Citaat:
..en het voegt wat spanning toe...
Dat soort dingetjes inderdaad zijn de kersen op de taart.
Je moet de kijker vermaken met je diorama. Bij een dio moet je daar nog veel meer rekening mee houden dan met een los bouwpakket van een tank, vliegtuig etc. omdat je een verhaal vertelt.
Je kan - nu zeg ik het bot maar zo bedoel ik het niet hoor! - een paar Duitsers neergooien op een oude tank die net aan het pauzeren zijn bij een kapot huis, en
that's it. Dat is een
kort verhaal.
Dan kun je het nog zo knap maken qua skills - en dat is jou wel toevertrouwd! - maar als er verder niks gebeurt ben je er snel op uitgekeken.
Met hele kleine dingetjes kan je de kijker vermaken door hem aan het denken te zetten, door
meerdere verhaaltjes te vertellen binnen één dio.
Maak b.v. in het puin bovenop het huis een volle badkuip die op het punt staat over de Duitsers leeg te kieperen: De Duitsers weten nog van niks, maar wij, de kijkers, zien 'm aankomen!
In plaats van een duidelijk herkenbare Russische soldaat zou je ook een burgers kunnen gebruiken, b.v. een kind dat zich achter het raam in de ruïne verbergt omdat 'ie het niet vertrouwt, terwijl z'n vriendje wél chocolade bij de soldaten durft te halen - dan vertel je middels die twee aparte poppetjes nog een klein verhaaltje, en zet je de kijker aan het nadenken, hou je de kijker bezig.
En zo kun je vanalles bedenken maar ik vind deze post zo wel lang genoeg en je hebt genoeg fantasie om zelf wat te bedenken
Wat de kleinere oppervlakte betreft: Less is more!