Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2011 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Ik zag dit nieuws over de toekomstige nieuwe type draagraket ,,,, van nasa ... heef veel weg van de saturn v moet ik zeggen :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=yrlH9nME ... _embedded#!

Afbeelding

http://spaceflightnow.com/news/n1109/14slsimagery/

http://www.youtube.com/watch?v=ivYppvSg ... _embedded#!

daar zullen wel de nodige design veranderingen aan plaats vinden ... voor het zover is ... :brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 9:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Ik ben benieuwd of dit wat wordt. Dat ze de Shuttle SSME hergebruiken is prima, dat is een van de efficiëntste motoren die er zijn. De boosters zijn politiek gezien onvermijdelijk, hoewel ik las dat NASA plannen heeft om ze na de eerste paar vluchten te vervangen door een ander ontwerp. Al met al wel een dure keuze, ik vermoed dat ze voor 1/5 van die $30 miljard de Falcon X-reeks hadden kunnen laten ontwikkelen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
als je NASA Administrator Bolden zijn verhaal hoort ,, willen ze naar mars ,,, nou dan lijkt mij het Constellation Programma aan zijn begin en niet van tafel :roll: en ik denk zeker dat china als eerste daar wil landen ... die pompen gigantisch veel geld de laatste tijd in hun programma , meschien wordt het wel een USA - china race ... :wink:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2011 13:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
bubblegum schreef:
Ik zag dit nieuws over de toekomstige nieuwe type draagraket ,,,, van nasa ... heef veel weg van de saturn v moet ik zeggen :wink:
Afbeelding

daar zullen wel de nodige design veranderingen aan plaats vinden ... voor het zover is ... :brouw:


Ja, deze monstrositeit is de nieuwe SLS (Space Launch System). Er wordt heftig over gediscuseerd op de diverse ruimtevaart forums. Kort samengevat de volgende feiten over SLS:
- SLS is een gevolg van wetgeving die door het Amerikaanse Congress is afgedwongen in de 2010 Space Act. NASA is wettelijk verplicht dit monster te ontwikkelen en te lanceren.
- De 2010 Space Act eist van de SLS een initial capability van 70 metrische ton naar LEO (Low Earth Orbit), en 130 metrisch ton naar LEO in full capability.
- Eerste lancering was ge-eist in 2016, maar wordt nu 2017. NASA heeft aangegeven 2016 met geen mogelijkheid te kunnen halen.
- Tussen de Augustine evaluatie van het (inmiddels gestaakte) Constellation project, en deze aankondiging zit een periode van liefst twee jaar van politieke ruziemakerij en evaluatie voordat men met dit ding is gekomen.
- Belangrijk punt: er is geen missie voor deze raket. Formeel is er geen programma meer om naar de Maan of Mars te vliegen. Er is alleen een programma voor deze booster en het programma voor de MPCV (de Orion capsule).
- Vergeet het Saturnus V-achtige uiterlijk dat je op de artistieke impressie ziet: vanuit de technische mensen van Lockheed Martin en Boeing (aannemers van de 'core' van deze raket) is al bevestigd dat de core dezelfde foam-spray als de ET van de shuttle krijgt. Kortom: het ding wordt grotendeels gewoon weer oranje.
- Kosten voor initial capability versie (zonder upper stage) worden door NASA (enigszins optimistisch) ingeschat op 10 miljard dollar to 2017. Daarbij inbegrepen zitten al kosten voor het voorlopig ontwerp van de upper stage die nodig gaat zijn om tot de 130 tons versie te komen.
- Eerste vlucht in 2017 - onbemand.
- Eerste bemande vlucht op zijn laatst pas in 2021 - met Orion capsule.
- De kern (core) is gebaseerd op de huidige ET van de shuttle. Diameter 8,4 meter, en opgerekt omdat een langere SRB gebruikt wordt.
- De boosters zijn SRB's van 5 segmenten, in tegenstelling tot de SRB's van de shuttle die uit vier segementen bestaan. Deze vijf segments SRB is ontwikkeld voor het Constellation programma.
- De core wordt aangedreven door 3 SSME (shuttle hoofdmotoren) voor de 70 tons versie, en door vijf SSME's voor de 130 tons versie.
- Alleen de eerste twee vluchten zullen gegarandeerd gebruik maken van SRB's. De boosters voor de vluchten daarna worden 'competed'. Dat wil zeggen dat andere firma's dan ATK een booster mogen ontwikkelen. NASA maakt dan een keuze voor het meest economische alternatief.
- Vanaf de derde vlucht zou SLS dus kunnen vliegen met andere boosters.
- Voor SLS wordt het lanceerplatform gebruikt dat de afgelopen jaren is gebouwd voor Ares 1. Er zullen zware aanpassingen nodig zijn om dit lanceerplatform (inclusief toren) geschikt te maken voor SLS.
- Bovenstaande punt betekend ook dat de aangekondige Liberty raket op zoek moet naar een nieuwe lanceerplatform. Want zij wilden het ARes 1 ML gebruiken, maar dat is dus zojuist ingepikt door SLS.
- Er moet om dit geheel naar de lanceerplaats LC-39 te vervoeren een nieuwe Crawler ontwikkeld worden. De huidige crawlers zijn niet sterk genoeg om het gewicht van het lanceerplatform, twee vijf-segments SRB's en een lanceertoren te kunnen dragen. Vergeet niet dat de SRB's al geladen zijn, en dus enorm veel wegen. Tel daar het gewicht van de toren bij op en je gaat ver over de limiet van de huidige crawlers.
- De eerste vluchten van de SLS maken gebruik van afgedankte shuttle SSME's (RS-25D). Als die voorraad op is wordt overgestapt op een doorontwikkelde versie die veel goedkoper is: de RS-25E.
- De upper stage (bovenste trap) zal aangedreven worden door de J-2X raketmotor, die eveneens ontwikkeld was voor de Ares 1 raket van het Constellation programma.
- In de 130 tons versie, MET Orion capsule zal deze raket een hoogte hebben van 320 voet. Da's iets langer dan de Saturnus V raket. Past nog wel in het VAB.

Tot zover. Als jullie meer willen weten.. vraag maar raak.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2011 13:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
bubblegum schreef:
als je NASA Administrator Bolden zijn verhaal hoort ,, willen ze naar mars ,,, nou dan lijkt mij het Constellation Programma aan zijn begin en niet van tafel :roll: en ik denk zeker dat china als eerste daar wil landen ... die pompen gigantisch veel geld de laatste tijd in hun programma , meschien wordt het wel een USA - china race ... :wink:


China besteed op jaarbasis ongeveer de helft van het jaarlijkse NASA budget aan ruimtevaart. Kortom: de Amerikanen stoppen nog altijd twee keer meer geld in ruimtevaart, dan de Chinezen. En een race gaat het ook niet worden. De Chinezen hebben plannen voor een ruimtestation, en dan naar de Maan. En op die laatste plek zijn de Amerikanen dik veertig jaar geleden al geweest. Been there, done that.
Als er al een race komt, dan is dat hooguit naar Mars, maar zeker niet naar de Maan.

Een groot verschil met het Constellation programma is dat er nu geen dure space shuttles meer vliegen. Daarom is het nu heel goed mogelijk voor de Amerikanen om circa 3 miljard dollar per jaar aan SLS te besteden. Da's ongeveer eveneel als voorheen per jaar aan de shuttle werd uitgegeven. Daarom acht ik de kans van slagen van SLs marginaal hoger in dan die van Constellation destijds.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2011 15:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Apart dat ze de toren nu op de crawler willen plaatsen. Je zou denken dat het eenvoudiger is om de toren net zoals bij de Shuttle, vast op de lanceerplaats te zetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2011 17:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 maart, 2011 22:13 pm
Berichten: 70
woods170 schreef:

Ja, deze monstrositeit is de nieuwe SLS (Space Launch System). Er wordt heftig over gediscuseerd op de diverse ruimtevaart forums. Kort samengevat de volgende feiten over SLS:
- SLS is een gevolg van wetgeving die door het Amerikaanse Congress is afgedwongen in de 2010 Space Act. NASA is wettelijk verplicht dit monster te ontwikkelen en te lanceren.
- De 2010 Space Act eist van de SLS een initial capability van 70 metrische ton naar LEO (Low Earth Orbit), en 130 metrisch ton naar LEO in full capability.
- Eerste lancering was ge-eist in 2016, maar wordt nu 2017. NASA heeft aangegeven 2016 met geen mogelijkheid te kunnen halen.
- Tussen de Augustine evaluatie van het (inmiddels gestaakte) Constellation project, en deze aankondiging zit een periode van liefst twee jaar van politieke ruziemakerij en evaluatie voordat men met dit ding is gekomen.
- Belangrijk punt: er is geen missie voor deze raket. Formeel is er geen programma meer om naar de Maan of Mars te vliegen. Er is alleen een programma voor deze booster en het programma voor de MPCV (de Orion capsule).
- Vergeet het Saturnus V-achtige uiterlijk dat je op de artistieke impressie ziet: vanuit de technische mensen van Lockheed Martin en Boeing (aannemers van de 'core' van deze raket) is al bevestigd dat de core dezelfde foam-spray als de ET van de shuttle krijgt. Kortom: het ding wordt grotendeels gewoon weer oranje.
- Kosten voor initial capability versie (zonder upper stage) worden door NASA (enigszins optimistisch) ingeschat op 10 miljard dollar to 2017. Daarbij inbegrepen zitten al kosten voor het voorlopig ontwerp van de upper stage die nodig gaat zijn om tot de 130 tons versie te komen.
- Eerste vlucht in 2017 - onbemand.
- Eerste bemande vlucht op zijn laatst pas in 2021 - met Orion capsule.
- De kern (core) is gebaseerd op de huidige ET van de shuttle. Diameter 8,4 meter, en opgerekt omdat een langere SRB gebruikt wordt.
- De boosters zijn SRB's van 5 segmenten, in tegenstelling tot de SRB's van de shuttle die uit vier segementen bestaan. Deze vijf segments SRB is ontwikkeld voor het Constellation programma.
- De core wordt aangedreven door 3 SSME (shuttle hoofdmotoren) voor de 70 tons versie, en door vijf SSME's voor de 130 tons versie.
- Alleen de eerste twee vluchten zullen gegarandeerd gebruik maken van SRB's. De boosters voor de vluchten daarna worden 'competed'. Dat wil zeggen dat andere firma's dan ATK een booster mogen ontwikkelen. NASA maakt dan een keuze voor het meest economische alternatief.
- Vanaf de derde vlucht zou SLS dus kunnen vliegen met andere boosters.
- Voor SLS wordt het lanceerplatform gebruikt dat de afgelopen jaren is gebouwd voor Ares 1. Er zullen zware aanpassingen nodig zijn om dit lanceerplatform (inclusief toren) geschikt te maken voor SLS.
- Bovenstaande punt betekend ook dat de aangekondige Liberty raket op zoek moet naar een nieuwe lanceerplatform. Want zij wilden het ARes 1 ML gebruiken, maar dat is dus zojuist ingepikt door SLS.
- Er moet om dit geheel naar de lanceerplaats LC-39 te vervoeren een nieuwe Crawler ontwikkeld worden. De huidige crawlers zijn niet sterk genoeg om het gewicht van het lanceerplatform, twee vijf-segments SRB's en een lanceertoren te kunnen dragen. Vergeet niet dat de SRB's al geladen zijn, en dus enorm veel wegen. Tel daar het gewicht van de toren bij op en je gaat ver over de limiet van de huidige crawlers.
- De eerste vluchten van de SLS maken gebruik van afgedankte shuttle SSME's (RS-25D). Als die voorraad op is wordt overgestapt op een doorontwikkelde versie die veel goedkoper is: de RS-25E.
- De upper stage (bovenste trap) zal aangedreven worden door de J-2X raketmotor, die eveneens ontwikkeld was voor de Ares 1 raket van het Constellation programma.
- In de 130 tons versie, MET Orion capsule zal deze raket een hoogte hebben van 320 voet. Da's iets langer dan de Saturnus V raket. Past nog wel in het VAB.

Tot zover. Als jullie meer willen weten.. vraag maar raak.


Goed verhaal! Misschien een idee om een apart topic te open waarin verdere facts/discussies geplaatst kunnen worden.
Je hebt het erover dat de hoogte van 320 voet groter is dan de Saturnus, maar de Saturnus was toch 363 voet??
Alleen de 400 voet 130 tons uitvoering is hoger. Of heb ik het fout :wink:
En hoe kom je aan al die info. Gewoon via de fora of heb je insiders informatie :brouw:

_________________
Huidige bouw: Revell MIR 1:144
In de kast: New Ware Mercury 7 redstone 1:144, New Ware Mercury 7 Atlas 1:144, Revell Jupiter C incl lanceerplatform 1:110,
Atomic City Mercury 7 capsule 1:12 :D, Revell Space shuttle+boosters 1:144, Revell Gemini capsule 1:24,
EVA Lunar Rover 1:32 :D, Revel CSM met interieur 1:32, Revell ISS 1:144,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2011 22:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 26 okt, 2005 11:43 am
Berichten: 127
Razorcivic schreef:
Goed verhaal! Misschien een idee om een apart topic te open waarin verdere facts/discussies geplaatst kunnen worden.
Je hebt het erover dat de hoogte van 320 voet groter is dan de Saturnus, maar de Saturnus was toch 363 voet??
Alleen de 400 voet 130 tons uitvoering is hoger. Of heb ik het fout :wink:
En hoe kom je aan al die info. Gewoon via de fora of heb je insiders informatie :brouw:


Ja, je heb gelijk. Ik had 'korter' moeten intikken, in plaats van 'langer'. Foutje, bedankt.
De enige versie van SLS die nu geschaald staat op 400 voet is de extended vracht-uitvoering van de 130-tons versie van SLS. Die past weliswaar in het VAB, maar niet door de deur. De deur is weliswaar 456 voet hoog, maar de combinatie van crawler, lanceerplatform (ML) EN de 400 voet hoge SLS is hoger dan 456 voet. Hoe NASA daar mee denkt om te gaan is niet duidelijk.

En hoe ik aan die informatie kom? Drie soorten bronnen: de standard fora, de L2 sectie van NSF en een viertal 'insiders' bij de ESA en NASA.

_________________
My God, it's full of stars! - Dave Bowman (2001)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2011 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Besten,

interessante discussie, maar het project in dit bouwverslag is al een paar maanden geleden afgesloten. Reacties blijven plaatsen is prima, zolang het wel relevant is voor het onderwerp. Dus gelieve weer terug te gaan naar het onderwerp. Danku :)


gr,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement