Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 20:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 jul, 2014 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Zo, heeft even een poos geduurd, maar ik nader nu toch de eindfase.
Ik was tussendoor met het maken van kastjes voor gereedschap en verfjes (moest er toch van komen) en door de plotselinge ziekte van mijn vrouw ben ik gebombardeerd tot verpleegkundige eerste klas met de koperen fluit van verdienste.
Ondertussen ben ik er gaande weg er achter dat het verweren en bestoffen/bemodderen voor mij geen eenvoudige klus is.
Ik zal dit toch een keer echt moeten zien hoe dit precies wordt aangebracht. :(
Dit is voor mij nog een struikelblok. :evil:
Maar ja, dit is mijn eerste pantsertje sinds pakweg 45 jaar, dus er zijn nog wat hobbels te nemen.
Afgaande op jullie kritieken zal ik de fouten proberen te verbeteren, dat lees ik hier dan wel hoop ik.

Anders gaan we straks bezig met de Dragon Jagdpanzer IV L/70 8)

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Laatst bijgewerkt door macabre op vr 10 jun, 2016 0:03 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jul, 2014 17:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik vind hem er al heel overtuigd uitzien en hopenlijk wordt je gauw weer ontslagen als verpleegkundige.

Over het verweringsprocces, en ik zeg dat altijd, denk in logische stappen, wat gaat als eerste gebeuren, en wat als laatste. vuil en stof is vaak de laatste stap, chipping alleen op die plekken die het meest beklommen worden, roest alleen op die punten waar ook echt alleen roest kan komen, smeersporen alleen bij de smeerpunten.

Voor de rest gewoon in reallife kijken naar voertuigen om te zien hoe beschadigingen er uit zien.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 10:41 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ziet er keurig uit! Vooral de skirts vind ik er goed uit zien.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Wat betreft die skirts/schürzen/bazookaplaten, daar had ik reuze schik in, deze werden in de tijd van Normandië en Ardennen door de LAH gebruikt terwijl de rest in de standaard kleur bleef.
En het is mijn bedoeling de Jagdpanzer IV helemaal zo op te bouwen, een hele uitdaging!

:brouw: Gr , Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 11:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Zoiets als dit?
Afbeelding
Succes daarmee... Het ziet er wel ontzettend machtig uit als je je Jagdpz. IV zo verft, maar het is wel erg moeilijk.
Je Panther ziet er heel goed uit zo als eindproduct. Het was erg fijn om het hele verweringsproces te volgen, en het was ook nog leerzaam ook. Ik vind de camo vooral mooi, en dan in het bijzonder hoe je de kleuren zo goed bij elkaar hebt kunnen trekken, zodat het 1 geheel wordt.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Dank je Tom,
Ja, lijkt er wel op, maar wordt wat meer genuanceerd, kortom, wanneer het lukt, volg dan mijn volgende relaas binnenkort, ook hier leer ik een topic te starten waar iedeeen wat aan heeft met ins en outs.

Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jul, 2014 20:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Mooi resultaat, ik vind de camo mooi gelukt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jul, 2014 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Een resume over dit topic;
Deze kit is gedateerd een nu nog sporadisch te vinden op het internet. Goed inlezen is een noodzaak; het boek van Walter Spielberger: “ Panther & its variants” bied hierbij veel gegevens.
Deze Tamiya Panther heeft een perfecte pasvorm, echter soms goed gedetailleerd en soms ook weer te kaal, vooral gebrek aan roosters en kleine andere toevoegingen.

De messing Zimmerit (bijgeleverd) vond ik ronduit moeilijk te verwerken, past wel goed, maar lijmen en bewerken is een crime. Beter is een setje van ATAK. En het binnenwerk is ontzettend kaal.

De bijgeleverde tracks zijn in mijn ogen beneden de maat, (dropveters)
Had zelf de losse schakels van Tamiya die er al stukken beter uitzien. Echter zeer veel schoonmaak werk vanwege de gietstukjes. Overgestapt naar Bronco Tracks, beweegbaar, maar zeer kwetsbaar door de kleine pinnetjes, maar ogen goed.

De primer (grijs) van Action gebruikt, voor mij perfect en de sprues met verdunde (50/50) ammoniak (supermarkt), afgesopt voor goede hechting. Ontvet zeer goed.

De gespoten verven zijn van Tamiya, verdunt met Isopropyl Alcohol 99% (verdunt 30 verf/70 Alcohol. Later in de bouw overgestapt naar Tamiya Lacquer thinner met een paar druppels retarder van het zelfde merk en kreeg nu een verfijnder spuitbeeld. Zelfde verdunning al hierboven. Alle spuitwerk van de camouflage met de vrije hand gespoten, eerst een zeer dunne omlijning en daarna invullen met een bredere straal. Dit bevalt mij uitstekend.
De handgeschilderde delen hen ik gekozen voor Humbrol Anemal en olieverf, verdunt met terpentine.

Decals geplaatst door eerst een laagje Tamiya Clear X-22 te spuiten, daarna de decals aanbrengen met Micro Set, drogen en hierna met Micro Sol vanwege Zimmerit. Sealen met wederom Tamiya X-22.

De washes zijn eenvoudig zelf te maken met zeer sterk verdunde olieverven.
Pigmenten heb ik grotendeels zelf gemaakt van softpastel krijtjes van de Lidl, soms in de aanbieding voor een habbekrats (schuren met fijn schuurpapier tot poeder) en de ontbrekende tinten zijn van Mig Productions.
Het stof breng ik aan met een mix van water, pigment en een druppeltje afwasmiddel voor de binding, na droging kun je het weer uitwrijven tot het resultaat wat je beoogt. Kluiten modder heb ik een mix van Zeer sterk verdunde houtlijm (melkdikte) en pigment en droog definitief op.

Roest maak ik zelf, Staalwol uit elkaar pluizen, overgieten met schoonmaakzijn, wegzetten en na een week (zeven!) en perfect roestpoedertje.

Dit was het zo’n beetje, al met al zeer veel schik in al die maanden met dit model gehad en ik wil een ieder nog bedanken met hulp en toezendingen van onderdeeltjes en adviezen voor een beginner!


:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jul, 2014 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Stuit eigenlijk bij toeval op dit topic. Ik heb je laatst even gesproken en veel van wat je hier neerzet heb je mij verteld en uitgelegd. Goed dat je het zo ook met anderen deelt. Mooi tankje geworden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jan, 2015 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Naar aanleiding van het geknutsel met de takken op de Jagdpanzer IV L/70 en na de foto's bestudeerd te hebben van de echte 314 van Unterscharfüher Rech heb ik besloten deze Panther nog eenmaal onderhanden te nemen.

Heb wat figuren opgescharreld en weer aan de slag. Kritieken op de heer Rech zijn van harte welkom, ik schilder liever schaal 1:1 op canvas dan dit gepriegel voor de eerste keer. :evil: Ook veel snijwerk om hem in deze houding te krijgen was een crime.
Dit vraagt toch studie en vele oefenen.

Helaas is het net de omgekeerde houding, maar ik neem maar aan dat hij ook niet uren op deze manier heeft gestaan. Wat kenmerkend van de heer Rech was dat hij meestal als één van de weinigen die de pyroscoop gebruikte in plaats van een verrekijker.
Naar gelang de kritieken ga ik bezig met de bemanning van de JP IV.

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Laatst bijgewerkt door macabre op vr 10 jun, 2016 0:05 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: markie en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement