Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 jul, 2021 16:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reacties, het was even slikken voor al die steentjes geschilderd konden worden. De tools zijn intussen ook allemaal van PE voorzien.

photo 541297

photo 541299

Hier nog met de plastic klemmen er net afgehaald.

photo 541298

En hier zijn die vervangen door metaal.

photo 541300

De steentjes zijn in een basiskleur gezet, hier zal nog variatie in gebracht worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2021 1:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er zijn wat van de steentjes grijs gekleurd en de grond is ook wat geler gemaakt.

photo 541633

De Schwimmwagen moest nog verder afgewerkt worden met een uitlaat van Aber. Die bestaat uit stukjes messingbuis die bij de Aber-set zaten.

photo 541625

Ik heb de beide half-tracks voorzien van het huifsysteem dat bij de Haulersetjes zat. Het is wel even knoeien met de steuntjes voor de zijstangen, de gaten passen maar net. De hoepels gaan eigenlijk erg makkelijk. De banken waren al afgeplakt voor ik daarmee begon, want anders waren ze niet goed meer te bereiken.

photo 541623

photo 541624

Alles werd nu klaargezet voor de eerste verflaag.

photo 541626

photo 541628

Hier zit de Gunze Dark Yellow er op. Ik had eerst het PE ingekleurd met grijs zodat er geen metaal door zou schijnen, dit geeft nog een groenig kleurverschil. Ik heb ook een van de twee half-tracks wat aangelengd met Tan, als dat al zichtbaar is door dat groenige.

photo 541632

photo 541631

photo 541630

photo 541629

photo 541627

Na de shadows met roodbruin er onder en highlights met Tan. De bedoeling is dat een half-track met gomworstjes ingepakt wordt om er een gewone driekleurencamo op te spuiten en dat de andere twee voertuigen met freehand sliertjes versierd worden. Ik hoop dat dat even goed gaat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 aug, 2021 23:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ondanks dat de camouflagekleuren nog niet allemaal gespoten zijn, heb ik het rubber al op de wielen geschilderd met Vallejo zwarte primer. Dit is met de hand gepenseeld en er kan nog hier en daar een laagje overheen. Hoe natter de verf, hoe makkelijker die om de randen loopt.

photo 541686

photo 541689

photo 541690

De propellers voor de P-61 hebben hun decals gekregen, maar de blanke lak vertoont wat appelsienhuid. Er moet misschien wat geschuurd worden als de decals geseald zijn.

photo 541688

Het diorama is vandaag bewerkt met pigmenten, die dan met een vochtig doekje weggeveegd werden. De steentjes waren om die reden met Vallejo glanzende lak behandeld. Ik had dit niet overal even goed opgebracht, daardoor is er wat lichte verfschade.

photo 541681

photo 541680

Ik heb de zijkanten met geel pigment willen accentueren, wat hier te zien is:

photo 541679

photo 541684

Maar daarna heb ik hier toch terug bruin pigment overheen gedaan, het werd te aride.

photo 541683

photo 541682

Het muurtje kwam beter uit de verf met een mengsel van wit en rood pigment. Aan de buitenkant kwam er toch een schuurpatroon op staan. Nu nog een situatieschets met wat we nu hebben, de tweede vliegtuigsteun is nu verwerkt in een hekje gebouwd uit takjes die dezelfde dikte hebben.

photo 541685

photo 541687


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 aug, 2021 16:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Plantjes en gras zijn toegevoegd aan het diorama en dan konden de bomen er ook definitief op. Een paar wortels moeten nog ondergestopt worden, dan ga ik de rode tape verwijderen.

photo 541767

photo 541766

photo 541768

photo 541769

photo 541770

photo 541771

photo 541772

photo 541773

photo 541774


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 aug, 2021 0:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er is nog een aanpassing gebeurd aan de beplantingen, want het zag er te gekunsteld uit met de alternerende kleuren. Ik heb alle groene bosjes weggehaald en dan een continue gele lijn geplant.

photo 541882

photo 541881

Dan was het tijd om de camo af te werken. Voor een van de half-tracks wilde ik zelf een schema bedenken, want de doos van Tamiya toont te weinig aanzichten voor de 3-tone camo.

photo 541883

Na het schilderen gaf dit het volgende resultaat, er liggen nog een paar andere projecten bij op de schijf.

photo 541884

Wanneer dit uitgepakt was, zag het er toch bruikbaar uit. De freehand halftrack had sommige groene lijntjes er nogal vlekkerig bij staan, ik heb dus de bruine lijntjes vooral over die missers heen gespoten. Bruin ging gelukkig iets beter. De Schwimmwagen hou ik maar in 1 kleur, er zit al genoeg kleur in de berg spullen op de achterbank.

photo 541885

photo 541886

photo 541888

photo 541887

photo 541889

Dan ben ik nietsvermoedend aan de tracks begonnen, niet beseffend wat een rotklus dit nog geworden is. De stukjes zijn toch zodanig uit elkaar gevallen, dat ik niet alles zomaar op zijn plek kon zetten. Ik heb ook aanvankelijk een track verkeerd om gelegd. Deze foto toont de enige kant die ik al helemaal in orde heb, er komt ook meer lijm aan te pas dan normaal. Ik heb net een mudhole van een wiel terug moeten uitboren. Langzaam gaat echter ook.

photo 541890


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2021 19:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De decals zitten er nu op na een laagje p+. Ik heb eerst de Schwimmwagen maar eens geassembleerd, want het bleek dat voor de toevoeging van het resinblok nog wat stukjes van het interieur verwijderd moesten worden omdat de afdruk op de onderkant van dat blok niet helemaal doorkomt. Dat wat in de weg zit, heb ik hier uitgestald naast het voertuig. Nu moet de rollbar er nog op, al is het mogelijk dat daar nog wat spullen voor in de weg liggen.

photo 542415

Er zijn maar een paar mogelijkheden voor decals, want er zijn maar twee nummers meegegeven en een daarvan bestaat uit de rode 222 van de Vikingdivisie, wat eigenlijk een SS-afdeling aan het oostfront was. Op mijn diorama wordt het een Heer-afdeling en ik laat het nogal bekende divisieteken met de afgeronde swastika maar achterwege. Ik heb ook een andere nummerplaat genomen. Voor voertuig twee merkte ik dat de beschildering sterk in de buurt kwam voor een voertuig uit de Bohemen, als ik het getal aanpaste naar 211. Dat ging omdat ik het decalvel twee keer heb. Op de Schwimmwagen staan nu de laadgegevens en een insigne die ook weer niet op Normandië wijst, maar ik heb het niet te kiezen aangezien de schaal hier anders is dan wat ik al in mijn decalstash heb. Een mooie toevoeging van Tamiya zijn de opschriften van de munitiekisten.

photo 542413

photo 542414

photo 542416

photo 542417


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2021 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Gaaf die camo's, wordt een interessante dio op deze manier :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2021 13:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi, prachtig vanzelf, in deze staat zeer goed om te displayen of zelfs door te verkopen. De combinatie met de P61 maakte ik aanvankelijk door te denken dat je dit diorama in een soort nachtwacht van Rembrandt-stijl zou schilderen, maar toch niet? Ik neem aan dat je de youtube-filmpjes e.d. van zelfgemaakte explosies en rook met ledlichtjes wel kent. Groetjes, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 aug, 2021 0:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reacties, het wordt allemaal 3D en ik had er wel over gedacht om rook te simuleren met watten, maar dan zou er weer verlichting in gebouwd moeten worden en dat zou hier te ver leiden. Er is wel gewerkt aan de bemanning, die klaar zijn om hun accessoires opgekleefd te krijgen.

photo 542592

photo 542593


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2021 12:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi, wat ik bedoelde is dat het toestel uitsluitend in de nacht werd ingezet. Dus als je daar iets mee kunt ideaal. Meteen methode om iets met eventuele schaalverschillen en/of verbergen van staafjes metaal te doen. Groet, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement