Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: di 02 nov, 2021 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk biologielesje er bij zo!
Mooi gemaakt! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: wo 03 nov, 2021 0:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Inderdaad, ben meteen helemaal bij wat betreft flora en fauna :mrgreen:

Benieuwd hoe dit verder gaat!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: vr 05 nov, 2021 1:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Fijn, dan gaan we nog wat verder met de beestenboel. De tak is nu gespoten zoals de rest van de boom en de 2 katten zijn omgevormd naar "rooikatten", waarvan ik een mooi plaatje in een referentieboek uit de kringloopwinkel vond. Ik heb de oren dus ook wat verlengd met stukjes Tamiyatape.

photo 546436

photo 546435

photo 546434

photo 546437

photo 546438


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: vr 05 nov, 2021 10:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Steven, echt heel innoverend en vernieuwend zo, je dio-ideeen. Is het nog een idee om nog iets met het safari-thema te doen? Bijvoorbeeld een landrover? Iets met aliens zoals uit District 9, https://m.imdb.com/title/tt1136608/ met die mercanaryset van Trumpeter erbij, is vanzelf helemaal vet, maar daar ben ik een beetje te laat voor, zo denk ik;)
Groetjes, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: do 02 dec, 2021 22:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reactie, Anne, uiteraard zal ook de Olifant een safari-aankleding krijgen, maar momenteel zie ik er nog wat tegenop om een 1/35 Afrikaanse olifant in huis te halen. Die van Cix models gaat me zeker 50 euro kosten en dan zag ik er nog een paar op Shapeways die voor het dubbele gaan.

De Rooikat had nu nog een wash nodig en die ben ik speciaal daarvoor gaan halen.

photo 548217

Deze wash is voor donkere voertuigen en was eigenlijk gekocht voor een ander topic waar ik German Grey gebruikt had, maar ik wilde dit ook eens op de SANDF kleuren uittesten. Deze wash is solvent-based en je kan dit best met spiritus verdunnen.

photo 548218

Na afloop zijn de sporen goed zichtbaar. Het enige probleem waren de decals die blijkbaar nog niet geseald waren (het waren er maar drie). Bij de twee nummerplaten zoog de carrier film zich nogal vol met de wash en ik heb die er met een botte scalpel vanaf gesneden. Dat ging makkelijk, maar de achterste plaat begon zelfs los te komen in de verdunner. Ik heb dat maar zo goed en zo kwaad mogelijk teruggeduwd.

photo 548219

photo 548220

photo 548221

Hier kunnen nu wat rainmarks over getrokken worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: ma 13 dec, 2021 23:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 548866

Even terug naar het diorama. Met de toevoeging van de pigmenten op de grond zag alles er heel verdroogd en woestijnachtig uit. Het was nodig om hier terug wat groene planten op te krijgen. Ik was toevallig aan een zakje met restjes van een soort vilt geraakt, waarmee winterkledij kan gestoffeerd worden. Ik wist dat je hier goed grasveldjes mee kan nabootsen, beter dan de grasmatten die in de spoormodelbouw te verkrijgen zijn. Met een mes en een schaar zijn de stukken aangepast aan het kader. Dit is een erg stoffige bedoening dus ik moest een stofzuiger achter de hand houden.

photo 548867

Het vastmaken deed ik met houtlijm, maar het lijnenpatroon heb ik hierna eerst weggeveegd om te vermijden dat dat door de stof zou trekken.

photo 548865

Met drie stukjes was er al wel genoeg gras geplant, mar het zag er nog steeds dorstig uit.

photo 548868

Voor ik kon gaan schilderen, moest ik de figuren inpakken die al met lichtbruin over roodbruin in een softe camo gezet waren. Het groen zou dus ook soft moeten worden, maar dit lukte me niet freehand. Ik had ze eerst ingepakt met gom maar het duurde te lang om hier gaatjes in te prikken. Daarom heb ik de figuren ingesponnen in gomworstjes en daarvan de randen gekarteld. Dit ging veel sneller.

photo 548869

photo 548870

photo 548871

Hier zitten nu twee kleuren Vallejo Air overheen. Eentje met olijfgoen voor het gras, en dan dark earth voor donkere vlekken en de verdonkering van de aarde naast de begroeiing.

photo 548872

photo 548873

Bij het uitpakken van de figuren bleek het resultaat van het groen beter dan mijn freehand lichtbruin, maar ik had achteraf gezien donkerder groen moeten gebruiken en het lichtbruin had bleekgroen moeten zijn. Er komt nog wel een donkerbruine wash over. Ik voeg hier een referentiefoto bij ter vergelijking:

photo 548876

photo 548877

Ik ben nu al bezig met de details op deze figuren, ze zullen extra fleur brengen in het dio maar hun camo gaat dus wel op in die van hun voertuig. Nu wil ik nog iets doen aan de bomen, die nog steeds uitgestorven lijken. Vandaag bezocht ik Baillien in Antwerpen en vond daar een heel gamma aan Greenstuff bladerknippers. Ik heb net een ander omtwerp van knipper gebruikt in het Sd.Kfz.11-diorama, maar dit was voor grote eikenbladeren en ik wilde hier kleine groene blaadjes gebruiken.

photo 548874

Door te zoeken naar platte bladeren met een rechte rand ging het knipwerk goed vooruit. Ik ben nu aan de schilderfase gekomen. Ofwel gebruik ik onderdompeling waarbij ze misschien aan de tafel blijven kleven, ofwel spuit ik ze, maar dan ik moet iets vinden om ze niet alle kanten op te laten vliegen. Wordt vervolgd.

photo 548875


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2022 10:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Heel mooi, Steven, echt een beetje die safari sfeer, mag ook bekend zijn van de nog schimmige oorlog zo'n 30 jaar terug, maar die kant ben jij niet opgegaan. Even de laatste loodjes, of echt serieuze "hick-ups"? Groetjes, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: za 05 maart, 2022 11:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Rooikat zelf krijg ik in een paar uur werk wel af. Het zijn alleen de boomtakken en de figuren die wat tegenwerkten. Vroeg of laat zal het plots af zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2022 1:03 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zoals beloofd is het plotseling afgewerkt geraakt.

Het begon met het corrigeren van de figuren die fout geschilderd waren, dat kon nu doorgaan omdat er in een ander topic een figuur geschilderd werd en dan kon ik best de moeite opbrengen om daar nog de twee Afrikanen bij te nemen. Ze kregen een freehand behandeling met donkerder groen en ook een bruine wash voor donkere voertuigen. Daarna werd het voertuig bevestigd op de plank. Hiervoor werden er koperen draden in de resin banden gestoken. Wegens de problemen om de draden gelijktijdig in de plank te drukken had ik eerst de operatie beperkt tot de vier buitenste wielen. Dit was nog steeds teveel want het bleek veel moeite te kosten om onder het kunstgras het geboorde gat terug te vinden. De met rood omcirkelde draad is daarom tijdens het vastkleven verwijderd, drie punten is reeds voldoende om vast te zitten.

photo 562564

Er waren een paar kunstboomtakken gemaakt uit een mengsel van boomwortels, spons, houtschilfers en verdunde houtlijm. Dit ging nogal moeizaam omdat de lijm pas bij het volledig opdrogen zijn hechtkracht krijgt. Het grootste deel van de bladermassa valt dus een paar keer uit de takken voor er iets substantieels overblijft. Maar nu had ik wel een paar bruikbare takken om op de gebruikte boomstronken en de resin tak met rooikat te kleven. Om te zorgen dat die tak zeker op zijn plek zou blijven, is er ook een koperen pin in het resin ingebracht.

photo 562566

De naad die overblijft, is met kneedbaar hout opgevuld.

photo 562565

Een donkere schaduwwash is nog rond de roofdieren gelegd om ze beter te benadrukken. Ik besloot om op het diorama geen drybrush te gebruiken omdat het haar op een rooikat te fijn is om te kunnen zien. In feite is dit op een jachtluipaard ook het geval en had er dus geen textuur op mogen zitten. Ik heb de ogen van de dieren ook maar met zwart benadrukt en dan zijn er wat losgekomen bladerresten rond gekleefd.

photo 562567

Het voertuig zat nu stevig vast op het gras, het wiel dat op het zand valt is ook zo ver mogelijk aangedrukt, al raakt dit niet met volle overtuiging omdat het zand onder dat wiel iets lager zit dan het gras onder de andere wielen.

photo 562568

Een struik van Greenstuff is ook toegevoegd.

photo 562569

Waar de wielen over het gras gegaan zijn, zou het plat moeten liggen. Daar heb ik het volgende trucje op bedacht.

photo 562570

Een mengsel van water en lijm is met een druppelaar op het gras gelegd waar het plat moet komen te liggen. Je ziet op de wielen nu ook een minimum aan verwering uit de airbrush.

photo 562571

Dan wordt een stukje afvalplastic in de vorm van het bandenspoor geknipt. Dit wordt op de lijm gedrukt, waardoor die er onder vloeit en het gras in die vorm samenhoudt.

photo 562572

Er hoeft niet gewacht te worden tot het gedroogd is om het plastic weg te nemen, de lijmvlek houdt het gras naar beneden. Nu kon ik nog een paar details op het voertuig regelen. Ik heb de spiegels maar met Vallejo Gunmetal Grey geschilderd, dit is niet ideaal maar ik had niet veel beters in huis. Mijn Molotov marker is hier te onvoorspelbaar voor geworden. Ik heb daarna de onderste rookpotten een zwart deksel gegeven omdat dat op foto's ook zo gekleurd is. En tenslotte moest ik de antennes ook nog toevoegen aan de meegeleverde antenna bases. Die zijn niet ingeboord en dat heb ik wel graag om de draad er op te kunnen centreren.

photo 562573

Het dio kreeg nog wat extra beplanting met rode en gele bloempjes en ik heb de bomen met CA moeten fixeren om niet meer te wankelen op hun schroef. Het plaaster aan hun wortels vertoonde een barst en door de CA hier in te druppelen zitten ze terug vast. Nu kan ik overgaan tot de eindfoto's.

photo 562574

photo 562575

photo 562576

photo 562577

photo 562578

photo 562579

photo 562580

photo 562581

photo 562582

photo 562583

photo 562584

photo 562585

photo 562586

photo 562588

photo 562587

Alvast 1 opmerking, ik heb de masking niet van de periscopen gehaald. Er komt daar nog een detailfoto van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2022 13:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hier de foto's, de clearparts zien er niet allemaal goed uit maar het lijkt in de glaasjes zelf te zitten, dus blijf ik er maar af.

photo 562598

photo 562597

Nog een beter plaatje van de andere soldaat:

photo 562596


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement