Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 6:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 mei, 2023 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 102
Woonplaats: Kemzeke
Mijn eerste verweerde tank en diorama is eindelijk af KV-2 diorama, dus tijd voor het volgende.
Ik had de KV-2 samen gekocht met de Panzer om de slag bij Barbarossa wat weer te geven. De KV-2 is geïmmobiliseerd door de Panzer. Een veelgebruikte tactiek omdat ze niet door de dikke bepantsering geraakten. Jammer genoeg voor de Panzer heeft deze KV-2 wel munitie bij (iets wat blijkbaar niet altijd gebeurde) en ontvangt hij een mokerslag wat de Panzer doet ontploffen.
Ineens maar besloten om er een brouwverslag van te maken. Vind dat altijd leuk om te lezen zo'n brouwverslag, dus waarom het niet zelf maken. En het is ineens een handige manier om hier en daar wat hulp te vragen.
Vandaag al begonnen met het uitpakken. Daarna ga ik de onderdelen eens goed wassen en de handleiding eens volledig doornemen. De handleiding omvat de A->21st divisie (Afrika) en B->12de divisie (Rusland). Ik ga dus al ineens alles van A doorstrepen zodat ik dat al niet per ongeluk begin te maken.

De doos
photo 580512
photo 580511

Inhoud (41 stappen is al de moeite)
photo 580510

Kleurschema
photo 580509

Aangezien de slag om Barbarossa plaatsvond in juni 1941 zal hij de grijze kleur dus ook krijgen van de 12de divisie.
Hier heb ik al direct een vraagje over. Wat kan ik best als onderlaag gebruiken onder het grijs? Hetgeen zichtbaar wordt na verweren. Is dat het gewone typisch roodbruin dat meestal voorkomt bij Duitse tanks?
Een tweede vraag: ik zie op Youtube velen altijd de rupsen en wielen volledig maken, maar ze eraf halen voor het verven. Is hier een bepaalde techniek voor of is het gewoon alles in elkaar steken erop plaatsen, maar niet vastlijmen en dan er volledig terug afnemen?

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2023 7:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooi idee, zoiets wilde ik ook wel maken met wat Russisch en Duits spul dat ik verzameld heb. Ik denk ook dat het rood kan, ik deed dat bij een grijze half-track https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=48269&f=2 . En dat met de tracks is perfect mogelijk bij dit soort links, al doe ik het in stukjes met de links en wielen voorgeschilderd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2023 8:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 102
Woonplaats: Kemzeke
StevenVD schreef:
Mooi idee, zoiets wilde ik ook wel maken met wat Russisch en Duits spul dat ik verzameld heb. Ik denk ook dat het rood kan, ik deed dat bij een grijze half-track https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=48269&f=2 . En dat met de tracks is perfect mogelijk bij dit soort links, al doe ik het in stukjes met de links en wielen voorgeschilderd.


Bedankt Steven. Zojuist je topic van de Dragon Sd.Kfz.251/7 eens doorgenomen. Jawadde! Zoveel aanpassingen. Ik heb voorlopig nauwelijks tot niet gewerkt met PE en gemengde kits, dus ik ga het voorlopig wellicht ook zo houden voor de Panzer. De uitdaging en het spectakelstuk zal vooral bij de ontploffing moeten liggen die ik wil proberen te maken. Is de Dragon ook af? Want het laatste dat ik er kan zien is dat hij grijs gespoten is en wat onderdelen voor het diorama in rood op pagina 10 van 10. Zou graag de rest wel willen bekijken.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2023 9:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 102
Woonplaats: Kemzeke
Bij deze ook wat plaatjes die ik gevonden heb als referentie. Ik vind dat er niet zoveel terug te vinden is van de G versie en zeker niet van degene die gevochten hebben tijdens Operatie Barbarossa.

2 PzKpfw IVs ausf F2 tijdens Operatie Barbarossa
photo 580522

Wat kleuren vergelijkingen van verschillende Panzers
photo 580523
photo 580525
photo 580524

PzKpfw IV ausf G in verschillende kleuren
photo 580528
photo 580527
photo 580530

Verroeste versies waar je de rode onderlaag terug ziet
photo 580526
photo 580529

Een Stug III model van Operatie Barbarossa in de grijze kleur zoals de PzKpfw IV ausf G ook moet worden
photo 580531

Pdf file met alle PzKpfw IV versies
http://the.shadock.free.fr/Surviving_Panzer_IV.pdf
De volledige site link is http://the.shadock.free.fr/Surviving_Panzers.html Daar vind je bijvoorbeeld ook de halftrack 251 en vele anderen.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2023 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 102
Woonplaats: Kemzeke
Bij deze ook nog wat uitleg over de versies.

PzKpfw IV (Panzerkampfwagen IV) was een Duitse medium tank uit de Tweede Wereldoorlog. De eerste prototypes van het voertuig werden in 1936 gemaakt en de serieproductie ging door in de periode 1938-1945, eindigend met de productie van ongeveer 8.600 voertuigen. De D-versie van de tank werd aangedreven door een enkele Maybach HL 120 TRM-motor met een vermogen van 300 pk. Het was bewapend met 1 75 mm KwK 37 L / 24 kanon en 2 7,92 mm MG 34 machinegeweren.

De PzKpfw IV werd gecreëerd als resultaat van een wedstrijd die eind 1934 werd aangekondigd door de Duitse bewapeningsafdeling voor een middelgrote tank met een gewicht tot 18 ton en bewapend met een 75 mm kanon. De wedstrijd werd gewonnen door het bedrijf Krupp, wiens voertuig in massaproductie werd genomen - het bleek een voertuig te zijn dat tijdens de Tweede Wereldoorlog gerust het "werkpaard" van de Duitse gepantserde troepen kan worden genoemd en een van de meest intensief ontwikkelde en gemoderniseerde Wehrmacht-tanks. Tijdens de productie zijn er talloze varianten van de PzKpfw IV gemaakt. Chronologisch gezien was de eerste de A-versie, bewapend met een 75 mm kanon met korte loop en een motor van 230 pk. De versies B en C verschenen echter snel, waarin een aantal belangrijke wijzigingen werden aangebracht: allereerst krachtigere motoren (265 pk in versie B en Maybach HL 120 TRM met 300 pk in C-versie - die tot 1945 in PzKpfw IV werden geïnstalleerd jaar), en de bepantsering van de hele auto werd verbeterd. De F1- en F2-versies bleken een echte revolutie te zijn, waarbij het frontale pantser werd verhoogd tot 60 mm en de hoofdbewapening werd gewijzigd in het grote 75 mm KwK 40 L / 43-kanon met lange loop, dat in 1942 en 1943 hen in staat stelden om tegen een geallieerde of sovjet te vechten. De meest geproduceerde versies van de PzKpfw IV waren de G-, H- en J-versies, die sterk leken op de F1- en F2-versies. De hoofdbewapening is niet significant veranderd (het was nog steeds het KwK 40-kanon), evenals de motor en het chassis. Aan de andere kant werd het pantser enigszins versterkt en vanaf begin 1943 werden er gepantserde schermen (Schurzen) op geïnstalleerd. Op het chassis van de PzKpfw IV werden tal van andere voertuigen gebouwd, zoals het StuG IV-aanvalskanon, de Nashorn-tankvernietiger of het zelfrijdende luchtafweerkanon Wirbelwind. PzKpfw IV-tanks werden op bijna alle fronten van de Tweede Wereldoorlog gebruikt - van de septembercampagne in 1939, via de campagne in Frankrijk in 1940, de Barbarossa- en Typhoon-operaties in 1941, de Slag om Koersk in 1943, tot de laatste operaties van de Duitse leger tegen de USSR en de westerse geallieerden in 1944-1945.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2023 18:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zaijtsev schreef:
StevenVD schreef:
... ik deed dat bij een grijze half-track https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=48269&f=2 .
Zou graag de rest wel willen bekijken.


Sinds die post zit de halftrack in een doos omdat ik de figuren voor het diorama verloor. Ik kocht ze wel terug maar kwam er niet meer toe om ze opnieuw te bouwen. Maar misschien komen ze wel eens terug boven. Ik heb terwijl nog wel grijze voertuigen gemaakt maar die hadden geen rode primer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2023 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 102
Woonplaats: Kemzeke
Citaat:
Sinds die post zit de halftrack in een doos omdat ik de figuren voor het diorama verloor. Ik kocht ze wel terug maar kwam er niet meer toe om ze opnieuw te bouwen. Maar misschien komen ze wel eens terug boven. Ik heb terwijl nog wel grijze voertuigen gemaakt maar die hadden geen rode primer.


Na wat verder rondzoeken heb ik beslist om er geen rode primer op te doen, maar een licht grijze. Ik ga geen hairspray chipping doen, dus is die rode primer niet nodig.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 mei, 2023 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 102
Woonplaats: Kemzeke
Laatste dagen het wat groters aangepakt en het tuinhuis geschuurd en enkele lagen beits opgezet.
Geef me toch maar liever het kleine werk :lol:

Vandaag even tussendoor wel de onderdelen al eens in een sopje van wasmiddel en wat azijn proper gemaakt.
photo 580696

Even in het sopje laten liggen, dan met de vingers wat over wrijven. Doe dit voorzichtig, zodat je geen kleine onderdelen losmaakt.

Daarna op een handdoek laten drogen.
photo 580697

Volgende keer kunnen we dan eindelijk aan de bouw zelf beginnen.

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Eindelijk begonnen
BerichtGeplaatst: vr 26 mei, 2023 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 102
Woonplaats: Kemzeke
Vandaag eindelijk wat tijd gevonden om aan de Panzer te beginnen. Het materiaal dat ik hiervoor gebruik zijn een tangetje om (ver genoeg van de sprew) de items los te knippen, een vers mesje om wat bij te snijden, enkele vijltjes om alles glad te vijlen, pincetjes voor de kleinere zaken of moeilijkere plekjes en de tamiya thin cement (vind ik het handigste omdat je na het fitten kan lijmen).

photo 581152


photo 581153


photo 581156

Iets wat bij sommige modellen ook handig kan zijn is een boortje met kleine boortjes en voor dit geval ook een geodriehoek om netjes de plaats te bepalen waar het gaatje moet komen.
photo 581149
photo 581148

Iets wat ik ook gemakkelijk vind is een sprew houder. Je kan er kopen van bijv. Hobbyzone, maar voorlopig gebruik ik een zelf in elkaar geknutseld iets dat ook werkt. Hierdoor moet je niet telkens de juiste sprew liggen zoeken tussen de stapel.
photo 581150

Ik streep ook altijd door welke stappen ik al gedaan heb, dat maakt het voor mij makkelijker om de volgende keer te weten waar ik gebleven ben. Op voorhand neem ik sowieso ook heel het boekje door om alle stappen te bekijken en eventueel aantekeningen te maken of zoals bij deze set 1 van de 2 opties te doorkruisen, zodat ik niet per ongeluk de verkeerde maak.
Stap 1 en 2 zijn zo goed als klaar.
photo 581154

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 mei, 2023 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 102
Woonplaats: Kemzeke
Vandaag niet werken wegens Pinkstermaandag, dus tijd om wat verder te werken aan de Panzer.

Verder gegaan met de geluidsdemper. Deze ook wat met een vijltje geschuurd zodat hij er al wat verweert uitziet. Verven is pas voor op het einde.
photo 581302

Voor zij die het nog niet moesten doen, een handige tip; leg je uitgeknipt materiaal in de goede volgorde zoals op de aanwijzingen. Dit maakt het makkelijker om later de juiste onderdelen op de juiste plaats te bevestigen.
photo 581300

Stap 3 is klaar.
photo 581301

We kunnen aan de hull beginnen. Allereerst een gaatje gemaakt om later de bekabeling door te steken. Met een boortje het gat gemaakt en dan met extra thin cement het wat gelijk gemaakt, zodat het later de kabeltjes niet zou beschadigen.
photo 581303

Tot en met stap 6 zit erop. De volgende stap; de tracks zal voor een volgende keer zijn.
photo 581304

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement