Tijd voor mijn eerste bouwverslag. Ik ga de famo maken van revell, schaal 1/72. Het plan is om aan de famo de 21cm morser te hangen.
Een beetje uitleg over de famo:
De sd.kfz 9 is 1 van de bekendste Duitse depannage voertuigen van de 2de wereldoorlog. Deze werden gemaakt in de "FAhrzeug- und MOtorenwerken (FAMO)" In Breslau. Er werden ongeveer 2500 voertuigen gemaakt tussen 1939 en 1944. het was gebruikt voor tanks te depanneren, zware artillerie te vervoeren en bulkgoederen van alle soort te vervoeren. De 12-cylinder maybach motor zorgde voor een goede 250pk en maakte daarmee de 8.30m lange en 18 ton zware famo de zwaarste tractor gebruikt door het derde rijk. Er bestonden ook versies waar er een kraan opstond. Toen in 1942 de tiger 1 voor het eerst verscheen, kon men het voertuig goed gebruiken. Je had namelijk 3 famo's nodig voor 1 tiger te verslepen...
Een beetje uitleg over de morser:
De 21cm morser 18 was ontwikkeld en gebouwd door Krupp en moest het oude model 16 vervangen. Vanaf 1939 is men begonnen met het produceren van de morser, tot in 1942. Toen heeft met besloten om de productie te stoppen en voorrang te geven aan zijn kleine broer, de 17cm morser. In 1943 heeft men de productie terug opgestart. Uiteindelijk zijn er ongeveer 711 stuks gemaakt. Het is ook het eerste kanon die in grote getallen is gemaakt met een dubbel terugslagmechanisme. Doordat de morser zo zwaar was (16.7 ton) moest hij getransporteerd worden in 2 delen, maar als het snel moest gaan, gebruikte men de famo en kon hij verplaatst worden in 1 geheel.
Foto's van de famo:
http://www.flickriver.com/photos/deckar ... 512936361/ (te veel om hier te posten)
Foto's van de morser:
De Mörser in Noord-Afrika.
De Mörser in Noorwegen.
Nog een foto uit Noorwegen.
De 21 cm munitie, deze woog 113kg of 121kg.
Onderstel zonder loop.
Kar waar de loop mee werd vervoer.
De snelle manier van vervoeren, blijkbaar iets te snel
Genoeg uitleg, tijd voor het bouwverslag!
De 2 bouwdozen.
Al de onderdelen samen, goed voor een slordige 351 onderdelen!
De maybach motor.
Het onderstel in opbouw.
Het onderstel met de wielen.
Groepsfoto met zijn 'klein' broertje, de sd.kfz 251 in de zelfde schaal.
Dan het werk waar ik het meest tegenop kijk: de rupsbanden.
En we zitten in de helft...
Klaar!
En we vliegen erdoorheen.
Dryfit.
Dryfit met de laadruimte.
Nogmaals met zijn broertje.
Morgen komt de primerlaag erop en dan ga ik er een camouflage patroon opspuiten.
Ik ben ook van plan op hem te verweren, iemand die enkele tips heeft hoe ik dit het beste doe?