Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 1:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Wow, zelfs aan een gedetailleerde slaghoed is gedacht.
Wist niet dat die granaten-setjes zo grondig qua detail konden zijn, fraai hoor :)

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2021 0:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Voyager laat ons qua detail meestal niet in de steek. Bedankt voor de leuke commentaren. Nu gaan we even wat uitzoomen naar de wijdere omgeving en we gaan de half-track met PaK op een ondergrondje plaatsen. Aangezien ik een foto heb van deze combinatie ergens op een landweggetje in Frankrijk in 1943, wilde ik gebruik maken van een plaasteren muurtje van TS-Modellbau dat ik een paar jaar geleden op BSMC gewonnen had. Op zich was dat muurtje te klein voor de onderwerpen die ik er meestal uit kies. Ook hier volstond het niet en ik had het eerst even terug opgeborgen. Maar toen bedacht ik, dat het plaasteren vloertje gemakkelijk met nog meer plaaster uitgebreid kon worden, want er zat geen stenenpatroon in. De muur kon ik niet onopvallend verlengen, dus moest het ondergrondje diagonaal in het nieuwe kader geplaatst worden.

photo 547195

Na deze opstelling viel het smalle stuk van het muurtje natuurlijk naar voren om, gelukkig geen lakschade op de metalen loop. Ik knipte daarna een kadertje van karton op maat van het houten frame en maakte dat met tape waterdicht, de golvende vervormingen van de mal voor het Saladin-diorama indachtig.

photo 547194

Ik zag in dat er verschillende niveaus in de vloer bestonden, dus maakte ik enkele aparte bekistingen.

photo 547196

photo 547198

Toen ik dat volgegoten had, bleek er toch een probleem met de opstelling te zijn, want de vloer zelf bestond uit met kunstleer bekleed karton en die zette door het vocht zodanig uit, dat de hoeken van het gegoten plaatje barstten en dat zelfs het ondergrondje achteraf perfect uitneembaar was. Ik heb het daarna met houtlijm terug op zijn plek gelijmd en heb in een tweede sessie de hoeken en randen afgewerkt en op niveau gebracht. Dan heb ik wat geschaafd en geschuurd maar het is nog te nat voor fijn schuurwerk.

photo 547199


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 2:00 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vond de vloer van het diorama toch nog te ruw en ik heb dit met behulp van een glasplaat en een dunne waterige laag plaaster rechtgetrokken. Daarna heb ik de ontbrekende steentjes zelf doorgetrokken met Tamiya's etching tool. De muren zijn er gewoon met plaaster op gemetst.

photo 547543

Dan kon ik alles in de zwarte primer van Vallejo kwasten. Op plaaster gaat dit een stuk sneller als je voor het primeren even wat water uitgiet op de vloer.

photo 547544

De opstaande rand is ook maar meteen bijgewerkt. Er zijn wat putjes in de weg maar die verdwijnen wel als er over gespoten wordt.

photo 547542

Een van de elementen die gesuggereerd worden bij TS-Modellbau, is een riooldeksel. Helaas is dit niet verder uitgewerkt. Daarom leg ik er zelf een metalen plaatje over. Om dat op een riooldeksel met dambordpatroon te doen lijken, haal ik een oude vijl boven en rol het plaatje daar in twee richtingen op plat met de steel van een scalpel.

photo 547545

photo 547546

Nog een paar doordrukken en het deksel is klaar om te schilderen. Dit gebeurt apart.

photo 547547

Even grabbelen in de figurenbak en ik vind een Tamiya straatkat.

photo 547548

Nu kan het schilderen van de ondergrond beginnen. Met bruin worden verschillende ondertonen gezet. De grijze kleuren komen van de Lifecolor US Navy set.

photo 547549

Daar komt een lichtere kleur grijs overheen.

photo 547550

En dan wordt het muurtje geel gekleurd door alleen van linksboven naar rechts beneden te spuiten, en dat over de hele muur. Daardoor krijg je een interessante visuele illusie die de putjes in de muur dieper doet lijken, waardoor de belichting helderder lijkt. Het straatnaambord wordt wel even afgeplakt voor het typische Franse azuur.

photo 547551

De kisten hebben een extra tintje gekregen en de munitie is op kleur gebracht.

photo 547552

Nu wilde ik nog iets toevoegen waardoor het gebrek aan textuur op de plaasterplaat minder gaat opvallen. Het lijkt me ook nodig voor het contrast. De gele en bruine blaadjes worden met de RP-Toolz punch-and-die uitgedrukt. Ze mogen niet te droog gemaakt zijn, want dan vallen ze uiteen voor je ze tussen de gleuf krijgt.

photo 547553

Een paar uur werk is het wel, maar dit gaat vast de moeite waard zijn.

photo 547554

De figuren hebben hun basiskleuren en een groene wash er al op zitten.

photo 547555

Ik zoek een kleurvoorbeeld voor de kat in een boek.

photo 547558

photo 547556

photo 547557

Die zit al op haar plekje. Ik ben van plan achter de muur een stuk boomstam te plaatsen om de origine van de bladeren te verklaren en zo wordt een stukje verloren ruimte terug ingevuld.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: di 23 nov, 2021 1:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De munitiekisten van Reality In Scale zijn nu ook voorzien van de bijhorende decals. Of dit nu voor deze afdeling gepast is laat ik in het midden, er staat KWK op de kisten en het is eigenlijk een gesleept kanon.

photo 547667

Er is nu ook een boomstam geplaatst achter de muur, door die met een Parkerschroef vast te hechten aan de bodemplaat.

photo 547661

Nu wil ik de halftrack nog zo aanpassen, dat hij lijkt op de volgende foto uit Nuts&Bolts:

photo 547660

Het tactische teken op de achterkant zat niet in de doos van AFV, maar ik had onlangs wel een doos gekocht van een Dragon Sd.Kfz.10 met PaK 38. Die bleek wel dit teken als decal te hebben, in viervoud zelfs. Dat kon ik dus daaruit overnemen. Er lijkt nog wel een getal te staan naast het teken, dat moet ik nog ontcijferen.

photo 547662

De getallen op de voorste en achterste nummerplaten, gelukkig aangegeven in Nuts&Bolts want onleesbaar in die resolutie, konden wel samengesteld worden uit de opties op het AFV decalpapier. Ze moesten wel allemaal apart uitgeknipt en teruggekleefd worden. Je kan niet de decals naar het water brengen maar doet dat best omgekeerd.

photo 547663

Nu heb ik ze wel zoals het zou moeten, denk ik.

photo 547664

Dan de blaadjes nog. Ik heb een verdund houtlijmmengsel aangemaakt op de vloer.

photo 547665

Daar zijn de blaadjes al gedeeltelijk over uitgestrooid, maar ze bleven niet goed plat liggen. Daarom zijn er glasplaten over gelegd, waar de blaadjes minder zullen aan vast blijven zitten dan aan de bodem (hoop ik).

photo 547666


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: di 23 nov, 2021 2:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Ja, het aanbrengen van herfstbladeren, dat kan nog een hele toer zijn.
Zat daar ook mee te stoeien bij mijn Panther dio.

Uiteindelijk lukt het wel met een paar hulpmiddelen (Kg.) :mrgreen:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: vr 26 nov, 2021 1:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi, superdio, eenvoudig maar voldoende doeltreffend. Zag hier ook nog een kat https://youtu.be/1VP2Fzs5bjQ maar zelfgemaakt! Grts, Anne
Ps: blaadjes niet van Mig of iets dergelijks, inderdaad houtlijm verdund gebruikt.

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 12 dec, 2021 14:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het diorama is gisteren afgewerkt, sommige zaken zijn nog aan het uitharden. Even tonen wat er nog op het programma stond.

photo 548661

We beginnen met de werkplek, die zag er dus al een half jaar zo uit (en dan is er al een berg plaasterbrokken weggehaald) omdat er geregeld plaaster in gegoten werd. Hier wordt ook de airbrush gekuist en oceaanwater geschilderd. Maar deze week heb ik nog eens orde op zaken gesteld.

photo 548663

Dit is met een set staalborstels en een troffeltje wel goedgekomen. Niemand weet voor hoe lang maar hier kan ik weer even ademhalen.

photo 548662

De straatnaam is bepaald door te rommelen in de bak met decals. Ik wist dat hier weinig dioramaspul bij zat, maar met een beetje creativiteit kan je van een 1/8 motordecal (die met Isopak-logo) iets maken waar een kwinkslag naar onze bezettende vrienden mee te bespeuren is.

photo 548666

De methode om de half-track op de pleisterplaat te bevestigen is eenvoudig, al zijn er geen pinnetjes geplant in de wielen. Een draadje is met een lus om een van de loopwielen gelegd en door de track gehaald. Op dit moment waren zowel voertuig als kanon al volledig gedry-brushed met US Grey van Vallejo.

photo 548664

Dit kan door gaatjes in de plaat getrokken worden en aangespannen worden. Ik had dit in feite ook ergens aan een voorwiel moeten toepassen om de half-track volledig te fixeren, nu kan je hem nog iets rond zijn as draaien.

photo 548665

De motor was op een paar kleinere kabeltjes na af, maar de metaalkleurige luchtfilter was nog niet aangesloten omdat er in de set van Hobbyfan geen carburator voorzien is. Die heb ik zelf moeten scratchen uit wat stukjes sprue. Er waren ook twee stangen te zien op foto's die waarschijnlijk iets met de radiator te maken hebben, die heb ik in ijzerdraad toegevoegd.

photo 548667

photo 548668

De gezichten van de figuren zijn geschilderd met Panzer Aces kleuren en ze zijn ook ingelijnd.

photo 548669

photo 548670

photo 548671

De plaatsing van de figuren was makkelijk omdat ze perfect passen in dit model. Maar de staande figuur is zowel bevestigd op de half-track als de grondplaat, die dus ten opzichte van elkaar kunnen roteren. Er mag dus niet op gedrukt worden of hij komt terug los. Als dit zou gebeuren, dan zal ik met pinnen moeten werken. Ik heb verder ook de munitiekisten en granaten uitgestald zoals ik ze op de foto's in Nuts & Bolts gezien heb. Dit is noodgedwongen een mix tussen een passieve en een actieve gevechtsscène geworden, maar ik wilde natuurlijk graag al mijn half verbruikte munitie laten zien naast al dat motordetail dat ik had. De motorkap heb ik tegen de muur geplaatst zodat je van de half-track alles kon blijven zien.

photo 548672

Ik wilde nog een element dat er op wees dat ze aan de motor bezig geweest zijn. Een emmer uit de sparebox met een druppel stillwater er in was de oplossing. Mijn Stillwater bevat helaas al een groot wit stuk uitgeharde materie en moet dus dringend eens opgebruikt worden. Ik hoop dat de emmer water ook niet wit uithardt.

Nu volgen de eindfoto's.

photo 548673

photo 548674

photo 548675

photo 548676

photo 548677

photo 548678

photo 548679

photo 548680

photo 548681

photo 548682

photo 548683

photo 548684

photo 548685

photo 548686


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 12 dec, 2021 21:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Middel67 schreef:
Inderdaad wat een gepruts......maar wat een detail, very nice 8)

Groetjes Ronald

Toch wel een gedoe, die hulzen, het zal wel aan mij liggen, maar als dat al niet in 1 stuk kan, kunnen we wel weer terug naar de kanonslopen uit twee stukken;)

Groetjes, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement