Middel67 schreef:
Mooie vorderingen, en leuk om te zien hoe jij de lasnaden maakt. En waarom dapper, bij mij was het al fout gegaan (eerdere ervaringen)
Groetjes Ronald
Hey Ronald,
Zoiets bedoel je?
Ik kom later in deze post op deze foto terug.
Het probleem dat de direct vision hull van Resicast te diep achter de differential viel is opgelost. De upper hull van Asuka er bijgepakt en op de romp gelegd en toen werd het probleem duidelijk. Bij de Asuka hull zit aan de binnenkant een rand die rust op twee kleine uitsparingen in de lower hull. Daardoor ligt de upper hull op de goede hoogte achter de differential. Bij de Resicast upper hull ontbreekt die rand en zakt daardoor achter de boutenrij bovenaan de differential. Dit opgelost door bij beide uitsparingen twee kleine ringetjes door Asuka meegeleverd op elkaar te lijmen bij de lower hull.
De binnenkant van de Asuka upper hull, de rand met rood omcirkeld:
En de binnenkant van de Resicast upper hull, in het rood duidelijk zichtbaar de ontbrekende rand:
En de oplossing met de ringetjes:
Inmiddels begonnen met het opbouwen van de flailinstallatie. Daar ben ik verder mee gekomen dan gepland, want ik moet verplicht rust houden door vocht in mijn knie. Dan maar geen tuin bestraten, maar het mezelf in de huiskamer aan tafel makkelijk gemaakt door een bouwgedeelte in te richten.
Om te beginnen voor de test fit van de flailinstallatie tijdelijke tracks op het loopwerk gelegd. Deze dropveters, leuk dat bouwersjargon
, komen uit de Asuka kit, maar de definitieve tracks worden waarschijnlijk van Bronco.
Allereerst de armen die aan weerszijden van de tank moeten. Er zitten markeringen op de armen die je aan moet houden in combinatie met de aangegeven maten in de beschrijving. Daar doemt al meteen een probleem op. Als de markeringen op de armen aangehouden worden en de maten in de beschrijving, dan wordt de benodigde hoogte van ongeveer 44.5 mm niet gehaald. Dat is inclusief tracks. Dat heb ik meerdere keren gemeten, want ik ken mezelf.
Uiteindelijk de beide armen dus schuiner tegen de romp gelijmd, waardoor de hoogte wel gehaald wordt.
Hier de zaak afgetekend op weerszijden van de romp:
En dan blijkt alweer snel het risico van het werken met resin. Bij het verwijderen van het gietblok van wat de cross beam heet, breekt deze doormidden. Niet getreurd, druppeltje secondelijm erop, even uit laten harden, daarna een beetje bijschuren en we kunnen weer verder.
Vervolgens de glacis plates gemonteerd. Dat zijn de platen die aan de zijkanten tegen de romp (glacis) gemonteerd staan, ze staan haaks tegen de armen die aan de romp zitten.
Deze platen worden zowel in het PE als resin geleverd en ik heb uiteindelijk de PE versie gebruikt. Kreeg de resinplaten niet mooi van het gietblok. Qua dikte maakt het niets uit.
Ik hou me niet helemaal aan de volgorde van de beschrijving. Waar dat uiteraard kan tenminste. Heb aan de achterzijde van de tank de kalkboxen bevestigd. Op sommige websites valt te lezen dat het counterweights zijn, maar volgens mij waren het toch echt kalkboxen.
Ik had ze ook niet kunnen bevestigen, want in de zoektocht naar referentiefoto’s kwam ik ook Crabs tegen zonder de boxen. Zoals ik aan het begin van dit bouwverslag aangaf wil ik straks in één dio twee Crabs met een verschillende config. De al gebouwde Crab heeft ze. Persoonlijk vind ik een Crab zonder de boxen ‘kaal’ ogen, dus ze gaan er ook bij deze Crab op.
Dit is de al gebouwde Crab, moet qua verwering en schilderwerk nog wel afgewerkt worden:
De onderdelen van de kalkbox, de box zelf en het gebogen PE:
De kalkbox met de PE erop:
Aftekenen op de romp:
En dan oogt de tank tot zover als op de foto’s hieronder. De twee rompdelen zitten nog los, maar dat is voor het bouwen van de flailinstallatie geen probleem. Daardoor lijkt het hier en daar niet helemaal goed te passen, maar dat is straks allemaal verholpen als de zaak definitief op elkaar gelijmd wordt.