, dus ook de zitbank en cabinevloer gemaakt , tevens de zijkanten uitgetekend en gesneden

Afbeelding

Hier zie je de losse onderdelen.
Het is een beetje een rare foto, het lijkt of alles scheef zit, maar ga je nameten is dat slechts een fractie van een mm dus ik denk dat mijn camera een beetje tipsy was of zo. Ik ga dat eens in een andere kleur zeten en dan nog eens kijken. En anders gaan we het gewoon weer opnieuw uitrichten.
De rondjes tussen de stoelgeleiders zijn de toegangdeksels voor de benzinetanks. Yep, er was veel veiligheid in de cabine, waar ook nog gewoon in gerookt werd.
je zat dus per persoon op een 55 liter benzinetank. die slechts 10 cm onder je kont zaten en redelijk vrij toegankelijk voor weersinvloeden. Elke tank werd gevuld via een grote vulopening die ca 50 cm achter de elleboog aan de buitenzijde van de cabine.
Gelukkig zat de grote accu direct onder de vloerplaat aan de bestuurderskant, och een kleine 40 cm van de benzinetank.en dat alles gescheiden door c a 3 mm dik traanplaat, best veilig toch?

Als we die 3 onderdelen vastplakken en we zetten het dashboard er even bij, och, het begint zowaar iets te lijken.

Afbeelding

In theorie en op beeld moet dit allemaal goed gaan passen, maar de bemating op de tekening is in mm op 2 decimalen nauwkeurig, dus krijg je maten van 34, 91 mm of 16 23 mm Tja, met overnemen en snijden ga je dus her en der wel wat mm's missen, nou ja, met dryfitten gaan we dat wel weet oplossen met restjes snijafval

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2020 19:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2508
Woonplaats: Den-Haag
Wat een werk man.

Petje af hoor Bert, ik doe het je niet na.
Heel indrukwekkend.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2020 1:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Het krijgt allemaal steeds meer vorm. Heel veel werk heb je hieraan maar aan de andere kant, geen flash en geen ejector pin marks :mrgreen:

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart, 2020 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
indrukwekkend hoor !!, neem ik ook mijn hoed voor af :brouw: :brouw:

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart, 2020 8:45 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Thanks guys

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2020 15:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Zo hard als het vorige week zondag ging, zo langzaam ging het dus gisteren. Dat komt doordat ik een onderdeel 3 keer overnieuw moest doen en door een hoop schuurwerk, wat nog niet echt helemaal gelukt is
Aan de rondingen van de zijwanden van de cabine zit een rubber stootrand, zodat de deuren in principe bij gesloten positie niet te veel rammelen en mocht je toch door het water gaan, dat dan niet gelijk het water in je kisten komt te staan. Dus kisten in de betekenis van de militaire laarzen uiteraard.
Nu kon zo'n Daf wel wat water hebben hoor
Even uit mijn hoofd was standaard 40 cm geen enkel probleem, tenzij je er naast stond, en ging je dieper tot zeg maar, 80 cm, dan moest je wel even de carter afsluiten met een ring of zo, maar dat is theoretische kennis, ik ben nog nooit zo diep gaan zwemmen, maar wat diepere plassen tijdens het veldrijden was altijd wel fun.
Ook gelijk maar even de boutkoppen gemaakt waarmee het spatbord voor het reserve of betere benaming steunwiel.

Afbeelding

Het gaat hier dus om het omhoog staande wiel onder de zitpositie. Het spatbord daarboven zat er niet direct voor de sier, maar had ook een functioneel doel.
De aan beide zijde geplaatste steunwielen draaien los op een as, dus wanneer je zwaar terrein inging kon het gebeuren dat je op een heuveltje terecht kwam, zonder deze wielen liep je dus vast, maar deze wielen hielde je bodem meer vrij en omdat ze mee konden draaien, kon je dus op motorvermogen weer over de top komen, met alleen zand, swa, maar met modder was het toch prettig dat dit stukje plaatstaal boven het wiel zat, Bij de YP408 was dit wiel inmiddels gezakt en had een stuurfunctie gekregen, maar werd niet aangedreven

Op onderstaande foto van het MCN is een afbeelding te zien uit de folder over een YA328 waarbij de functie van het steun wiel te zien is, die staat dus op de top van de heuvel

Afbeelding

Hoe het rubber er uitziet op mijn model te zien is te zien op de volgende foto
Afbeelding

Aan de buitenkant zit het ook, maar is eigenlijk niet geheel relevant omdat daar de deur tegenaan gelijmd wordt..

In de cabine zit een bak tegen het motorschot aan waar onder ander de versnellingspook en de luchtpomp te vinden zijn.
De vloer moet nog voorzien worden van traanplaat, maar ik moet dat of zelf maken of eerst eens goed onderzoeken welke schaal het beste is, want in principe zijn de tranen eigenlijk te groot in de 1/35 versie, dus misschien is 1/48 beter. Of zelf maken, heb al wat gespeeld met een draadvijl, maar dat werkte niet geheel goed, dus even geen bewijs van mijn pogingen.

Maar dat stomme dingetje van 4 kleine stukjes plastic van totaal 9mm lang, 10 mm breed en 4 hoog heeft me echt een paar uur lekker bezig gehouden stom genoeg, ofwel ik had een aftekenfout gemaakt (Versie 1), ofwel de vorm was niet correct, Dat was dus versie 2, toen de voorkant goed, maar de achterkant scheef gevijld, je raad het al, dat was versie........nou...................yep 3, dus hieronder versie 4

Afbeelding

Dus uit pure nijd dat ding gelijk vastgeplakt, ook de opstaande randjes vast gemaakt, zodat het dashboard gelijk een mooi vast punt heeft gekregen. Dit randje lijkt hoog, maar er moet nog traanplaat op de cabinevloer en bij de voetruimtes, dus dat komt allemaal goed ...........(hoop ik)

Het dashboard nog wat verder geschuurd, tellergaten iets groter en de aflegopening aan de bestuurderskant is inmiddels ook dicht. Dus nu alleen het dasboardvakdeksel maken en dan de diverse shakelaars en lampen maken (daar wil ik wel zo lang mogelijk mee wachten tot ik zeker weet dat het allemaal past)

Afbeelding

Ik moet me wel bedwingen om het niet vast groen te maken om te zien hoe het staat :)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 0:55 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Bert Takken schreef:
Ik moet me wel bedwingen om het niet vast groen te maken om te zien hoe het staat :)

Dat gevoel ken ik. :)

Mooi werk, ik volg met veel aandacht! Ik ben van plan ooit nog eens een 4 tonner DAF te maken van styreen maar dan in 1:72. (Eerst mijn Bushmaster maar eens afronden.)



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2020 10:27 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het is weer zondag geweest en ik zit een beetje in quarantaine hier in mijn kantoor, dus dan maar een verslagje hier weer even typen

Eerst maar eens een paar foto's van mijn nieuwe werkhok, het moeilijkste moet nu komen, nl de inrichting, dus die wil ik tijdens het bouwen gaan inrichten. Ik heb nu wel een oud soort opbergvakjes gebeuren staan, wat ik ooit heb gebruikt ineen oude situatie, maar misschien ooit eens zo'n organizergebeuren aanschaffen is toch zeker wel een optie

Goed, eerst mijn werktafel
Afbeelding

Als hoofdverlichting heb ik een 1800 lumen Led TL, koste maar 17 euro maar geeft echt heel veel licht, viel mij enorm mee. Had verwacht dat ik deze aan de muur zou moeten maken, maar dat was wel heul veul licht in mijn ogen.

De uitgesorteerde stash, althans voornamelijk nog halfgevulde dozen van ik weet niet hoeveel projecten, de eerste scheidingsronde hebben deze dozen overleefd, maar moet nu elke doos maar eens apart gaan bekijken. In een ander kamertje staat nog een soort vitrine kast met heel veel modellen, die ook maar eens nader bekeken moeten worden

Afbeelding

Maar tot zover ben ik al lang gelukkig met de ruimte die ik nu heb

Goed, het werk

Ik heb diverse pogingen ondernomen om traanplaat te maken, maar heb uiteindelijk toch maar een plaatje besteld in 1/35 dat doen we dus niet meer, dit is in principe veels te grof. beter zou de 1/50 of zelfs de 1/100 kunnen zijn voor een goed beeld. Nu is mijn cabine erg slecht te zien van binnen dus heb de overweging gemaakt om toch dit te gaan gebruiken.

Afbeelding

En daarom ben ik aan het kijken waar ik een soort permanent fotomaakopstelling kan zetten, want dit gebibber is voor niemand leuk, maar goed, het plaatje met tranen en het dashboard en ga je daarmee aan de gang krijg je dus iets zoals dit, hopelijk is het zichtbaar dat het diverse plaatjes zijn die vastgebout zitten op het onderframe van de cabinevloer

Afbeelding

En weer even een klein overzichtje van de carrosseriedelen

Afbeelding

Ook heb ik het dashboard voorzien van wat schakelaartjes en de tellerhuizen opgevuld, aan de achterzijde steken de stukjes rondstaf nog wel uit, maar die verwijder ik tzt wel (dat had ik dus veel netter kunnen oplossen door 1 plaatje met gaten en een dicht plaatje daarachter)

Afbeelding


Op het paneeltje naast de tellers zie je twee schakelaars, de bovenste is voor de verlichting, dus
Licht uit
Stadslicht aan
Normaal licht aan
Oorlogsverlichting aan

Nu was het aan de voorzijde best wel goed, maar aan de achterzijde was het permanent oorlogsverlichting, de lampjes waren best klein en met wat zon slecht zicht. had ik hem nu nog had ik daar toch LED ingebouwd

Doe daaronder is voor het richting geven, erg practisch uiteraard, maar goed het was zo
Wel was er ontdekt dat wanneer de richtingsschakelaar ongeveer 3 mm links verzette vanaf het midden je wel opeens alarmlichten had, toch wel humor die techniek he?
De grootste teller in het combipaneeltje was de snelheidsmeter, niet echt belangrijk. De teller het dichts bij het nu nog denkbeeldige stuur was de toerenteller, daar reed je dus het meest op. Opschakelen rond 2250 toeren, terugschakelen op 1500 toeren. Er werd geleerd om tussengas te geven, maar die bakken waren best wel goed dat tussengas eigenlijk totaal niet nodig was. Maar ja, elke boerenknul werd er op gezet en meestal zonder enige vorm van rijervaring.
Ik weet nog dat mijn zwager een ritje ging maken en eigenlijk bijna met zijn volle gewicht aan de versnellingspook ging hangen om over te schakelen. Ik heb hem even laten stoppen, van plaats gewisseld en latten zien dat ik dat met 2 vingers kon, zo glad liep die door het patroon. Dat was dus iets wat hij totaal niet verwacht had.
De rest was echter wel grotemannen werk, met name sturen en remmen
Op het centrale paneel zie je ook een soort hendel, dat is dus de startsleutel of massa sleutel, je had geen contactslot. Je stak die soort deurkruk in het gat, draaide hem om en je kon starten. Dat was wel modern, met een zwarte druktoets

De stippen die je op de bestuurdersvoetenplaat ziet zijn de markeringen, grofweg, voor rem en koppeling, het gas was een soort rolletje. Altijd lekker als je net uit de blubber kwam, gleed je dus steeds va dat pokkeding af.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2020 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat is een prima tafel om aan te werken. Nu nog een senseo......

Ik vind je vorderingen er goed uit zien en die tranenplaat zal denk ik niet opvallen. Op de laatste foto ziet alles er fraai uit. Knap werk

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 325 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement