Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 325 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 9:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Hier maar weer mijn wekelijkse update over de Daf
Hoewel ik nu eindelijk een eigen plekkie heb (totaal nog niet lekker ingericht) doe ik toch nog niet veel.
Dit weekend dus in de ochtend uren maar weer eens wat egdaan.
Eerst maar even een kleine blik op mijn werkplek, ik ben zo gewend aan die anderhalve vierkante cm, dat ik dat nog steeds doe, dus weinig gereedschap en weinig om mijn heen.
Afbeelding

Maar goed, ik red het mij er best mee, want ik kan nu alles lekker laten liggen

Goed, ik heb eerst de achterbak maar verder afgemaakt, heb toch nog wel een paar keer de referentiefoto's zitten bekijken, dus her en der zitten toch nog een paar kleine aanpassingen, die ik wel noteer om die op een later moment toch nog even aan te passen in het digitale model

https://flic.kr/p/2iLgAjL
Afbeelding

Afbeelding

Je ziet al een paar spatbordjes liggen he
https://flic.kr/p/2iMbeHJAfbeelding
Bij deze versie toont het voor mij nu net allemaal veel rechter, wel is het apart om te zien dat je met het oog een vervorming ziet, die je echter niet terugmeet, als je dan op een 4 tal posities gaat inmeten, blijkt het allemaal te kloppen, vreemd.
Nu de bak, op de details en nog wat afschuurwerk klaar is, begonnen met de spatborden, eerst de voorkant van de achterbak
Van alle onderdelen maak ik een PDF met maatvoering, zoals hier op de foto

https://flic.kr/p/2iMbeHJAfbeelding
url=https://flic.kr/p/2iM9w16]Afbeelding[/url]

En hier dan de eerste versie en ja, dit komt niet overeen met het scherm

Die hier voor de bak liggen komen beter overeen, maar de maatvoeringen klopte dus niet, dit is dan iets wat echt wel even aangepast moet worden

[/url]Afbeelding

En dan even de voorste en achterste onder de bak gelegd ter leerinck en vermaeck

https://live.staticflickr.com/65535/497 ... 893f_c.jpg[/img][/url]
https://live.staticflickr.com/65535/497 ... 5d40_c.jpg[/img][/url]

en even een setje los op de PC

https://live.staticflickr.com/65535/497 ... 053c_c.jpg[/img][/url]
En dan weer even een overzichtje van de onderdelen, althans van de carrosserie, die andere kennen jullie nu wel inmiddels toch?

https://flic.kr/p/2iMbeHJAfbeelding

Ik stootte per ongeluk tegen de tafel waardoor de uitlijning een beetje is verschoven, komt uiteindelijk wel weer goed hoor :)

Zag wel dat ik de lengte van de achterste toch nog even moet controleren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ziet er weer mooi uit Bert.
Als ik dit allemaal bekijk dan vraag ik mij toch 1 ding af. Je bent misschien van plan om hier een kitje van te maken. Betekend dit dan ook dat je alle onderdelen dubbel maakt zodat het goed te gieten is in resin. Ik kan mij zo voorstellen dat de bak, hoe mooi ook, zo niet gegoten kan worden. Ik ben gewoon even nieuwsgierig naar je gedachtengang.

Ik doe het je in ieder geval niet na, knap werk.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 10:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ha Ferry
Tja, in principe denk ik dat het wel gegoten kan worden, alleen dat is theoretische kennis, ik heb dat nog nooit gedaan, maar als ik zie wat er soms aan resin delen worden gemaakt, zou dat theoretisch wel moeten kunnen, zeker als het een tweedeling mal wordt en anders................acht er kan altijd een plan B.....C...D..........E.............F...........G opgesteld worden, toch?

En anders kan er nog gebruikt gemaakt worden van laser snijden, met het programma kan ik dat dan ook wel bewerkstelligen


Ik denk dat wanneer je de wanden afzonderlijk zou gieten er teveel kans op vervorming en breken is dan in 1 stuk

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 apr, 2020 11:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Met het mooie weer van het Paasweekend heb ik niet veel gedaan aan de Daf en door de week moet ik gewoon werken en zo.
Dus nu maar even een update van wat kleine zaken welke ik gisteren gedaan heb.
Ik had al geschreven dat het lengteverschil van de spatborden afkomstig was van de onjuiste plaatsing van de schuine zijdes. Dat is hersteld en ben dus verder geaan met de spatborden

Afbeelding

Met een paar boutkopjes wordt het al veel echter (naschrift, ik heb mijn kleine fotostudiootje pgezet en opgesteld, dus vanaf vandaag zullen de foto's iets lekkerder worden)

Ow, even iets vanwaar ik druk was dit weekend, hoewel er een negatief advies was over motorrijden met betrekking op eventuele ongevallen toch een paar keer even een ritje gemaakt op wegen die niet vol liepen met groepen wielrenners, wandelaars en idiote motorrijders.
Maar ook maar even dat ding gewassen en een beetje opgepoetst, want het vooroordeel klopt, als je met een HD de regen in gaat heb je direct roest en dat klopt, dus ik krijg nog een mooi klusje om de velgen te poetsen

Afbeelding

Maar goed, on topic

even de achterspatborden onder de bak gezet, gedryfit

Afbeelding


Afbeelding

Toen waren de voorspatborden aan de beurt, grote stukken plaatmateriaal aan elkaar

Het zijn echt flinke flappers
Afbeelding

Dus ie moesten uit plaatjes styreen worden opgebouwd, maar ja, diverse hoeken en links en rechts moeten wel gelijk zijn, toch?
Dus een soort lasmal zou kunnen helpen

Aan de hand van de afmetingen vanuit Solid het volgende even in elkaar gepriegeld


Afbeelding

En kan je het spatbord mooi opbouwen

Afbeelding

En dan een beetje randjesplakken, achterschermpje met een paar profieltjes er in plakken, beetje schuren, blauw ondergrondje

en dan heb je 2 spatborden voor onder de motorkap, nou ja, dat ff is heel relatief he? :)

Afbeelding

Het toont wel mooier, das waar, alleen Fer zal weer niet blij zijn met de blauwe achtergrond.:)

Dus ja, tis niet veel deze keer, maar er gaat ongemerkt een hoop tijd zitten in uitmeten, plakken, drogen, schuren (is nog niet helemaal gedaan.)

Dus nu de details gaan verzinnen voor de achterspatborden (lampjes en zo) en de motorbehuizing incl. motorkap goed laten aansluiten op cabine, wordt ook nog een leuke klus.
Dan eens serieus de ophanging gaan afmaken en bekijken welke delen al vast gezet kunnen worden. Ook eens proberen of ik de mal voor de fabricage van de huiven kan gaan doen, nu het beter weer wordt is dat dan een leuk klusje voor buiten

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 apr, 2020 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Bert, ik ben hartstikke blij met de blauwe achtergrond want daar komt het witte styreen mooi op uit.
Ik vind nu eenmaal dat je bij een egale achtergrond het werk beter kunt zien. Dat is bij een mooie scratchbouw zoals deze DAF is dus een extra meerwaarde.

Je bent weer goed bezig geweest, zowel met de DAF, de HD en de foto's. :brouw:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 apr, 2020 13:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Dank je, Fer, ik was gisteren dus ook totaal uitgeblusd :D :D

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 apr, 2020 15:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Het beestenspul heeft ook nee geholpen zie ik. :mrgreen:

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 apr, 2020 16:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ja, ze moeten hun brookken wel verdienen he, dus het eerste vuil verwijderen zij, de herder de hoge delen, de chihuahua's de lagere delen en die stomme franse bulldog vlecht ik door de spaken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 apr, 2020 17:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
heb met het vrouwtje ook getoerd op de motor. moet kunnen.


gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 3:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Beetje stil hier ?!

Alles verder goed ?

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 325 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement