Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 12:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 okt, 2022 14:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Goedemiddag allemaal,

Na een drukke winter en zomer (cursus, klussen, etc. etc.) bij deze weer nieuwe bouw.

Ik heb deze keer gekozen voor een duo bouw: een M12 GMC en het munitievoertuig de M30. De M30 wordt deels een scratch bouw omdat er niets van op de markt is. Gelukkig is er documentatie (Images of War M12 van David Doyle) en een voorbeeld: http://panzerserra.blogspot.com/search/label/M30%20ammo%20carrier

Als basis heb ik de "nieuwe" kit van airfix gepakt. De kit heb ik goed vergeleken met de foto's uit het boek waarna ik wat extra's heb aangeschaft. Zo kloppen de rupsen die in de kit zitten niet: dat zijn T49 rupsen terwijl er geen foto's van M12 of M30 met deze rupsen te vinden zijn. Daarom heb ik twee verschillende typen aangeschaft die wel te vinden zijn op M12/30: de T48 en T51 types. Gek genoeg laten de instructies voor de decals ook de T51 types zien.

Ook kloppen de vierkante luchtfilters niet; dit moeten ronde zijn. Dus die heb ik besteld van Formations. Helaas was er nog maar 1 setje.

Verder heb ik (zoals altijd) wat photo etch van Eduard erbij besteld. Ook de ring voor de .50 heb ik bij besteld van Tamiya.

Als met al weer een grote hoeveelheid spullen:

photo 566835

De kit heeft decals voor twee machines: "The Persuader" en "Choo Choo Bam". Beiden zijn terug te vinden in het boek, maar de foto van "The Persuader" is het duidelijkst:

photo 566834

en de instructie:

photo 566837

De instructie komt qua decals en eenheid goed overeen; het wit gelakte stuk op de foto zou best weleens de eenheid markering kunnen zijn die wel in de instructies te vinden zijn. Kortom, deze gaat het worden voor de M12. Daar ga ik ook mee beginnen.

Zoals altijd beginnen met de wielen: de open gelast wielen zoals op de foto te zien is. Alleen het idler wiel is een gestampte variant. Het tandwiel is de simpele dichte variant uit 1 plaat. Gelukkig zitten al deze opties in de doos.

Ik ga niet alles hiervan laten zien omdat dit redelijk straight forward is; wat afwijkt laat ik wel zien.

Bijvoorbeeld de "slider" boven op de wielophanging. Deze is erg dik gegoten dus deze heb ik wat aangepakt om het er dunner uit te laten zien.

photo 566840

Hier moet ook nog een aantal moeren aan toegevoegd worden. Maar eerst maar alle 6 de bogies maken.

Tot de volgende update.

Grt,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2022 0:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 02 sep, 2019 14:13 pm
Berichten: 6
Ruud, er bestaat wel degelijk een conversieset om de M30 te bouwen. Hij is verkrijgbaar bij Commander Models in de VS. Ik heb hem zelf ook en hij is best wel goed. Link: http://ironshipwrights.com/armor/M30.html
Kost wel 50 dollar plus verzending.
Wellicht scheeelt je het wel veel uurtjes scratchen.
Succes,
Gert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2022 0:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vermoed dat dat witte stuk censuur is en dat het exact om dat voertuig op je instructies gaat. Over de Bronco tracks zegt PMMS het volgende:

Citaat:
With the Academy (M-12 155mm GMC kit #1394) the space between the sprocket discs was slightly too narrow as well the discs being too thick to allow the track guide teeth to fit between them and on the Tamiya (M4A3 Sherman kit #35122) the sprocket discs were again too thick to allow the track guide teeth to fit between them. Either modifying the kit sprockets on these two kits or replacing them with sprockets from any of the other kits would allow the Bronco track to be used and let's face it most self respecting Shermanholics will have a well stocked spares box
https://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/bronco/ab3538.html. Dus als je toevallig nog sprockets van AFV, Dragon, Italeri of Tasca hebt, gebruik die dan, ze zullen beter passen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2022 0:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1392
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Ha Ruud,

Mooie bak, die M12 dat ik weet tenminste. Kijk ik hier graag mee voor de verschillen met de M30. Kan ik me verhalen herinneren dat het ding ingezet is in de "direct firing" role tegen bunkers in de Siegfriend-linie. Altijd snel verkochtbals ik ze aangeboden zie, van Acdemy, maar gebouwd een stukje minder:-)

Groet, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2023 15:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Door omstandigheden weinig gepost. Maar niet niks gedaan. Dus bij deze weer een update.

De kit is ronduit slecht ten aanzien van accuratesse: de simpelste delen kloppen gewoonweg niet. Dus heel veel aanpaswerk.

De luchtfilters kloppen ook niet. Op verschillende foto's zijn ronde typen te zien.

photo 574565

Daar is niet aan te komen. Daarbij denk ik dat het niet ondenkbaar is dat ze ooit vervangen werden door vierkante versies; zoals dat ook in het enige nog overlevende exemplaar is gedaan. Dus dat heb ik mezelf maar wijs gemaakt en ervoor gekozen om toch de vierkant uit de kit te gebruiken. Maar die zijn ook niet correct; met name de bovenzijde. Dus dit aangepakt met Greenstuf putty.

photo 574564

photo 574563

Ook hangen ze te hoog en missen ze de pijp naar het motorruim, die je ook nog door het gaas kan zien. Dus ook dat allemaal toegevoegd met behulp van een stukje gietraam.

Helaas klopt het gaas ook niet. Sowieso levert Airfix een dichte plaat, maar ook Eduard slaat de plank mis.
Zo moet het eruit zien.

photo 574549
Ook de pijp vanuit het luchtfilter is duidelijk te zien hier.

Airfix en Eduard maken er dit van:

photo 574550

photo 574551

Hier moet ik dus nog wat mee.

Vervolgens de uitlaat. Zo ziet die eruit op het voertuig:

photo 574555

Airfix maakt daar dit van:

photo 574556

Dus zelf maar met Evergreen en bouten en moeren aan de slag gegaan:

photo 574557

photo 574559

En tot slot een heel simpel ding: de lam beschermers. De vorm is helemaal verkeer: zowel van Airfix als Eduard:

photo 574548

photo 574547

photo 574562

Dus uiteindlijk heb ik ze van een donor Sherman gehaald (M4A3 Calliope)

Ook heb ik al weer een "leuk" klusje voor hierna ontdekt: de gaten in de supports van het kanon ontbreken:

photo 574561

photo 574560

Een uitdaging.

Kortom: erg veel modificeren. Ik vraag me altijd af waarom dit zo moet: als ik een accuraat model kan maken met wat referentie materiaal, dan moet Airfix dat ook kunnen.

Anyway, tot de volgende update.

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2023 20:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
De bouw lag even stil door omstandigheden. Maar stukje bij beetje wel doorgewerkt. Dus bij deze een update en ik hoop op wat meer updates in de nabije toekomst.

Ik wil het geen klaagzang laten worden, maar bijna niks aan het model klopt wat erg frustrerend werkt ("hoe moeilijk kan het zijn?!"); wat ook maakt dat ik niet zo snel update, ik besteed liever tijd aan het bouwen.
Dus ik probeer de negativiteit achterwege te laten.

Na de lightguards ben ik verder gegaan met het differentieel huis. Al bij de dry fit bleek dat er een naad zou zitten tussen de romp het het differentieel huis. Dit opgevuld, samen met 1 bout (die moet ook opgevuld zijn)

Voor
photo 581746

Na
photo 581741

Ook de tankbeluchting aangepakt. Deze waren te smal, zonder rooster en het schild ervoor was ook niet de juist maat.

Voor:
photo 581709

photo 581706

Na:
photo 581707

photo 581705

De werkelijkheid

photo 581708

Vervolgens de verbinding tussen romp en chassis gemaakt. Airfix maakt deze verbinding niet.

De instructie laat het aardig zien (ik heb geen foto voor gemaakt)

photo 581739

Wat het moet zijn:

photo 581736

Wat ik ervan gemaakt heb:
photo 581742

En tot slot de tools. Ook hier slaat Airfix de plank mis:

photo 581737

Het moet zijn:

photo 581738

Dus met een slinger erbij en de pikhouweel andersom; zo geschiede:

photo 581740

Hier kan je ook zien dat ik nog twee verstevigingen onder het rooster heb aangebracht die je ook in werkelijkheid zal zien.

Volgende stappen zijn het tweede rooster plaatsen (ik wacht nog op een goede schaar) nog wat accesoires toevoegen en de takel voor de achterklep. Daarna het kanon en de achterklep dus.

Tot de volgende (hopelijk snellere update)

Grts,

Ruud

Ps. Ik weet van die andere kit af, maar ik dacht dat ik die niet meer kon krijgen.

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2023 20:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Gelijk maar doorgepakt.

De pijp om de loop schoon te maken ligt in 3 delen op de rechterkant van de romp.
De Eduard kit maakt er al wat moois van:

photo 581767

Wat er op neerkomt dat de 3 delen los van elkaar gesneden moeten worden en gecombineerd met de Eduard delen. Zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens de steunen van Eduard gemaakt. Dat zijn er 3: twee in het midden en 1 aan de achterkant.
Aan de voorzijde klopt wat Eduard aangeeft niet. Het moet als volgt zijn:

photo 581765

photo 581766

Dat van messing maken gaat mij te ver. Maar ik had nog mooi dun Evergreen liggen waarmee ik dat gemaakt heb.

photo 581769

photo 581770

Alleen de riempjes nog.

Tot slot ook nog 1 van de twee kisten op het spatbord links voor. Dat was te laag en heb ik dus ook van Evergreen zelf gemaakt.

photo 581771

De oude situatie:

photo 581729

En 1 van de referentiefoto’s:

photo 581717

Dat was het weer voor vandaag.

Fijne avond.

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 aug, 2023 12:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
En we gaan weer verder.

Als eerste de sleepkabel. De instructie hebben de posities goed. Alleen zitten er in werkelijkheid nog twee houders die de kabel op zijn plek houden: één onder de loop, en één op de rechter hoek van de romp. Beiden toegevoegd. Het zijn maar kleine details, maar ook weer zo toegevoegd.

photo 584302

Vervolgens wilde ik eindelijk de mesh aanpakken boven de motor. Alleen zag ik de vorm van het kopschot niet klopte.

Airfix:
photo 584303

Werklijk:
photo 584307

(tweede foto volgt nog)

Ook de dikte is niet helemaal ok. Dus de boel maar afsgesneden, gevijld etc. en met de evergreen er wat gemaakt:

photo 584355

Vervolgens dus de mesh geplaatst:

photo 584306

photo 584304

photo 584356

photo 584357

Het verschil met de voorste was wel erg groot. Dus die er maar weer uitgehaald en gelijk getrokken met de achterste:

photo 584358

Tot zover.

Ik ben ook alvast met het kanon begonnen en ook daar is nog wat scratch werk nodig:

Airfix:
photo 584359

Werklijk:
photo 584360

Houdt me van de straat.

Tot de volgende keer.

Grts,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 aug, 2023 15:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Weer een mooie update die laar zien dat referentiefoto's echt geen overbodige luxe zijn al je een natuurgetrouw model wilt neerzetten

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 aug, 2023 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Dat zijn wel een fors aantal aanpassingen. :shock:
Netjes gedaan allemaal :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement