Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 13:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2013 11:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 02 feb, 2013 17:43 pm
Berichten: 19
Zo, nu ik de hobby weer opgepikt heb ben ik weer aan verschillende projectjes bezig die in verschillende fases zitten. Het leuke hiervan is dat ik dan aan de fase kan werken waar ik op dat moment het meeste zin in heb. Nu is het tijd om verder te werken aan de Sd.Kfz. 251/3 van Revell in schaal 1/35. De kit is uitgebracht in 2007 maar is ondertussen niet meer in productie.

Afbeelding

Het gaat hier om een communicatievoertuig, uitgerust met FuG 8 of Fug 11 radio. Om deze berg aan communicatiemiddelen te kunnen installeren werd er een deel van het bankstel weggelaten. Naar alle waarschijnlijkheid bevat deze kit de FuG 11 radio met een antenne van 9 meter, al kwam deze radio vooral voor op Ausf.D van de 251. Het doel van dit voertuig was om van op korte afstand contact te maken met de Luftwaffe (vandaar de benaming Luftwaffe Fliegerverbindungsoffizier). Dit beperkte zich echter wel tot vliegtuigen die boven het voertuig cirkelden. Een voorbeeld is de situatie waarbij een Stuka op zoek is naar een target, en dan vanuit dit voertuig een target krijgt toegewezen. Hier zijn echter geen harde bewijzen voor. Wat wel zeker is, is dat het voertuig niet gebruikt werd voor gehele vliegoperaties, maar eerder voor kleinschalige aanvallen. Best een interessant voertuig waar toch niet enorm veel over te vinden is!

Veel bekabeling dus ik ga proberen hier veel detail in te steken!
Afbeelding

Deze kit heb ik enkele jaren geleden gekocht voordat ik gestopt ben met de hobby. Het begin heb ik toen gemaakt, zoals het lijmen van de tracks (gelukkig! :)), het in elkaar zetten van het chassis en het verven van enkele details. Nu had ik zin om hieraan verder te werken, en omdat het 1/35 is, wou ik er graag wat extra detail in steken.

Zo zag het model er ongeveer uit na jaren stof te vergaren, enkel de flanken had nog gekleefd voor het trekken van de foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het doel was om de motor er wat realistischer en gedetailleerder uit te laten zien, door middel van soldeerdraad, koperdraad, naalden en scratchbuilt onderdelen van sprue. Dit zou mijn eerste poging zijn en zonder aangekochte materialen dus of het resultaat echt zo realistisch gaat zijn valt af te wachten!


Laatst bijgewerkt door Inferno_51 op za 23 feb, 2013 16:12 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2013 12:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ben je je foto's in orde aan het brengen of lees je je berichten niet na, Inferno? Ik kan je vorderingen niet bekijken. Geef je ook wat uitleg over deze legereenheid?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2013 14:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 02 feb, 2013 17:43 pm
Berichten: 19
StevenVD schreef:
Ben je je foto's in orde aan het brengen of lees je je berichten niet na, Inferno? Ik kan je vorderingen niet bekijken. Geef je ook wat uitleg over deze legereenheid?


Zijn de foto's niet in orde? Bij mij wordt alles gewoon getoond? En verder heb ik blijkbaar nog geen bericht ontvangen? Kan je me zeggen wat het probleem juist is met de foto's? Dan probeer ik het in orde te brengen. En bij de volgende update zal ik meer info toevoegen aan de openingspost over deze eenheid. :wink:

edit: wat extra info geplaatst over het voertuig! Hopelijk is het voldoende.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2013 16:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 13 mei, 2011 6:53 am
Berichten: 115
ik zie wel gewoon fotos, het ziet er al leuk uit. :brouw: Succes met scratchen! Maar moeten die bankjes niet bruin zijn?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2013 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Leuk, deze heb ik een paar jaar geleden ook gemaakt met wat extra radiobekabeling. De foto's zie ik gewoon en welke kleur zijn de bankjes nu dan?

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2013 16:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 02 feb, 2013 17:43 pm
Berichten: 19
Zoals gezegd zou eerst het motorcompartiment onder handen genomen worden. Mijn doel was om zoveel mogelijk details aan te brengen om het geheel wat realistischer te maken dan het al was. Op zich is de pasvorm van de kit goed, al vrees ik dat er hier en daar wat kieren gaan zijn. Daarom ben ik uit voorzorg maar wat milliput gaan halen zodat ik deze kan wegwerken als ze zich voordoen!

Eerst het onderste plaatwerk geplaatst. De vorm was niet perfect zodat ik het onderdeel in twee delen moest vastlijmen, en het +-10 min moest vasthouden.

Afbeelding

Wat materialen bij elkaar gesprokkeld om wat bekabeling en tubing na te bootsen!

Afbeelding

Ondertussen wat ijzerwerk aangebracht.

Afbeelding

Al het ijzerwerk geplaatst. Het trapezium dat te zien is is gemaakt van overschotjes. Dit dient als houder waar straks de brandblussers onder plaatsnemen.

Afbeelding

Brandblussertjes gemaakt van stukjes sprue.

Afbeelding

Op onderstaande foto is alles aanwezig wat ik wou aanbrengen op deze motor. De twee brandblussertjes zijn geplaatst en daarnaast is het vloeistofreservoir te zien. Dit laatste is toch niet super goed gelukt. Volgende keer een poging wagen met Milliput!

Afbeelding

Daarna alles geairbrushed met Vallejo Air - Black Grey. Zo staat het model er nu bij. Ik heb het opnieuw geprimed, ondanks de geverfde onderdelen, omdat ik ervan overtuigd ben dat ik nu meer energie zal steken in het verven dan vroeger. :wink: Ook de details van de koppeling etc. bevestigd aan de onderkant van de motorkap. Dit is wat er nog te zien zal zijn van de motor. Uiteraard wordt dit model gemaakt met open motorkap.

Afbeelding

Voor het kleven van de metalen onderdelen heb ik gebruik gemaakt van Pritt, die doet best goed z'n werk!

Afbeelding

Dit was het voorlopig! Volgende stap op het programma is om de motor te verven en te verweren. Waarschijnlijk gebeurt dit in de loop van volgende week!
Tips, kritieken, etc. zijn altijd welkom!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2013 16:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 02 feb, 2013 17:43 pm
Berichten: 19
vlammenwerper schreef:
ik zie wel gewoon fotos, het ziet er al leuk uit. :brouw: Succes met scratchen! Maar moeten die bankjes niet bruin zijn?


De bankjes zijn inderdaad niet de juiste kleur! Deze zijn enkele jaren geleden geverfd, momenteel heb ik ze dus opnieuw geprimed, en ze zullen een zo realistisch mogelijk kleurtje krijgen :wink:!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2013 18:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mogelijk heeft mijn tablet problemen met je website, ik zie alleen de foto's die je van elders gehaald hebt en dat op verschillende browsers. Ik zal morgen op mijn pc kijken, ik zie graag scratchers aan het werk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2013 19:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 02 feb, 2013 17:43 pm
Berichten: 19
Aha dat kan het probleem zijn. Alhoewel ik de foto's wel zie op mijn tablet. Ik maak gebruik van Tinypic om mijn foto's te uploaden, misschien zijn er betere alternatieven zodat het wel voor iedereen zichtbaar is?

Enja qua scratchbuilding heb ik totaal geen ervaring, dit is nu een eerste poging om een bepaald object meer detail te geven zonder daarvoor spullen voor aan te kopen. Ik ben nu nog volop het terrein aan't verkennen op dit gebied, dus tips en opmerkingen zijn zeker welkom!


Laatst bijgewerkt door Inferno_51 op zo 24 feb, 2013 9:53 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2013 20:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik moet je wel vertellen dat de aankoop van een paar eenvoudige pakketjes Evergreen je scratchpogingen sterk ten goede zou komen. Dan heb je tenminste materiaal dat enigszins gecalibreerd is. Werk je alleen met restplastic, dan is het vaak terug te zien aan het materiaal. Niet alle soorten plastic zijn even goed te bewerken. Heb je de nodige gereedschappen in huis? Ik kan nauwelijks nog zonder microzaagje, schuurpapier, boortje en scalpel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 68 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement