Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2011 12:15 pm
Berichten: 308
Woonplaats: Vorden
Mijn inbreng tijdens deze bouw is de Grote Jagdtiger.

Informatie over deze tank:
Jagdtiger’s (Hunting Tiger) development started in February of 1943 and on October 20th of 1943, wooden mock-up was presented to Adolf Hitler. Jagdtiger’s role was to support infantry and combat armoured vehicles at long ranges. Two prototypes, one with Porsche suspension (made up of 8 roadwheels) and one with Henschel suspension (made up of 9 roadwheels) were completed in February of 1944.Its first designation was Jagdpanzer VI, but later on it was named Jagdtiger and received number Sd.Kfz.186.Production was planned to start in December of 1943 but started in July of 1944 but PzKpfw V Panther’s production received priority and Jagdtiger’s production was slow. In January of 1945, Jagdtiger’s production received priority but the overall situation did not allow the full-scale production.


The Jagdtiger was based on the Tiger II’s lengthened chassis (by 260mm) and components. It was armed with 128mm Pak 44 L/55 gun (taken from the Maus) and one, later two MG34/42 machine guns for local and later air defence. The gun had limited traverse of 10 degrees to the left and to the right. Its gun was the most powerful and the largest anti-tank weapon used in action during WWII and it could easily destroy any Allied tank from the range beyond the reach of most Allied guns. The maximum range of the gun was 22410 meters.Jagdtiger was operated by the crew of six. The space inside allowed only 38 to 40 heavy two-piece (projectile and the cartridge) rounds of armor piercing and high explosive ammunition to be stored, which were handled by two loaders. Gun was mounted in a centrally mounted fixed heavy armored box-like superstructure. The sides of the superstructure were one-piece sloping plates with the sides of the hull.

Jagdtiger resembled King Tiger with the difference of having a superstructure instead of the turret and had much higher profile what made it a large target for the enemy.Jagdtigers were mounted with two different types of running gear, Henschel’s gear (74 models) and Porsche’s gear (11 models produced from February to September of 1944). Porsche’s gear was simpler along with being half times cheaper and less time consuming to produce than that of Henschel. Henschel’s gear roadwheels (800mm in diameter) were slightly larger than those used in Porsche’s gear (700mm in diameter).

Jagdtigers best tactical use was as a well camouflaged static defense pillbox allowing it to use its armament to its full potential.

Adolf Hitler himself wanted Jagdtiger(s) to be rebuilt into flamethrower tank(s), but his wish was not fulfilled.

Specifications

Weight:70600kg (Henschel) 68800kg (Porsche)
Crew:6 men
Engine:Maybach HL 230 P 30 / 12-cylinder / 700hp
Speed:Road: 38km/h Cross-Country: 17km/h
Range:Road: 120-170km Cross-Country: 80-121km
Fuel Capacity:865 litres
Lenght:7.26m (w/o the gun) 10.65m (with the gun)
Width:3.65m (w/o aprons) 3.75m (with aprons)
Height:2.95-3.09m
Armament:128mm Pak 44(80) L/55 & 2 x 7.92mm MG34/42
(1 x MG34 - hull)
(1 x MG42 - engine deck)

Ammo:128mm - 38-40 rounds
7.92mm - 2925/3300 rounds

Armor (mm/angle):
Front Superstructure: 250/15
Front Upper Hull: 150/50
Front Lower Hull: 100/50
Side Superstructure: 80/25
Side Lower Hull: 80/0
Rear Superstructure: 80/5
Rear Lower Hull: 80/30
Superstructure Top / Bottom: 40/85
Upper Hull Top / Bottom: 40/90
Lower Hull Top / Bottom: 40-25/90

Penetration of Armor Plate at 30 degrees from Vertical.


Erg mooi om te lezen hoe gek Hitler wel niet was. Wie komt er nou op het idee om er een "Flammenwerp tank" van te maken!


Zelf ga ik op zoek naar foto's en infromatie over de allereerste Jagdtiger's die meestreden tijdens het ardennen offensief. Daarnaast ga ik op zoek naar verbeteringen van deze kit. Barrel en foto etched parts om er een echt mooi beest van te maken. Aangezien het mijn eerste keer is dat ik zoiets ga kopen zijn alle tips over welke site ik moet bezoeken of welk merk ik het beste kan kopen laat het mij weten.

Hoop vanavond een update te plaatsten met de foto's van de inhoud.

Hier alvast een voorproefje:

Afbeelding

Afbeelding


Link waar ik de informatie op heb gevonden:

http://www.achtungpanzer.com/jagdpanzer ... fz-186.htm

_________________
Momenteel in de werf en in de hangar:
Bismarck 1:350 en Panther V 1/35


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Hoi Shorty,

Ik vind dit echt een geweldige kit, een kroonjuweel van Tamiya en leuk dat je hem gaat maken! Het sneewcamouflageschema dat je hebt gekozen vind ik errug mooi, veel succes daarmee. En wat deze vraag van jou betreft;
Citaat:
Aangezien het mijn eerste keer is dat ik zoiets ga kopen zijn alle tips over welke site ik moet bezoeken of welk merk ik het beste kan kopen laat het mij weten.


Een geweldige site voor modelbouw maar vooral ook aftermarket producten is de (Nederlandse!!) site Scaleworld. Google maar gewoon Scaleworld, dan krijg je als eerste hit de website. Ze hebben heel veel resin setjes van Blackdog enzovoort, en handenvol PE-sets (en nee, ik werk daar niet, ik ben gewoon enthousiast over deze webshop :lol: ). Fruil en Modelkasten tracks hebben ze, maar ook workable tracks als je die fijner vind. Hun doel is om zoveel mogelijk aftermarket producten te leveren die normaal gesproken moeilijk verkrijgen te zijn in Nederland.

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2011 12:15 pm
Berichten: 308
Woonplaats: Vorden
pelle[= schreef:
Hoi Shorty,

Ik vind dit echt een geweldige kit, een kroonjuweel van Tamiya en leuk dat je hem gaat maken! Het sneewcamouflageschema dat je hebt gekozen vind ik errug mooi, veel succes daarmee.



Nou om eerlijk te zijn kwam ik deze camo tegen op een site maar ik weet nog niet of die wel echt zo is gebruikt (aangezien ik niet weet van wie deze foto is) en of ik hem ga gebruiken is dan ook zeker afhankelijk van de waarheid en of ik andere camo;s kan vinden. Dus mensen laat de camo foto's maar langs komen haha.

Inderdaad ik hoor veel mensen die erg positief zijn over dit model dus toen ik hem vorig jaar voor maar 30 euro kon kopen kon ik hem echt niet laten liggen.

_________________
Momenteel in de werf en in de hangar:
Bismarck 1:350 en Panther V 1/35


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2011 12:15 pm
Berichten: 308
Woonplaats: Vorden
Hier een foto van een Jagdtiger die in een museum staat. Deze heeft de winter camo maar ik heb geen idee of deze tijdens het Ardennen Offensief heeft gestreden.

Afbeelding

Hier een aantal camo's die ik heb gevonden in een oude post op dit forum. Ook nu weet ik niet of de winter camo's zo gebruikt werden tijdens het Ardennen offensief, aangezien ze ook werden gebruikt in het Oosten. Anyway wat vinden jullie er van?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zelf vind ik het een erg geweldige camo. Vooral het gele spreekt mij erg aan, mooier dan het grijze samen met wit.

_________________
Momenteel in de werf en in de hangar:
Bismarck 1:350 en Panther V 1/35


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 19:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Succes met deze kolos. Of Shorty die in het Kubinka- museum bedoelt, kon ik niet zien, zijn foto wordt niet getoond. Ik dacht toch dat daar een stond.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jun, 2012 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2011 12:15 pm
Berichten: 308
Woonplaats: Vorden
StevenVD schreef:
Succes met deze kolos. Of Shorty die in het Kubinka- museum bedoelt, kon ik niet zien, zijn foto wordt niet getoond. Ik dacht toch dat daar een stond.



Bedankt. Ik heb al wel iets gelezen dat er nog 3 bestaan op dit moment. 1 staat in Rusland (wat je zei) 1 staat in Londen en 1 in Amerika.

Even een update van de kit zelf:


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Kleine Foto etched parts:

Afbeelding

Afbeelding

Mooi om te zien hoe groot die wordt. 1/72 tank ernaast.

Afbeelding

_________________
Momenteel in de werf en in de hangar:
Bismarck 1:350 en Panther V 1/35


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2011 12:15 pm
Berichten: 308
Woonplaats: Vorden
Alvast wat gekocht voor bij de tank:

Afbeelding

Zo komen ze er uit te zien:

Afbeelding

_________________
Momenteel in de werf en in de hangar:
Bismarck 1:350 en Panther V 1/35


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Shorty schreef:
Zo komen ze er uit te zien:
Afbeelding

Hoop je :lol: :roll: . Leuk modelletje, nog niet vaak gezien. Maak er wat moois van!
Oja, misschien is het beter om een tank van dezelfde schaal te kiezen of een referentie ding erbij te leggen (2 euro munt of aansteker oid) want om met een 1/35 tank de grootte te vergelijken met een 1/72 tank, schiet nou ook niet echt veel op :wink: .
Want nu zou ik eerder denken dat de jagdtiger ongeveer evenlang was als de jagdpanther (is toch een jagdpanther op de foto?), maar volgens mij is ie veel langer namelijk.

Succes ermee!

gr nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2011 12:15 pm
Berichten: 308
Woonplaats: Vorden
militairtje schreef:
Shorty schreef:
Zo komen ze er uit te zien:
Afbeelding

Hoop je :lol: :roll: . Leuk modelletje, nog niet vaak gezien. Maak er wat moois van!
Oja, misschien is het beter om een tank van dezelfde schaal te kiezen of een referentie ding erbij te leggen (2 euro munt of aansteker oid) want om met een 1/35 tank de grootte te vergelijken met een 1/72 tank, schiet nou ook niet echt veel op :wink: .


Ja klopt alleen kon even zosnel mijn 1/35 tank vinden. Dus vandaar. Maar goed als je kijkt heb ik nu wel geluisterd naar jou haha;)!

Hier is 1 van de 2 voorwielen te zien. Erg mooie details.
Afbeelding


Hier 1 van de 8 wielen die je straks voor een gedeelte zult zien. De wieldop steekt vrij ver uit. Nog nooit gezien bij een WWII tank.

Afbeelding


De achterkant van de tank ook in elkaar gezet. Je kan het niet heel goed zien maar in het model zitten 'deukjes'.

Afbeelding


De onderkant van de tank met daarnaast een Panther 1/35.

Afbeelding


Begin gaat erg makkelijk en is leuk om te bouwen. Toch is het wel erg gepruts met de wielen. En dan ben ik nog niet eens op de helft van alle wielen. Morgen maar weer verder met de wielen zodat ik die kan afmaken.

_________________
Momenteel in de werf en in de hangar:
Bismarck 1:350 en Panther V 1/35


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 29 dec, 2009 20:41 pm
Berichten: 314
Die tiger staat niet in london maar in bovington tank museum en dat is de enige porsche jagdtiger die er nog is en is buit gemaakt bij sennenlager door de britten die het voertuig daarna hebben getest, aan de linkerkant mist een wiel set.

dit is de jagdtiger:
http://www.youtube.com/watch?v=W6LL4tCTXEs

bij isherlohn hebben jagdtigers zich over gegeven:
http://www.youtube.com/watch?v=fHp3nCkPjb4

ik heb zelf een kant en klaar jagdtigertje met deze camo:
Afbeelding

mvg paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement