Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2023 13:26 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Beste allen,

De eerste nieuwe kit waar ik aan begin in 2023.
Het betreft de Takom Panther Ausf. G early production.

Ter introductie:
De Panther is één van de iconische tanks uit de Tweede Wereldoorlog.
Het was het Duitse antwoord op de T-34 en werd ingezet aan het Oostfront en in het westen.
Het schuine pantser maakte de tank moeilijk te raken, frontaal was de tank moeilijk uit te schakelen vanwege de dikte en schuinte van het pantser. Aan de zij- en achterkant had de vijand meer kans.
Het was bewapend met een krachtig 75 mm kanon en de optische middelen waren superieur aan die van geallieerde tanks.

De Panther gaat deel uitmaken van een dio met figuurtjes achterop de tank van Dragon. Het dio speelt in Normandië en is gebaseerd op de volgende foto:

photo 562396

De Panther op die foto is een Ausf. D, maar dat mag de pret niet drukken.

Dit is de kit:

photo 549005

photo 549007

photo 549006

Van Bronco een setje tracks aangeschaft:

photo 573841

Dit omdat de meegeleverde tracklinks en stukken in de kit uitgaan van een normale stand van de wielen, maar kijkend naar de Panther op de referentiefoto moet ik de ophanging van de wielen aanpassen om de gewenste stand te krijgen. Ik heb de wielen en de ophanging daarom nog niet gemonteerd. Daarvoor moet ik eerst beginnen aan de ondergrond.

Ook nog van Eduard een setje PE besteld. Die is eigenlijk bedoeld voor een Tamiya Panther Ausf. G, want ik had verwacht er redelijk wat van te kunnen gebruiken bij deze kit. Maar dat gaat denk ik heel erg meevallen, want deze Takom kit is erg gedetailleerd. Ik ben behoorlijk onder de indruk. De foto’s hieronder laten al een hoge mate van detail zien. Ik gebruik in ieder geval wel de fenders uit dit setje. PE is makkelijker te buigen en beschadigen dan plastic.

photo 573842

Ook van Eduard een setje Schürzen besteld. Dit om dat ik niet alle Schürzen ga bevestigen. Ze zitten er in de kit ook bij van plastic, maar dan is het de complete rij. Aangezien ze overlappend bevestigd zaten, is het makkelijker om losse Schürzen van PE te gebruiken. Dit setje is eigenlijk voor een Panther kit van Academy, maar dat krijgen we wel passend.

photo 573849

Na een zaterdagje bouwen staat de onderkant van de romp in elkaar. Ook de achterkant van de romp staat in elkaar. De dubbele loopwielen zijn ook klaar.

Het gave aan deze kit vind ik de zimmerit. Dat zit al op de rompdelen gegoten. En mooi ook.

photo 573729

photo 573730

photo 573733

photo 573732

photo 573734

photo 573728

De Panther was een flinke tank, zeker vergeleken met de M8 Greyhound die ik ook aan het bouwen ben:

photo 573731


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2023 18:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Zo dan, wat een bakbeest als je die M8 er zo naast ziet staan.

Lekker begin Bas, dat zal een hele kluif worden om dit te bouwen.
Zeker ook met je up-date setjes er bij.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2023 21:00 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Bedankt Peter.

Ik denk dat ik maar beter ook een Tamiya Panther kan kopen, want deze kit is zo gedetailleerd dat ik maar weinig van de PE van het Eduard Tamiya setje nodig ga hebben. :mrgreen:

Vandaag weer wat verder gebouwd en dit is echt bouwen.
Veel kleine onderdelen, maar ook een detailgehalte om van te genieten.

Voorbeeld zijn de trackonderdelen.
Hieronder een stuk spare track en de losse onderdelen waar deze uit bestaat. Zelfs de pinnen waarmee de stukken spare track vastzitten in de rekken aan de romp, worden meegeleverd.

photo 573977

photo 573975

De idler wheels zijn klaar. Hieronder zo’n idler wheel en de losse onderdelen:

photo 573974

De roosters voor het achterdek zijn ook klaar. Mooi afgewerkt met door Takom meegeleverde PE.

photo 573973

photo 573978

De bovenkant van de romp tot zover:

photo 573976


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Mooie vorderingen,

En inderdaad zoals je schreef, een iconische tank.
Ik heb twee keer het geluk gehad om deze echt te zien rondrijden en dat was de moeite :shock:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 dec, 2020 13:11 pm
Berichten: 19
Kijk nog een lotgenoot
Ik heb er nu 2 liggen 1 van das werk (dat is de kale takom)
Maar nog steeds zoals jij ook omschrijft gedetailleerd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2023 17:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Die kit ziet er heerlijk eenvoudig uit als ik naar het aantal sprues op de fotos kijk, bij Takom hebben ze er in mijn ervaring soms wel een handje van om dingen onnodig ingewikkeld te maken maar dit ziet er heerlijk recht-zo-die-gaat uit. Gave referentiefoto voor het dio ook, ik hou wel van zulke dynamische displays. Qua bouw ziet alles er prima uit, ik ben benieuwd hoe je het ophanging-verhaal straks aan gaat pakken!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jan, 2023 14:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Nunspeet
Een mooi project ik blijf je volgen. Alleen al die PE al pffff

gr

Ton


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jan, 2023 23:15 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Thanks heren voor jullie reacties. Leuk om te lezen. :D

@Ton, het gaat uiteindelijk met de PE wel meevallen. Alleen nog de Schürzen en de fenders en daar blijft het waarschijnlijk bij. Simpelweg omdat de meeste onderdelen zo gedetailleerd zijn, dat een PE upgrade niet nodig is.

Echt een mooie kit tot zover. Bouwt lekker weg. Alles past netjes en gietnaden zijn makkelijk te verwijderen. Het plastic is aan de redelijk zachte kant.

Deze week op mijn gemak verder gebouwd en de bovenkant romp krijgt langzaamaan steeds meer vorm. Ook al een beetje gekeken naar hoe de aanpassingen van de ophanging aan te pakken en er begint zich een beeld te vormen. :brouw:

Verder ook de eerste paar schakels van de Bronco track set erbij gepakt, van de sprue geknipt en in elkaar gezet en op één van de sprockets gepast en die zitten als gegoten.

Op de foto’s ook de onderdelen voor het machinegeweer voor in de romp. Grote mate van detail, zeker voor iets dat straks niet te zien is. Daarom laat ik bij die onderdelen de gietnaden zitten. Wel gaaf om in elkaar te zetten.

photo 574457

photo 574459

photo 574456

photo 574458


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jan, 2023 1:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Erg mooie tank, lievelingstank van een vriend van mij, hij is historicus dus dan zal er wel iets inzitten. Dus even van het geallieerde af, behalve het Duits kanon en een enkele of dubbele halftrack, meen ik te kunnen duiden.

Groetktes en succes met bouwen,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2023 21:55 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Thanks Anne.

Het werken aan de Panther gaat lekker.

Omdat ik graag aan de ophanging van het loopwerk wil beginnen, toch wel een gaaf deel van dit project, heb ik vandaag alles afgewerkt wat bij de binnenkant van de romp hoort.

De mitrailleur is bevestigd en de luiken zijn aan de binnenkant afgewerkt qua onderdelen. Verder een verhoging geplaatst waar het figuurtje van de driver komt. Dat figuurtje plaats ik later door de koepelopening in de romp. Natuurlijk eerst wel gekeken of dat zonder al teveel moeilijkheden ging.
Wel wil ik nog de binnenkant van de romp wit spuiten via de koepelopening en door het open luik van de driver.

Het driver figuurtje met een beetje secondelijm vastgemaakt en een test fit met de romp. Hij komt er precies genoeg bovenuit.

photo 574591

photo 574593

photo 574594

Hieronder de mitrailleur en de grote plaat die aan de binnenzijde bevestigd is. De ball mount van het machinegeweer valt tussen deze plaat aan de binnenkant en de buitenste pantserplaat en kan er daardoor niet uitvallen. Wel heb ik het machinegeweer vast gelijmd, anders was deze volledig te bewegen, maar bij een statisch model heeft dat geen meerwaarde.
De mitrailleur zit overigens niet helemaal goed in elkaar. De installatie hoort helemaal achteraan rondom het machinegeweer te zitten. Één van de onderdelen verkeerd vastgelijmd en dat was niet meer los te krijgen. Dan maar zo. Daardoor steekt de mg nu iets minder ver uit de romp.

photo 574596

photo 574595

Het dichte luik in elkaar gezet en erin gelijmd. Hieronder ook de binnenzijde van de romp inclusief machinegeweer.

photo 574598

photo 574599

photo 574600

De eerste PE fender zit erop. Die zat redelijk snel in elkaar en op de tank. Het PE is flinterdun, dat begon meteen te golven en er beschadigd uit te zien. Precies waarom ik deze fender van PE gebruik.
Op de foto’s ook de buitenzijde van de Panther die intussen weer wat gevorderd is qua uitrusting.

photo 574601

photo 574602

photo 574603

Als laatste de losse track links van het Bronco setje. Heel simpel te assembleren. Losknippen, schoonmaken en in elkaar klikken. Ideaal om te doen als je moet wachten tot iets vastzit.

photo 574592


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement