Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 19:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2011 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
Hello, ik heb vrijdag eens een E-10 van de plank getrokken omdat ik een kitje nodig met niet teveel onderdelen, veel effen vlakken, en weinig afbreek-gehalte. Zoekerdezoek, en ik kwam uit op een E-10 van Trumpeter.

Voor wie hem niet kent:
Afbeelding
Een erg bijzondere foto! Links een E-10 samen met een groepje gasten bij een buitgemaakte SU-122!

Afbeelding grabbel-info-van-diverse-sites-en-maak-er-iets-leesbaars-van-modus aan:

Het E-serie programma werd gestart door Dipl. Ing. Heinrich Ernst Kniekamp, hoofd-ingenieur van het Waffenpruefamt, op 06 mei 1942. Het werd ontworpen om gepantserde voertuigen en tanks die werden gebruikt vanaf 1945 te vervangen. Alle zes de basisontwerpen van de E-serie hadden gestandaardiseerde onderdelen om zo hun productie, onderhoud en service gemakkelijker en goedkoper te maken en veel onderdelen van de E-10 werden dan ook gedeeld met broer E-25. Gekozen werd voor 'achterwielaandrijving' om het gewicht van het zware voorpantser te compenseren. In april 1943 accepteerde het Heereswaffenamt zijn plannen en voor de E-10 werd Klockner-Humboldt-Deutz Magirus aangenomen als fabrikant om 3 prototypes te maken. In 1944 annuleerde Adolf al de verdere ontwikkeling van de super zware tank E-100. Het einde van de oorlog betekende uiteraard een einde aan de E-serie die in verschillende stadia - variërend van blauwdrukken tot prototypes waren ontwikkeld waren.
De E-10 was uitgerust met een Maybach HL 101 injectiemotor met 550 pk bij 3800rpm. Bewapening bestond op papier uit een 7,5cm PaK L/48 met ook die bijzondere Saukopf (varkenskop) als pantsering, al kon dit nog worden veranderd zodat het meest moderne geschut ingebouwd kon worden.
Afmetingen van dit (compacte) 10-tons voertuig: 5,35m breed, 2,86m breed en 1,76m hoog. Pretty sleaky dus! Het zou dan ook vooral kunnen worden ingezet tegen de nieuwe Amerikaanse tank destroyer, de Hellcat. Opvolger van de Panzer 38(t), bekend als "Hetzer". En nu het bijzondere aan de E-10: het had een in hoogte verstelbaar onderstel, zodat het zich als het ware als een leeuw op jacht naar z'n prooi kon verbergen tussen gras en struiken. Met verlaagd onderstel was de E-10 slechts 1,40m hoog!
Volgens na-oorlogse ondervragingen met Kniekamp werden er in Schlesiën (grensgebied Polen/Tsjechie) 3 rompen gemaakt. Een hele E-10 kon echter niet worden afgerond, omdat de Russen uiteindelijk het gebied overmeesterden.

Funny fact 1/2:
Het voertuig dat we 'allemaal' kennen als Hetzer: de Skoda 38(t)
Afbeelding
Hetzer was echter de naam voor het prototype E-10, en niet een gebruikte naam voor de 38(t). Fabrikant Skoda heeft echter tijdelijk/per vergissing de naam Hetzer in hun boekhouding doorgevoerd in de periode dat de E-10 ontwikkeld werd, ja, met als bijnaam Hetzer.

Funny fact 2/2:
Blijkbaar waren de Germanen destijds al meesters in een flink portie 'Fotosuppe', want die ene foto die je zag heb ik eens als zoekterm bij Google ingevoerd (je kunt een fotootje drag en droppen in het zoekvak bij Google, en dan zoekt hij naar overeenkomstige foto's). En wat blijkt.................... onderstaande foto is het origineel. En dan zie je zomaar ineens een 'Hetzer' (thanks Juggernaut ;) ), en niet een E-10 :lol: De tracks zaten toch ook al een beetje raar om de spanwielen op de eerste foto ;)
Afbeelding


Piccies:
Afbeelding

Afbeelding

Vroege of late tracks. Beide in dropveter of single links
Afbeelding

Afbeelding

Niet al te veel deeltjes dus, en op veul te veul schoonmaakwerk na val het ding ook perfect in elkaar..

Ellende, x 8. De sprues met de ophanging en de sprue met gereedschappen zijn vreselijk slecht!
Afbeelding

Ik wandel wat van voor naar achter door de handleiding en plak maar waar ik zin in heb.
Afbeelding

En och, daar is het allemaal al klaar. OK. sleepkabels en tracks moeten nog. Hier en daar heb ik zelf wat toegevoegd of onderdeeltjes vervangen.
Afbeelding

Droogpassen..... ziet er goed uut:
Afbeelding

Schürzen.... hmm, weet nog niet precies wat ik daarmee ga doen. Deels weglaten, of allemaal, of allemaal niet.
Afbeelding

Want zo ziet de aandrijving er ook best leuk uit.
Afbeelding

Het 'Rundumfeuergerät' (geweldig woord!) voor de open luiken, of wel de MG42 heb ik weggelaten omdat deze er niet uit zag. In plaats daarvan heb ik er iets van een rondkoekeloerigs periscoopachtig ding voor gemonteerd. Leek me wel handig als de E-10 zo laag tussen de bossages verstopt zou zijn.
Afbeelding

De krik heb ik ook weggelaten omdat deze belachelijk slecht was, en heb er maar naar 'Gutachten' een paar andere dingen voor in de plaats geplaatst.
Afbeelding

Schürzen heb ik maar gesoldeerd, wegens, nogal wat gewicht. En het is ook leuk om te doen.
Afbeelding

So weit, so gut. Als je een beetje je best doet, heb je dit gebakje binnen een dag in elkaar geknutseld. Pasvorm is top, helaas zit er 1 sprue bij die om te treuren is (volgens mij is dat een algemene -antieke- sprue die Trump bij meerdere kitjes toevoegt, gereedschappen, wapens, haken, ogen, kabels, dat soort rommel).

Sleepkabels met wat klemmetjes uit de PE reservebak. Heb zelf 2 kabels in elkaar gedraaid om dat de kabels uit de kit er niet uitzagen.
Afbeelding

Afbeelding

Dus eigenlijk is-ie nu al klaar voor de verf :oops: Hier en daar kan er nog een vijltje langs. Helaas had de leverancier een foutje gemaakt, dus ik moet nog even wachten op de juiste spulletjes.

En hier nog een foto van waar ik zo ongeveer heen wil met de E-10:
Afbeelding

_________________
If it ain't Dutch, it ain't much Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2011 17:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Ziet er veelbelovend uit.....

Even over dat PE solderen... smelt dat niet heel snel ??

Ik zie uit naar een update

Tom
www.mp44.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2011 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
Tom, het PE smelt niet hoor als je het soldeert. Geen probleem. Misschien dat hele dunne deeltjes kromtrekken? Maar dan moet je flink stoken volgens mij :D

Vandaag nog wat geknutseld aan de E-10.... de tracks. Slechts 88 per kant nodig dus dat viel nog reuze mee. Maar wel 2x spruepuntjes wegschuren, dus hm... 88x2x2= 352x dezelfde beweging en daar krijg een behoorlijk zere schouder van blijkbaar. Komt goed. Daarna alvast een reepje aan elkaar gezet en dan.....

Afbeelding
moet je per linkje ook nog eens 2 gaatjes vullen :evil: Daar pas ik voor. OF jens ik er met schuurpapier langs OF ik gebruik de Friultjes van de Pz.IV die ik nog heb liggen. Ik denk optie 1 omdat ik ze toch wat wil laten wegzakken in de ondergrond (en t scheelt weer 30 euro :mrgreen: )

Anyway, tevens aan het experimenteren geslagen met roest (daarvoor had ik dit ding immers gebouwd). Ik had een stel overduidelijke step by steps op de interwebz gezien, dus ik denk.... moet lukken. Maar voor een eerste keer is dat natuurlijk altijd weer erg lastig :roll: Ik had een tijdje geleden deze verfjes aangeschaft:

Afbeelding

En dan werk je kwa kleuren zeg maar van rechts naar links. Dus... 4 Schürzen gepakt, en de donkerste kleur eroverheen gejast. Het zijn ook inderdaad superkleuren voor roest. Ik heb alleen altijd moeite om bruin goed op de foto te krijgen :cry:
Afbeelding

Deze 2 panelen heb ik vervolgens via de zouttechniek gedaan. Zoutkorrels erover en dan de volgende kleur erover. Paneel 3 heb ik met de haarlaktruuk gedaan, en het 4e paneel simpelweg verf met het schuursponsje erop stippelen.
Afbeelding

En dan........ het resultaat. Okay, er komen nog meer kleuren bij, en pigment e.d. maar alvast een overzicht van de eerste ronde:
A: zoutmethode, en daarna bijgewerkt met de sponstechniek
B: zoutmethode, verder niets. vind ik te onvoorspelbaar.
C: haarlakmethode (yuck! teveel haarlak en ook teveel verf gebruikt). No go.
D: sponstechniek, verder niets

Afbeelding

Afbeelding

Mijn gevoel zegt: A of D, en dan neig ik nog meer naar D, of wel alleen met het schuursponsje de lichtere kleur erop stippelen.

Hmmmmmz...... graag jullie mening (omdat het hele apparaat zo word aangepakt namelijk). Ik ben er nog niet uit of ik daarna nog verder ga met haarlak en dan de basiscamokleuren, of het een rustbucket laat worden...
Maar het was in elk geval een interessant experiment!

:brouw:

_________________
If it ain't Dutch, it ain't much Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 7:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 aug, 2011 13:36 pm
Berichten: 1116
Woonplaats: Katwijk
en een geslaagd experimend, al zeg ik het zelf. ik zou voor D gaan, dat is mijn mening. mischien is het handig om een enquete te maken daar over.

_________________
Wie het kleine niet leert, doet toch wat verkeerd.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 okt, 2010 21:12 pm
Berichten: 782
Woonplaats: Haaksbergen (overijssel)
ik vind d het meest geslaagd. deze is wat minder fel lijkt het en ook mooi egaal.

leuk panzertje , nooi t van gehoord maar k vind hem er leuk uitzien ;)

groet Dan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Ik zou ook voor D gaan, die ziet er ''echter'' uit. Wel grappig van je intro met die eerste foto dat het eigenlijk een hetzer is! Ik zou denk ik nooit zo diep gaan graven met foto's :|

Veel succes met dit aparte panzertje!

gr nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
Bedankt voor het meedenken mannen :brouw: Ik ga toch voor B, zouttechniek, en eventueel nog wat bijsponzen. Dan krijg je dus de A. Ik denk dat als ik D doe, het toch niet te 'random' word. Hm, nog ff denken, en dan maar eens proberen :) Hou het tussen A en B dus :lol:
Al met al is deze roest ook maar de basislaag. D'r komt nog een camo-achtig iets overheen die ik dan met de haarlaktruc weghaal. Maar dat duurt nog even.

_________________
If it ain't Dutch, it ain't much Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2011 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 17:40 pm
Berichten: 2108
Woonplaats: ede
Ik heb ook de zoutmethode gebruikt voor roest, haarlak is leuk voor whitewash maar minder voor roest omdat dit er erg anders uitziet. Hierbij een KV1 koepeltje als voorbeeld.

Afbeelding

Succes ermee!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2011 10:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
Fraai! Dat is ook de kant waar ik naar toe wil (poging tot :wink: ). Haarlak gaat het niet worden inderdaad. Niet voor het roestdeel in elk geval.

_________________
If it ain't Dutch, it ain't much Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 sep, 2011 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
Ik heb nog wat verder gespeeld met de roesteritis en heb m'n methode inmiddels wel gevonden (zo voor 'n eerste poging dan)

Wieltjes nat maken......... wat zee- en keukenzout erop...
Afbeelding

Droogblazen met de föhn (hence de witte waas), dan schiet het tenminste op
Afbeelding

Roestkleurtje 2 d'r op en als dat droog is, de boel onder de kraan houden.. Resultaat is denk ik wel redelijk 'random', had nog donkerder gemogen
Afbeelding

Schietbuis en mantel ben ik zeer tevreden over :)
Afbeelding

De wielen nog een beetje na-gesponst met de donkerder roestkleur, en dan moet dit het -voorlopig- zijn. Het komt iets sterker over dan het is, dankzij de felle lamp, maar het idee is duudeluk denk ik
Afbeelding

De E-10 in de primer....
Afbeelding

... en in de basisroestkleur...
Afbeelding

En inmiddels zit daar al deels zout op, wachten tot dat droog is en smeren maar. Ik denk dat ik alles nog wat donkerder maak, nu is het meer van dat 'droge' poederige staalplaten-roest, en ik wil juist een natte, zompige uitstraling verkrijgen :mrgreen:

Tot zover weer.. still going strong

_________________
If it ain't Dutch, it ain't much Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement