Bedankt, er is waarschijnlijk weinig te vinden aan deze voertuigen dat je met PE kan oplossen. Vandaag heb ik bekeken hoe de resin wielen bevestigd moesten worden. Daarom moest ik eerst de achterste vier veerbenen ophangen. Toen ik ermee bezig was, zag ik dat ik vorige week een serieuze vergissing begaan had.
De veerbenen moeten met de dubbele flens naar buiten wijzen zoals in de groene cirkel. Omdat de aansluiting met de hull zo lijkt op die naar de cardankoppeling, heb ik alle vier de armen achterstevoren gemonteerd. Verschillende van de onderdelen van de ophanging zijn zo voorzien van locators dat ze in verschillende richtingen te monteren zijn. Sommige, zoals de gasveren, zijn zelfs niet te oriënteren op de handleiding, binnen- en buitenkant zijn te gelijkaardig.
Gelukkig is er niet overdreven veel lijm gebruikt en konden de stukken zonder schade gedemonteerd worden.
Hier is te zien dat ook de gasveren niet aangedrukt waren. Ik heb die daardoor ook kunnen losmaken.
Ik wilde een bijkomend probleem oplossen. Het juk waar de schokdempers mee bevestigd worden aan het wiel, staat scheef omdat de locator hole van de buitenste klauw niet ver genoeg naar buiten geplaatst is. In de inzet is de oplossing te zien, gewoon de pin van de klauw snijden en die nu haaks bevestigen.
De voorassen zijn teruggeplaatst en op de achterassen worden de nieuwe principes nu toegepast.
Het beste kan je de veerbenen en de schokdempers als een eerste stap vastmaken, zodat die recht op de hull komen te zitten. De gasveren moeten dan aangepast worden aan deze stand.
De lengte van de veren lijkt net niet te kloppen, maar je zou de wagen moeten omdraaien om te zien dat de as van de veer achteraan niet op het uiteinde uitkomt. Het is wel jammer dat de ophanging van de wielen, het belangrijkste stuk van deze kit, een systematische fout in alle acht ophangingselementen bevat. Om dat op te lossen, zouden de gasveren verlengd moeten worden met een millimeter. De schokdempers duwen ook de cardankoppelingen uit hun rechte hoek en trekken de aansluiting met de torsiestaven tegen de hull los. Hier heb ik al deze foutjes zo op elkaar afgestemd dat de wielen zo recht mogelijk komen. Nu konden eindelijk de wielen zelf uitgepakt worden.
De resinwielen van Panzer Art zijn een belangrijke verbetering op de kit. Dat is te zien op deze foto waar de wielbouten op twee niveaus veel meer detail vertonen. Mijn enige opmerking is dat de naaf bij de mastermal blijkbaar een beetje afgeschuind is aan een kant, hier op de foto te zien van 6 tot 8 uur. Dat is zo op alle 8 wielen.
En dan komen we bij de grootste teleurstelling aan deze resinkit. De wielen hadden vol kunnen zijn met een gat er in waar de paspin van de as in uitgespaard is. Maar de makers hebben de wielen blijkbaar afgegoten van de vinylband uit de kit en door de stop die ze daar in gemaakt hebben, past de velg uit de kit niet in het resinwiel. Ook niet als je hard drukt. De diameter van het resin is een millimeter kleiner. Meteen dienden zich enkele arbeidsintensieve scenario's aan. Ofwel moest de opstaande rand van de velg volledig weggehaald worden, maar dan was er niets dat de torsie van de banden door de zwaartekracht zou tegengaan. Ofwel moest er geschuurd worden tot de diameter een millimeter verkleind was. Dat uiteraard bij alle acht wielen, een test met de niet gebruikte helft van een velg toonde aan dat de opstaande rand te dun is en kan smelten bij het Dremelen. Om niet te zeggen dat er veel plasticspanen bij loskomen.
Mijn oplossing was om bij elke velg de opstaande rand op drie plaatsen weg te nemen. Zo blijft er voldoende van over om het wiel op de as te houden. Die stukken zijn snel te verwijderen met een snijschijfje en de kniptang.
Om de diameter te corrigeren wordt dan een peulschil, met de Airwaves-zaag en een schuurstokje. Overtollig materiaal op de velg moet weg om het resinwiel goed aan te laten sluiten.
De linkse velg is al volledig bijgewerkt, de rechtse moet nog ingezaagd worden.
Nu passen ze wel in de resinwielen. Let op het verschil in de locator holes, de grote zijn voor de achterassen om er een remschijf op te kunnen zetten. Het hoekverschil in de richel op de assen regelt de positie van de remklauw.
De remmen en de velgen zitten op hun plek gelijmd.
Een dry-fit van de wielen. Ik heb de sturing recht gehouden. De stuurarmen zijn wat ingesneden op de gewrichten zodat ze niet scheefgetrokken worden. De arm zit zo rond de schokdemperveer gekromd dat ik me afvraag of de wielen naar achter zouden kunnen doorsturen. Het lijkt me het beste om hier de wielen niet gestuurd te plaatsen, al zijn de koppelingen daar op voorzien.
Als laatste nog de aankondiging dat de SANDF dierensaga nog niet op zijn eind komt na de Rooikat. Ik vond bij Panzerfux nog een Olifant in reductie en die werd ook uitgebreid beschreven in mijn referentieboek. Hij komt vast in de loop van volgende week aan. Het is wel nog even zoeken naar het bijhorende dier, het moet natuurlijk een Afrikaanse zijn.