Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 19 jun, 2024 7:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2024 10:00 am 
Brouwer

Thanks voor het meekijken Bert.

Wat je over de tank en de begroeiing zegt, klopt inderdaad. Hij drukt de begroeiing weg, naar voren en naar beneden. Dan zullen er inderdaad waarschijnlijk geen takken op de tank liggen. Misschien wel wat blaadjes door het langs het groen schuren van de tank.

Ik snap dat je het aangebrachte pigment iets teveel van het goede vindt. Ik ben zelf altijd wel fan van veel prut op tracks als een tank in een landschap staat. Daar zit dit keer wel een idee achter. Ik wilde de aanblik van een Panther die door de begroeiing breekt iets meer kracht bijzetten, wat dramatiseren, benadrukken hoe je het ook noemen wilt. :mrgreen:

Ik ben nu met wat pigmenten de tank aan het langslopen zoals track rust. De rest van de tracks heb ik ook voorzien van het eerdere genoemde pigmentmengsel. Ik heb met een zwarte wash diepte aangebracht op de bovenzijde van de romp en de koepel. Daarnaast het loopwerk, de achterkant en de onderkant van de voorzijde een oil earth wash gegeven van Vallejo. Ik geef sommige onderdelen nog een lichte drybrush en lijn hier en daar nog wat in en dan is de Panther wat mij betreft klaar.

Op de reservewielen heb ik van stukken afvalsprue bouten gemaakt en aangebracht. Ze zijn wellicht wat groot, maar vond dat gezien de grootte van de reservewielen wel kunnen.

photo 599327

photo 599325

photo 599329

photo 599328

De oil earth wash van Vallejo:

photo 599324

De bovenzijde van de Panther:

photo 599326

Zoals gezegd de rest van de tracks ook voorzien van het genoemde mengsel van pigment. Ik heb bij het mengsel wat van dezelfde ground cover er doorheen gemixed die ik gebruikt heb voor de ondergrond. Omdat de tank bij het omhoog rijden gedeeltelijk vrijkomt van de grond, zal er op het gedeelte van de tracks dat vrij van de grond hangt minder zand zitten, dat trilt/valt eraf. Daarom zet ik het model op de ondergrond en krab dan wat pigment eraf. Daarna maak ik een mengsel van witte houtlijm, water en een druppie afwasmiddel en bevestig die brokken op de ondergrond waar ze naar het afkrabben neergevallen zijn. Om zand wat van de tracks afvalt na te bootsen.

photo 599331

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2024 11:23 am 
Moderator
Moderator

Laat nog even de tracksporen zien achter de tank, voor de rest, adembenemend, ondanks mijn puntjes

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2024 12:29 pm 
Brouwer

Lekker bezig Bas.

Het geheel plaatje komt zo aardig tot zijn recht.
Boutjes ook aangebracht zag ik.

Succes verder, Peter.

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2024 17:37 pm 
Brouwer

Heel mooi zo. Vooral die laatste foto is echt gaaf

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2024 18:25 pm 
Brouwer

Ja, prachtige scene. Mooi gedaan ook hoe de rupsen het terrein volgen.
Maar als je er bewust voor kiest om zoveel modder op de rupsen te hebben, moet je ook de wielen heel vies maken. Die zien er nu nog merkwaardig schoon uit.
En over takken: De meeste Duitse voertuigen in Normandië waren rijdende takkenbossen omdat ze zich probeerden te camoufleren tegen de geallieerde jachtbomenwerpers. Het jammere daarvan is dat je dan niet veel meer van het voertuig ziet.

Afbeelding

Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2024 15:23 pm 
Brouwer

Mooi idee om deze Panther door de bocage te laten rijden.
Het is altijd weer een uitdaging om een model goed in een landschap te krijgen.
Zodat het een geheel wordt en het voertuig er niet in los in "zweeft".

Airfix Bedford 1/35

Corsair Eggplane

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2024 19:40 pm 
Brouwer

Bedankt heren voor de positieve reacties. Leuk om te lezen!

Speciaal voor Bert :wink: , de tracksporen achter de tank.

photo 599599

Ik heb ze gisteren/van de week overigens pas aangebracht. Dit omdat ik er toen pas achterkwam wat ik al langere tijd bij de ondergrond miste. De tank kruist een zandweg. En dus zou je gezien het gewicht van een Panther wel duidelijke sporen mogen verwachten. En ik vind het daarnaast wat toevoegen aan de ondergrond. Daarom een mengsel van dezelfde samenstelling als waarmee ik het zand op de tracks heb aangebracht, aangebracht op de ondergrond en er stukken ongebruikte track uit de Panther kit ingedrukt.

Daarnaast ook touwen aangebracht op de jerry can die aan de stukken spare track bevestigd is en verschillende onderdelen op de tank een drybrush gegeven met een German camouflage beige van Vallejo. Ook van een stukje boterhamzaksluiting een antenne gemaakt. Zwart geschilderd en bevestigd.
Ik heb het zand op de tracks voorzien van de al genoemde oil earth wash. Na het drogen van het pigment vond ik de aanblik te licht.

En Huib, meer pigment aanbrengen laat ik me geen twee keer zeggen. Dabben met pigment is echt geen straf. :mrgreen: Dat dus gedaan. Ook de onderste rand van de Schürzen lichtjes meegenomen met pigment aanbrengen. Als het hele loopwerk vies is, dan zullen de onderste randen ook wel wat zand meepakken.

Ik heb tijdens de bouw even gespeeld met het idee om takken op de Panther aan te brengen als camouflage omdat, wat jij ook aangeeft, veel Duitse voertuigen in Normandië inderdaad rijdende bossen waren. Referentiefoto's genoeg waar dat op te zien is. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat er dan niet of nauwelijks iets van de gespoten camo te zien zou zijn, net wat je zegt. Dan had ik het bij de Panther bij de dark yellow basiskleur kunnen houden, maar ik wilde dit keer perse mijn grenzen wat verleggen en proberen camo te spuiten.

Met bovenstaande is de Panther klaar en daarmee komen we een stuk dichterbij het afronden van het dio waarvoor ik deze Panther heb gebouwd. Hieronder de eindfoto’s voor zover je natuurlijk van eindfoto’s kunt spreken. Die zijn er uiteraard pas als het dio inclusief de figuurtjes klaar is.

Wel weer de Panther op de ondergrond gezet voor de aanblik.

photo 599612

photo 599611

photo 599610

photo 599608

photo 599607

photo 599606

photo 599605

photo 599609

photo 599604

photo 599600

photo 599597

photo 599598

Laatst bijgewerkt door no leaf clover op di 21 mei, 2024 8:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2024 16:25 pm 
Brouwer

Ik bouw nooit dio's maar ze zijn wel heerlijk om te volgen.

De tank op zich is heel mooi en in het dio komt hij helemaal goed uit.
Bij die laatste foto zou je spontaan de armen in de lucht steken :mrgreen:

Enkel de tracks zijn naar mijn gevoel wat te 'vies' maar dat is een persoonlijke smaak.
Het kon altijd een regenachtige dag in Normandië zijn :wink:

Grtz.

Luc 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 mei, 2024 7:13 am 
Moderator
Moderator

Goed bezig, Bas

Ik zie nog wel wat dingetjes, maar als jij eze zo klaar vindt, wie ben ik om die te vermelden...................................Ik laat eigenlijk nooit meer iets zien van dit soort werk :lol:

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 mei, 2024 8:56 am 
Brouwer

Thanks heren.

Dat van de tracks kan ik me voorstellen Luc. Wat ik al eerder aangaf, dat is dit keer een bewuste keuze geweest. En het was inderdaad in Normandie weleens regenachtig. Twee weken na D-Day was er een fikse storm. :mrgreen:

Bert, Ik ben wel benieuwd naar je dingetjes. Wellicht kan ik er nog iets mee. Je weet maar nooit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]