@Huib: ik zie ook dat de Valentines die dan nog over waren, van het type XI waren met een andere koepel. Ik weet dat in Overloon nog een brugleggende Valentine staat. Het wordt dan wel lastig om nog Mickey Mouse te gaan. Misschien moet ik toch maar voor een eerder schema gaan. Ik heb nog andere kits liggen om dat uit te proberen.
Een van de differentiëlen is hier gebouwd. De cardanassen zijn realistisch gegoten maar je moet de kruiskoppeling zelf ineen puzzelen want er zijn geen paspinnen aan.
De winch wordt gebouwd, maar ik heb een spijtig mankement gevonden. Op deze foto zie je op de achtergrond een Scammell waar je van de linkerkant onder de carrosserie kijkt. Daar zijn duidelijk tanden van een groot kamwiel te zien. Op het model zijn die tanden veel te oppervlakkig gemaakt. Het is meer een wiel met ribbeltjes.
Ik vond dit plaatje en deze foto op het internet die tonen dat de tandwielvorm herkenbaar is en dat het om ongeveer 120 tanden gaat. Bovenaan het wiel ontbreken ook boutjes.
Ik wilde het wiel vervangen en ik vond in mijn grote tandwielcollectie wielen met een gelijkaardige diameter. Deze hadden echter maar rond de 80 tanden en die zijn dan weer merkbaar te groot.
Ik heb dan een kleiner wiel gevonden dat kleinere tanden had, die zouden moeten overeenstemmen met ongeveer het juiste aantal tanden. Alleen, wat kan je beginnen met een wiel dat te klein is om uit te winch te komen? Het antwoord is dat vooral het uitzicht belangrijk is. Op de eerste foto hadden jullie al gezien dat er van dit mechanisme niet bijster veel te zien is onder de carrosserie. Ik had dus niet de volledige diameter nodig. Het wiel dat ik hier vond, had de tanden op een verdikking staan, het is dan mogelijk om met een graveermes langs deze verdikking te snijden.
De kern wordt uit het wiel gesneden. Door een inkeping te zagen, kunnen we nu deze tanden openleggen.
Met deze lengte kan zo'n 3/4 van het wiel overspannen worden. Het achterste kwart kan je toch niet zien.
We zijn de Rubicon over en hebben een groot deel van de schors afgehaald met een nageltangetje.
De iets kleinere kern wordt terug gladgeschuurd.
De tanden worden nu over het grotere wiel gespannen en met secondelijm vastgezet. Nu zit het wiel er eindelijk uit als iets dat aangedreven kan worden door een ander wiel.
Dit zal van buitenaf te zien zijn. Gelukkig ziet dit er even regelmatig uit als het origineel.
Dan was het nog even zoeken naar het aandrijfwieltje, want ook dat had van die microtandjes gekregen. Dezelfde diameter vond ik niet meteen, maar nu er sprake as van inkepingen, mocht dit iets groter zijn.
Dit wiel was zeker acceptabel en paste in het andere, al zat er een as aan vastgegoten.
De lier is op zijn plaats gekleefd, al vond ik dit slecht aangegeven. Ik denk dat ik een paspin verloren was. Ook de aandrijfas van de lier is geplaatst.