Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 12:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2022 22:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Met al die aanpassingen en conversies van wade... en andere dinges... wordt ik sowieso niet wijzer, ik versta er geen bal van :mrgreen:
:lol: :lol:
Anyway in jouw handen komt dat wel goed :brouw: :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi hoor, met die hele verbouwing en alle toevoegingen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2798
Woonplaats: Dongen
Mac Reel schreef:
Met al die aanpassingen en conversies van wade... en andere dinges... wordt ik sowieso niet wijzer, ik versta er geen bal van :mrgreen:
:lol: :lol:
Anyway in jouw handen komt dat wel goed :brouw: :brouw:

Ha Mac,

Komt goed. Ik wil best het één en ander nader toelichten hoor. :mrgreen:

@Huib2, thanks. Als ik in de Asuka doos kijk, zou je bijna zeggen dat alle onderdelen er nog in zitten. :lol:
Sterker nog, als ik ergens een Asuka Sherman V hull zou kunnen vinden en ergens loopwerk bestel, kan ik zo weer een model maken. 8)


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op vr 12 aug, 2022 21:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 21:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Hallo Bas,

Fantastisch wat je weer laat zien, ik kijk er weer met veel plezier naar.
Kan er ook weer e.e.a. van leren.

Ben zelf door het vele mooie weer niet zo heel aktief, maar hoop binnenkort toch weer iets te laten zien.

Ben erg benieuwd hoe dit diorama er uiteindelijk uit gaat zien.

Succes

Jan wim Buijk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2022 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2798
Woonplaats: Dongen
Thanks Jan Wim.

Inmiddels begonnen aan het ontmantelen van de deels opgebouwde kromme direct vision hull.
De binnenkant van de vervangende direct vision hull wit gespoten en de eerste onderdelen die van de kromme hull afgekomen zijn, op de vervangende hull gemonteerd.
Na een kleine setback zeg maar, kunnen we weer verder. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2022 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2798
Woonplaats: Dongen
Vandaag eens lekker de tijd genomen om met putty aan de slag te gaan en de rest van de al bevestigde onderdelen van de kromme hull naar de vervangende over te brengen.

Ik ben met putty aan de gang gegaan bij de lifting rings aan de voorkant van de hull en die op het engine deck. Dit om de lasnaden rondom de pads te creëren.
Deze lifting rings zijn de zogenaamde padded varianten die op vroege Shermans zaten.
Zo zagen ze eruit:

Voorkant hull:

photo 563042

En die op het engine deck:

photo 563041

Ze worden padded genoemd omdat er een rechthoekige basis onder de ring zit. Latere lifting rings, de definitieve versies, hadden deze rechthoekige basis niet en stonden rechtstreeks op de hull.

Dit is voor de putty:

photo 563038

Dit erna:

photo 563039

Aan de achterkant van de koepel loopt wat een lasnaad lijkt te zijn. Veel bouwers, ik ook, schuren altijd bij de koepel de lijmnaad weg. Dit keer heb ik juist met putty die lasnaad proberen te creëren.
Ik denk dat ik de naad voorzichtig nog bij moet schuren, want volgens mij is deze nog wat te fors.

Op deze foto is de naad te zien aan de achterzijde van de koepel:

photo 563040

Zo is die van mij:

photo 563032

Daarnaast begonnen met het bevestigen van het gereedschap op het engine deck. Eerst kleine tie downs van PE bevestigen, zie deze naast de steel van de schep:

photo 563037

Vervolgens de straps rechts in het raampje bij de verschillende stukken gereedschap aanbrengen:

photo 563043

En dan ziet de Sherman V er tot nu toe zo uit, begint al ergens op te lijken:

photo 563036

photo 563034

photo 563035

photo 563033


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2022 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Mooie vorderingen, en leuk om te zien hoe jij de lasnaden maakt. En waarom dapper, bij mij was het al fout gegaan (eerdere ervaringen) :mrgreen:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2798
Woonplaats: Dongen
Middel67 schreef:
Mooie vorderingen, en leuk om te zien hoe jij de lasnaden maakt. En waarom dapper, bij mij was het al fout gegaan (eerdere ervaringen) :mrgreen:

Groetjes Ronald

Hey Ronald,

Zoiets bedoel je? :mrgreen:

photo 563282

Ik kom later in deze post op deze foto terug. 8)

Het probleem dat de direct vision hull van Resicast te diep achter de differential viel is opgelost. De upper hull van Asuka er bijgepakt en op de romp gelegd en toen werd het probleem duidelijk. Bij de Asuka hull zit aan de binnenkant een rand die rust op twee kleine uitsparingen in de lower hull. Daardoor ligt de upper hull op de goede hoogte achter de differential. Bij de Resicast upper hull ontbreekt die rand en zakt daardoor achter de boutenrij bovenaan de differential. Dit opgelost door bij beide uitsparingen twee kleine ringetjes door Asuka meegeleverd op elkaar te lijmen bij de lower hull.

De binnenkant van de Asuka upper hull, de rand met rood omcirkeld:

photo 563354

En de binnenkant van de Resicast upper hull, in het rood duidelijk zichtbaar de ontbrekende rand:

photo 563355

En de oplossing met de ringetjes:

photo 563279

Inmiddels begonnen met het opbouwen van de flailinstallatie. Daar ben ik verder mee gekomen dan gepland, want ik moet verplicht rust houden door vocht in mijn knie. Dan maar geen tuin bestraten, maar het mezelf in de huiskamer aan tafel makkelijk gemaakt door een bouwgedeelte in te richten.

Om te beginnen voor de test fit van de flailinstallatie tijdelijke tracks op het loopwerk gelegd. Deze dropveters, leuk dat bouwersjargon :lol:, komen uit de Asuka kit, maar de definitieve tracks worden waarschijnlijk van Bronco.

photo 563280

Allereerst de armen die aan weerszijden van de tank moeten. Er zitten markeringen op de armen die je aan moet houden in combinatie met de aangegeven maten in de beschrijving. Daar doemt al meteen een probleem op. Als de markeringen op de armen aangehouden worden en de maten in de beschrijving, dan wordt de benodigde hoogte van ongeveer 44.5 mm niet gehaald. Dat is inclusief tracks. Dat heb ik meerdere keren gemeten, want ik ken mezelf. :wink:
Uiteindelijk de beide armen dus schuiner tegen de romp gelijmd, waardoor de hoogte wel gehaald wordt.

Hier de zaak afgetekend op weerszijden van de romp:

photo 563278

photo 563281

En dan blijkt alweer snel het risico van het werken met resin. Bij het verwijderen van het gietblok van wat de cross beam heet, breekt deze doormidden. Niet getreurd, druppeltje secondelijm erop, even uit laten harden, daarna een beetje bijschuren en we kunnen weer verder.

photo 563282

Vervolgens de glacis plates gemonteerd. Dat zijn de platen die aan de zijkanten tegen de romp (glacis) gemonteerd staan, ze staan haaks tegen de armen die aan de romp zitten.
Deze platen worden zowel in het PE als resin geleverd en ik heb uiteindelijk de PE versie gebruikt. Kreeg de resinplaten niet mooi van het gietblok. Qua dikte maakt het niets uit.

photo 563307

Ik hou me niet helemaal aan de volgorde van de beschrijving. Waar dat uiteraard kan tenminste. Heb aan de achterzijde van de tank de kalkboxen bevestigd. Op sommige websites valt te lezen dat het counterweights zijn, maar volgens mij waren het toch echt kalkboxen.
Ik had ze ook niet kunnen bevestigen, want in de zoektocht naar referentiefoto’s kwam ik ook Crabs tegen zonder de boxen. Zoals ik aan het begin van dit bouwverslag aangaf wil ik straks in één dio twee Crabs met een verschillende config. De al gebouwde Crab heeft ze. Persoonlijk vind ik een Crab zonder de boxen ‘kaal’ ogen, dus ze gaan er ook bij deze Crab op.

Dit is de al gebouwde Crab, moet qua verwering en schilderwerk nog wel afgewerkt worden:

photo 556267

De onderdelen van de kalkbox, de box zelf en het gebogen PE:

photo 563344

De kalkbox met de PE erop:

photo 563346

Aftekenen op de romp:

photo 563345

En dan oogt de tank tot zover als op de foto’s hieronder. De twee rompdelen zitten nog los, maar dat is voor het bouwen van de flailinstallatie geen probleem. Daardoor lijkt het hier en daar niet helemaal goed te passen, maar dat is straks allemaal verholpen als de zaak definitief op elkaar gelijmd wordt.

photo 563353

photo 563352


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 15:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie vooruitgang. Was er ook geen mogelijkheid om een soort flarepijlen of vlaggetjes in de grond te schieten? misschien kan je hiermee nog variëren?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2798
Woonplaats: Dongen
Thanks!

Bedankt ook voor de suggestie. De kalkboxen zijn prima. Die mogen blijven. :D

Er is iets waar ik bij een aantal Crabs niet uitkom.
Achter de aandrijfbox van de flailinstallatie lijkt op onderstaande foto een soort van pantserplaat geplaatst te zijn. Ik heb die met rood omcirkeld.

photo 563423

Op de Crab in Overloon zit ook een staalconstructie pal achter de aandrijfbox.

photo 562176

Iemand enig idee? Op het web kom ik er niks over tegen en ook in het referentiemateriaal dat ikzelf heb, zie ik niets. Zou dit een soort field modification geweest kunnen zijn?


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op wo 24 aug, 2022 9:37 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bwilt en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement