Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 0:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 jan, 2022 2:13 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Die figuur zal hopelijk in een paar losse onderdelen zijn, want die rugzak met koffiemok kan natuurlijk niet.

Afbeelding

Afbeelding

De stempels zijn nu ook op het chassis gekleefd. Hier moest weinig aan verbouwd worden, al heb ik wel een paar ontbrekende lijnen ingegraveerd.

Afbeelding

De 2 6.9 L ZIL-375YA V8-motoren zijn volledig meegeleverd, dus da's beter in orde dan Trumpeter's Maz-537 kit waar de motorruimte leeg bleef. En het heeft zeker zin om dit allemaal in te bouwen, want ook hier kijk je recht naar binnen door de open achterkant van de motorkap.

Afbeelding

Afbeelding

De motoren worden gedry-fit en de achterkant van het chassis is op zijn plek gelijmd. De uitlaten zullen dus al aan het chassis vastzitten, maar die kunnen wel met de hand in een roestkleurtje gekwast worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jan, 2022 19:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 550402

De volgende stap zijn de fenders. De antisliproosters ​zijn al redelijk fijn uitgevoerd, maar bij Voyager kan het altijd nog een beetje delicater.

photo 550404

Met de platte frees is het voorste deel makkelijk op te schonen.

photo 550403

De Airwaves-zaag doet weer dienst voor het ronde stuk, zodat er nauwelijks uitschieters zijn.

photo 550405

De nieuwe roosters zijn makkelijk te plaatsen.

photo 550407

photo 550406

De opvulling is wat moeilijker omdat de lengte exact moet zijn, maar de positie van de stukjes is goed aangegeven.

photo 550408

Nu is de verbetering toch te zien. Naast de dikte van de plaat zijn er ook bevestigingsbouten in het rooster.

photo 550409

De plaatsing van de fenders is ook goed te doen omdat er op het chassis al een stukje aangegoten is.

photo 550410

Deze klemmen komen op de middelste fenders. Van de moeizaam op maat gesneden stukjes draad is nog bijna de helft terug weggesprongen.

photo 550411

De klemmen houden twee stokjes op hun plek, deze stokjes zaten achteraan ook al. Naar de functie heb je het raden.

photo 550420

Boven de voorste pootjes zitten steunen voor de motorbehuizing. Let op hoe dun die plaat is en hoe de buitenkant omgeplooid is.

photo 550412

Dat zijn weer details die in de doos niet gerespecteerd worden. Daar is de steun veel dikker uitgevoerd alsof het om een balk gaat. Ook Voyager biedt hier geen soelaas, dus heb ik maar zelf wat messing bovengehaald. Het zou wel weer een avond werk zijn. Hier zijn de steuntjes al uit de plaat gesneden.

photo 550413

Er zijn boringen uitgevoerd waar de openingen moeten komen.

photo 550414

De omtrek rond de boringen wordt uitgesneden.

photo 550415

Na heel wat vijlen en met een bolle hamer slaan zijn de steunen keurig en recht.

photo 550416

Hier zijn de puntjes afgesneden en is er een plooilijn ingegraveerd. Dit materiaal is tweemaal zo dik als het aluminium waar ik gewoonlijk mee werk, het breekt zomaar niet op een snijlijn.

photo 550417

De steunen worden geplooid.

photo 550418

Hier zijn ze alle vier klaar om te bevestigen op het chassis.

photo 550419

De steunen pasten goed, maar het bleek dat de hoek tussen de korte zijden toch wel 90 graden had moeten zijn en er is een kleine afwijking te zien. Waarschijnlijk moet ik dus de korte plooi nog even opnieuw doen of de zijde met de paspinnetjes bijvijlen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jan, 2022 20:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2502
Woonplaats: Den-Haag
Mooi man, je bent weer lekker bezig.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2022 1:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Peter.

photo 550489

De figuur is aan gekomen uit Polen. Dit merk heb ik al eerder gebruikt bij de DANA om een oude Afghaanse man te bouwen, maar ik vind deze figuur veel realistischer al heeft hij geen gezicht. Er zijn wel wat foto's te vinden van dit soort kleding, maar de figuren op 1/35 met zo'n pak zijn op 1 hand te tellen en er is er maar een met exact dit masker op.

photo 550488

Bij het openen blijkt het gelukkig dat de meer buitenissige elementen als aparte items meegeleverd zijn, zoals de stok, de Kalashnikov en de koffiemok. Maar de hand zit wel over het wapen gegoten, dus zal dat vervangen moeten worden. Het is nog in beraad of ik ook de rugzak er af ga halen. Op de stlll uit de video sleept de man wel iets mee, al lijkt me dat eerder een draagtas zoals ik op andere foto's zie.

photo 550491

Nu zijn we aan de interessantste bouwstap beland, een stuk PE dat uit een 200-tal onderdelen bestaat en dat in de plaats komt van een groot plastic platform.

photo 550490

Gelukkig zijn al deze stukjes makkelijk te plaatsen en zijn de instructies duidelijk. Het is alleen wat verwarrend als er hier en daar een latje teveel opduikt. Dan ga je zoeken of er ergens iets overgeslagen is, maar het lijkt alleen een mistelling van de makers.

photo 550492

In elk rooster komen verschillende nummers voor die dus in volgorde geplaatst moeten worden.

photo 550493

De plaatsing is goed aangeduid maar omdat de plooiranden van het buitenste kader onderbroken zijn, wijkt de rand in het midden makkelijk af naar buiten.

photo 550494

Er wordt bij elk latje getest of alle uiteinden vastzitten voor een nieuwe component geplooid wordt.

photo 550495

Nu deze twee nog opvullen. Ik heb wel de scharnieren bovenaan moeten verplaatsen. Ze waren symmetrisch en niet afgewisseld ingeplant, zodat ze niet in elkaar grepen. Daaruit kan je ook weer opmaken dat dit product niet getest is, want al deze roosters moeten straks perfect in elkaar passen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2022 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Tof project zeg! En heel mooi figuur voor er bij denk ik ja!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2022 0:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2806
Woonplaats: Leiderdorp
Imposant stukje Soviet truck-werk. Freaky figuurtje wel

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2022 0:59 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt! Ik heb ondertussen nog een paar andere figuurtjes gezien met zo'n masker, maar die zouden een stuk meer bewerking nodig hebben om het videospelkarakter er af te halen. Nu ben ik weer met het platform aan de gang gegaan. Dat deurtje uit de vorige post was wel het moeilijkst om te maken. Het had geen geleiderail voor de latjes en het was ook net iets te klein voor sommige, zodat het kader soms opensprong als er eentje bijgepropt werd. Andere latjes waren net te kort zodat ik met lijm een bruggetje moest leggen. Daardoor ziet het deurtje er wel wat geforceerd uit. De scharnieren zijn ook weer net iets te kort om te rollen

photo 550568

Dan moest ik nog een tegenhanger maken voor het grote rooster, dit ging sneller dan dat deurtje.

photo 550567

Nu konden de componenten op de tegel samengekleefd worden.

photo 550569

Hier nog een toevoeging.

photo 550570

We moeten ook eens vergelijken met het stuk uit de kit, vooraleer we daar een stukje van gaan overbrengen naar het PE. De afmetingen kloppen goed moet de kit, buiten het feit dat de getallen in de kit versimpeld zijn. Er zitten daar lang niet zoveel latjes als op de referentiefoto's. Omdat ze dikker plastic hebben, zijn de openingen ertussen vast groter gelaten. Het stukje dat overgebracht wordt, is met de groene pijl aangegeven, maar het moet verder naar links komen en dat klopt ook in realiteit. Het profiel waar het deurtje aan hangt, zou wel gelijk moeten vallen met de rand van het rooster. De andere aanduidingen zijn openingen die op een andere plaats zouden moeten liggen of die er eenvoudig niet zijn in het PE en wel op de foto's in het boek.

photo 550571

Deze vuldop krijgt dus nog zijn correcte inplanting.

photo 550572


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2022 2:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 550738

De vuldop wordt uitgesneden met een rond zaagje.

photo 550736

Hier zitten ook de bevestingsstunen voor het rooster op hun plek. Ik ontdekte op de foto's dat deze steunen steviger moesten worden, dus heb ik er L-profielen van gemaakt met wat er over was van de latjes.

photo 550737

photo 550744

Dat komt wel goed straks, maar ik kleef het pas vast als het chassis geschilderd is.

photo 550740

Tussen deze foto en de volgende moet je vier uur onophoudelijk zagen met de microzaag incalculeren. Elk van de acht wielen heeft een voorkant, een achterkant, een naaf en remblokken die allemaal vasthangen met meer dan een vierkante centimeter resin. Dit gebeurt allemaal in een bakje water om de vorming van stof tegen te gaan.

photo 550741

Ik heb een van de wielen gedry-fit en dat past prima, maar de binneste rij bouten is onmogelijk te bereiken met de airbrush en dat betekent dat er stukjes van de wielen moeten geschilderd worden voor ze samengesteld worden.

photo 550739

Ik vond het PE voor de kisten op de vloer van Voyager onbruikbaar, omdat de sleuven voor de embossing te smal waren om er met een pen over te rollen. Daarbij scheurden ze trouwens. Ik gebruk gewoon de plastic bakken, die zijn even realistisch.

photo 550742

De deksels zijn beter, ze hebben een bredere sleuf en dit kon ik wel rollen.

photo 550745

De kistjes zijn al af, de stoel krijgt nog een soort schild in PE. De pootjes zijn wat te fragiel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jan, 2022 16:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 550937

Nu pas komen we toe aan het interieur van de truck. De instrumenten op het dashboard worden al opgekalefaterd met het PE van Voyager, maar er zijn ook een paar handgrepen die duidelijk overscale zijn.

photo 550936

Die vervangen we door 0,4mm draad.

photo 550938

Omdat de instrumenten in metaalkleur moeten, kunnen deze nog niet op het interieur vastgekleefd worden.

photo 550942

Op het plafond hebben ze op een moeilijk bereikbare plek de productiegegevens gegoten, plus nog wat uitstoterrondjes. De boorkop komt akelig dichtbij het tere windschermframe.

photo 550943

Ik ga dit al eens proefpassen, hoewel er op het plafond ook nog PE komt.

photo 550940

De portieren zijn ook heel gedetailleerd, ook hier wordt het PE van Trumpeter vervangen door Voyager.

photo 550941

Er zit nog iets niet snor onder de cabine, dit heeft te maken met twee beweegbare steunen waar de cabine op zou moeten passen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2022 12:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb er niet veel aan toe te voegen, maar je werk is om te smullen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement