Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: di 14 sep, 2021 0:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 543890

Na mijn bouw van de Zuid-Afrikaanse G6 houwitser een paar jaar geleden, van het merk Takom, kwam Trumpeter uit met een ander Afrikaans concept, de 8x8 Rooikat pantserwagen. Deze bouwdoos heeft een heel attractieve boxart, waardoor ik niet lang aarzelde om ze op de beurs van IPMS Antwerpen bij Robi te kopen. Gelijkaardige voertuigen waren er al te vinden op 1/35 zoals de Italiaanse Centauro of de M1128 van AFV, maar deze Rooikat heeft voor mij de ideale combinatie van elegantie en robuustheid. Laten we de doos eens ondersteboven keren en zien wat er nog mee uit gevallen komt.

photo 543881

Een beperkt aantal sprues, waarvan eentje vier keer nodig is.

photo 543882

photo 543883

photo 543884

photo 543885

photo 543886

Een respectabel aantal clearparts:

photo 543887

Een beperkt PE-fret en decals voor wat een tweetal versies lijken. Terwijl er nu voor de G6 een set van Voyager uit is, bestaat er nog geen voor de Rooikat, dus neem ik aan dat dat zo blijft.

photo 543888

photo 543889

Typische Trumpeter A4-handleiding en kleureninlay. Ik zou dit op dezelfde manier aan kunnen pakken als de Rhino.

photo 531888

Een poosje geleden al haalde ik de Panzer Art resin wielenset voor de Rooikat in huis.

photo 531889

Dat bleek een goed idee te zijn, want deze wielen hebben het correcte opschrift en zien er wat meer uit de kluiten gewassen uit.

photo 531890

De aansluiting met de velg lijkt me een stuk fijner nu. Ik herinner me niet meer of ze nu weighted zijn of niet, het valt niet op op deze foto.

photo 535037

Recent kwam er ook een interessante publicatie uit over de voertuigen van de Zuidafrikaanse landmacht. Op de cover prijkte duidelijk de Rooikat, dus dit haalde ik ook maar in huis; het is moeilijk om iets over dit onderwerp te vinden. Ook de Rhino en andere AFV's zoals de Eland worden in kleur voorgesteld.

photo 543891

photo 543892

photo 543893

Om verder te kunnen borduren op het dierenthema dat ik al met de Rhino uitgebuit had, ging ik nu op zoek naar het dier waarnaar de Rooikat vernoemd is, de Caracal.



Het lukte deze keer niet om figuren van Schleich te gebruiken, de schaal wijkt daarvoor teveel af en je zou een huiskat moeten gebruiken. Maar van Mantis Miniatures vond ik wel iets bruikbaars.

photo 543895

photo 543894

Deze jachtluipaard met jong kan gemakkelijk omgeturnd worden in een Caracal door de oren wat puntiger te maken - en de beschildering kan alleen maar makkelijker worden. Ik zal wel het dioramakader moeten aanpassen in grootte, want ik vond hetzelfde kader als voor de Rhino. Maar daar stond ook een neushoorn bij op en zoveel gaat het deze keer niet innemen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: wo 15 sep, 2021 19:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Hoi Steven,

Mooi project weer.
Succes met de bouw, we gaan je weer volgen.

Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: zo 19 sep, 2021 21:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reactie, Peter. De eerste stappen zijn aan de ophanging, waarbij je een zijde te zien krijgt en dat zelf moet overbrengen naar de andere kant. Je moet goed je hoofd bijhouden bij het samenstellen van de stukjes, want je kan ze ook fout doen passen. Daarbij is het vooral belangrijk dat je de aansluiting voor de stuurarm bovenaan zet.

photo 544148

Er zijn acht schokdempers te bouwen, die goed gegoten zijn, maar die wel wat opschoning kunnen gebruiken. Dit gaat het beste met een puntige vijl om tussen de spiraal te raken.

photo 544146

Als die op hun plek zitten zonder de stuurarm, zijn ze in principe sturend te bouwen. De stuurarm zelf is wel star opgebouwd, je zou de zuiger in lengte moeten aanpassen. Ik weet niet of dat aan te raden is. Eerst maar even de achterste vier armen bouwen.

photo 544147


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2021 9:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met dit imposante voertuig... Jammer dat er na al die tijd dat deze op de markt is nog niks van update sets is uitgebracht eigenlijk...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: zo 26 sep, 2021 1:49 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, er is waarschijnlijk weinig te vinden aan deze voertuigen dat je met PE kan oplossen. Vandaag heb ik bekeken hoe de resin wielen bevestigd moesten worden. Daarom moest ik eerst de achterste vier veerbenen ophangen. Toen ik ermee bezig was, zag ik dat ik vorige week een serieuze vergissing begaan had.

photo 544264

De veerbenen moeten met de dubbele flens naar buiten wijzen zoals in de groene cirkel. Omdat de aansluiting met de hull zo lijkt op die naar de cardankoppeling, heb ik alle vier de armen achterstevoren gemonteerd. Verschillende van de onderdelen van de ophanging zijn zo voorzien van locators dat ze in verschillende richtingen te monteren zijn. Sommige, zoals de gasveren, zijn zelfs niet te oriënteren op de handleiding, binnen- en buitenkant zijn te gelijkaardig.

photo 544265

Gelukkig is er niet overdreven veel lijm gebruikt en konden de stukken zonder schade gedemonteerd worden.

photo 544266

Hier is te zien dat ook de gasveren niet aangedrukt waren. Ik heb die daardoor ook kunnen losmaken.

photo 544267

Ik wilde een bijkomend probleem oplossen. Het juk waar de schokdempers mee bevestigd worden aan het wiel, staat scheef omdat de locator hole van de buitenste klauw niet ver genoeg naar buiten geplaatst is. In de inzet is de oplossing te zien, gewoon de pin van de klauw snijden en die nu haaks bevestigen.

photo 544268

De voorassen zijn teruggeplaatst en op de achterassen worden de nieuwe principes nu toegepast.

photo 544269

Het beste kan je de veerbenen en de schokdempers als een eerste stap vastmaken, zodat die recht op de hull komen te zitten. De gasveren moeten dan aangepast worden aan deze stand.

photo 544270

De lengte van de veren lijkt net niet te kloppen, maar je zou de wagen moeten omdraaien om te zien dat de as van de veer achteraan niet op het uiteinde uitkomt. Het is wel jammer dat de ophanging van de wielen, het belangrijkste stuk van deze kit, een systematische fout in alle acht ophangingselementen bevat. Om dat op te lossen, zouden de gasveren verlengd moeten worden met een millimeter. De schokdempers duwen ook de cardankoppelingen uit hun rechte hoek en trekken de aansluiting met de torsiestaven tegen de hull los. Hier heb ik al deze foutjes zo op elkaar afgestemd dat de wielen zo recht mogelijk komen. Nu konden eindelijk de wielen zelf uitgepakt worden.

photo 544272

De resinwielen van Panzer Art zijn een belangrijke verbetering op de kit. Dat is te zien op deze foto waar de wielbouten op twee niveaus veel meer detail vertonen. Mijn enige opmerking is dat de naaf bij de mastermal blijkbaar een beetje afgeschuind is aan een kant, hier op de foto te zien van 6 tot 8 uur. Dat is zo op alle 8 wielen.

photo 544271

En dan komen we bij de grootste teleurstelling aan deze resinkit. De wielen hadden vol kunnen zijn met een gat er in waar de paspin van de as in uitgespaard is. Maar de makers hebben de wielen blijkbaar afgegoten van de vinylband uit de kit en door de stop die ze daar in gemaakt hebben, past de velg uit de kit niet in het resinwiel. Ook niet als je hard drukt. De diameter van het resin is een millimeter kleiner. Meteen dienden zich enkele arbeidsintensieve scenario's aan. Ofwel moest de opstaande rand van de velg volledig weggehaald worden, maar dan was er niets dat de torsie van de banden door de zwaartekracht zou tegengaan. Ofwel moest er geschuurd worden tot de diameter een millimeter verkleind was. Dat uiteraard bij alle acht wielen, een test met de niet gebruikte helft van een velg toonde aan dat de opstaande rand te dun is en kan smelten bij het Dremelen. Om niet te zeggen dat er veel plasticspanen bij loskomen.

photo 544273

Mijn oplossing was om bij elke velg de opstaande rand op drie plaatsen weg te nemen. Zo blijft er voldoende van over om het wiel op de as te houden. Die stukken zijn snel te verwijderen met een snijschijfje en de kniptang.

photo 544274

Om de diameter te corrigeren wordt dan een peulschil, met de Airwaves-zaag en een schuurstokje. Overtollig materiaal op de velg moet weg om het resinwiel goed aan te laten sluiten.

photo 544275

De linkse velg is al volledig bijgewerkt, de rechtse moet nog ingezaagd worden.

photo 544276

Nu passen ze wel in de resinwielen. Let op het verschil in de locator holes, de grote zijn voor de achterassen om er een remschijf op te kunnen zetten. Het hoekverschil in de richel op de assen regelt de positie van de remklauw.

photo 544277

De remmen en de velgen zitten op hun plek gelijmd.

photo 544278

Een dry-fit van de wielen. Ik heb de sturing recht gehouden. De stuurarmen zijn wat ingesneden op de gewrichten zodat ze niet scheefgetrokken worden. De arm zit zo rond de schokdemperveer gekromd dat ik me afvraag of de wielen naar achter zouden kunnen doorsturen. Het lijkt me het beste om hier de wielen niet gestuurd te plaatsen, al zijn de koppelingen daar op voorzien.

photo 544279

Als laatste nog de aankondiging dat de SANDF dierensaga nog niet op zijn eind komt na de Rooikat. Ik vond bij Panzerfux nog een Olifant in reductie en die werd ook uitgebreid beschreven in mijn referentieboek. Hij komt vast in de loop van volgende week aan. Het is wel nog even zoeken naar het bijhorende dier, het moet natuurlijk een Afrikaanse zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: zo 03 okt, 2021 15:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 544776

De hull past met een klik op het chassis, om de laatste kiertjes weg te krijgen zetten we er wat klemmen op. Vooraan is het moeilijkste, daar komt het in een scherpe hoek bijeen.

photo 544775

photo 544778

De koepel is al even eenvoudig om te maken, al krijgt de loop maar een paar graden bewegingsvrijheid omdat de mantlet waarschijnlijk wat te ver naar binnen geschoven wordt. Over het kanon moeten we niet veel schrijven, je krijgt een apart gegoten vuurmond maar de passing is zo ruim dat je moet opletten of die wel goed uitgelijnd staat. Ik heb twee boortjes gebroken op al die oogjes die aan de koepel gegoten waren maar het ziet er wel beter uit zo. Het glaswerk moet met kracht in de periscopen gedrukt worden.

photo 544779

De rookpotten zitten er op, wel wat moeilijker om schoon te maken.

photo 544780

Antennes zullen we zelf moeten voorzien. Alle luiken zijn exclusief binnenafwerking, er zit een dikke rand in om ze te doen passen.

photo 544781

Relingen hebben weinig opschoonwerk nodig. Hier zijn nog meer aanhangsels toegevoegd.

photo 544782

Het PE heb ik voor het laatst gehouden, dat is degelijk spul. Door een roostertje zie je wel het lege compartiment daarbinnen. Geen idee hoe ver je zou moeten kunnen kijken daardoor.

Nu nog wat foto's van de opzet voor de spuitbeurt.

photo 544783

photo 544784

photo 544786

photo 544785

De lichtjes zijn met Vallejo ingekleurd, Trumpeter voorziet voor elk ervan een lensje in clearpart. De koplampen zitten echter binnen in de hull, dus heb ik die maar zilver geschilderd voor de boel dicht ging.

photo 544787

Het is op deze foto moeilijk te zien, maar bij elk wiel is de naaf wat bijgewerkt met putty waar die vervormd was.

photo 544788

En nu is het glaswerk al afgeplakt, alleen is er van spuiten nog niet veel in huis gekomen door het afschuwelijke weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: di 05 okt, 2021 0:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Olifant is vandaag ook aangekomen.

photo 544873

Het vreemde aan deze bouwdoos is dat in alle titels het woord "Mk1B" overplakt is, en ook de hele ondertitel inclusief Chinees.

photo 544872

Het PE heb ik al maar grijs geprimerd, zo kan het later niet doorschemeren.

photo 544871

De wielen zijn nu Tamiya zwart zodat er met een cirkelsnijder of venndiagram gewerkt kan gaan worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2021 0:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Laten we dan maar beginnen schilderen.

photo 545253

Als grondlaag gebruikte ik deze spuitbus. Er moest licht opgeschuurd worden, geen probleem bij de Rooikat aangezien er weinig lastige uitsteeksels zijn.

photo 545254

photo 545255

photo 545256

De Rooikat is hier geschaduwd met Light Earth nadat het Deck Tan aangebracht is.

photo 545257

photo 545258

Hier is er ook gehighlight, er kon alleen wit toegevoegd worden.

photo 545259

Afplakken voor het bruin, er kwam heel wat kneedgom aan te pas.

photo 545260

Ik had een idee voor het afplakken van de velgen, ik wilde testen of de masking-set van de Saladin hier hergebruikt kon worden en de diameter komt perfect overeen. Ik moest alleen op het einde tweemaal switchen om alle acht wielen te kunnen doen, dat was niet moeilijk.

photo 545261

Hier is het bruin toegevoegd. Ik had eerst Tamiya Red Brown 2 genomen aangezien ze op de handleiding van Trumpeter spreken over een roodbruin. Dat sloeg te donker uit en eerder naar de groene dan de rode kant. Daarom heb ik voor de schaduwen drie druppels donkerrood toegevoegd en daarna een totaal andere kleur bruin gebruikt voor de highlights. Dit is Gunze RLM79. Dit komt niet zozeer overeen met de handleiding, maar met de foto's in het referentieboek, want er is niet zoveel contrast te zien met het zandbruin. Daardoor krijg ik nu een mooi kleurverloop met het roodbruin. Het bleek wel moeilijk om de slagschaduwen van de kneedgom weg te werken, want die schaduwen hadden dus een groenige uitwerking. Ik heb elk stukje gom wat opgelicht, met de hand bijgespoten en teruggeduwd. De gom moet namelijk nog blijven zitten voor de derde kleur, groen 303 van Gunze.

photo 545268

photo 545262

De wielen zijn al klaar voor het vernissen.

photo 545263

photo 545264

photo 545265

Er kan nu wat gom toegevoegd worden, ik heb nog over. Bij de G6 lukte dat toen niet meer.

photo 545267

photo 545266

Een paar foto's van de tussenstand. Komt wel goed, denk ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: vr 15 okt, 2021 19:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Dat denk ik ook Steven, ziet er goed uit.

Succes verder, Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Rooikat
BerichtGeplaatst: vr 15 okt, 2021 20:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Peter, vandaag de resultaten na het weghalen van de gom, die er voor het schilderen nog massaal op zat:

photo 545322

Er zit nu Gunze 303 over met toevoeging van wat donkergroen en dan een scheut geel. Nu wordt het interessant om te vergelijken met de G6, al valt de Rooikat daarnaast in het niet qua afmetingen.

photo 545320

photo 545323

De opstelling van het diorama zou als volgt moeten worden:

photo 545321

De wagen kan daarbij iets gedraaid worden om plek te maken voor de boom (groene cirkel) en ongeveer een derde van het kader moet verwijderd worden. Hoe die boom er moet gaan uitzien valt nog te bepalen, maar daar zouden dan de twee resin dierfiguren in moeten komen.

photo 543894

Ik vond al een foto op het internet van hoe dat er in kleur uit zou moeten gaan zien.

photo 545327

https://africageographic.com/stories/cat-fight-leopard-vs-caracal/caracal-in-tree/ Blijkbaar is dit een dode Caracal die door een luipaard in de boom getrokken is (https://africageographic.com/stories/cat-fight-leopard-vs-caracal/), maar het geeft een goed beeld van hoe de resinfiguur er zal uitzien.

Nu nog foto's met de wielen er even onder gezet. Voor de verwering blijven die nog wat los staan. Er moet een stukje reling teruggeplakt worden op de turret. De blauwe schijn op de banden verdwijnt waarschijnlijk onder de glanzende laklaag.

photo 545324

photo 545325

photo 545326


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement