Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2015 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
Hallo Brouwers,

Na een uitstapje bij de flyboys van dit forum terug een tankproject van mij. Ik ga mij wagen aan de meest iconische Duitse tank van WO2 nl. de Tiger. Ik ga geen historische feiten aanhalen over deze tank omdat ik ervan uitga dat iedereen die hier wel eens komt dit voertuig kent. Wie meer wil weten kan terecht op deze site : http://www.alanhamby.com/tiger.html met dank aan MarChant :D
Ik heb heel wat opgezocht op het net over dit onderwerp, en eigenlijk zijn de echte Tiger liefhebbers het er over eens dat wie zo'n machine wil bouwen op schaal 1:35 bij de Dragon reeks terecht komt. Deze dozen zijn niet zo courant te verkrijgen, en diegenen die je wel vind zijn nogal prijzig.
Daarom heb ik voor de versie van Tamiya gekozen, goedkoop gevonden op Ebay alsook het PE setje van Eduard, alles samen met verzendkosten goedkoper dan een doos van Dragon.
Mijn doosje dan:

photo 329428


De inhoud:

photo 329426


photo 329427


photo 329735


photo 329737


photo 329734


photo 329738


photo 329740


Het PE setje dan

photo 329739

Heel mooi maar dat zal priegelen worden, ik weet niet wat ik me op hals heb gehaald :( :shock:

Ondertussen al een uurtje of twee geknutseld en dit is het resultaat:

photo 329726

Eerst de wielen gemaakt. En dat zijn er heel wat op een Tiger

Op het model ziet dat er dan zo uit

photo 329727


photo 329728


Ook al een begin gemaakt aan de hull en het bovendek

photo 329730


photo 329732


Ook de eerste PE is geplakt

photo 329731


photo 329733


Zo dat is het voor nu, wie opmerkingen of tips heeft mag gerust reageren

Greeeetzzzz Modest


Laatst bijgewerkt door Modestforest op zo 20 dec, 2015 15:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2015 18:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Deze tank staat ook nog op mijn verlanglijstje, een klassieker die je gebouwd moet hebben (vind ik :D )
Deze ga ik daarom ook volgen.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2015 18:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Modest, heb je een plooitoestel voor je PE? Je uitgebreide set ziet er uit alsof je dat nodig gaat hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2015 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Leuk om je weer terug te zien Modest! :-) En direct met een mooi model.
Die PE ziet er inderdaad heel wat werk uit :shock: Maar dat zal vast goed komen!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2015 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
@ Steven : nee ik heb geen plooitoestel. Ik las hier dat een van de forumleden ( ik dacht Silenoz maar ben niet zeker ) 90% van het plooien met een platte tang zonder tanden doet. Nu het plooien van rechte hoeken zie ik (nu nog :D ) wel zitten. Ik vraag me trouwens af hoe je ronde delen plooit zoals die ronde " kappen" rond de uitlaten. Als ik jouw werk hier zie heb jij wel al een beetje PE verwerkt hee :D. Dus hoop ik eigenlijk een beetje dat jij misschien wat tips en tricks zou willen delen ?

@ Pileino : bedankt voor het vertrouwen. :D. Sommige van die deeltjes zijn kleiner dan een paar millimeter en dan moet je nog in veel gevallen het plastic onderdeeltje eerst wegsnijden of vijlen zonder het originele onderdeel naar de bliksem te helpen. Niet evident denk ik. Maar ik wil dit echt doen want het echte bouwen vind ik het plezante aan deze hobby. Moest jij ook tips hebben : feel free :D

@ rob h&s : dit is inderdaad een klassieker en hoewel er relatief weinig van zijn gebouwd (een goeie 1300) zijn er zeer veel verschillende versies om te bouwen. Dat hebben ze bij Dragon goed begrepen, als ze daar "Tiger" op een doos zetten vliegen die dingen de deur uit tegen prijzen die merkelijk hoger liggen als een vergelijkbare doos. :evil:
Ook hier tips en tricks zeer welkom.

Modest


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2015 0:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Modest, het is vooral voor de 10 procent grote stukken plaat dat je niets met zo'n platte tang kan aanvangen, tenzij je een exemplaar van Tamiya bezit. Ik gebruik er zelf ook eentje, maar er is altijd naar achteren toe wat teveel ruimte tussen de knijpers van de tang en de punt ervan is ook een klein beetje onrechthoekig. Doordat het contactvlak beperkt is tot een klein gebied vooraan de tang en er geen antisliptanden in mogen zijn, zou je PE kunnen gaan schuiven in de tang wanneer je niet constant knijpt. Voor het plooien van die platen heb je iets nodig dat 100 procent recht is en breed genoeg zodat de plaat over de hele lengte een zuivere vouw vertoont. Probeer je dat in een paar keer te plooien met een tang, dan zal de plek waar de rand van de tang kwam zich in de vouw aftekenen als een rimpeling en dat krijg je nooit meer weg. Soms moet je ook randen plooien die smaller dan een millimeter zijn en daar heb je geen grip op met je platte tang, daar zou je al een rechte nagelknipper voor moeten gebruiken, voor een plooitoestel is het geen probleem. Indien je niet aan een klein toestel komt, zoals "The Bug", zorg dan dat je een stevige metalen lineaal kan vinden met een scherpe snijrand, of twee linealen die je op elkaar klemt met een schroef. Het grootste probleem is om de plooilijn gelijk te houden met de rand, want het stuk zal de neiging hebben om daar waar je begint te plooien dieper onder het plooiwerktuig te kruipen. Bij de Bug kan je dat verhinderen door hem goed aan te draaien. Ik raad je ook aan om de rest van mijn tips door te nemen in de tutorial die ik voor Modelbrouwers geschreven heb, te vinden op https://modelbrouwers.nl/docs/modelbrouwers_how-to_photo_etch.pdf.

photo 241957

Voorbeeld uit de tutorial waarvoor de tang wel noodzakelijk is, een stuk PE wordt rond een boortje geplooid. Deze methode moet je gebruiken om PE te buigen, zoek een hard cilindrisch voorwerp (bij voorkeur metaal zoals een boor of een schroevendraaier) met de juiste diameter. Klem het uiteinde tegen de boor en duw het PE er rond tot je tegen de tang zit. Schuif dan door tot het PE weer naar voor wijst en ga door tot je de juiste ronding hebt.

Voor Dragon betaal je wat meer maar je krijgt dan ook veel meer stukjes dan Tamiya. Soms wat meer dan je eigenlijk nodig hebt, maar die kan je dan weer voor een andere kit gebruiken. Wie niet graag veel stukjes koopt, kan Tamiya kopen, maar als je een beetje naar de ouderdom van je kitje kijkt zal je zien dat het eigenlijk Tamiya is waar je het meest voor betaalt... Voor Dragon is dat gemiddeld veertig euro terwijl je voor een nieuwe Tamiya tankkit zo'n zestig euro mag verwachten (bijvoorbeeld de "T55 Tiran", zie https://www.scalemates.com/kits/190792-tamiya-35328-tiran-5).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2015 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ah, een Tijgertje, altijd leuk om te zien. Je hebt een goede kit uitgekozen, die Tamiya's vallen vanzelf in mekaar. En je hebt wel een punt over die Dragons; ontzettend veel (soms erg interessante) versies van de Tiger, maar hoe specifieker hoe duurder, en vaak betaal je voor een groot deel voor onderdelen die je gelijk in de reservebak kan mikken. Maar ja, dan heb je ook wel wat.

Succes ermee!
Tom (die nog steeds een Tiger aan moet schaffen, maar steeds weer een ander obscuur Duitsch ding de voorkeur geeft... :roll: )

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2015 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
Moet je doen Tomska ! Een tijgertje in huis halen ! Alleen al omdat hij zo mythisch is. Tis dat ze er niet genoeg van gemaakt kregen toentertijd want dat beest was toen onverslaanbaar. En al die verschillende versies die je ervan kan bouwen. Dit is mijn eerste maar zeker niet mijn laatste Tiger. Er is trouwens een nieuwe speler op de modelbouwmarkt nl. Rye Field model, en hun eerste model is een Tiger1 early. Het is doordat mijn Tamiya al een tijdje in de kast lag of ik had deze nieuwe doos gekocht

Steven :bedankt voor de PE tips, ik ga proberen zelf iets in elkaar te knutselen met metalen meetlatten om als plooiaparaat dienst te doen. Plakken doe ik nu met secondenlijm, dat blijft goed zitten alleen kun je daardoor niet veel meer corrigeren. Bestaat er geen lijm met dezelfde kracht maar die minder snel droogt ?
je hebt gelijk over Dragon , maar wat moet je met al die extra onderdelen, die meestal alleen op een Tiger komen ? En ik heb nog geen Dragon Tiger gevonden voor 40 € hoor. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen Dragon hoor, integendeel die maken fantastisch mooie modellen heb er hier ook nog eentje in de kast liggen. Maar ik had het specifiek over hun Tigers die zijn heel mooi en heel goed maar duurder als een vergelijkbare doos met een ander tankmodel van datzelfde Dragon.

Modest


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2015 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Klopt ja, ik was die Rye Field Tiger ook al tegengekomen. Maar momenteel staat de H2 en de Frühe Ausf. E (beide Dragon) op het lijstje staan. Maar ik heb ook vernomen dat Rye die Tiger ook met volledig interieur uitbrengt, dus die hou ik ook in de gaten. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2015 0:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er zijn wel wat varianten van de Tiger geweest, zo heb ik als mijn eerste model hier een Sturmtiger gebouwd (https://modelbrouwers.nl/builds/build/s ... tiger-135/) en die ziet er zodanig anders uit dan een gewone Tiger dat ik niet uitsluit er ook ooit nog een te maken. In dat geval zou je delen kunnen hergebruiken. Stel dat er bij de Dragon meerdere tracktypes zitten, zowel vinyl als magic tracks, dan zou je de vinyl kunnen kiezen en de magics gebruiken als extraatje bij bijvoorbeeld een tiger met Transportketten. Tamiya bezondigt zich trouwens vaker aan het zich beperken tot vinyl tracks, wat niet iedere bouwer apprecieert. Ik kocht er een paar jaar geleden een Jagdpanther van maar ik heb er plastic tracks voor bijgekocht.

As lijm raad ik je de groene Zap aan, dit is secondelijm die langzamer en steviger opdroogt. Ik gebruik zelf nu de groene en de roze tegelijk, afhankelijk van hoe weinig ik ervan wil aanbrengen of hoe sterk de verbinding moet zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement