Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 jul, 2021 0:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de aanmoedigingen, ik heb het momenteel hard nodig voor een van de lastigste updates van de laatste vijf jaar ofzo. Het gaat namelijk helemaal niet goed met de tracks. Ik heb de tank ook al verweerd met een donkerbruine wash en een lichtbruine filterwash, maar de effecten daarvan kan je best op het einde van deze post bekijken. Dat is gelukkig wel geslaagd.

photo 540509

Zoals ik al dacht bleek het heel moeilijk om de zelf terug samengestelde Dragon DS-tracks nog te plooien om ze rond de twee buitenste wielen te krijgen. Zelfs de rechte stukken begonnen terug los te komen waar er te weinig contact was tussen de twee helften.

photo 540508

Daardoor was ik ook de aandacht verloren voor de richting waarin de tracks moesten lopen, de eerste heb ik terug los moeten halen. Ik heb gebruik gemaakt van de enkele stukken track die al een hele tijd in een geplooide houding lagen, maar er waren er maar twee van de vier die naar de juiste kant plooiden.

photo 540507

Vooraan kon het daardoor nog redelijk goed vormgegeven worden, al zit het zeker niet perfect en mag je niet van onder af in de fenders gaan kijken. Het probleem is vooral dat de buitenste verbindingsstukjes barsten bij het plooien. Ik werk nu alleen nog met secondelijm.

photo 540510

De achterkant ligt helemaal in duigen en om dit enigszins goed te krijgen, zal ik de overgebleven stukken track volledig met een scalpel moeten ontleden tot het een link-and-length systeem wordt.

photo 540511

Wat er nog overblijft om te hergebruiken daarvoor. Gelukkig heb ik de volledige lengte van de tracks afgewerkt en kan ik daarvan de beste stukken recycleren. Nu nog wat foto's van de hull. Er kunnen wat vettige vingerafdrukken op staan, dat is gewoon weer weg te vegen met een doekje.

photo 540512

photo 540513

photo 540514

Ik ga dit DS-spul in de toekomst zeker vermijden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jul, 2021 13:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, da's wel even een worsteling met die rupsen. Succes Steven, komt goed!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jul, 2021 0:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het heeft een tijd geduurd voor ik wat van de tracks heb kunnen maken. De achterkant heb ik eerst geregeld.

photo 540941

Maar de voorkant zat niet zo goed, de linkerkant stond scheef. Dat komt omdat de track niet gelijk loopt met de buitenkant van het eerste loopwiel.

photo 540940

Dat kan je beter zo niet laten, de voorzijde is dus terug losgemaakt. De blauwe pijlen tonen waar de tracks aangedrukt zijn. Deze bogie zit ook iets te ver naar binnen.

photo 540942

Als het beneden klopt, kan het naar boven toe opgebouwd worden. Er is in feite nog steeds een millimeter te weinig plaats om beide tracks los van elkaar te laten draaien.

photo 540944

photo 540945

Tot zover de trackperikelen, ik hoop nu meer aan de bemanning en de tools te kunnen werken.

photo 540943

photo 540946

photo 540947

photo 540948


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jul, 2021 23:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Tot hiertoe had ik nog niet veel nagedacht over de ondergrond die bij de tank moest komen. Daar ben ik vandaag mee bezig geweest.

photo 541022

De tank heeft visueel wat tegengewicht nodig, dus komt ze op een hoog platform. Ik heb hier wat stukken styropor aaneengelijmd.

photo 541021

photo 541023

Het styropor is dan overdekt met een laag bruin gepigmenteerd plaaster. De bovenkant is vormgegeven met een glasplaat maar de zijkanten zijn nog niet af.

photo 541024

photo 541025

Nu zijn alle zijden recht afgewerkt, op de kleur hoef je nog niet af te gaan. Het kader zit onderaan vastgepleisterd. Het plan is om de zijkanten zwart te primeren, of misschien vind ik een ander covermateriaal. Voor de bovenkant wil ik eens iets uittesten met crackle paint.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2021 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Zo'n bakbeest verdient inderdaad wel een goeie sokkel :)
Jammer dat je zo een gedoe had met de rupsbanden. Wel goed opgelost.
Uiteindelijk kan je in het ergste geval alles wegplamuren :mrgreen:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jul, 2021 14:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, David, ik ben ondertussen al wat gevorderd met de sokkel.

photo 541273

De werktuigen die een houten steel hebben, zijn nu geschilderd. Aan de bemanning is ook wat gedaan maar da's nog geen foto waard. Over de hele tank is nog een groen filter gelegd, want ik vond de bruine wash te vuil, die ging er niet goed af en had mijn schaduweffect weggenomen.

photo 541267

De sokkel heeft een deklaag gekregen, maar het is pas in detail te zien wat ik ermee uitgespookt heb.

photo 541265

Over de hele bovenkant heb ik Crackle Paint gesmeerd. Ik had gedacht dat op droge plaaster de hechting wel goed zou zijn, maar hier en daar komen de stukjes makkelijk los.

photo 541266

Dan is er bruin en geel op gespoten. Door de rode en hier en daar grijze ondergrond krijg je de nodige schakeringen. Waard e stukjes ontbraken, heb ik bruin overgespoten.

photo 541268

photo 541270

De cracklepatronen zijn mooi om te zien, ik heb wel nog eens met een Vallejo mat spuitbus afgelakt zodat het allemaal enigszins vast zat.

photo 541269

Waar de tank gereden heeft, zijn de patronen verwijderd. Hier ga ik proberen met pigmenten en een dun laagje plaaster een spoor te vormen.

photo 541271

Ik heb voor op de zijkanten een Faller natuurstenenpatroon gekocht.

photo 541272

Hoewel ik twee keer zoveel als nodig had gekocht, herhaalt het stenenpatroon zich niet in de hoogte, dus kwam ik net uit. Wat me wel teleurstelt, is dat deze blaadjes niet helemaal consistent van kleur zijn en dat de steenrijen van links naar rechts meer dan een millimeter verspringen in de hoogte. Daardoor sluiten ze niet perfect aan als je er twee naast elkaar wil kleven. Ik zal de strookjes acheraf nog moeten bijsnijden zodat ze naadloos aansluiten van boven. Ik ga ook nog een paar elementen toevoegen op het dio, misschien een dode boom.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 aug, 2021 23:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De tools van de tank zijn samen gespoten met de figuren, ik doen dat nu meestal door af te plakken met gom.

photo 542054

photo 542055

De .50 was eerst de mist in gegaan bij het schilderen, het zwart was er zo droog op gekomen dat er een korst rond het ding zat. Ik heb daarom het volledige wapen met magazijn in de aceton gedoopt. Aangezien de loop en het magazijn volledig uit metaal bestaan, konden die niet aangetast worden. Het enige dat risico liep, was de kulas uit resin, maar het onderdompelen in de aceton is kort en daardoor komt alleen die verfkorst er af. Even later is alles verdampt en heb je terug de ongeschilderde (en ineens ontvette) .50. Die is nu meteen gunmetal gespoten en daarover is heel lichtjes wat zwart geneveld. Ik heb dit ook uitgevoerd op de .30 van de Saladin, die hetzelfde probleem had. Beide wapens zien er nu veel beter uit. Nu moet het magazijn nog groen gespoten worden.

photo 542056

De figuren zijn nog niet af, maar het is al de moeite om een tussenstand te zien. Ik moet bijvoorbeeld nog een bruine wash over de beige kleding doen voor meer diepte, en ze moeten hun decals daarna nog krijgen.

photo 542052

photo 542053


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug, 2021 23:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik was nog niet tevreden met de ondergrond, de manier waarop de sporen van de tank gemaakt waren. Tot zonet was daar gewoon de toplaag afgekrabd tot op het plaaster. ik wilde dat de dubbele rij tracks daar perfect op ingedrukt werden. Ik probeerde het eerst nog eens met crackle paint, maar de vorm van de tracks was er niet in terug te vinden. Daarom ging ik nog eens de experimentele toer op.

photo 542121

Hier zie je een kaars naast de opnieuw schoongemaakte sporen. Ik had het ook met plaaster kunnen doen, maar dan had ik het dieper moeten uitgraven en alles zou dan langer geduurd hebben. Ik heb het compleetste stukje track dat over was gerepareerd als stempel.

photo 542123

Het vet van de kaars wordt op het plaaster gedruppeld en blijft lang genoeg vloeibaar om de track er in te duwen.

photo 542122

De volgende track wordt in een tweede gieting toegevoegd. Er loopt wat vet over de rand, dit kan makkelijk weggesneden worden.

photo 542124

Het belangrijkste is dat je alle details van de tracks in deze afdruk terugvindt.

photo 542125

De tracks zijn nu alle vier toegevoegd en wat boven het loopvlak uitsteekt, is weggesneden. Maar nu is er nog geen aanleiding te zien om op het droge zulke afdrukken te vinden.

photo 542126

Ik heb daarom een laag modder gelegd op de rand van het diorama en dat uitgebreid naar rechts zodat het een volwaardig diorama-element werd. De modder bestaat uit transparante waterpasta gemengd met pigmenten. Op het kaarsvet hebben Vallejo acrylics geen hechting, maar ik wist dat dit te beschilderen is met enamels. Ik vond zelfs een kleur Humbrol die prima overeenkwam met het samengestelde moddermengsel. Daarmee schilderde ik het kaarsvet en heb ik de randen van de modderpoel nog wat in de aardkorst geblend. Daarbij bleek wel dat die hier en daar heel fragiel blijft. Ik maakte wel een vergissing door de rand van het diorama af te plakken met rode tape. De Faller-kartons zijn hier niet tegen bestand en de tape heeft een stuk van de opdruk meegenomen. Waarschijnlijk ga ik proberen dit te vervangen met wat ik nog over heb aan ongebruikt karton.

photo 542127

De schade aan het karton is hier goed te zien. Ik wou dit stuk afplakken omdat ik eerst met Stillwater wilde werken. Dat bleek grotendeels opgedroogd en voor de watergel was geen tape nodig.

photo 542128

photo 542129

photo 542130

Benieuwd hoe dit gaat opdrogen, de modder ziet er lekker nat uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2021 23:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De sporen zijn stabiel gebleven maar de vorderingen aan het voertuig worden nu noodgedwongen opgeschort tot ik het decalvel voor de figuurtjes terugvind. Gelukkig kan ik nog wat werken aan het naambord, dat weer zelfgemaakt gaat zijn.

photo 542269

Onlangs kocht ik een pot magnetische koelkastletters. Die blijken ideaal als sjabloon voor een groot lettertype. Met een swivel knife kost het weinig moeite om deze letters uit te snijden in het overschot van het stenenpatroon, waarmee ook de beschadigingen ondertussen gerepareerd zijn.

photo 542267

Dezelfde vorm wordt uit een stuk vloerisolatie gehaald. Dit gaat nog sneller dan het karton, maar je krijgt een poreuze buitenkant die onbruikbaar is om te beschilderen.

photo 542268

Daarom wordt die kant besmeerd met vloeiende plaaster. Als dat hard geworden is, wordt het bijgeschuurd tot de letters glad aanvoelen.

photo 542270

De zijkanten zijn nu te beschilderen met Vallejo. Ze worden donkergrijs geschilderd en dan komt het karton er op met contactlijm die niet invreet in het schuim. Dan wordt er ivoorkleur over geschilderd, wat dezelfde schakeringen toont als op het karton. Het patroon van de voegen wordt met zwart en een wash van Dark Earth doorgetrokken.

photo 542271

Het scheurtjespatroon op het karton wordt tenslotte met een puntig penseel voortgezet. Nu lijken de letters uit een stuk te bestaan.

photo 542272

De letters zijn hier bevestigd met contactlijm. Omdat ze uit hetzelfde stuk karton gesneden zijn, gaan ze ook op in de achtergrond zodat je alleen de schaduw overhoudt. En nu verder decals gaan zoeken; de brilletjes zijn al geschilderd.

photo 514732


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 aug, 2021 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Gaaf gedaan zo met die muur-letters :)

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement