Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 13:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: za 04 sep, 2021 23:41 pm 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Omdat de half-track zo goed als afgebouwd is, met nog enkel Aber die er wat Tamiya(!) tools wil bij aan hangen, zal ik het vandaag eens over de PAK hebben. Ik dacht dat het met deze AFV-kit weer van een leien dak je zou lopen.

photo 543351

De loop was geen probleem, die past vrij goed als je de schuif een beetje recht schuurt. De lossingshoek en een lichte vorm van sinkmark is bij sommige stukjes nog te zien.

photo 543350

Wie hier tot religieus inzicht gekomen is, "notice angel". Ik ga voor de transportversie. De loop blijft weer beweegbaar maar het is aan te raden de staafjes in de slede te vervangen door metaaldraad. In deze handleiding is er ook geregeld een stuk waarvan de plaatsing onduidelijk aangegeven is, zodat je vooruit moet gaan kijken om het gemonteerd te zien.

photo 543349

Met de slede er aan vast, de heugel onderaan moest wel recht geschuurd worden.

photo 543353

Deze zuigers zijn ook wat overge-engineerd, het is daardoor moeilijk om ze recht uitgelijnd te krijgen.

photo 543352

Nu ben ik vastgelopen op een miskleun van formaat. Op de doos stond "voorgeplooid PE schild meegeleverd", let op de gaten links in de twee lagen van het splintershield.

photo 543354

En dit kreeg ik in de kit, met als extraatje dat de schilden in het midden wat ingedeukt waren. Dat was snel opgelost, maar de productiefout die hier te zien is, betekent een hele riskante onderneming. Het achterste schild is gewoon binnenstebuiten geplooid! De etslijn had aan de achterzijde moeten zitten, dus paste de rib onderaan niet op het schild en zo ontdekte ik het. Laten we hopen dat het niet komt tot een nieuw dekschild kopen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 05 sep, 2021 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Wow :shock:

Wat een misser mbt dat dekschild.
Verder altijd leuk om een stuk geschut in elkaar te zetten. Heb hier zelf nu de Sig.33 op de werkbank.

Succes met het rustig terugvormen in de juiste positie. :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: za 11 sep, 2021 23:41 pm 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
David, de SiG33 vind je ook in een eerder bouwverslag van me: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48474. Die is echter voor onbepaalde tijd terug in de doos beland aangezien er een LeFH18 voor in de plaats kwam.

Het foute splintershield moest dus terug plat gemaakt worden.

photo 543715

Hier zijn de plooien eerst met een fineliner aangeduid. Als de plaat dan teruggeplooid wordt, blijft de plooilijn goed zichtbaar. Dan kan de hoek van het correcte schild gevolgd worden.

photo 543713

Bij het omdraaien wordt nauwkeurig dezelfde afstand gemeten vanaf de doorboringen tot aan de hold&fold.

photo 543714

Ook de plooien onderaan moeten goed overeenkomen, de schilden moeten goed ineen passen.

photo 543716

Nu past de steunrib wel in de etslijn, aangezien die nu aan de binnenkant zit.

photo 543718

De zwarte lijntjes en de patina op het toegetakelde stuk worden weggeborsteld. Langs de inktlijn kon ik de eerste sporen van metaalmoeheid zien die zonder de inkt waarschijnlijk onzichtbaar zouden geweest zijn.

photo 543717

Nu wordt de aftermarket spacer-set aangestoken. AFV heeft deze voorzien voor zowel de PAK40 (12 stuks) als de PAK43/41 (26 stuks) en het is gebleken dat je met deze set genoeg exemplaren hebt om beide kits te kunnen voorzien. De gedraaide stukjes zien er net iets betrouwbaarder uit dan hun plastic exemplaren, waar veel opschoonwerk aan zou geweest zijn.

photo 543719

Na deze stap moet je de vizierdeksels toevoegen. k kreeg ook door dat ik de kit niet meer in transportstand ge-eleveerd kreeg na de vorige bouwstap. Het kanon zal dus los van de half-track moeten staan. Maar dit is misschien logischer met de munitie die al uitgepakt zal zijn.

photo 543720

Er was nog een kleine correctie nodig maar nu zijn beide schilden mooi evenwijdig.

photo 543721

Het wordt niet zo duidelijk aangegeven, maar door het gebruik van torsiestaven moeten beide veerbenen op een verschillende hoogte geplaatst worden, wat klopt met de instructies. Maar deze zijn zo slecht aangegeven dat ik hiervoor toch bevestiging gezocht en gevonden heb in de Nuts&Bolts-uitgave van de PAK40. Deze is voor een beter begrip van het kanon weer van onschatbaar belang, vooral voor wat er aan de binnenkant van het schild bevestigd moet worden. Deze stukken worden helemaal niet duidelijk gelokaliseerd in de bouwstap. Door te vergelijken met foto's, zie je wat er dan bedoeld wordt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 24 okt, 2021 1:57 am 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ondertussen is de PaK41/43 in huis gehaald met het nodige PE en is de Pak40 volledig geassembleerd.

photo 545940

Bij het schuren van de dissel van het kanon moet wel goed onderscheid gemaakt worden tussen de ongewenste fijne gietnaden op het model en de lasnaden die daar tussen moeten blijven liggen. Je herkent ze makkelijk op de referentiefoto's.

photo 545939

photo 545941

Er zitten steunen onder de hefbomen voor de grondspades. Die zijn massief gegoten maar de referentiefoto zit verstopt onder het model, anders zou te zien zijn dat de steun uit een geplooid profiel bestaat. Ik vervang deze dus door gescratchte exemplaren.

photo 545942

De disselbomen worden met klemmetjes gefixeerd tijdens het lijmen.

photo 545943

Het splintershield werd vervolledigd met een plaat onder het kanon. AFV voegt hier enkele tools aan toe. Die zitten te loodrecht want op de referentiefoto's lopen ze af naar rechtsonder.

photo 545944

De wielen zijn zoals de LeFH18 weer een vrij frèle constructie waarbij wat flash moet verwijderd worden vooraleer alle componenten aan elkaar geregen kunnen worden.

photo 545945

photo 545946

photo 545947

photo 545948

We kunnen alweer aan de schilder.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: wo 10 nov, 2021 1:41 am 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zowel de half-track als het kanon zijn eerst in Tamiya zwart geprimerd en dan in German Grey gespoten, met zwart en lichtgrijs als accent.

photo 546911

photo 546910

photo 546912

photo 546913

photo 546914

photo 546915

photo 546916

Nu wordt alles in de P+ gezet, morgen komt de Pak aan de beurt.

photo 546917


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 13:21 pm 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 546986

photo 546988

photo 546987

De wielen zijn er nu op gezet, op het eerste zicht was ik er eentje kwijt en had ik er van de smalle wielen teveel. Uiteraard betekende dit dat ik ze verkeerd had afgewisseld, gelukkig kwamen ze er nog terug af. Dat de binnenzijde van de wielen niet helemaal dekkend geschilderd is, maakt niet uit, want de tracks dekken alles af.

photo 546989

Met het kanon had ik nog een hoop miserie om alles goed uitgelijnd te krijgen, dat komt nog voort uit de correctie die ik heb moeten doen op het voorgeplooide schild. Daardoor was de hoek aan een kant toch niet helemaal gelijk. Dat uitte zich in de ruimte die je hebt tussen het schild en de wielen, die was aan de linkerkant nihil en rechts twee millimeter. Er zat niks anders op dan het terug los te maken en de plooi bij te duwen. Omdat het een samengesteld schild is dat net in het midden heel zwak is, ging dit heel lastig. De twee stutten die het schild met de kulas verbinden, zijn daarbij gebroken, ik heb er eentje korter gemaakt. Met veel misbaar is het schild terug op zijn plek gezet en daarbij moest toch wat met lijm gekwist worden. Gelukkig niet op het schild zelf, maar daar is nu een stukje van verdwenen, ik moet nog zoeken waar dat gebleven kan zijn want ik merkte dit pas op als het ding al terug ineen zat.

photo 546990

photo 546991

De Hobbyfan patroonhulzen die in de laadruimte zitten, zijn Revell 92 gekwast. Of dat de bedoeling is, kan ik niet meteen terugvinden, bij de foto op de doos van de set zijn ze gewoon grijs. Ik heb gezien dat het PE voor de hulzen van Voyager veel meer detail heeft, het zou mooi zijn als je ergens zeven keer dat PE-fretje kon kopen maar het zit bij de patronenset (zie P.1).

photo 546992

De motor is bijgewerkt met Metallic Grey van Vallejo en Panzer Aces rood, volgens de foto's uit Nuts&Bolts. Ik zie dat de stuuras hier te zien is voor de firewall, die zie ik niet in het model.

photo 546995

De luchtfilter is ook Metallic Grey geschilderd en de spanbandjes zijn met Molotow zilver gekleurd. De carburator ontbreekt bij Hobbyfan.

photo 546994

De motor zit er in en ik heb de brandstoftank uit de set ook maar toegevoegd, al zou die voor dit model waarschijnlijk te klein zijn. Hier staat ze nog in rode primer. Ik was ook vergeten om het PE logo van Borgward uit de kit op de resin radiator te plakken , dat zal dus moeten bijgeschilderd worden.

photo 546996

Hier is de tank grijs gekwast, een mengeling van Vallejo German Grey en US Grey om het terug lichter te krijgen. Ik heb een as bijgescratcht voor de verbinding tussen de motor en de transmissie, er zou daar nog veel meer moeten zitten maar zo zie je toch al iets tussen de openingen in de carrosserie door. De punten waar de opbouw op komt zijn gestript.

photo 546997

De bank is nog dry-fit, die krijgt nog wat nuance.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: za 13 nov, 2021 23:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1391
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Steven,

Echt mooie build, zo'n getrokken stuk geschut, al zeg ik dat zeker niet omdat je sdkfz 11 niets is, waarvan ik zeker wel denk dat het koper/goud verven van de hulzen voldoende is, maar je inderdaad ook in deze film: bv. duidelijk een grijze tint ziet. https://www.youtube.com/watch?v=gRZPVMeYHLc Ook een Pak40 in deze film trouwens.
C'est ca, inderdaad voor plastic (en ik denk ook resin) fabrikanten moeilijk om een stuk geschut met een wankele basis mooi uitgelijnd te krijgen, zowel qua schild, loop en bomen. Bij de 17pdr van Bronco, hetzelfde toch min of meer.

Groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2021 0:03 am 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reactie, Anne, 1 van deze films heb ik zeker al gezien. Ik vond het nu tijd om de Friuls op hun plek te hangen. Het was wel een gok om de sprockets meteen vast te lijmen, ik wist niet of de kettingen daar nog over getild konden worden maar dat bleek gelukkig het geval te zijn. Het bleek dat ik aan 1 kant nog 1 schakel moest toevoegen en aan de andere nog 2. Ik heb ook nog een vijftal rubberen pads moeten vastmaken op de tracks. dat zal dus nog wat bijgeschilderd moeten worden.

photo 547048

De uitlaat zit nu ook op zijn plek, die is geschilderd met een mix van verdund roodbruin en metallic grijs over de zwarte primer.

photo 547049

Ik heb nu ook de figuren van Hobbyfan gebouwd die ik voor deze kit gekocht had in Bornem. Deze passen gelukkig als gegoten. Dat is niet altijd het geval bij Hobbyfan, had ik al gemerkt in meerdere topics.

photo 547047

photo 547050

photo 547051

photo 547052

De granaten voor de PaK zijn voorbereid voor het schilderen, het PE slaghoedje is toegevoegd. Soms loopt de lijm even waar het niet hoeft.

photo 547053

photo 547054

Er zijn drie soorten granaat en 3 lege hulzen bij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2021 18:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2503
Woonplaats: Den-Haag
Mooi man, al dat gepruts met het PE
Gaat je goed af.

Succes met deze, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2021 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Inderdaad wat een gepruts......maar wat een detail, very nice 8)

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement