Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 maart, 2014 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 aug, 2006 1:47 am
Berichten: 312
Woonplaats: Leiderdorp
Nu ik uitgeprutst ben met een vlieg'tuig' en nog geen zin heb om verder te gaan met mijn 1/72 diorama (heb er toch te weinig figuren voor en Preiser lijkt ze uit productie genomen te hebben al zeggen ze zelf van niet in hun antwoordmail) stonden we dus te kijken in "de stash". En ja, die stash is behoorlijk aangegroeid de laatste jaren. Best fijn zo'n halve modelbouwwinkel bij je thuis maar dan krijg je het dus weer... keuzes, keuzes, keuzes :wink:. Maar goed, aangezien ik toch Koos werkloos ben heb ik alle tijd (en verveling) van de wereld en kwam er dus het volgende uit de hoed gekropen.

Afbeelding


Ah, twee voertuigen met wat moff.... Duitsers die er bij lummelen ergens in Le Frankrijk. Waar het heengaat geen idee, ik doe maar wat en kijk wel hoe dit gaat uitpakken.
De Panzer II is volledig maagdelijk uit de stash getrokken, echter de 222 daar ben ik ooit al eens flink mee bezig geweest. Wat scratchwerk rekjes, radio en bekabeling, 20mm wat meer detail gegeven (hulzenopvangzak ed.), lasnaden over het hele voertuig getrokken en zelfs al in de verf gehangen. Ik zat me af te vragen waarom ik het niet heb afgemaakt destijds. Na wat graven in de grijze massa bleek het dus te zijn om de verflaag, te dik en te donker voor 1/35. Zo op de foto met een sterke lamp er boven lijkt hij een stuk lichter maar in daglicht is het gewoon te donker.

Afbeelding


Nu zit ik me dus te bedenken of ik er overheen ga spuiten of hem strip.
Nadeel van spuiten: de huidige laag is te dik dus nog een laag verf er op zal waarschijnlijk niet mooi uitpakken ook omdat de huidige laag erg onregelmatig is
Nadeel van strippen: ovenreiniger heeft de neiging om alles wat met 3sec lijm vastgemaakt is om dat te lossen. Nu is dat niet zo erg, gewoon terugplakken. Waar ik me wel zorgen om maak zijn de lasnaden, die zijn gemaakt met magic sculp en ik heb zo'n vermoeden dat dit gaat loslaten en dat zou ik niet grappig vinden.


Afbeelding

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door 12bit op di 25 maart, 2014 19:29 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 maart, 2014 18:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Kan je niet gewoon met een licht filter er over gaan? Dan licht alles wat op en komt er niet veel verf bij. Ovenreiniger zou toch het laatste redmiddel moeten zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 maart, 2014 1:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 aug, 2006 1:47 am
Berichten: 312
Woonplaats: Leiderdorp
StevenVD schreef:
Kan je niet gewoon met een licht filter er over gaan? Dan licht alles wat op en komt er niet veel verf bij. Ovenreiniger zou toch het laatste redmiddel moeten zijn.


Daar los ik het onregelmatige niet mee op. Tevens zijn er een paar plekken waar schuursporen doorkomen, ik heb destijds gewoon niet op zitten letten, waarschijnlijk te haastig geweest. Ik ga dan ook maar voor een reset. Het kanon, de wielen en de gaasluiken (hoe noem je die dingen?) hoef ik niet te strippen, die zijn wel strak dus daar kan ik overheen spuiten dus dat scheelt weer. Mochten de lasnaden loskomen, jammer.. dan maar opnieuw aanbrengen.

Mischien maar eens naar een andere techniek gaan kijken wat betreft lasnaden. Ik heb wel eens met het bekende uitgestrekte sprue en lijm gewerkt maar dat was niet mijn ding. Het voordeel wat ik met magic sculp had (heb) is de totale controle alleen jammer dat de hechting op plastic af en toe te wensen overlaat.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 maart, 2014 11:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb eens vergeleken met een grote museumfoto (http://img2.wikia.nocookie.net/__cb20120730014601/world-war-2/images/thumb/2/20/SdKfz_222.jpg/1000px-SdKfz_222.jpg) en het lijkt me dat niet alle lasnaden even opvallend moeten zijn, ik zie wel dat de plaat vooraan een brede naad heeft maar die aan de zijkant ziet er dan weer redelijk scherp uit. Heeft Tamiya de naden nergens goed voorzien op dit model?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 maart, 2014 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 aug, 2006 1:47 am
Berichten: 312
Woonplaats: Leiderdorp
StevenVD schreef:
Heeft Tamiya de naden nergens goed voorzien op dit model?


Nee, Tamiya heeft nergens lasnaden gemodelleerd, alles is vlak.

StevenVD schreef:
Ik heb eens vergeleken met een grote museumfoto (http://img2.wikia.nocookie.net/__cb20120730014601/world-war-2/images/thumb/2/20/SdKfz_222.jpg/1000px-SdKfz_222.jpg) en het lijkt me dat niet alle lasnaden even opvallend moeten zijn, ik zie wel dat de plaat vooraan een brede naad heeft maar die aan de zijkant ziet er dan weer redelijk scherp uit.


Dat dacht ik eerst ook, echter het schijnt per voertuig nogal te verschillen. Op de ene zie je een schitterend dun nauwelijks opvallend lasnaadje terwijl het op een ander weer erg dik is. Dat kwam me goed uit want dunner dan dit kan ik ze toch niet maken want dan hou ik geen materiaal meer over om mee te werken. Als ik dezelfde naadjes op een Tiger zou maken dan zou je zeggen dat ze dun zijn, als je snapt wat ik bedoel.


Hier een foto waar je kan zien hoe prominent het kan zijn, terwijl je op andere voertuigen nauwelijks iets ziet.

Afbeelding


Overigens ligt hij nu lekker te soppen in de ovenreiniger, eind van de middag kan hij eruit en dan regelrecht de ultrasoon in.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door 12bit op za 22 maart, 2014 5:59 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 maart, 2014 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 aug, 2006 1:47 am
Berichten: 312
Woonplaats: Leiderdorp
Verfstrippen geslaagd. Zoals verwacht de onderdelen die met CA aangebracht waren lieten los maar dat was niet veel dus binnen een kwartiertje zat alles weer op zijn plek. Lasnaden lieten inderdaad hier en daar los maar was gelukkig ook niet veel. Beetje bijschuuurwerk hier en daar en dan kan deze aan de kant want we gaan aan de Panzer II beginnen.

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 maart, 2014 15:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hoort hij aan de binnenkant dezelfde kleur te hebben? Da's wat ik het lastigste zou vinden aan dat verfstrippen, je raakt niet overal meer goed bij. Maar hij is wel goed terug schoongemaakt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 maart, 2014 5:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 aug, 2006 1:47 am
Berichten: 312
Woonplaats: Leiderdorp
Tijd voor de Panzer II.

Inhoud van de doos (boeiend :roll: :mrgreen: )

Afbeelding


Wat krijgen we van Tamiya-san? Wel... zooitje sprues in zakkies, handleiding (kan handig zijn), plakplaatjes en wat coole PE.

Afbeelding


Eerst maar het onderstel. Even kijken.. 2 rekkies en wat zwarte doppies. Moet te doen zijn.

Afbeelding


Wieltjes maken. Tamiya-san was zo handig om 4 ejection marks aan de binnenkant van de aandrijfwielen te plaatsen. Geen probleem op zich, jammer alleen dat het een komvorm is en dus lekker irritant te schuren. Is Japans zeggen ze.

Afbeelding


Nog een foto van wieltjes.

Afbeelding


Wieltjes klaar, verder dus met het chassis. Viel me op dat overal een best wel dikke gietnaad op zat, zijn we niet echt van Tamiya-san gewend.
Op de wielen ook maar die horen er te zitten, al heb ik van de helft de naden weg zitten schuren, woops! :roll:

Afbeelding


Wieltjes er op, begint al ergens op te lijken. De doppies werken fijn mee, het is makkelijk de wielen er weer af te halen.

Afbeelding


De rupsjes. Ah lekker, link & length rupsjes daar hou ik wel van. Deze hebben ook nog voorgevormde doorzakkers.
Jammer alleen van de ejection marks aan de binnenkant van de rupsjes... HOW COULD YOU!!! :x

Afbeelding


Rupsjes worden rups.

Afbeelding


En na een tijdje, vlindertjes.

Afbeelding



Tot ziens!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 maart, 2014 10:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zat dat PE bij de doos? Mij schreven ze bij de Jagdpanther fijntjes dat ik dat kon nabestellen. Het lijkt toch goed opletten bij deze handleiding, vroeger stonden er al erns referentiefoto's in.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 maart, 2014 11:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Ziet er lang niet gek uit tot nu toe :). Mooi dat je die lasnaadjes weer hebt aangebracht op de '222.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement