Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: za 03 jul, 2021 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Leuk voertuig. Na zo'n verfbeurt komen die verschillende elementen mooi bij elkaar.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: vr 30 jul, 2021 1:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, David. Een bijkomstigheid vond ik wel nog de lege binnenkant met het gebrek aan detail. Daarom trok ik vandaag nog eens op plundertocht in Antwerpen.

photo 541370

(De Voyagerset vond ik daar niet, die werd bij me afgeleverd). Deze Britse kerels moeten maar plaatsnemen in de Saladin, er is niet veel beters te vinden in modelbouwland voor de periode tussen pakweg vorig jaar en zeventig jaar geleden. Met de Panzer 2 was ik ook wel blij, die was niet meer te verkrijgen en ik had er per ongeluk nog een andere Voyagerset voor. Volgens de verkoopster was dit besteld door iemand die doodgegaan was voordat het opgehaald kon worden. Ook in de modelbouw is de ene zijn dood de andere zijn brood, lijkt het.

photo 541369

Deze set van Miniart is een special edition uit dit jaar van een vorige set, ik vond niet meteen opvallende onderdelen maar het lijkt of ze de wapensetjes er extra aan toegevoegd hebben.

photo 541368

photo 541373

photo 541371

Bij het bouwen van de twee figuren die ik ga gebruiken op de Saladin, bleek namelijk dat er in de sprues van de figuurtjes attributen voorkomen, waarvan je een betere versie vindt in die wapengietramen. Vergelijk de revolver en het holster rechts met de exemplaren onderaan die uit die nieuwe sprues komen.

photo 541372

Deze revolvers zien er beter gedetailleerd uit. Ik vind trouwens dat de figuren ook niet de beste details vertonen, dus het lijkt een beetje op het herkauwen van een verouderde mal. Er zitten opvallende gietnaden over de schoenen en de plooien van de kleding zijn niet zo fijn afgewerkt.

photo 541374

photo 541375

Het was even gokken of deze twee heren op een geloofwaardige manier konden opgesteld worden.

photo 541376

photo 541377

photo 541378

Volgens mij kan dit er wel mee door. Een bestuurder ga ik er niet aan spenderen, want dan moet ik daar ook nog een stukje interieur rond gaan bouwen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2021 22:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag zijn de wielen gemonteerd.

photo 542586

Die zijn met zandkleurig pigment met water ingekleurd. Dat wordt opgebracht met een penseel en dan wordt met de vinger het wiel terug afgedroogd waardoor de uitstekende details terug schoongeveegd worden.

photo 542587

De binnenste rand van de band is nog met donkerbruin bijgekleurd, waardoor er een verschil in droogte gesuggereerd wordt.

photo 542588

Het zandpigment wordt ook op het chassis gesmeerd en dan zorgvuldig afgeborsteld. De hull is ook met Tan bijgefilterd zodat de decals minder afsteken. Dit is naar onder toe versterkt, met de masking natuurlijk al van de lichtjes gehaald.

photo 542589

photo 542590

Ik heb besloten om de gietblokjes als bevestiging te gebruiken. Ik ga de ondergrond in plaaster aan de wielen vast proberen te gieten.

photo 542591

De remleidingen zijn wat lastig om te bevestigen, er zit wat spanning op. De bemanning is ondertussen in khaki drab gezet, die komt volgende keer aan bod.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2021 0:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Alles was klaar om voor de Saladin een ondergrondje te bouwen. Hiervoor had ik in karton een bakje gemaakt dat in een fotoframe bevestigd was met tape. Hier goot ik plaaster in, waar het voertuig dan in gezet is.

photo 543958

photo 543956

Helaas begon het karton ondanks de versteviging van het frame te golven.

photo 543957

photo 543961

Daarom heb ik het karton er snel af gehaald en de gegolfde kanten met een zaag verwijderd.

photo 543959

Hier wordt het plaasterblok ingemetst in het fotoframe, dat dan met water opgepoetst wordt.

Met AK Beach Sand wordt zoveel mogelijk van de vloer volgekwast. Ik krijg de Saladin er vast niet meer terug uit, dus moest dat tussen de wielen door gebeuren.

photo 543960


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2021 22:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Saladin is vandaag afgewerkt. De figuren waren gisteren al voorzien van een wash, vreemd genoeg werkte een donkerrode wash goed op de groene kledij en daarna zijn nog wat donkerbruine accenten gelegd en een drybrush met ivoorkleur. Het Beach Sand is geaccentueerd met bruin pigment waar er putten zijn. De zijkanten van het blok zijn zwart geschilderd. Er was een antennedraad die ik gerecht heb en dan voorzien van twee vlaggetjes in zilverpapier die ik gespoten heb, naar een foto die ik vond in het oude boekje over Britse pantserwagens. Ik had de rookpotten nog kunnen voorzien van kettingen, maar ik vond mijn kettingenset niet. Nu is het echter tijd voor de eindfoto's.

photo 544171

photo 544170

photo 544169

photo 544172

photo 544173

photo 544174

photo 544175

photo 544176

photo 544177

photo 544178

photo 544179

photo 544180

photo 544181

photo 544183

photo 544182


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2021 7:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Hoi Steven, volgens mij beleef je veel plezier aan het bouwen en detailleren van je modelbouw projecten.
Ik die zo’n strakke bouw met PE echt niet na en ik kan alleen maar mijn spreekwoordelijke hoed afnemen.

Wat ik jammer vind is dat je werk niet meer zichtbaar is door je verf laag.
Hoewel je verf er strak op lijkt te zitten verdoezeld deze laag mijn inziens al je harde werk in plaats van het te accentueren.

Ook bij dit project. Het hele model is groen. Hier zit vrij weinig nuance in waardoor het voor de kijker er ook uit ziet als een groot groen ding met 6 wielen.
Mijn filosofie qua modelbouw is dat een kijker naar het model toe getrokken worden en zo steeds meer details kan gaan zien. Zoals het prachtig strakke PE wat erop zit.

Een wat donkere wash in de diepste delen of een item in een andere toon doet al veel voor een model.

Tot slot zou ik ervoor kiezen om je eind foto’s op een neutrale achtergrond te doen en niet bij zons ondergang.

Verder laat je leuke projecten zien die je snel afwerkt. Bij vooral zo doorgaan en plezier hebben in de hobby.

Groet Martin

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: zo 26 sep, 2021 15:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi,

Een pracht van een project. Inderdaad ga ik met Marin mee in de zin van dat je duidelijk een technische bouwer bent en zo ook waarschijnlijk je projecten kiest in het mega-landschap dat de modelbouw u toch wel is. Oveerigens is er nof wel een maker die moderne ook niet US-tank crews uitbrengt. Valkyrie miniatures is dat.
Vergeet ik nog te zeggen dat ik je figuren ook steeds beter vind worden. Drybrushen van highlights is gewaagd, maar kan wel.
Groet, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement