Hoi Allemaal,
Herkennen jullie het fenomeen gebouwde modellen die staan te smeken om een verflaagje?
Ik heb er zo genoeg staan. En nu is het tijd voor deze.
Het is een kitbash van een onderstel van Tamiya, bovenkant en toren van Dragon, Asuka suspensie, de tracks zijn een mix van panda tracks en AFV club. Verder wat ABER PE en RB model loopjes. De .50 is van academy met een ABER loop.
Eerst maar wat achtergrond van de Sherman tank.
De Sherman tank is door ontwikkeld vanuit de M3 medium tank. In de praktijk bleek dat het gewenst was om de 75mm vanuit de M3 te plaatsen in een koepel. De eerste Sherman tank had een gegoten hull en was de M4A1. Paralel hieraan werd aan een gelaste versie gewerkt de M4.
Beide types hadden een radiaal motor (Afkomstig vanuit de vliegtuigen). Om productie op te schroeven werden verschillende fabrikanten gevraagd om deze Sherman tanks te maken. (allemaal met kleine verschillen die alleen echte fans zien).
Om diverse redenen (krachtere motor, betrouwbaarheid e.d.) werd er een versie met een diesel motor ontwikkeld de M4A2. Dit type werd voornamelijke uitgeleend aan de Britten en Russen. Dit omdat het leger (U.S. Army) het logistiek ingewikkeld vond om diverse type brandstof te gebruiken. Echter werd dit type wel door de Marines in de Pacific gebruikt
Een derde type werd in productie genomen met een V8 benzine motor. De M4A3.
Tot in begin 1944 waren alle Shermans die operationeel waren voorzien van een voorplaat van 57graden voorplaat, met tevens kleine luiken voor de bestuurder en bijrijder. Alle Sherman waren voorzien van een koepel met een 75mm kanon er in.
Men kwam er achter dat de kleine leuken niet handig waren voor het ontsnappen uit een uitgeschakelde tank. Daarbij vond men de bepantsering op de kwetsbare plekken (dit waren de munitie rekken en NIET de brandstof tanks) te zwak en besloot men op de plekken van de munitie rekken extra platen te lassen. (dit zijn de kenmerkende vierkante platen aan de zijkant van de Sherman)
In medio 1944 kwamen de volgende updates:
De (gelaste) hull ging van 57graden naar 47 graden om zo ruimte te bieden voor grotere luiken. (
De munitie opslag werd in de onderkant van de hull opgeslagen in zogenoemde natte (Glycol o.i.d.) opslag containers.
Er werd een 76mm kanon ontwikkeld met een bijbehorende koepel (alleen op de M4A1, M4A2 en M4A3)
eind 1944 kwam er een update rondom het onderstel
Het HVSS (Horizontal Volute Spring System) werd in gebruik genomen.
Nu kan ik jullie lastig vallen met alle verschillende subtypes en welke combinaties er mogelijk waren maar dat doe ik niet.
Ook ga ik geen Britse Sherman zoals de M4A4 erbij halen
terug naar het model. Ik ga een M4A3 75w afmaken.
Nu had ik deze al een keer in de primer gezet en voorzien van een Olive Drab laag. Echter was deze te grauw en vond ik hem niet mooi. Dus hop weer een jaartje in de kast.
Uiteindelijk maar de opnieuw voorzien van een meer groenige basis en nu wel tevreden. (alles op basis van Tamiya, echter weet ik de mixen niet meer)
Ik ben nog niet begonnen met verweren maar eerste alle details geschilderd. Dit is uitgevoerd met Vallejo.
De metaal onderdelen zijn geschilderd met humbrol metalcore. Alles zit aan elkaar gelijmd dus het is een uitdaging om alle details goed te schilderen.
De sterren zijn dry transfer van Archer. Ik had achterop nog wat tank nummers geplakt maar die waren niet goed dus die zijn er af.
Ik ga achterop enkele figuren platen en in de koepel komt ook nog iemand.
Ik probeer van elke stap. tussen foto te maken met verdere uitleg wat ik heb gedaan.
Groet Martin