Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2021 17:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Hallo iedereen!


Een hele tijd geleden ergens in 2019 ben ik begonnen met het bouwen van een Humvee in 1/72. Wat toentertijd een leuk en snel tussendoor projectje leek werd een typische langdurige bouw waarbij ik eens in de zoveel maand een paar uurtjes werk aan het model. Het model is inmiddels op een punt dat dat het me leuk lijkt om de voortgang met jullie te gaan delen.

Voor de mensen die niet bekend zijn met dit voertuig. HMMWV staat voor: ''High Mobility Multi-purpose Wheel Vehicle'', veelal wordt dit in het Engels plat uitgesproken als: ''Humvee''. Het voertuig heeft een lange geschiedenis in het Amerikaanse leger. Er bestaan ontzettend veel varianten, de versie die ik bouw met een zware mitrailleur of granaatwerper is één van de meest gebruikelijke versies. De eerste versies van de HMMWV's hadden geen pantser. De versie die ik bouw (M1114) is ontwikkeld naar aanleiding van de ervaringen opgedaan in Somalië in 1993. Velen van jullie zullen zich de scene uit de film ''Black Hawk down'' herinneren waarin de milities in Mogadishu dwars door de Humvee's (M998) heen schoten met hun Kalashnikovs. De M1114 heeft als meest belangrijke eigenschap pantser rond de cabine van het voertuig die de bemanning beschermt tegen small arms fire. Het pantser bestaat uit pantserstaal en kogelwerend glas. De productie van de M1114 starte in 1996, naast het pantser heeft deze versie een krachtigere motor, airco (erg prettig) en een verstevigde wielophanging. Toen deze voertuigen werden ingezet in Irak en Afghanistan bewezen ze zich ten opzichte van de ongepantserde oudere versies. Productie schakelde toen dan ook over op het primair produceren van de M1114. Het gevaar van hinderlagen en met name bermbommen leidde weer tot de ontwikkeling van betere voertuigen, de gigantische MRAP's (Mine Resistant Ampush Protected) maar ook werden er upgrade programma's opgezet voor de HMMWV's. Latere versies van de HMMWV hebben extra pantser, gepantserde torens met all-round bescherming en anti-bermbom apparatuur zoals IED-jammers etc.

De M1114:



De kit die ik heb gebruikt is van Dragon. De kit heeft veel mooie details en er zitten twee voertuigen in één doos:


Afbeelding




De bouw was simpel, op de verschrikkelijke wielen na. Ik heb zelf van een stuk blik een schild gemaakt voor op de Humvee.


Afbeelding


De wielen moet je om de velg heen duwen en passen net zo slecht als dat een gemiddelde vuist in een neusgat past... Maar met veel pijn en moeite en ''plastische chirurgie'' is het gelukt om ze er toonbaar uit te laten zien.


Afbeelding

Afbeelding


Het interieur heb ik geschilderd met een mengsel van Revell brons- en vaarngroen:


Afbeelding


Veel tijd heb ik er niet ingestoken, zo heb ik geen extra details toegevoegd. Het basis interieurtje van Dragon vond ik eigenlijk wel prima :)


Afbeelding


Vervolgens heb ik de boel dichtgeplakt en was het voertuig eigenlijk wel klaar voor wat spuitwerk:


Afbeelding



Ik heb een mengsel van Revell 89 en 15 gebruikt. Voor high lights meng ik deze kleur met wit.



Afbeelding



Afbeelding



Ik laat twee van de vier deuren open. Voor de foto's heb ik de wielen even ge-dry-fit aan het chassis:



Afbeelding



En voor schaal ook een gemaakt waarbij het voertuig op mijn hand staat, klein is 'ie wel:


Afbeelding



Binnenkort wat decals plakken :)




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op za 29 jan, 2022 0:45 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2021 19:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zelf heb ik een van die velgen kapot gedrukt, dus ik weet waar je het over hebt. De handleiding vond ik trouwens ook niet handig, zelfs al is die in kleur. Maar je lost het goed op, zie ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2021 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ziet er al knap uit!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2021 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hey, leuk. Je kunt er nu zelfs een Taliban-uitvoering van maken. Veel van die dingen zijn achtergelaten door de Amerikanen in Afghanistan.

P.S., wel erg wat daar nu aan de hand is, daar niet van.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 aug, 2021 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Kleine nuancering hier:

De Taliban hebben hun wapenarsenaal de afgelopen jaren ook aangevuld met zwaardere wapens en voertuigen die ze hebben buitgemaakt op het Afghaanse leger, waaronder Humvee-jeeps. Op beelden van de ingenomen steden is te zien hoe Talibanstrijders rondrijden met sommige van de duizenden Humvees die de VS aan het leger leverden. (Bron: de Volkskrant)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 aug, 2021 13:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Leuk klein project DJ.

Lekker zwaar verweren dit model.
Heb ze wel gezien, zo klein maar zwaar verweerd.
Wel een uitdaging denk ik.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 aug, 2021 15:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi, je hebt wel weer het onderwerp van de dag te pakken. Een beetje jammer, maar mooi baksel (met de nadruk op bak). Mooi dat van die clearparts meteen, en heb je dat dan een beetje opgeschuurd toch wel :shock

Groets en succes met een dio, met of zonder Taliban, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 aug, 2021 17:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 73
Ziet er mooi uit! Maar wat een ellende om al die verschillende varianten van de Hmmwv uit elkaar te houden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2021 11:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 jul, 2021 14:11 pm
Berichten: 18
Ziet er heel mooi uit. En dan dacht ik dat mijn AAV al klein en priegelig is.....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2021 0:05 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt voor de reacties iedereen! :brouw:


Ik heb weer wat vorderingen om met jullie te delen. Voordat ik kon beginnen met het aanbrengen van de pinwash en het verweren van het voertuig moest ik eerst nog een aantal details schilderen. Ook heb ik daarvoor nog een gietrand verwijderd, dit randje had ik in eerste instantie aangezien als detail. Toen ik echter wat beter keek naar de foto's zag ik dat het een gietrand was. :mrgreen: De decals zitten er uiteraard ook op inmiddels, de raider 'Cowboy' op het schild van de Mk.19 vind ik wel een erg leuk detail.

Voor de pin-wash:


Afbeelding


Met dit als basis ben ik aan de slag gegaan met een antraciet-bruine pin-wash. Het doel is hierbij om op alle plekken waar schaduw valt het schaduweffect te versterken d.m.v. een donkere kleur. De wash is op basis van olieverf verdunt met wasbenzine. De wasbenzine verdampt snel waardoor ik na 5 minuten al kan beginnen met het afzwakken van het effect. Hierbij maar ik gebruik van zowel een droge kwast als een fijn penseel met daarop een beetje verse wasbenzine. De droge kwast zorgt voor zachtere overgangen tussen de neppe schaduw en de basiskleur van het voertuig. Het vochtige penseel gebruik ik als een soort van gum. Het is wat een gemodder soms (vooral vanwege het feit dat in schaal 1 op 72 een pin-wash nou eenmaal al snel te sterk is.)


Het resultaat na de pin-wash:


Afbeelding


Vervolgens heb ik met wit en oker wat regenstreepjes getrokken, ook heb ik op het dak en op de motorkap wat kleurvariatie geïntroduceerd met behulp van een gebroken witte kleur. Dit laatste door in willekeurige patronen vlekjes aan te brengen op het model en deze met een droge kwast grotendeels weg te vegen. Het effect zal lastig te zien zijn op de foto's maar het geeft mooie subtiele kleurvariaties die het modelletje net iets meer leven geven.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



De verwering en wash mag nu lekker even drogen. Binnenkort zal ik beginnen met het aanbrengen van de high lights, altijd een erg leuke stap in het bouwproces. Verders ben ik van plan om een figuurtje te plaatsen in de toren van de Humvee. In een wat onwaarschijnlijker scenario maar ik ook nog een klein diorama voor dit voertuig. Ik realiseer me regelmatig dat het toch wel erg lang geleden is dat ik een diorama heb gemaakt, dat terwijl ik het een bijzonder leuke tak van de modelbouw vind. Het laatste diorama dat ik heb afgeleverd stamt uit 2014...

Ik kan de Humvee ook altijd nog op de stoep parkeren van dat diorama, scheelt werk. :lol:


Afbeelding



Ideeën genoeg in ieder geval, tot de volgende.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement